2014-10-08, 14:17
Bannlyst
ger man sig in i leken får man leken tåla brukar det sägas...bara att avvakta och se vad som händer.
Citera
2014-10-08, 14:39
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Beror väl lite på vilket tidsperspektiv vi snackar.
Energi är en oändlig resurs så länge solen lyser och med energi kan man göra nästan vafan som helst

Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Anledningen till att det finns konjunktursvängningar är ju inte att vi har ändliga resurser. Det tidsperspektivet du pratar om är i sammanhanget irrelevant.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Tillväxt beror på att vi kan producera varor och tjänster effektivare. Det kommer att vara möjligt att förbättra verkningsgraden för alla processer under överskådlig tid. Det finns alltid något att förbättra.

Man måste inte förbruka resurser bara för att vi har tillväxt, vad man behöver är energi.

Det är helt rätt att en dag så kommer vidare tillväxt inte längre att vara möjlig; den dagen vi når Typ 3 på Kardashev-skalan.

Det ligger ett antal miljoner, om inte miljarder, år framåt i tiden.

Det som driver vår tillväxt är den stora tillgången på fossil energi (olja) (Källa). Att ta vara på solenergi kräver ovanliga ämnen som absolut inte finns i tillräckliga mängder för att ersätta oljeenergin och forskning på alternativ är fortfarande långt ifrån en färdig produkt (Källa). När oljan tar slut kommer det komma en recession och detta ligger inte miljoner eller miljarder år in i framtiden. Oljans EROI sjunker drastiskt för varje år som går (EROI för olja som borras i djuphaven är redan nere i under 10) och när den når 1:1 kommer kalaset vara slut (Källa). Detta kan ske under vår eller våra barns livstid.

Eventuellt kan man ersätta en del av oljekonsumtionen med biobränsle tillverkat från t.ex. alger men det är hypotetiskt och vi skulle fortfarande bli tvungna att dra ner på vår konsumtion. Tillväxtsamhället är en bubbla som en dag kommer spricka, vare sig vi vill det eller inte.
Citera
2014-10-08, 15:12
Medlem
Skakar upp och ner men snart kommer den sticka iväg igen. Pengar är för billigt i dagens ränteläge för att en stor sättning ska kunna ske.
Citera
2014-10-08, 15:12
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Det som driver vår tillväxt är den stora tillgången på fossil energi (olja) (Källa). Att ta vara på solenergi kräver ovanliga ämnen som absolut inte finns i tillräckliga mängder för att ersätta oljeenergin och forskning på alternativ är fortfarande långt ifrån en färdig produkt (Källa). När oljan tar slut kommer det komma en recession och detta ligger inte miljoner eller miljarder år in i framtiden. Oljans EROI sjunker drastiskt för varje år som går (EROI för olja som borras i djuphaven är redan nere i under 10) och när den når 1:1 kommer kalaset vara slut (Källa). Detta kan ske under vår eller våra barns livstid.

Eventuellt kan man ersätta en del av oljekonsumtionen med biobränsle tillverkat från t.ex. alger men det är hypotetiskt och vi skulle fortfarande bli tvungna att dra ner på vår konsumtion. Tillväxtsamhället är en bubbla som en dag kommer spricka, vare sig vi vill det eller inte.

Jag förstår inte varför du citerar mig med detta svaret, jag delar inte uppfattningen att det är garanterat att tillväxten inte kommer att stagnera inom överskådlig framtid. Ditt tidigare inlägg hade bara ingenting att göra med topic. Börsen är inte på nedgång p g a ändliga resurser och en sådan nedgång ligger heller inte i den omedelbara framtiden, varför det också är ointressant för topic.
Citera
2014-10-08, 15:17
Medlem
Desto mer börsen går ner, desto mer handlar jag. Nu senast i H&M! I vilka säkra large cap-företag investerar (eller kommer göra snart ifall börsen fortsätter gå nedåt) i dessa REA-tider? Ge mig lite tips
Citera
2014-10-08, 15:27
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleach
Självfallet existerar informationsasymmetri som gör att andra kan ta mer välgrundade beslut. Dessutom har vi HFT-fonder och andra handlare som ägnar sig åt kvantitativa strategier. Dessa påverkas mindre av att andra har övertag i form av information.

Vad menar du med informationsasymmetri, hur kan det påverka? Kan du ge exempel på kvantitativa strategier?
/Nyfiken

Citat:
Jag vill minnas att det finns siffror på det där och att det är extremt få personer i världen som konsekvent visar en överavkastning.

Är väldigt nyfiken på denna siffra. Själv hade man gjort allt för att bli en del av "dem". Är det möjligt?
Undra vilken siffra som har trading/aktier som levebröd?

Citat:
Ursprungligen postat av Balaklava-RU
Det finns ett talesätt: Vill Du bli rik köp aktier, vill Du göra din bank rik köp fonder.

Stämmer verkligen det talesättet då? Fonder har gått väldigt bra sista tiden, och vissa har såpass låg avgift att det känns som en bra investering. Är man utöver det "average Joe" så känns nästan fonder mer clever.

Börsen rör sig upp och ned, det är naturligt med svängningar men långsiktigt har börsen alltid varit ett överlägset bra sätt att spara. Jag har tjänat stora pengar på börsen genom att köpa stora kvalitetsbolags aktier och glömma bort dom.

Självklart kan man tjäna en god årlig avkastning långsiktigt. Men det går väl att utöka den genom att sälja som ah dessa veckor och hoppa in om en månad? Är ju inte så mycket jobb.

I dag kan du köpa stora investmentbolag med rabatt och få en aktieutdelning långt långt över bankräntan. I fonder betalar du 100 % för substansen (slaktvärdet) och dessutom höga avgifter för en ofta tvivelaktig kompetens. Köp aldrig aktier i små udda bolag på små listor det är inget bra lotteri, ca 4 av 5 går ner, ofta i botten och det femte hittar du knappast. Köp i dag en blandning av stora bolag på Large Cap gärna investmentbolag, så blir det med tiden en kanoninvestering.

Tänk på att bankernas råd utgår från att Du ska föda dom, inte att Du själv ska bli rik.

Små och udda bolag, nexam/neurovive/starbreeze/optifreeze är det ex på mindre bolag? Har dom i min portfölj =)
Investmentbolag som t.ex.?

Tacksam för era svar.
Citera
2014-10-08, 15:28
Medlem
Copterss avatar
Om det fortsätts att ligga mycket mer sälj så tror jag inte detta är botten. Avvakta tycker jag att man ska göra.
Citera
2014-10-08, 15:34
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Vad menar du med informationsasymmetri, hur kan det påverka? Kan du ge exempel på kvantitativa strategier?
/Nyfiken

Informationsasymmetri innebär att alla inte har tillgång till samma information för att ta beslut. I praktiken innebär det normalt att någon eller några sitter på insiderinformation.

Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Är väldigt nyfiken på denna siffra. Själv hade man gjort allt för att bli en del av "dem". Är det möjligt?
Undra vilken siffra som har trading/aktier som levebröd?

Du får hålla isär "att leva på aktier" och "att konsekvent visa överavkastning gentemot marknaden", det är två helt skilda saker. Väldigt många lever på aktiehandel därför att den genomsnittliga avkastningen på marknaden är långt över noll. Om du konsekvent kan visa en överavkastning så betyder det att du visar en högre avkastning än marknaden generellt, vilket teoretiskt bör kräva insiderinformation (finns delade meningar om det dock).
Citera
2014-10-08, 15:36
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Det som driver vår tillväxt är den stora tillgången på fossil energi (olja)
Nej, däremot är olja just nu enklaste energiformen att använda. Det som driver vår tillväxt är människans uppfinningsrikedom, nyfikenhet, lättja och nöd.

Du kan posta dina tankar i foliehattsforumet, eller möjligen i nationalekonomi. Där bryr sig kanske någon.
Citera
2014-10-08, 15:39
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Jag förstår inte varför du citerar mig med detta svaret, jag delar inte uppfattningen att det är garanterat att tillväxten inte kommer att stagnera inom överskådlig framtid. Ditt tidigare inlägg hade bara ingenting att göra med topic. Börsen är inte på nedgång p g a ändliga resurser och en sådan nedgång ligger heller inte i den omedelbara framtiden, varför det också är ointressant för topic.

Jag citerade dig för att du sa att tidsperspektivet är irrelevant vilket jag inte helt och hållet tror att det är, jag var nog lite otydlig i min föregående post och jag ber om ursäkt för det i så fall.

Jag tror att vår tids finanskriser och börsnedgångar är ett symptom på den stundande kollapsen. Jag tror att marknaden blir mer och mer volatil ju närmare stupet vi kommer, eftersom osäkerheten hos många om hur vi skall tampas med de här problemen blir större och större, och att dagens nergång kan ha med denna osäkerhet att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Nej, däremot är olja just nu enklaste energiformen att använda. Det som driver vår tillväxt är människans uppfinningsrikedom, nyfikenhet, lättja och nöd.

Du kan posta dina tankar i foliehattsforumet, eller möjligen i nationalekonomi. Där bryr sig kanske någon.

Intressant att du utelämnade min källa i din citering, det vill säga Bloomberg (en finanstidskrift). Så här lyder första meningen i artikeln "How High Oil Prices Will Permanently Cap Economic Growth":

Citat:
For most of the last century, cheap oil powered global economic growth.

Författaren till artikeln (en kanadensisk ekonom) har även skrivit flera böcker i ämnet.

Det här är ingen flummig konspirationsteori, det finns många ekonomiproffesorer runt om i världen som anser att dagens tillväxtsamhälle är problematiskt och som jag skrev tidigare i den här posten anser jag att det har en direkt koppling till marknadens nergångar, varför jag inte tycker det är off-topic att diskutera det här.
Senast redigerad av htdg 2014-10-08 kl. 15:53.
Citera
2014-10-08, 15:53
Medlem
alienDNAs avatar
Vi är just nu inne i ett solar maximum. Dessa brukar medföra börscrasher. Stora som små.
men de e lugnt, det vänder igen, man tror att börsen kommer gå ned till 2018 sen gå upp igen.

Sen om man tror på detta eller inte är en annan femma, det är iaf en förklaring. Börsen följer solcyklar rätt så exakt. Sen vad det beror på .. spekulera på.. fakta är fakta iaf..
Börsen följer faktiskt solcyklarna till en väldigt stor del och har gjort alltid, eller iaf ser man det sålänge man mätt detta.

edit: den högsta solar maximum vi haft sedan 1906 (tror jag) var år 1928.
1929 känner ni säkert till vad som hände med börsen
nu är ju såklart inte denna teori baserad på EN händelse, då hade det varit ett sammanträffande.. nåja finns massor av info om detta för den som e intresserad.
Senast redigerad av alienDNA 2014-10-08 kl. 15:58.
Citera
2014-10-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Inget konstigt. Börsen är ganska högt värderad på typ p/e 17 så det finns stort utrymme för en kraftigare nedgång.

Sedan finns det undantag med (extremt) lågt värderade bolag som ex Novus Group som dras med.

Novus är också ett extremt litet bolag där aktien handlas med ett extremt stort spread, varav risken också inte är långt ifrån extrem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in