Citat:
Ursprungligen postat av
CannonDorf
Jag förstår inte varför du citerar mig med detta svaret, jag delar inte uppfattningen att det är garanterat att tillväxten inte kommer att stagnera inom överskådlig framtid. Ditt tidigare inlägg hade bara ingenting att göra med topic. Börsen är inte på nedgång p g a ändliga resurser och en sådan nedgång ligger heller inte i den omedelbara framtiden, varför det också är ointressant för topic.
Jag citerade dig för att du sa att tidsperspektivet är irrelevant vilket jag inte helt och hållet tror att det är, jag var nog lite otydlig i min föregående post och jag ber om ursäkt för det i så fall.
Jag tror att vår tids finanskriser och börsnedgångar är ett symptom på den stundande kollapsen. Jag tror att marknaden blir mer och mer volatil ju närmare stupet vi kommer, eftersom osäkerheten hos många om hur vi skall tampas med de här problemen blir större och större, och att dagens nergång kan ha med denna osäkerhet att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Nej, däremot är olja just nu enklaste energiformen att använda. Det som driver vår tillväxt är människans uppfinningsrikedom, nyfikenhet, lättja och nöd.
Du kan posta dina tankar i foliehattsforumet, eller möjligen i nationalekonomi. Där bryr sig kanske någon.
Intressant att du utelämnade min källa i din citering, det vill säga Bloomberg (en
finanstidskrift). Så här lyder första meningen i artikeln "How High Oil Prices Will Permanently Cap Economic Growth":
Citat:
For most of the last century, cheap oil powered global economic growth.
Författaren till artikeln (en kanadensisk ekonom) har även skrivit flera böcker i ämnet.
Det här är ingen flummig konspirationsteori, det finns många ekonomiproffesorer runt om i världen som anser att dagens tillväxtsamhälle är problematiskt och som jag skrev tidigare i den här posten anser jag att det har en direkt koppling till marknadens nergångar, varför jag inte tycker det är off-topic att diskutera det här.