2014-10-08, 10:02
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
I det långa loppet är en börskollaps oundviklig. Oändlig tillväxt är en fysisk omöjlighet när resurserna är ändliga, det är bara en fråga om när tillväxten avtar, när det sker kommer börserna att börja backa.

Beror väl lite på vilket tidsperspektiv vi snackar.
Energi är en oändlig resurs så länge solen lyser och med energi kan man göra nästan vafan som helst
Citera
2014-10-08, 10:08
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
I det långa loppet är en börskollaps oundviklig. Oändlig tillväxt är en fysisk omöjlighet när resurserna är ändliga, det är bara en fråga om när tillväxten avtar, när det sker kommer börserna att börja backa.

Anledningen till att det finns konjunktursvängningar är ju inte att vi har ändliga resurser. Det tidsperspektivet du pratar om är i sammanhanget irrelevant.
Citera
2014-10-08, 10:55
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Tillväxt beror på att vi kan producera varor och tjänster effektivare. Det kommer att vara möjligt att förbättra verkningsgraden för alla processer under överskådlig tid. Det finns alltid något att förbättra.

Man måste inte förbruka resurser bara för att vi har tillväxt, vad man behöver är energi.

Det är helt rätt att en dag så kommer vidare tillväxt inte längre att vara möjlig; den dagen vi når Typ 3 på Kardashev-skalan.

Det ligger ett antal miljoner, om inte miljarder, år framåt i tiden.
Citera
2014-10-08, 11:07
Medlem
Irrelevantnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtrftw1337
Jag är förvirrad, så varför bryr du dig om det inte handlar om dig?

Är det gamla klassikern: "Jag skriver åt en vän" ?

Han pratar om börsen och inte om någon vän/sig själv.
Citera
2014-10-08, 11:12
Medlem
Ribblods avatar
Bara bra att vi får en urladdning. Om nån vecka eller månad så finns det så mycket köpvärt så det är inte klokt..
Citera
2014-10-08, 11:31
Medlem
Inte omöjligt att det går ner 10-20% till. Vi har fortfarande höga värderingar på börsen.
Citera
2014-10-08, 12:30
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irrelevantname
Han pratar om börsen och inte om någon vän/sig själv.

Han skrev:
Citat:
Har ca 500 000 kr placerade i både hög och lågriskfonder.

Därför jag blev lite fundersam bara
Citera
2014-10-08, 12:37
Medlem
Christopher.s avatar
Drygt att ha torskat 50 k på en månad men jag sitter still i båten.
Citera
2014-10-08, 13:16
Medlem
Darkmushs avatar
Har vi riktigt riktigt tur nu så fortsätter vi glida ner i ett halvår till och får se omx30 bottna någonstans under 1000kr. Då blir det att ta lån på huset och gå in rejält

Behövs 'bara' en fortsatt ström av halvdåliga nyheter och rapporter, inrikes och utrikes.
Citera
2014-10-08, 13:21
Medlem
joeskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Drygt att ha torskat 50 k på en månad men jag sitter still i båten.

Inget torskat innan du realiserat vi sitter i samma båt!
Citera
2014-10-08, 13:24
Medlem
applemanias avatar
Förlorat pengar har man endast gjort när man sålt sina aktier. Jag som är långsiktig sitter kvar i båten och har ökat i mina innehav idag och kommer fortsätta göra det i dippar. Svårt att veta hur mycket det ska ner och vart det kommer att vända men ju billigare desto bättre

Makroekonomi, oroligheter, börspsykologi och konjunktursvängar kommer alltid att dra ner kvalitetsbolag med sig till rea priser. Det är då vi långsiktiga investerare köper glatt medan den oroliga småspararen paniksäljer.
Citera
2014-10-08, 14:17
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkmush
Har vi riktigt riktigt tur nu så fortsätter vi glida ner i ett halvår till och får se omx30 bottna någonstans under 1000kr. Då blir det att ta lån på huset och gå in rejält

Behövs 'bara' en fortsatt ström av halvdåliga nyheter och rapporter, inrikes och utrikes.

Japp, går omxs30 under 1000 går jag in med i princip alla sparpengar. Skönt att vara riktigt långsiktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in