2014-10-07, 19:53
  #1081
Medlem
koh-i-noors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
1) De personer som kommer under vård för Ebola - överlever några av dessa? Hur många procent? Vad består vården i? Hur snabbt måste man få vård från det att man drabbats? Om man överlever, vilka är de eventuella funktionsnedsättningarna därefter?

Enligt Foxnews vet man ännu inte så mycket om hur människor som överlever mår på sikt. Ofta drabbas de av ögonskador, smärttillstånd, skador på lever & njurar, nedsatt fertilitet etc. Ju fler som överlever, desto mer kommer man att veta hur sjukdomen påverkar kroppen på lång sikt.

Källa: http://www.foxnews.com/health/2014/10/06/will-be-same-person-if-survive-ebola/?

En sak jag undrar är:
Vet man nåt om vad som kännetecknar de som överlever? Vilka gemensamma nämnare har de?
Citera
2014-10-07, 19:54
  #1082
Medlem
Svar

Jag läser den här tråden emellanåt och nyheter om ebola allt som oftast. Jag förfasar mig självklart också över utvecklingen... Dock tror jag inte viruset blivit luftburet utan att viruset blivit starkare och lärt sig överlista mänskligt immunförsvar mer i detta utbrott än i tidigare. Jag blir fundersam över vilka åtgärder som egentligen sätts in... Det har ju släppts enorma summor från olika håll.. men vart har de gått? Någon som har koll på det?
__________________
Senast redigerad av HsEgen 2014-10-07 kl. 19:55. Anledning: Felskrivning
Citera
2014-10-07, 19:56
  #1083
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HsEgen
Jag läser den här tråden emellanåt och nyheter om ebola allt som oftast. Jag förfasar mig självklart också över utvecklingen... Dock tror jag inte viruset blivit luftburet utan att viruset blivit starkare och lärt sig överlista mänskligt immunförsvar mer i detta utbrott än i tidigare. Jag blir fundersam över vilka åtgärder som egentligen sätts in... Det har ju släppts enorma summor från olika håll.. men vart har de gått? Någon som har koll på det?

Ja, det finns två problem - dels vet man inte så mycket om det och det kanske kan anpassa sig och dels så är det total katastrof om det blir luftburet.
Citera
2014-10-07, 20:00
  #1084
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Kan smittan gå in i kroppen genom huden UTAN att man har ett nageltrång, skrubbsår eller annat och utan att man petar sig i näsan, ögon eller andra dylika hålrum och ställen?
Ja det kan man nog. (om du ställer frågan så.)

Sannolikheten är ändå låg. Vår normala bakteriekultur på huden håller sånt i schack, oftast. Men tvättar man sig för ofta så . . . . eller har en nedsatt normalflora pga antibiotikaintag osv. . .
Citera
2014-10-07, 20:01
  #1085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Ja, det finns två problem - dels vet man inte så mycket om det och det kanske kan anpassa sig och dels så är det total katastrof om det blir luftburet.
Att det blir luftburet är bara en tidsfråga.

(*seriös*)
Citera
2014-10-07, 21:52
  #1086
Medlem
Har ett vagt minne av att droppsmitta ska kunna ta sig igenom slemhinnor och in i kroppen…Vet någon om det är så?
Citera
2014-10-07, 23:08
  #1087
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Att det blir luftburet är bara en tidsfråga.

(*seriös*)

Jag tyckte tidigt att jag läste om att detta viruset är stabilt. Att sannolikheten för mutering är liten.
Hittade denna, http://jid.oxfordjournals.org/content/179/Supplement_1/S170.long

"Other RNA viruses, such as influenza virus and foot- and- mouth disease virus, undergo rapid evolution within the host [27–29]. These viruses elicit strong host immunologic responses, and neutralizing antibodies are thought to be important in driving their rapid evolution. In the case of EBO virus, this seems not to be the case, since nt changes were not detected in the most variable region of the GP gene even after 82 days of persistence within patient H. One possible explanation for this is the reported lack of a neutralizing antibody response in convalescent-phase sera from patients or experimental animals who survived infection with EBO virus [1]. Postclinical persistence of filoviruses certainly warrants further study."

"it was determined that the EBO virus strain causing disease in Kikwit (EBO, subtype Zaire [EBO-Z] 1995) was genetically very similar to the strain that caused the 1976 EHF outbreak in Yambuku, DRC (EBO-Z 1976) [11]. Nucleotide (nt) divergence between the glycoprotein (GP) genes of these viruses was <2%, despite the fact that they were isolated almost 20 years and >1000 km apart "
__________________
Senast redigerad av Vilkenvackerdag 2014-10-07 kl. 23:12.
Citera
2014-10-07, 23:30
  #1088
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Hur kommer det sig att det inte ens diskuteras att stänga gränserna ut från Västafrika?
Nu har flera smittade skickats hem och utsätter därmed hela världen för enorma risker. Vill man som sjukvårdspersonal åka dit och hjälpa till, så borde det vara på egen risk. Blir man sjuk, så får man vårdas där, eventuellt av ett specialförband som enbart tar hand om dessa -på plats. Miljoner och åter miljoner skjuts in i det hela, men vart exakt tar pengarna vägen?

Varför inte använda en del av dessa pengar till att få upp kliniker där enbart smittad sjukvårdspersonal ska behandlas så att dem fortfarande får den allra bästa vården, så att inte det inte finns några som helst risker att dem åker hem och sprider smittan i hemlandet?

Handlar det om moral och etik varför man inte stänger gränserna? Eller lever man på hoppet?
__________________
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-10-07 kl. 23:34.
Citera
2014-10-07, 23:53
  #1089
Medlem
Only2lonelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutie...
Hur kommer det sig att det inte ens diskuteras att stänga gränserna ut från Västafrika?
Nu har flera smittade skickats hem och utsätter därmed hela världen för enorma risker. Vill man som sjukvårdspersonal åka dit och hjälpa till, så borde det vara på egen risk. Blir man sjuk, så får man vårdas där, eventuellt av ett specialförband som enbart tar hand om dessa -på plats. Miljoner och åter miljoner skjuts in i det hela, men vart exakt tar pengarna vägen?

Varför inte använda en del av dessa pengar till att få upp kliniker där enbart smittad sjukvårdspersonal ska behandlas så att dem fortfarande får den allra bästa vården, så att inte det inte finns några som helst risker att dem åker hem och sprider smittan i hemlandet?

Handlar det om moral och etik varför man inte stänger gränserna? Eller lever man på hoppet?

Det har jag också funderat över, varför man inte bara stänger gränserna..men sen kanske det skapar panik och våldsspiralen sätts i gungning och helt plötsligt har myndigheter inte alls någon kontroll över smittspridningen. Det kanske är paniken i sig självt myndigheter är rädda för...och naturligtvis ekonomin och aktiebörsen förståss ??
Citera
2014-10-07, 23:59
  #1090
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Only2lonely
Det har jag också funderat över, varför man inte bara stänger gränserna..men sen kanske det skapar panik och våldsspiralen sätts i gungning och helt plötsligt har myndigheter inte alls någon kontroll över smittspridningen. Det kanske är paniken i sig självt myndigheter är rädda för...och naturligtvis ekonomin och aktiebörsen förståss ??

Jo, stänger man gränserna åt båda hållen skulle det nog bli panik, men om gränsen är öppen in till landet, så kommer man ju inte sakna något. Dock skulle det då finnas en slags sluss för att kunna lämna läkemedel, mat och allt som behövs.
Citera
2014-10-08, 00:06
  #1091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Jo, stänger man gränserna åt båda hållen skulle det nog bli panik, men om gränsen är öppen in till landet, så kommer man ju inte sakna något. Dock skulle det då finnas en slags sluss för att kunna lämna läkemedel, mat och allt som behövs.
Och folk som är intresserade av att hjälpa till där borta, t.ex läkare utan gränser. Man ska verkligen inte förbjuda någon från att åka dit och försöka hjälpa människor men blir dom smittade ska dom stanna kvar och innan folk får återvända ska dom sättas i karantän tills det är fastställt att dom är friska.

blev många "dom" i det inlägget.
__________________
Senast redigerad av stros 2014-10-08 kl. 00:10.
Citera
2014-10-08, 00:18
  #1092
Medlem
GurgelSvens avatar
Super Ebola, spridningsfaktor?

Just nu har Ebolaviruset en inkubationstid på ca 1 vecka. Det är först efter en vecka som ens blodkärl börjar att vittra sönder för att sedan förvandla din kropp till en blodsil.

Just nu pekar siffror på att det kommer att krävas 1,6 miljoner liv, framförallt i Afrika, innan viruset kan utrotas. Viruset dödar flest i de allra fattigaste länderna i världen, men det är tack vare den långa inkubationstiden som viruset inte fått en stor spridning. Man kan endast smitta när man uppvisar symtom.
Men en stor del av spridningen (främst i början) skedde när de anhöriga kysste sina döda och bloddränkta fd familjemedlemmar i tron om att om inte denna tradition utförs kommer deras anhöriga inte till himmeln.

Viruset har börjat hoppa över till EU. Man kan läsa varje dag om nya länder som skickar hem sjuka landsmän. Större och större umgängeskretsar blir infekterade.
Men Ebola är fortfarande inget större hot för EU i det stadiet som viruset är nu. Vi är välnärda och vår sjukvård är stabil. En bra fysisk hälsa när man i början kräks och har kraftig diarre hjälper en att hålla kroppen stark när viruset går in i fas två.

Men om vi leker med tanken att virusets inkubationstid halveras och kanske halveras ytterligare en gång till - utvecklas.
Samtidigt som viruset gör sitt stora hopp till EU. Kan vi titta på en repris på pesten i Europa där en tredjedel utav befolkningen utplånades?

Jag skulle gärna se om den svenska sjukvården klara av en epidemi i Sverige, äter upp min hatt om så är fallet.

Digerdöden har förresten fått ett utbrott på Madagaskar, dock fortfarande väldigt isolerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in