2006-02-01, 14:36
Avslutad
Efter att ha läst denna tråden kommer jag ha en helt annan bild av hur en taxichafför har det på gott och ont väldigt intressant läsning! Nu ska jag sluta fråga "Mycket kunder idag?"
Citera
2006-02-02, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badis
var inte där, har kommit hem nu. och jag var lååångt från toronto!

jepp, du behöver arbetstillstånd, inte direkt knepigt att få.
dom har en poängskala baserat på ålder, utbildning, engelska färdigheter osv, når man upp i en viss poäng får man komma in.
finns att hitta på nån av deras hemsidor kommer inte ihåg adressen.
sen utdrag ur svenska straffregistret.

jag körde i en skidort, låg två timmar från vancouver, så på det sättet slapp vi mycket av dräggen som finns i vanliga städer, men dom är rätt tunga på knarket där endå.

halvljus var 50-50 ungefär, alla taxibilar körde med dem, öka chansen att bli sedd av de andra bilisterna.

fördelen med en skidort är ju att det är högsäsong 6 månader och mycket rika turister. att få en dricks lika stor eller nästan lika stor som kostnaden på färden var inte altför ovanligt, men minst 20% av vad som stod på taxametern. många av dem som körde körde bara på vintern, nov-maj och var antingen hel lediga på sommaren eller pysslade med något annat, några tillbringade hela sommaren i costa rica tex.

en av säsongens bästa trippar var när jag plockade upp min granne efter en festkväll, hon märkte inte att det var jag som körde utan berättade glatt att hon sålt sina trosor till en japan för 20 dollar tidigare på kvällen, hon vart inte så glad när jag tände lampan när vi var framme och hon såg vem som körde!

Kan du berätta mer i detalj hur man får arbetstillstånd i Canada? Får man fler poäng om man är ung eller måste man vara lite äldre? Hur var levnadstandarden i Canada och brottsligheten etc? Kunde man leva bra på lönen som taxichaffis eller fick man slita väldigt mycket för att kunna leva drägligt?
Citera
2006-02-02, 12:15
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
Ok, men dem lär inte få specielt många körningar eftersom konkurensen är stor och många är rädda att åka med dem, och dom tar låga priser
Problemet med taxibranschen och konkurrensen med svarttaxi beror på den ständiga ketchupeffekten. Under en lördagkväll i Stockholm ser det ut såhär:

17.00 till 20.00: Många kunder som vill åka taxi, antingen till diverse teaterföreställningar o.d. eller till privata fester. Svartaxinissarna är fortfarande hemma.

20.00 till 22.00: Stiltje. Inte mycket händer och alla taxichaffisar åker och äter. Big business på taxifiken alltså.

22.00 till 24.00: Många körningar med folk som ska till krogen. Svarttaxinissarna hittar en och annan kund.

24.00 till 02.30: Lite lugnare, folk står vid bardiskarna och super skallen i bitar, de åker inte taxi. Men av någon konstig anledning åker folk svartaxi ändå, trots att stan svämmar över av vanliga och lediga taxibilar.

02.30 till 04.00: Stor rusning efter taxi, alla vill hem från krogen. Totalt ketchupeffekt. De vanliga taxibilarna räcker inte till och svarttaxi kan begära vilka överpriser som helst.

Så funkar det. Perioder av 'inga kunder' varvas med perioder av 'många kunder'. Det är aldrig en jämn ström. Och det är främsta anledningen till att svartaxi också har en viss efterfrågan.

Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Efter att ha läst denna tråden kommer jag ha en helt annan bild av hur en taxichafför har det på gott och ont väldigt intressant läsning! Nu ska jag sluta fråga "Mycket kunder idag?"
Det låter trevligt att du bestämt dig för att 'lära dig åka taxi'. Som chaffis märker man om man har att göra med en kund som åker taxi ofta eller sällan.

Ett säkert tecken är placeringen: erfarna taxikunder sitter alltid i baksätet. De diskuterar aldrig priset och insinuerar aldrig att taxametern är "riggad". De åker alltid bolagstaxi, aldrig fribilstaxi. De framför kritik av vägvalet på ett sansat sätt eftersom de till skillnad från de oerfarna kunderna har lärt sig att man inte är kompetentare än chaffisen för att man hittar hem...

Oerfarna kunder gapar och skriker när de är kritiska eftersom de har läst i kvällspressen att alla taxichaufförer är ohederliga. De tycker väl att drummeln bakom ratten behöver uppfostras. Men nio gånger av tio har de tyvärr fel. De flesta människor har inte den blekaste aning om vad ett visst vägval innebär gällande hur ivrigt taxametern tickar. Och de ser inte skillnad på TaxiStockholm och TaxiMuhammed.

Tro det eller ej men jag har vid ett flertal tillfällen fått höra argumentet "Men den här vägen åker ju inte bussen!"... (suck)
Citera
2006-02-02, 12:19
Avslutad
Så det anses av chaffisarna oförskämt att sitta i framsätet om man åker ensam eller? Jag åker alltid fram för att visa respekt (och för att inte nojja upp chaffören dessutom) men de gillar ni alltså inte?
Citera
2006-02-02, 12:32
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Så det anses av chaffisarna oförskämt att sitta i framsätet om man åker ensam eller? Jag åker alltid fram för att visa respekt (och för att inte nojja upp chaffören dessutom) men de gillar ni alltså inte?
Nej det är inte så, det har inget med oförskämdhet att göra. Men en sak förvånar: att kunden sätter sig fram och sedan tiger. Att folk som är utåtriktade sätter sig fram och pratar hål i huvudet på chaffisen är fullkomligt begripligt. Men inte motsatsen.

Det känns helt enkelt lite skumt att sitta så nära en främmande människa och inte konvsersera. Och jag hade alltid som princip att aldrig inleda ett samtal eftersom vissa kunder vill bli lämnade ifred. Det är alltså naturligt att undra en smula varför kunden sitter fram om han/hon tillhör den kategorin.

Men du kanske tillhör de trevliga som gärna snackar? Välkommen i framsätet i så fall, den sociala kontakten underlättas ju av det: kroppspråk, ögonkontakt osv!
Citera
2006-02-02, 23:45
Medlem
buikos avatar
håller med om ketchupeffekten

stod ofta på centralen och märkte av hur tillgången på kunder varierade. Ett vanligt nybörjarfel är att man inte ställer sig på centralen pga att man tror att det tar långt tid att få körning därför att många taxibilar står där. Man begriper inte att det kan gå rasande fort då ett tåg nyss kommit in. Rätt var det är så springer kunderna omkring som yra höns och letar bil. Det blir rörigt som bara den och det kan ta ett tag innan man tar sig ut från centralplan.

här är mitt "schema" som det såg ut när jag körde.

när jag körde fredagar var det så här:

16.30-17.00 Väntar på att min turkiske åkare ska komma. Ibland kunde han ringa och säga att han var 45 min försenad av trafiken eller likn.

17.00 Sätter mig tillrätta, loggar in i 932. På fredagarna fick man körning direkt oftast ftj i 932/936 annars fyllekörning 927 dvs kortis från bolaget i Fruängen till adress i samma område. Minns speciellt en gång: fylltratt skulle åka, fick plötsligt byta kvittorulle under färd, sen plötsligt stannade taxametern, kunden blev glad men jag desto fattigare.

18.00 På väg till Bromma/Arlanda eller schäktar kunder för fullt inne i stan. Oftast affärsfolket som ska hem eller ftj-tanter.

19.00-20.00 Lugnt, brukade ställa mig på centralen fast var inloggad i 122.

21.00-00.00 Folk börjar röra på sig, mycket kortisar till restauranger och teatrar inom tullarna. Om man fick styrning ut åt förorterna vid den här tiden, kunde det vara lönt att vänta kvar där, för nu kunde man få körning tillbaka. Bästa förorterna var Bromma/Vällingby och Täby. Där kunde man fastna med lokalkörningar i flera timmar. Sämsta områdena Bredäng/Fruängen/Skärholmen. Bara fulle Leffe som skulle till pizzerian för 50 spänn svart. Områden som jag ofta undvek att ta körningar i på kvällarna: 343, 346,446

00.00-02.00 Krogkörningar en och annan lång körning till förort.

02.00-03.00 Krogarna stänger, fullt ös...bara att plocka folk på Kungsgatan/Stureplan. Många långkörningar.

05.00 Slutar, åker och tankar ställer bilen och tar tunnelbanan hem.

Av de taxiförare man mött genom åren minns jag bäst:

En riktigt ruggigt ful typ som alltid stod på Arlanda remotens fik med sin tegelstensnalle (NMT-Technophone) den hade han fortfarande när alla andra köpt små GSM-telefoner för länge sen. Gubben var från Solna runt 60 år, men såg ut som 80, tandlös och ful som stryk, kunderna blev säkert skrämda av honom. Han körde för en mörkblå Volvo 740 för Transfer och hade alltid lackskor. Skulle passat i rollen som Frankenstein. Nån som minns vad han heter? Ni som körde taxi på 90-talet och ofta var på remoten måste ha sett honom.

Sen minns jag en jättefet gubbe som hette Göran. Han körde också för Transfer, lustigt nog hade han en Golfkombi, han fick med nöd och näppe plats i den lilla bilen.

Minns en riktigt skrytig mustaschprydd värmlänning som körde en Volvo 960 för taxi 020. Han satt ofta på taxifiket på Malmskillnadsgatan och skröt om alla sina långa körningar på 20 mil eller mer som han alltid hade tur att ropa på.

Minns en ryss som hette Edouard, körde Transfer i äldre Volvo 850, kunde knappt prata svenska och påstod sig ha övermannat knivrånare, som hoppat på honom.

Nån som minns någon av dessa profiler??
Citera
2006-02-03, 00:10
Medlem
Maximuss avatar
Citat:

En grej hände idag som jag reagerade lite över:

En kund kommer från stationen precis när jag kommit tillbaka från en körning och undrar om jag är ledig. Ja svarar jag och han frågar sedan om det är okej om han sitter fram? Ja visst säger jag.

Varför undrade han det? tänkte jag och tillsut frågade jag han varför han frågade så Och då säger han att när han åker taxi i Stockholm så brukar chaffisarna neka han att sitta fram och peka på baksätet...

Varför?
Citera
2006-02-03, 00:47
Bannlyst
Bor alla här i Stockholm? Jag kör taxi i Höganäs, en trevlig liten stad med 20K invånare i nordvästra skåne, här är det nästan alltid trevligt att köra taxi. Stockholm skulle jag aldrig vilja köra i.
Citera
2006-02-03, 01:07
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
21.00-00.00 Folk börjar röra på sig, mycket kortisar till restauranger och teatrar inom tullarna. Om man fick styrning ut åt förorterna vid den här tiden, kunde det vara lönt att vänta kvar där, för nu kunde man få körning tillbaka. Bästa förorterna var Bromma/Vällingby och Täby. Där kunde man fastna med lokalkörningar i flera timmar. Sämsta områdena Bredäng/Fruängen/Skärholmen. Bara fulle Leffe som skulle till pizzerian för 50 spänn svart.
Det där stämmer exakt. Och ännu mer givande är förorterna under lördagkvällar. Jag stannade ofta kvar ute i Norrort framemot 02.00 innan jag rörde mig in mot stan. Minns en gång när vi körde fram två bilar på en adress i Täby. Två sällskap kom ut och en av kunderna sa att "den ena bilen ska in till stan och den andra ska bara köra lokalt här i Täby". Jag skyndade mig att tinga den lokala körningen varvid den andra chauffören tittade på mig som om jag var fullkomligt dum i huvudet. Men han var ganska ung och hade kantänka bara kört taxi i några månader. Att vilja in till stan och kriga mot femhundra andra lediga bilar när det finns gott om körningar i förorten beror givetvis på bristande rutin.

Men jag stannade bara i Norrort och på Lidingö. Söder om stan är det, med Nacka som undantag, oftast drängkörningar från krogar typ Karlavagnen i 927 till unkiskvarten i 927 (!). Av samma anledning stod jag aldrig inloggad i 532 i Norrort eftersom man då alltid fick framkörning på det där hopplösa jävla fyllhaket Tegelbruket, bomkörning varannan gång ungefär...

Citat:
Av de taxiförare man mött genom åren minns jag bäst:

En riktigt ruggigt ful typ som alltid stod på Arlanda remotens fik med sin tegelstensnalle (NMT-Technophone) den hade han fortfarande när alla andra köpt små GSM-telefoner för länge sen. Gubben var från Solna runt 60 år, men såg ut som 80, tandlös och ful som stryk, kunderna blev säkert skrämda av honom. Han körde för en mörkblå Volvo 740 för Transfer och hade alltid lackskor. Skulle passat i rollen som Frankenstein. Nån som minns vad han heter? Ni som körde taxi på 90-talet och ofta var på remoten måste ha sett honom.
Du måste mena Walle, som heter Wallenberg i efternamn och är släkt med (men utstött av) finansfamljen Wallenberg. Jo, det är faktiskt sant. Han är en smula förståndshandikappad. Du skulle ha sett honom på åttitalet när han körde med samma mohikanfrisyr som De Niro i Taxidriver... hehe... Satan vad kunderna måste ha undrat!

Walle har gått som en vandringspokal mellan de olika taxibolagen och ingen vill längre kännas vid honom, med möjligt undantag för Transfer. Ett ganska sorgligt människoöde egentligen: född in i en av landets rikaste familjer, numera driftkucku bland turkarna på remoten...

Citat:
Ursprungligen postat av Maximus
En grej hände idag som jag reagerade lite över:

En kund kommer från stationen precis när jag kommit tillbaka från en körning och undrar om jag är ledig. Ja svarar jag och han frågar sedan om det är okej om han sitter fram? Ja visst säger jag.

Varför undrade han det? tänkte jag och tillsut frågade jag han varför han frågade så Och då säger han att när han åker taxi i Stockholm så brukar chaffisarna neka han att sitta fram och peka på baksätet...

Varför?
Det där låter som ett fenomen som beror på det numera ganska vanliga nysvenska inslaget i branschen, eller mer korrekt uttryckt att efterfrågan på chaufförer är så stor att de sänkt kraven radikalt. När jag gick min första taxikurs på åttiotalet fick vi inpiskat i oss att kunden alltid-alltid-alltid har rätt. Dessutom reglerades branschen av Länsstyrelsens taxireglemente och intagningskraven för taxichaufförer in spe var rigorösa. Kunde du inte stava till Scheelegatan, vilket invandrare sällan kan, så kunde du inte heller slå upp den i taxikartans register. Och i så fall fick du inte bli taxichaufför! Numera finns det ju GPS i alla bilar så snart kan de nog börja anställa hyfsat vältränade chimpanser som chaffisar...
Citera
2006-02-03, 11:51
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Det där stämmer exakt. Och ännu mer givande är förorterna under lördagkvällar. Jag stannade ofta kvar ute i Norrort framemot 02.00 innan jag rörde mig in mot stan. Minns en gång när vi körde fram två bilar på en adress i Täby. Två sällskap kom ut och en av kunderna sa att "den ena bilen ska in till stan och den andra ska bara köra lokalt här i Täby". Jag skyndade mig att tinga den lokala körningen varvid den andra chauffören tittade på mig som om jag var fullkomligt dum i huvudet. ...

Visst ska man stanna kvar vid 22.00 tiden. Då såg man ofta att det stod på displayen: ”tomt med bilar i hela 500-området” Om jag fick styrning åtmindstone till Sollentuna, brukade jag t.om. tomma upp till Arlanda då för ett kvickt lass in till stan och 350 spänn till på mätarn. Hur är det på remoten nu? Minns att taxifiket brann ner strax efter att jag lade av. Har det byggts upp igen. Har de fortfarande flipperspel och flottiga hamburgare till överpris. Hela taxiuppställningsplatsen på remoten kändes som en enda stor arabisk bazaar.

Citat:
Men jag stannade bara i Norrort och på Lidingö. ...

Jag stannade aldrig på Lidingö. Kändes rätt dött där, har för mig att det var taxi 020s revir. Dessutom ligger det så nära stan att man lika gärna kunde ställa sig i 162, 166 och få körning snabbare.

Citat:
Du måste mena Walle, som heter Wallenberg i efternamn och är släkt med (men utstött av) finansfamljen Wallenberg. Jo, det är faktiskt sant. Han är en smula förståndshandikappad.

Just det Walle hette han. Kör han fortfarande? Konstigt att ingen ville kännas vid honom, var det pga att han var förståndshandikappad? Får man förresten köra taxi då? Minns annars att han var en av de prydligast klädda taxisluskar jag sett. Han hade mörkblå taxiuniform: välstrukna byxor, kavaj, väst och glänsande lackskor.

Ingen som minns en rätt rätt pratglad rund "gubbe" med mustasch, var väl 35-40 när jag körde, från Jordbro körde för TS i V70 kombi. Stod ofta på centralen. Han var rätt kul. Han hade alltid traditionell taxiförarkeps på sig. Rätt vanligt att de gamla stötarna har sån där keps, ser rätt myndigt ut

Sen undrar jag: Om man går in på taxi sthlms hemsida och loggar in vad får man tillgång till då? Får alla taxiförare lösenord?
Citera
2006-02-03, 11:58
Medlem
Bananas avatar
Taxiuttryck

Intressant video där Fredrik Lindström diskuterar taxiuttryck med en stockholmschaffis:

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=39033&a=523827

Påskörning känner man ju igen, ska börja använda det

Kan taxisluskarna bidra med fler uttryck man kan köra med?
Citera
2006-02-03, 13:58
Medlem
Maximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
Intressant video där Fredrik Lindström diskuterar taxiuttryck med en stockholmschaffis:

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=39033&a=523827

Påskörning känner man ju igen, ska börja använda det

Kan taxisluskarna bidra med fler uttryck man kan köra med?

Ett uttryck som används ofta är "muppkörning" och det är när man skjutsar till och från dagcentran etc
Och det gäller att hålla god min när man gör sådana där "påskörningar". Taxametern hamnar på 46kr och det tar dubbelt så lång tid att lasta i och ur och betala än vad körningen tar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in