2014-10-04, 18:09
Medlem
Taxikritiks avatar
Ett ämne, en fråga kanske i första hand till er taxiförare – vad säger ni om följande:

GPS med högt hörbar vägledare – på arabiska

Ett par av mina bekanta/vänner, framför allt två personer som åker Taxi Kurir rätt ofta i Stockholms län, vittnar om att det ökar (eller är det ett relativt nytt fenomen?) att taxiförare tar hjälp av och har på GPS med arabisk guide - där alltså ljudet är på högt så att det hörs ljudligt högt i hela bilen. Jag har själv inte varit med om det ännu.

Det senaste jag hörde var om en resa häromdagen i Stockholmsområdet där min bekant berättade om att det var rena rama GPS-böneutropet på arabiska (som dito upplevde det i alla fall) i en Taxi Kurir-bil. Det var en ny chaufför som således använde GPS-guide som gick ut genom högtalare i bilen på samma volym som om radion skulle vara på högt s.a.s.

Hur vanligt är detta?
Vad är er erfarenhet, oavsett om ni är arabisktalande eller har taxibekanta som behöver vägledning på arabiska?

Hur accepterat/acceptabelt är det med en hög arabisk GPS-guide under taxiresan?

Inget att snacka om? Kunden får "rätta sig i taxiledet"?

Känsliga frågor måhända - samtidigt likaväl för vad man subjektivt kan anse som inom ramen för relevant service man själv är i behov av/efterfrågar/förväntar sig under en taxiresa:

— Ska man behöva stå ut med detta (om man inte vill) i, låt oss säga, 1–2 timmar, om nu resan tar så lång tid?

— Vilka möjligheter har man att påverka/påtala detta för chauffören i fråga – så att inte dito går igång som om helvetet brakats lös, att densamm* börjar reagera som om h*ns religion kränks o.s.v.?

— Är detta helt enkelt dagens Nya Verklighet man har att leva med (vad man än anser om densamma)?

Att notera: I det här fallet berättas alltså om GPS-guide, ljudlig, på arabiska. Det skulle lika gärna kunna gälla indiska, spanska, ryska, finska eller samiska etcetera. Arabiska är det enda jag hört om vid sidan av svenska eller engelska.
Senast redigerad av Taxikritik 2014-10-04 kl. 18:13.
Citera
2014-10-04, 18:23
Medlem
vators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enigma87
Har dragit ett par Amex Guldkort och Eurocard
Annars bara "vanliga" Svensson kort som Swedbank, Nordea, Handelsbanken osv

Amex Guld är ju inte speciellt exklusivt dock.

Citat:
Stämmer följande in på dig:
•Jag är över 18 år
•Jag har en fast inkomst
•Jag är skriven i Sverige
•Jag har inga betalningsanmärkningar

Har dragit ett centurion en gång, gick knappt genom kortläsaren.

Eurocard platinum har jag fått en gång också.

Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Frågor om uber

Också nyfiken, inget som vet ngt om Ubers dagskassor?
Senast redigerad av vator 2014-10-04 kl. 18:27.
Citera
2014-10-04, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vator
Också nyfiken, inget som vet ngt om Ubers dagskassor?

Finns en stjärna som gick all in på uber, mannen är en korsning mellan skitsnackare/rättshaverist. Köpte ny fin dyr bil, typ 700 000 kr. Allt var kanon i början och pengarna bara rullade in.

Sist jag såg honom hade han taxiskylt på taket för att kunna få "extrakunder" då skylten snabbt kunde tas bort om han fick en uber körning.

I början behövdes inte det då uber va så bra, men det har tyligen ändrats.
Citera
2014-10-04, 23:01
Medlem
Hittade ett litet taxiföretag på facebook. "billg taxi" (billig taxi?)

Förutom att lägga upp olika evenemang i staden, lägger de upp olika klipp som ej har med företaget att göra, t.ex. en clown som skrämmer folk genom att låtsas krossa en människas huvud med en stor träklubba...!!! Eller en kille som spelar piano på en station i london...!!?

Detta verkar ju seriöst om man vill ha kunder, eller...?

De flesta inlägg är det flera personer som gillar, bla taxiföretaget själva, styrelseordförande och ledamoter i styrelsen. Bra att gilla sina egna inlägg när ingen annan gör det.

Under ett av stadens evenemang man lagt upp på sin tidslinje har man skrivit;
"Kommer ni så jag ska köra ni hem..."
Senast redigerad av LordLambert 2014-10-04 kl. 23:04.
Citera
2014-10-05, 06:14
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enigma87
Har dragit ett par Amex Guldkort och Eurocard
Annars bara "vanliga" Svensson kort som Swedbank, Nordea, Handelsbanken osv

Jag kan få ett AmEx Guldkort om jag ansöker om det, de flesta kan.

Centurion kortet är i en helt annan nivå av exklusivitet.
Citera
2014-10-06, 01:15
Medlem
Taxikritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Av de taxiförare man mött genom åren minns jag bäst:

En riktigt ruggigt ful typ som alltid stod på Arlanda remotens fik med sin tegelstensnalle (NMT-Technophone) den hade han fortfarande när alla andra köpt små GSM-telefoner för länge sen. Gubben var från Solna runt 60 år, men såg ut som 80, tandlös och ful som stryk, kunderna blev säkert skrämda av honom. Han körde för en mörkblå Volvo 740 för Transfer och hade alltid lackskor. Skulle passat i rollen som Frankenstein. Nån som minns vad han heter? Ni som körde taxi på 90-talet och ofta var på remoten måste ha sett honom.

Sen minns jag en jättefet gubbe som hette Göran. Han körde också för Transfer, lustigt nog hade han en Golfkombi, han fick med nöd och näppe plats i den lilla bilen.

Minns en riktigt skrytig mustaschprydd värmlänning som körde en Volvo 960 för taxi 020. Han satt ofta på taxifiket på Malmskillnadsgatan och skröt om alla sina långa körningar på 20 mil eller mer som han alltid hade tur att ropa på.

Minns en ryss som hette Edouard, körde Transfer i äldre Volvo 850, kunde knappt prata svenska och påstod sig ha övermannat knivrånare, som hoppat på honom.

Nån som minns någon av dessa profiler??
Du måste mena Walle, som heter Wallenberg i efternamn och är släkt med (men utstött av) finansfamljen Wallenberg. Jo, det är faktiskt sant. Han är en smula förståndshandikappad. Du skulle ha sett honom på åttitalet när han körde med samma mohikanfrisyr som De Niro i Taxidriver... hehe... Satan vad kunderna måste ha undrat!

Walle har gått som en vandringspokal mellan de olika taxibolagen och ingen vill längre kännas vid honom, med möjligt undantag för Transfer. Ett ganska sorgligt människoöde egentligen: född in i en av landets rikaste familjer, numera driftkucku bland turkarna på remoten...
Om det är han jag tror ni menar har jag åkt med honom massor av gånger. Det bör vara just Walle, ja.

En trevlig, skojig förare man alltid kunde snacka med och så. Bra resor som regel.

Sådana, just sådana förare - eller värmlänningen här uppe, som jag tycker mig känna igen också - det är sådana chaffisar jag saknar alltmer. Bra och givande reskvalitet i allmänhet med dessa förare.

Fråga (de två jag citerar har inte skrivit på FB sedan 2010 och 2011, därför till er andra):

Var har Walle tagit vägen i Stockholm? Har han mulat? Jobbar han kvar? Kör han taxi någon annanstans? Någon med info som vet var gubben är i dag?
Citera
2014-10-06, 03:03
Medlem
FBMinchias avatar
Centralen är underbar att vara på när värdarna är där och biljettsystemet igång. Annars suger det hårt. Står ofta en knippe apliknande förare i mitten och gapar och lägger sig i seriösa TSAB-förares turordning bara för att jävlas.

Jag skulle önska att Jernhusen tog ett större ansvar för vad som händer på deras mark och installerarade kameror med ljudupptagning.

I dag var det en apa som vässade mot mig, men då fanns ett par väktare i närheten. Jävlar vad spak han blev.
Vi kan ju inte gärna sänka dem med en höger även om det kliar i fingrarna, men jobbigt är det. Kameror med ljudupptagning får ett starkt JA från mig.
Citera
2014-10-06, 06:24
Medlem
Hur funker det med avgiften vid centralen i sthlm?

Skiljer den sig mellan olika bolag? Har betalat 40 kr en gång om jag minns rätt.

Tid på dygnet? Betalar jag för servicen eller för att hyresvärden vill pumpa ut några extra kronor?
Citera
2014-10-06, 07:18
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DPRK
Hur funker det med avgiften vid centralen i sthlm?

Skiljer den sig mellan olika bolag? Har betalat 40 kr en gång om jag minns rätt.

Tid på dygnet? Betalar jag för servicen eller för att hyresvärden vill pumpa ut några extra kronor?
21 spänn. Hos alla bolag. A-Train har ökat från 25 till 26 nu i oktober. 40 spänn, så har du blivit blåst av någon.
Jernhusens aktieägare vill byta Ferrari varje år...Det är det du betalar för. Dygnet runt trots att de bara betalar lön för taxivärdarna på vardagar till 22 fast de skulle göra nytta jämt med tanke på hur det kan se ut.

Poängen är delvis att de låst ute friåkarna, så kunderna inte blir lurade upp på läktaren. De kan bara råka ut för sämre service hos vissa bolag jämfört med andra....
Citera
2014-10-06, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
21 spänn. Hos alla bolag. A-Train har ökat från 25 till 26 nu i oktober. 40 spänn, så har du blivit blåst av någon.
Jernhusens aktieägare vill byta Ferrari varje år...Det är det du betalar för. Dygnet runt trots att de bara betalar lön för taxivärdarna på vardagar till 22 fast de skulle göra nytta jämt med tanke på hur det kan se ut.

Poängen är delvis att de låst ute friåkarna, så kunderna inte blir lurade upp på läktaren. De kan bara råka ut för sämre service hos vissa bolag jämfört med andra....

Fast vill man se till att sina kunder inte ska bli lurade av taxiskojjare borde man sätta upp stora skyltar med Taxi sen en pil till vänster (om man inte gjort detta nu). Sist jag gick förbi var det en byggarbetsplats och förrvirrade turister gick rakt ut till Vasagatan där skitbilarna står.
Citera
2014-10-07, 18:43
Medlem
Lite OT, men nu har jag fått mitt taxileg!
Citera
2014-10-07, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Jag kan få ett AmEx Guldkort om jag ansöker om det, de flesta kan.

Centurion kortet är i en helt annan nivå av exklusivitet.

Vad hande med SEB's svarta kort (som jag har), har ni aldrig sett det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in