2014-10-07, 17:18
  #1057
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Det finns många fler experter än Tegnell att lyssna på i så fall men alla har väl ungefär samma uppfattning.

WHO har för rätt länge sedan utlyst ett nationellt nödläge, FN har haft möte om ebola och världens ledare har haft krismöten, men bara ord räcker inte. Ebola sprids snabbare och snabbare med flera nya fall i timmen.
Vad som krävs är insatser från alla länder, eftersom de afrikanska länderna inte klarar det här själva. Att då som en del påstår här att läkare och annan personal åker dit för att spela goda är ganska magstarkt.

Sjukdomen måste stoppas där den befinner sig för allas skull. Ju fler som ställer upp, ju bättre.

Och det är bråttom.

Jag håller inte med dig. Vi pratar inte om läkare som åker iväg för att vaccinera mot malaria eller annan personal som bistår med vad som behövs. Vi har att göra med ett virus som kan ta kål på stora delar av jordens befolkning, även i Sverige.

Vad är vitsen med att rädda folk i Afrika om risken är att vi får smittan utom kontroll i Sverige? För min del får vem som helst åka till Afrika och hjälpa till, dock bör de inte få återvända utan att ha suttit i karantän ett antal veckor.

Det snackas om reseförbud, värmekameror osv. Varför är det så omodernt med karantän, har ju fungerat i alla tider och när det gäller djur anses det vara ett bra medel för att förhindra att smitta förs in i Sverige och EU.
Citera
2014-10-07, 17:19
  #1058
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Det finns många fler experter än Tegnell att lyssna på i så fall men alla har väl ungefär samma uppfattning.

WHO har för rätt länge sedan utlyst ett nationellt nödläge, FN har haft möte om ebola och världens ledare har haft krismöten, men bara ord räcker inte. Ebola sprids snabbare och snabbare med flera nya fall i timmen.
Vad som krävs är insatser från alla länder, eftersom de afrikanska länderna inte klarar det här själva. Att då som en del påstår här att läkare och annan personal åker dit för att spela goda är ganska magstarkt.

Sjukdomen måste stoppas där den befinner sig för allas skull. Ju fler som ställer upp, ju bättre.

Och det är bråttom.
Jag förstår att folk behövs där nere eftersom dom inte klarar av det själva. Men läkare och hjälppersonal som åker dit ska ge fan i att komma hem när dom är nedsmittade pga att dom drar med sig smittan hit. Nu har det hänt i Spanien där dom inte skyddade sig riktigt.
http://elpais.com/elpais/2014/10/07/inenglish/1412673226_056868.html
Enligt dig finns det ingen risk att patienter kommer hit men när du får bevis för det så ignorerar du det.
Citat:
Hospital workers said that while regulations establish the need for Level 4 protective equipment, which includes a completely impermeable hazmat-style suit and a respirator, healthcare workers who treated the missionaries Miguel Pajares and Manuel García Viejo only had Level 2 protective garments.
Citera
2014-10-07, 17:23
  #1059
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Mens åtte helsearbeidere i fullt smittevernsutstyr[] håndterer den ebola-smittede legen utenfor Infeksjonspost A på Ullevål Sykehus, står en helt ubeskyttet person et par meter unna begivenhetene.

- Det ser ikke ut som alle har en hel kroppsbeskyttelse, og selv om dette sikkert er helt riktig etter loven, men man kan stille spørsmål ved om dette er det lureste man kan gjøre, sier Klein.

http://www.dagbladet.no/2014/10/07/nyheter/ebola/sykdom/epidemi/helse/35629721/

Det börjar att likna en parodi.

Det borde stå beväpnade vakter runt mottagningen, givetvis på avstånd. Tänk om någon anonym hade fått för sig att rusa fram och sabotera och sedan försvunnit från platsen. Jag ger inte mycket för säkerheten kring hur EU hanterar epidemin.
Citera
2014-10-07, 17:23
  #1060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Mens åtte helsearbeidere i fullt smittevernsutstyr[] håndterer den ebola-smittede legen utenfor Infeksjonspost A på Ullevål Sykehus, står en helt ubeskyttet person et par meter unna begivenhetene.

- Det ser ikke ut som alle har en hel kroppsbeskyttelse, og selv om dette sikkert er helt riktig etter loven, men man kan stille spørsmål ved om dette er det lureste man kan gjøre, sier Klein.

http://www.dagbladet.no/2014/10/07/nyheter/ebola/sykdom/epidemi/helse/35629721/
Detta börjar ju jävligt bra! Satt personen helt utfläkt i ambulansen när han körde eller hade han på sig skyddskläder? Sätt gubbfan i karantän, direkt!

edit: Det kanske inte är ambulanspersonalen som står och kollar.
__________________
Senast redigerad av stros 2014-10-07 kl. 17:26.
Citera
2014-10-07, 17:30
  #1061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det börjar att likna en parodi.

Det borde stå beväpnade vakter runt mottagningen, givetvis på avstånd. Tänk om någon anonym hade fått för sig att rusa fram och sabotera och sedan försvunnit från platsen. Jag ger inte mycket för säkerheten kring hur EU hanterar epidemin.

Citat:
Ursprungligen postat av stros
Detta börjar ju jävligt bra! Satt personen helt utfläkt i ambulansen när han körde eller hade han på sig skyddskläder? Sätt gubbfan i karantän, direkt!

edit: Det kanske inte är ambulanspersonalen som står och kollar.
Visst är det onödigt men viruset är inte luftburet.
Citera
2014-10-07, 17:37
  #1062
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Visst är det onödigt men viruset är inte luftburet.

Visste de att inte en enda viruspartikel fanns åtkomlig för vinden att föras några fåtal meter in i snoken på åskådaren?

EDIT;Dessutom borde det vara en självbevarelsedrift att inte vara i närheten om man inte måste.
Citera
2014-10-07, 17:58
  #1063
Medlem
Finns det någon hemsida som säljer ringer acetat med droppslang, samt PVK? Dags att flytta ut på landet och fixa sitt eget mat.
Citera
2014-10-07, 18:48
  #1064
Medlem
RoaldDahls avatar
1) De personer som kommer under vård för Ebola - överlever några av dessa? Hur många procent? Vad består vården i? Hur snabbt måste man få vård från det att man drabbats? Om man överlever, vilka är de eventuella funktionsnedsättningarna därefter?

2) Varför flyger man hem personer som smittats? Är det bara för att öka chanserna för att detta ska spridas?

3) Vilket land tror ni ligger bakom skapandet av ebola? Om något...

4) Man talar om att Ebola är en sjukdom som smittar genom kroppsvätska, men samtidigt verkar det som om det räcker med att TA i något som haft ebola på sig, och att det då går genom huden eller hur går det till? Borde man då inte istället kalla det för en kontaktsjukdom?
Citera
2014-10-07, 19:10
  #1065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller inte med dig. Vi pratar inte om läkare som åker iväg för att vaccinera mot malaria eller annan personal som bistår med vad som behövs. Vi har att göra med ett virus som kan ta kål på stora delar av jordens befolkning, även i Sverige.

Vad är vitsen med att rädda folk i Afrika om risken är att vi får smittan utom kontroll i Sverige? För min del får vem som helst åka till Afrika och hjälpa till, dock bör de inte få återvända utan att ha suttit i karantän ett antal veckor.

Det snackas om reseförbud, värmekameror osv. Varför är det så omodernt med karantän, har ju fungerat i alla tider och när det gäller djur anses det vara ett bra medel för att förhindra att smitta förs in i Sverige och EU.
Så du tycker att globalisering och fri rörlighet är fel ?
Citera
2014-10-07, 19:12
  #1066
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
1) De personer som kommer under vård för Ebola - överlever några av dessa? Hur många procent? Vad består vården i? Hur snabbt måste man få vård från det att man drabbats? Om man överlever, vilka är de eventuella funktionsnedsättningarna därefter?

2) Varför flyger man hem personer som smittats? Är det bara för att öka chanserna för att detta ska spridas?

3) Vilket land tror ni ligger bakom skapandet av ebola? Om något...

4) Man talar om att Ebola är en sjukdom som smittar genom kroppsvätska, men samtidigt verkar det som om det räcker med att TA i något som haft ebola på sig, och att det då går genom huden eller hur går det till? Borde man då inte istället kalla det för en kontaktsjukdom?
1. Drygt hälften överlever under afrikansk sjukvård.

2. Sannolikt för att erbjuda bättre sjukvård, för att garantera sina medborgares säkerhet, för att det är tradition och ett dumt politiskt misstag att låta bli.

3. Fladdermusen.

4. Du kliar dig i ögonen, petar i näsan, äter något eller har ett minimalt sår du själv inte märkt.
Citera
2014-10-07, 19:13
  #1067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
1) De personer som kommer under vård för Ebola - överlever några av dessa? Hur många procent? Vad består vården i? Hur snabbt måste man få vård från det att man drabbats? Om man överlever, vilka är de eventuella funktionsnedsättningarna därefter?

2) Varför flyger man hem personer som smittats? Är det bara för att öka chanserna för att detta ska spridas?

3) Vilket land tror ni ligger bakom skapandet av ebola? Om något...

4) Man talar om att Ebola är en sjukdom som smittar genom kroppsvätska, men samtidigt verkar det som om det räcker med att TA i något som haft ebola på sig, och att det då går genom huden eller hur går det till? Borde man då inte istället kalla det för en kontaktsjukdom?
1) Vet inte. Utom att jag misstänker att vården är gängse intensiv infektionsvård.

2) Vet inte.

3) Vatikanstaten som förbjudit preventivmedel i stora delar av världen..

4) Ebola ör ett mycket anpassligt och adaptivt virus, Det men tidigare vetat kanske inte längre gäller.
Citera
2014-10-07, 19:16
  #1068
Medlem
CD-skivas avatar
https://www.youtube.com/watch?v=4AZidJ36nA0
Om inte denna reporter blir smittad av ebola så är jag inte så orolig. Han går bl.a. in i ebolasmittade personers hus/hyddor och går runt där inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in