2014-10-07, 14:49
  #1033
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lvnedgro
Skiter fullständigt i hur bra hjälp man får i sitt hemland. Åker man till en plats med Ebola så stannar man för fan där och tar konsekvenserna av sitt naiva hjälpa världen-tänk. Vill inte ha sådan skit i min närvaro. Sprider det sig till min närhet vet jag vem den ansvariga är, och då ansvarar jag därefter över dennes liv.

Det behövs tvärtom mer sjukvårdpersonal och resurser från andra länder till de drabbade länderna i Afrika som behöver all hjälp de kan få. Att det finns folk som ställer upp ska de ha all heder för och inte hån.
Att de som har oturen att bli smittade under sitt arbete där får komma till sitt hemland och få vård är inget som kan föra med sig någon risk för dig.
Citera
2014-10-07, 14:51
  #1034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Det behövs tvärtom mer sjukvårdpersonal och resurser från andra länder till de drabbade länderna i Afrika som behöver all hjälp de kan få. Att det finns folk som ställer upp ska de ha all heder för och inte hån.
Att de som har oturen att bli smittade under sitt arbete där får komma till sitt hemland och få vård är inget som kan föra med sig någon risk för dig.
Det är väl bra att folk åker dit och hjälper till, men att dom kommer hem med viruset när dom blivit smittade är det inget jag supportar direkt.
Angående min fetning så antar jag att du missat vad som händer i Spanien just nu. Vi blir i allra högsta grad påverkade av att smittade människor kommer hem.
__________________
Senast redigerad av stros 2014-10-07 kl. 14:59.
Citera
2014-10-07, 14:52
  #1035
Medlem
Om det fortsätter i nuvarande exponentiella takt i Afrika är det ingen idé att åka ner och hjälpa till, det är den bistra sanningen.

Det är ungefär som att försöka stoppa en dammläcka med toalettpapper.
Citera
2014-10-07, 15:06
  #1036
Medlem
Vossevangens avatar
Spania og uklarhet om antall smittede. Her er opplysning i følge norske Dagbladet:

"Ytterligere tre personer er innlagt på sykehus i Madrid med mistanke om ebolasmitte, i tillegg til sykepleieren som testet positivt for viruset mandag.

Sykepleierens ektemann, en person som har reist i et ebolarammet land samt en annen helsearbeider er nå også innlagt på sykehus, opplyser spanske helsemyndigheter tirsdag.

(...)

- Folk er vettskremte, sier en kardiolog ved sykehuset til nyhetsbyrået AFP.

- Vi kan ikke forstå hvordan en person som bærer en dobbel beskyttelsesdrakt og to par hansker kan ha blitt smittet, sier legen, som hevder at Spania ikke er forberedt på å takle blødningsfeberen."

Link:
http://www.dagbladet.no/2014/10/07/nyheter/sykdom/ebola/spania/35627012/
__________________
Senast redigerad av Vossevangen 2014-10-07 kl. 15:09.
Citera
2014-10-07, 15:17
  #1037
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Det är väl bra att folk åker dit och hjälper till, men att dom kommer hem med viruset när dom blivit smittade är det inget jag supportar direkt.
Angående min fetning så antar jag att du missat vad som händer i Spanien just nu. Vi blir i allra högsta grad påverkade av att smittade människor kommer hem.

Man flyger hem smittad sjukhuspersonal i eget specialplan och vidtar alla tänkbara försiktighetsåtgärder. Den sjuka och de som följer med andas inte ens samma luft. Skulle trots allt något med den mänskliga faktorn gå fel så är det ju bara någon av de som hanterar det hela som kan bli smittad, det är ju ingen fara för allmänheten.

Det är en enorm skillnad med Ebola i Afrika och Ebola I Sverige, många verkar inte ha förstått det.
Citera
2014-10-07, 15:18
  #1038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Man flyger hem smittad sjukhuspersonal i eget specialplan och vidtar alla tänkbara försiktighetsåtgärder. Den sjuka och de som följer med andas inte ens samma luft. Skulle trots allt något med den mänskliga faktorn gå fel så är det ju bara någon av de som hanterar det hela som kan bli smittad, det är ju ingen fara för allmänheten.

Det är en enorm skillnad med Ebola i Afrika och Ebola I Sverige, många verkar inte ha förstått det.
Tar det som att du inte har den blekaste om vad som händer i Spanien just nu.
Citera
2014-10-07, 15:19
  #1039
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Det är väl bra att folk åker dit och hjälper till, men att dom kommer hem med viruset när dom blivit smittade är det inget jag supportar direkt.
Angående min fetning så antar jag att du missat vad som händer i Spanien just nu. Vi blir i allra högsta grad påverkade av att smittade människor kommer hem.

Någon måste åka ditt och försöka lösa problemet, skall inte de då ha rätten till kvalificerad läkarvård om de blir sjuka när de försöker hindra något som kan påverka oss? De är inte där och lattjar och har sej...

Varför tror du Sverige har det så bra som vi har det? Jo för där finns de som "offrar" sej...
Citera
2014-10-07, 15:21
  #1040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anselm86
Någon måste åka ditt och försöka lösa problemet, skall inte de då ha rätten till kvalificerad läkarvård om de blir sjuka när de försöker hindra något som kan påverka oss? De är inte där och lattjar och har sej...

Varför tror du Sverige har det så bra som vi har det? Jo för där finns de som "offrar" sej...
Dom offrade sig inte. Dom gjorde det lättare för smittan att sprida till till Europa genom att komma hem.
Citera
2014-10-07, 15:24
  #1041
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anselm86
Någon måste åka ditt och försöka lösa problemet, skall inte de då ha rätten till kvalificerad läkarvård om de blir sjuka när de försöker hindra något som kan påverka oss? De är inte där och lattjar och har sej...

Varför tror du Sverige har det så bra som vi har det? Jo för där finns de som "offrar" sej...

Jag tror att vi har det så bra som vi har det därför att vi inte har importerat ebola och inte äter självdöda fladdermöss.

Det vettigaste vore att flytta specialutrustning till det drabbade området och inte riskera att föra smittan till EU. Så kan de som vill hjälpa till i Afrika vara kvar där om de blir smittade. Jag vill inte ha hit skiten, vänligen respektera det.
Citera
2014-10-07, 15:26
  #1042
Medlem
Man måste lyfta blicken en aning när det gäller såna här händelser. Att hjälporganisationer och enskilda samariter vill känna sig gudfruktiga och åka ner och hjälpa till med ebolasmittan kan vara kontroproduktiv om det bara medför att dra med smittan till Europa.

Finns det någon reell möjlighet att stoppa denna smitta i dagsläget från att bli en pandemi i Afrika? Om inte, avråd människor från att åka ner och hjälpa till. Om de fortfarande vill göra det, informera om att de inte kan åka tillbaka om de själva drar på sig smittan.
Citera
2014-10-07, 15:29
  #1043
Medlem
Jag har stor respekt för människor som åker ner och hjälper till, det behövs. Mitt problem är med människor som drar på sig smitta och ska hem till sitt hemland igen. Man åker ner och är osjälvisk och genom att sätta sig själv i fara räddar man andra. Sedan när verkligheten kommer ikapp blir man självisk igen. Som jag förstod det hade 16 norska hjälparbetare blivit smittade, 10 dött. En har valt att komma hem. Dom andra förstod säkert vilken risk det skulle utgöra för landet om dom kom hem smittade.
__________________
Senast redigerad av stros 2014-10-07 kl. 15:33.
Citera
2014-10-07, 15:30
  #1044
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Man flyger hem smittad sjukhuspersonal i eget specialplan och vidtar alla tänkbara försiktighetsåtgärder. Den sjuka och de som följer med andas inte ens samma luft. Skulle trots allt något med den mänskliga faktorn gå fel så är det ju bara någon av de som hanterar det hela som kan bli smittad, det är ju ingen fara för allmänheten.

Det är en enorm skillnad med Ebola i Afrika och Ebola I Sverige, många verkar inte ha förstått det.
Gäller det resonemanget även de 22 personer den smittade varit i kontakt med och som i sin tur varit i kontakt med andra människor, som man får förmoda; utanför sjukvårdsmiljö? O s v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in