2014-09-25, 12:41
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Straffvärde på 3-4 veckor, troligtvis (om du är skötsam, ostraffad osv) så villkorligt kombinerat med antagligen samhällstjänst eller dagsböter.
Vd+böter är så gott som uteslutet när det gäller narkotikabrott.

Edit: Tror jag. Funderar dock på om det kanske kom en HD-dom för några år sedan där innehav av en mindre mängd kokain gav just vd+böter? Kan inte kolla via telefonen.
Senast redigerad av StenSaxPause 2014-09-25 kl. 12:46.
Citera
2014-09-25, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Vd+böter är så gott som uteslutet när det gäller narkotikabrott.

Edit: Tror jag. Funderar dock på om det kanske kom en HD-dom för några år sedan där innehav av en mindre mängd kokain gav just vd+böter? Kan inte kolla via telefonen.

Det kan jag (och tar som ex):
https://lagen.nu/dom/nja/2008s653
https://lagen.nu/dom/nja/2012s849
Citera
2014-09-25, 15:39
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Det kan jag (och tar som ex):
https://lagen.nu/dom/nja/2008s653
https://lagen.nu/dom/nja/2012s849
Vackert så!
Citera
2014-09-25, 20:57
Medlem
Kan jag bli anmäld för detta?
Va ute och körde i regnet idag, tittade bort från rutan en sekund för att hitta knappen för att värma rutorna som börjat imma igen, när jag tittade upp så såg jag en pojke och hans pappa som var nästa halvvägs över ett övergångsställe, tvärnitade men gled en bit p.g.a regnet och fronten men inte hjulen hamnade på övergångsstället. båda fotgängare var kvar i på övergångsstället i andra körfältet.

Kan pappan anmäla mig för t.ex vårdslös körning?
Citera
2014-09-29, 12:20
Medlem
Se bild: http://i.imgur.com/VqsYARD.jpg
Vad händer om jag kör i vänstra körfältet?

Jag antar att det skulle utgöra brott mot trafikförordningens 14 kap, men vilken bestämmelse är det närmare?

Tilläggas ska att det är heldragen linje in dit.

Vilket belopp kommer i fråga vid ordningsbot?
http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/19990178.pdf
Citera
2014-10-06, 09:47
Medlem
Bengal i skog

Tja! Jag tänkte göra en film för ett skolprojekt som involverar att tända bengaler i en skog till vintern och jag undrar om polisen skulle få tag i mig för det, vad skulle jag då få för straff?
Citera
2014-10-06, 16:52
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knivfest
Tja! Jag tänkte göra en film för ett skolprojekt som involverar att tända bengaler i en skog till vintern och jag undrar om polisen skulle få tag i mig för det, vad skulle jag då få för straff?

Du kan eventuellt hamna här:

"6 § Den som av oaktsamhet, genom att umgås ovarsamt med eld eller sprängämne eller på annat sätt, vållar
1. brand eller ofärd som avses i 1, 2 eller 3 § eller framkallar fara för det,
2. skada eller hinder som avses i 4 § eller
3. skada som avses i 5 a § andra stycket 1 eller 5 b § första stycket 2 döms för allmänfarlig vårdslöshet till böter eller fängelse i högst sex månader.

Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år."

Om du döms bör du hamna på böter om du inte råkar elda upp en väldig massa. I praktiken tror jag du får lite skäll. Här en dom som exempel. http://minfil.org/O5A7g7bbb6/allmanfarligvardslashet.pdf

Om du råkar förstöra en del, t ex skog, kommer du antagligen få betala för detta även om du inte döms för brottet.
Senast redigerad av Sobofied 2014-10-06 kl. 16:54.
Citera
2014-10-06, 17:00
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
[bortsaxat]
Om du råkar förstöra en del, t ex skog, kommer du antagligen få betala för detta även om du inte döms för brottet.
Och det du då får betala kallas skadestånd till den vars skog du skadat. Det har inget att göra med om du får böter och döms för ett brott.
Citera
2014-10-06, 17:01
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Och det du då får betala kallas skadestånd till den vars skog du skadat. Det har inget att göra med om du får böter och döms för ett brott.

Visst, tyckte han borde tänka på det också bara.
Citera
2014-10-06, 21:57
Medlem
Hej
Var ute i fredags och skulle precis dra en lina när det bankar på dörren och dom vill att jag ska öppna. Jag slänger påsen under springan till min polare som är i båset brevid och sedan springer jag därifrån men blir tagen nere vid ingången.

Åker på förhör och där säger jag att jag fick det av en kille för att bruka och sedan passa det till min polare i båset brevid (dum som man är men var packad och tänkte inte för stunden).
Skulle uppskatta att det var cirka 0,1 gram kanske lite mer i påsen. Hade även tagit tidigare under kvällen.

Vad tror ni följderna blir? Har såklart siktat in mig på riktigt höga böter, men tror ni att det kan gå till rättegång eller annat tjafs?
Åker nämligen till asien om en månad och skulle vara riktigt segt att inte kunna åka pga av efterföljder där jag måste närvara.

Ska väl tillägga att jag inte har något jobb för tillfället om nu det spelar någon roll.

Tacksam för svar!
Citera
2014-10-07, 08:40
Medlem
ZethMalkovis avatar
jag kommer med stor trolighet att dömas till frivård i ett år där jag döms för misshandel när det vara frågan om självförsvar, blev själv misshandlad.
(då får man tydligen inte dricka ens en bira under ett helt år)
Alternativet är sammhällstjänst eller kortare fängelsestraff (1-4 månader har jag hört)
Jag lär knappast hamna på Kumla eller liknande, så tror det inte är värre än ett LVM
Jag anser att jag är oskyldig men orkar inte hålla på att dra ut det.

Hamnar jag i belastningsregistret kan jag lika gärna ta fängelse eftersom kortast tid.
Gör man det om man går program på frivården?
Framgår det för potentioell arbetsgivare att man är straffad och ser de i detalj vad man är straffad för?
Citera
2014-10-07, 14:32
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZethMalkovi
jag kommer med stor trolighet att dömas till frivård i ett år där jag döms för misshandel när det vara frågan om självförsvar, blev själv misshandlad.
(då får man tydligen inte dricka ens en bira under ett helt år)
Alternativet är sammhällstjänst eller kortare fängelsestraff (1-4 månader har jag hört)
Jag lär knappast hamna på Kumla eller liknande, så tror det inte är värre än ett LVM
Jag anser att jag är oskyldig men orkar inte hålla på att dra ut det.

Hamnar jag i belastningsregistret kan jag lika gärna ta fängelse eftersom kortast tid.
Gör man det om man går program på frivården?
Framgår det för potentioell arbetsgivare att man är straffad och ser de i detalj vad man är straffad för?
Du blandar och ger gällande påföljderna ovan. Inte många rätt. Du hamnar hur som helst i belastningsregistret oavsett vilken påföljd du får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in