2014-09-23, 15:23
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannahie
Ja jag har allt på Facebook kvar som hon har skrivit. De första hon skrev var "jag hjälpte honom av en anledning bara" och de va för hon brydde sig om honom. Så.. Blir de till åklagaren som vi hade i tingsrätten? Han överklagade min killes dom. Ska jag skicka in till han eller dom i hovrätten som har hand om vårat fall???

Ta det med din försvarare, inte åklagaren.
Citera
2014-09-23, 15:25
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daylights
Hej, hoppas någon av er kunniga kan ge mig ett snabbt svar.

Jag har hamnat i en jävligt jobbig situation och har åkt på husis och polisförhör då en mailkran jag haft kontakt med för flera månader sedan måste ha torskat.
Först fattade jag inte alls vad det rörde sig om fören dom frågade om jag kände igen namnet han använde till sin mailadress.. Först nekade jag till att känna till något om denne person helt.
Sen sa dom att dom har hela mailkonversationerna som ägde rum mellan oss. Fick även se den.

Nu undrar jag, VAD dom kan döma mig för? En mailkonversation och print screens på banköverföring?
Det finns inga som helst bevis på att jag ens fått hem några droger?

Min panikångest är extrem just nu.
De kan döma dig för eventuella brott du har gjort dig skyldig till. Eftersom du inte skriver något om vilka brott det skulle kunna vara blir din fråga svår att svara på. Någon form av narkotikabrott gissningsvis. Narkotikasmuggling om kranen råkade finnas i utlandet.
Citera
2014-09-23, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Ta det med din försvarare, inte åklagaren.

Jo men nu har jag ingen försvarare då jag är mitt i ett advokats byte och inte fått svar ifrån hovrätten än. Så står utan så kan ej vända mig till någon sån.
Citera
2014-09-23, 19:25
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannahie
Jo men nu har jag ingen försvarare då jag är mitt i ett advokats byte och inte fått svar ifrån hovrätten än. Så står utan så kan ej vända mig till någon sån.
Till dess att du har bytt har du kvar din tidigare försvarare.
Citera
2014-09-24, 06:49
Medlem
Horribelts avatar
Slog en kille ett slag på en klubb i ansiktet, han fick inga synliga skador och uppsökte aldrig läkare. Blev gripen av vakt och sedan av polis för LOB. Har erkänt i förhör.
Senast redigerad av Horribelt 2014-09-24 kl. 07:15.
Citera
2014-09-24, 12:03
Medlem
Ken Drydens avatar
Jag kommer att tillbringa en tid utomlands i ett land där barnaga är tillåtet. Kommer jag att kunna ta seden dit jag kommer och praktisera denna "uppfostringsmetod" på mina barn, eller gör jag något som jag riskerar att få stå till svars för när jag kommer hem?
Citera
2014-09-24, 13:03
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag kommer att tillbringa en tid utomlands i ett land där barnaga är tillåtet. Kommer jag att kunna ta seden dit jag kommer och praktisera denna "uppfostringsmetod" på mina barn, eller gör jag något som jag riskerar att få stå till svars för när jag kommer hem?
Mig veterligen så föreligger det inte dubbel straffbarhet, om du håller dig inom lagens arm där du är. Så juridiskt är det lugnt för dig. Akta bara så du inte överskrider de gränser som ändå kanske finns, för om det plötsligt är misshandel enligt det landets lagar så kan du dömas för det även här i Sverige.
Citera
2014-09-24, 14:51
Medlem
Jag har blivit dömd till samhällstjänst i 50 timmar samt att jag ska betala ett litet skadestånd. Hoppas att nån med liknande erfarenhet kan hjälpa mig med ett par funderingar.

Domen blir verkställd om några veckor, och ang. skadeståndet har jag lite lite olika uppgifter. På nåt ställe läste jag att man helst inte ska kontakta BO, utan låta KF skicka hem en faktura som man betalar inom en viss tid, och på så sätt slipper en prick. Detta beskrevs som det enklaste sättet för mig. På ett annat ställe står att det är väldigt viktigt att göra en "frivillig betalning", alltså på egen hand eller via advokat kontakta BO. Tips och egna erfarenheter av hur man löser detta på bästa sätt utan att få en prick på sig ?

Enligt min advokat är samhällstjänst rena skämtet, med obefintliga kontroller och där man får välja själv sitt ställe. Har nu läst på olika forum att tiden från det att domen är verkställd till dess att man blir kallad till frivården varierar, där vissa har fått vänta över ett år, och ibland flera månader. Om det är möjligt väntar jag gärna till våren innan jag börjar. Kan man välja detta själv och finns det nån maxgräns man får vänta innan man inte behöver göra samhällstjänsten?
Citera
2014-09-24, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Metalfreddan
Jag har blivit dömd till samhällstjänst i 50 timmar samt att jag ska betala ett litet skadestånd. Hoppas att nån med liknande erfarenhet kan hjälpa mig med ett par funderingar.

Domen blir verkställd om några veckor, och ang. skadeståndet har jag lite lite olika uppgifter. På nåt ställe läste jag att man helst inte ska kontakta BO, utan låta KF skicka hem en faktura som man betalar inom en viss tid, och på så sätt slipper en prick. Detta beskrevs som det enklaste sättet för mig. På ett annat ställe står att det är väldigt viktigt att göra en "frivillig betalning", alltså på egen hand eller via advokat kontakta BO. Tips och egna erfarenheter av hur man löser detta på bästa sätt utan att få en prick på sig ?

Enligt min advokat är samhällstjänst rena skämtet, med obefintliga kontroller och där man får välja själv sitt ställe. Har nu läst på olika forum att tiden från det att domen är verkställd till dess att man blir kallad till frivården varierar, där vissa har fått vänta över ett år, och ibland flera månader. Om det är möjligt väntar jag gärna till våren innan jag börjar. Kan man välja detta själv och finns det nån maxgräns man får vänta innan man inte behöver göra samhällstjänsten?

Nej min vänn, du ska skita fullständigt i att kontakta BO och vänta på att dom ska kontakta KF, på min rättegång sa dom att det var upp till oss att lösa det, men jag orkade inte ens ringa. Kändes mer värt att ta det via kronokalle än att höra den golbögens röst igen. Jag vet inte hur det ligger till med samhällstjänsten, det var över ett år sedan jag sopade på bo sarna. Men en sak fick jag veta att samhällstjänst ska du göra på din fritid. Alltså då du slutat jobbet/skolan
Citera
2014-09-24, 15:27
Avslutad
Skippar att försöka förklara min situation då Mods kan anse mig vara "otydlig".. Rakt på sak nu alltså
Jag sopade på några lirare av en anledning, och under tiden jag väntade rättegång blev jag anhållen för narkotikabrott för ett år sedan ungefär. Har inte hört något om narkbrottet sen dess. Jag har gått hos frivården för misshandeln som ägde rum. Och för nån vecka sedan blev jag tagen med ett knogjärn, och det vet inte min frivårdare om ännu. Jag var på möte me frivårdaren idag, han tyckte jag hade konstiga pupiller blablabla, och nu till saken. Vad händer om dom tar ett prov på mig nu och jag är positiv? Vilket jag är.. Och jag vill mer än gärna lämna detta fittliv bakom mig och ta en behandling ca 5 veckor så att jag är tillräckligt på fötter för att studera i en annan kommun, långt här ifrån! Men hur ska jag gå till väga. Och finns det något som skulle kunna sätta käppar i hjulen och skicka mig på kåken istället ex: För att jag är positiv och åkt dit i med knogjärn på mig? Och om inte hur ska jag gå tillväga för att berätta för dom att jag behöver en behandling? Är rädd för att dom ska låsa in mig eller något sådant
Senast redigerad av GetStitches 2014-09-24 kl. 15:38.
Citera
2014-09-25, 10:11
Medlem
Har åkt på husis, över 85g cannabis samt ett par lappar påträffades (eget bruk, rubricerat som eget bruk).

Tidigare ostraffad, var inte motstridig och ljög ej för polis vid förhör. Fick även pissa.

Vad tror ni händer?

(edit: blir inget strafföreläggande för mig)
Citera
2014-09-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timberwolf
Har åkt på husis, över 85g cannabis samt ett par lappar påträffades (eget bruk, rubricerat som eget bruk).

Tidigare ostraffad, var inte motstridig och ljög ej för polis vid förhör. Fick även pissa.

Vad tror ni händer?

(edit: blir inget strafföreläggande för mig)

Straffvärde på 3-4 veckor, troligtvis (om du är skötsam, ostraffad osv) så villkorligt kombinerat med antagligen samhällstjänst eller dagsböter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in