2014-10-05, 02:35
Medlem
Hej! Ska köpa nya byxor och har svårt att bestämma mig. Valet står mellan Lundhags Traverse och ITAB vildmarksbyxa tp-x. Vad skulle ni rekommendera?

Förresten, vet nån om T&P Forest garderar byxorna är bra? http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17563&plats_id=1461

Tack!
Citera
2014-10-05, 07:09
Medlem
Draedons avatar
Jag har både och och jag väljer Lundhags sju dagar i veckan. Även om itabs byxor är bra och prisvärda så är det ändå stor skillnad i kvalité, passform, material osv.

T&P forest har jag inte testat själv, men enligt folk på t.ex. jaktsidans forum så är det bra grejer.

Generellt kan man väl sammanfatta itabs prylar som bra och prisvärda, ett säkert köp helt enkelt.
Citera
2014-10-05, 10:16
Medlem
swyttes avatar
Jag förespråkar Fjällräven!
Citera
2014-10-05, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swytte
Jag förespråkar Fjällräven!
Har kollat på Fjällräven men blivit förvirrad av alla deras modeller. Vilken modell skulle du jämföra med dessa i pris och funktion?
Citera
2014-10-05, 21:02
Medlem
swyttes avatar
Det är dessa http://www.outnorth.se/lundhags/traverse-pant-46-black.php du menar va?

Min kille har Vidda Pro (flera par t.o.m. - 1300 kr har jag för mig) som han är väldigt nöjd med, och jag har Alta (cirkus 1700-1800 tror jag) som är lite lättare och har lite ''stretch-partier'' eller vad man ska kalla det som gör dem mer luftiga. Mycket sköna och tåliga. Toppenkvalitet helt enkelt!

Lite utanför ämnet, men jag fick en ''Kånken'' av min pappa som han köpt på 80-talet och använd flitigt - i stort sett som ny än idag!
Citera
2014-10-05, 22:11
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Jag har både och och jag väljer Lundhags sju dagar i veckan. Även om itabs byxor är bra och prisvärda så är det ändå stor skillnad i kvalité, passform, material osv.

Detta. Traverse är fantastiska.

/capmac
Citera
2014-10-05, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swytte
Det är dessa http://www.outnorth.se/lundhags/traverse-pant-46-black.php du menar va?

Min kille har Vidda Pro (flera par t.o.m. - 1300 kr har jag för mig) som han är väldigt nöjd med, och jag har Alta (cirkus 1700-1800 tror jag) som är lite lättare och har lite ''stretch-partier'' eller vad man ska kalla det som gör dem mer luftiga. Mycket sköna och tåliga. Toppenkvalitet helt enkelt!

Lite utanför ämnet, men jag fick en ''Kånken'' av min pappa som han köpt på 80-talet och använd flitigt - i stort sett som ny än idag!

Ja, det är dessa jag menar. Ska kolla upp Vidda Pro direkt. Tack för hjälpen!
Citera
2014-10-05, 23:08
Medlem
Northerners avatar
Jag har ett par Haglöfs Rugged Mountain Pant, det är dem bästa friluftsbyxorna jag ägt.
Dem kostar 1700 ungefär, värd varenda krona.
Citera
2014-10-06, 15:33
Medlem
Bajsfacistens avatar
Jag tycker på inget sätt att vildmarksbyxor egentligen är värda sitt pris. Jag brukar iaf tänka på att att det är hög midja så att man inte får barr ner i röven lika ofta. Strechtyg över röven blir lätt svettigt tycker jag. Nu använder jag iofs och köper frilufts/vildmarksbyxor men 1000:- för själva varumärket.

Och bra fickor, dvs ganska djupa och hög ingång så att sakerna inte åker ut. Fickor med dragkedja är ett måste då man inte vill tappa mobil, nycklar eller plånbok är egentligen det viktigaste.

Ventilfickor är ganska skönt tycker jag annars.

Testa och köp det som känns bra och du tycker är tillräckligt estetiskt tilltalande.
Citera
2014-10-06, 16:05
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Jag tycker på inget sätt att vildmarksbyxor egentligen är värda sitt pris. Jag brukar iaf tänka på att att det är hög midja så att man inte får barr ner i röven lika ofta. Strechtyg över röven blir lätt svettigt tycker jag. Nu använder jag iofs och köper frilufts/vildmarksbyxor men 1000:- för själva varumärket.

Och bra fickor, dvs ganska djupa och hög ingång så att sakerna inte åker ut. Fickor med dragkedja är ett måste då man inte vill tappa mobil, nycklar eller plånbok är egentligen det viktigaste.

Ventilfickor är ganska skönt tycker jag annars.

Testa och köp det som känns bra och du tycker är tillräckligt estetiskt tilltalande.

Men man får faktiskt lite vad man betalar för... Jag har brallor från ITAB, Stormberg, Lundhags och Haglöfs. De två senare är värda varenda krona. Bättre passform, bättre material, mer genomtänkt design överlag osv. osv. Man betalar inte enbart för märket, så länge man inte köper Fjällräven...

Vill man komma billigt undan så håller man koll på XXL:s nyhetsbrev, de rear ofta ut Lundhagsbrallor för 399-599 spänn och det är ett kap sett till vad man får.
Citera
2014-10-13, 16:00
Medlem
Stormakts avatar
Lundhags alla dagar. Sjukt bra kvalité!
Citera
2014-10-27, 10:00
Medlem
Timmervargens avatar
Lundhags traverse och traverse pro (tror jag den heter) är min absoluta favoritbyxa, jag har tre par och har provat mängder av andra märken/modeller men enligt mig är traverse bäst. Under en period på cirka 2 år använde jag denna byxa dagligen i jobbet. Har även använt den i fritiden sen den kom ut på marknaden.

Dock så är den ju dyr och tänker du inte använda den mycket och vill spara lite så finns det säkerligen bättre alternativ såsom ITAB-varianten. Jag har en heldel ITAB-prylar också men har ladrig blivit vän med deras byxor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in