2014-10-05, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pigginatten
Haha, vad vill du att vi ska göra? Gå en snabbkurs i DNA-teknik för att sedan åka ner för att utreda?

Vill och vill ...
DNA har sina begränsningar. Därför tror jag att det kan vara klokt att inte dra allt för höga växlar på det. När sedan allt "DNA" blandas hej vilt med en massa rykten och lösrykta citat från internet blir det nog inte så mycket kvar att analysera för alla överenergiska flashbackdetektiver.
Citera
2014-10-05, 18:30
Medlem
I vilket fall som helst så kommer förmodligen turistintäkterna på koh tao minska rejält under kommande säsong.

Det vore riktigt tragiskt ifall burmeserna döms utan att fått tillgång till advokat. Eftersom det verkar som att flera vet vad som hänt men inte pratar så fortsätter spekulationerna.

Med tanke på Seans huggmärken på armen så kanske han var där på natten men lyckades smita. Den stora uppmärksamheten och polisnärvaron gör att GM inte kan röra honom för att dom inte vill få ett till mord på en engelsman påhalsen. Sean utnyttjar situationen och försöker pressa AC ägaren på pengar som då känner sig pressad och lite halvdesparat kommer på tanken att göra honom till syndabock genom att hänga honom.

Det har blivit helt tyst gällande sonen som for upp till Bangkok. Kanske räckte med fotona som alibi.
Citera
2014-10-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Vad jag förstått det är han en frilansande journalist på plats på Koh Tao, där han går runt och pratar med de som kan vara intressanta att prata med angående morden. Läs gärna hans inlägg

Just det. Han är en jouralist. En (1).

Satt igår och kollade på en massa filmsnuttar på Youtube. Att det här fallet följts av ett hav av journalister är det ingen som helst tvekan om. Men naturligtvis är det väl den som skriker högst och mest konspiratorisk som får mest gehör på sajter som denna. "Journalistik" som hans triggar väl igång både en och annan som behöver lite extra spänning i sitt liv, nu när höstmörkret faller på och svensken blir alltmer håglös och deprimerad.

Som sagt, gör dig själv en tjänst och försök att fokusera på mer än bara en (1) uppgiftslämnare.

PS Inte ovanligt att journalister drivs av en agenda. Kolla DN & Wolodarski och vilket svek mot journalistiken deras upplägg har blivit. Kollar man runt i olika trådar på Flashback får man intrycket att man på Flashback menar att journalister är den värsta ohyran på jorden. Jaja, nog om det. Journalister är också människor, och ingen av dem är någon gud.
Senast redigerad av Zugabe 2014-10-05 kl. 18:38.
Citera
2014-10-05, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrfilm
Det cirkulerar en bild på dem båda gripna Burmeserna när dem står i kö att DNA testas tidigare i fallet... Ser ut att vara tagen från ngt reportage.
Ligger bla några i kommentarerna på CSI LAs Facebook, vet ej hur man länkar tyvärr.

Mkt intressant. Har dem redan innan varit inne & testat sig med alla dem som topsats & blivit avskrivna?!

Verkligen intressant, men eftersom de är burmeser som dessutom jobbade på närliggande restauranger/barer så vore det märkligt om de inte var bland de första att plockas in för DNA-test, som sagts tidigare i tråden.

Om det visar sig stämma så kan man väl nästan sluta sig till att DNA-träffen är fejk och då får nog de utredande poliserna vänta med att ta emot den belöning som de redan blivit utlovade.

Då är det total skandal och det måste bli ett efterspel på högsta politiska nivå, eftersom högsta politiska nivå varit så involverad. Men onödigt att gå händelserna i förväg.

Men vad jag tänkt på, angående snacket om hur känsligt det är för thailändare att tappa ansiktet; det kan väl förklara varför Bangkok-polisen inte bara kan komma till ön och köra över dess poliser som ju redan de kommit hade en mängd teorier och uppslag utifrån vilka de jobbade?

Det förklarar väl också varför polisen inte låtit DNA-testa AC-ägaren, etc. (Även om det såklart inte ursäktar något.)
Citera
2014-10-05, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganges
Vi får se om Seans roll i det hela klarnar

Den man som pekades ut av Sean såg jag i några klipp på Youtube berätta om det han hade att säga om det här. Antingen är han en skådespelare av gigantiska mått eller så har han inte ett skit med den här tragiska händelsen att göra.

Och med tanke att Sean verkar vara oanträffbar går det i nuläget inte komma vidare på det här spåret.
Citera
2014-10-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zugabe
Just det. Han är en jouralist. En (1).

Satt igår och kollade på en massa filmsnuttar på Youtube. Att det här fallet följts av ett hav av journalister är det ingen som helst tvekan om. Men naturligtvis är det väl den som skriker högst och mest konspiratorisk som får mest gehör på sajter som denna. "Journalistik" som hans triggar väl igång både en och annan som behöver lite extra spänning i sitt liv, nu när höstmörkret faller på och svensken blir alltmer håglös och deprimerad.

Som sagt, gör dig själv en tjänst och försök att fokusera på mer än bara en (1) uppgiftslämnare.

PS Inte ovanligt att journalister drivs av en agenda. Kolla DN & Wolodarski och vilket svek mot journalistiken deras upplägg har blivit. Kollar man runt i olika trådar på Flashback får man intrycket att man på Flashback menar att journalister är den värsta ohyran på jorden. Jaja, nog om det. Journalister är också människor, och ingen av dem är någon gud.

Nej, han är ingen gud. Ja, han är bara en (1). Men om du utnämner han till den mest konspiratoriska så har du inte läst de brittiska tabloiderna. Läs gärna hans blogginlägg om vallningen av de två burmeserna. I den tycker jag, och jag är ingen att bedöma egentligen men jag kan i alla fall jämföra de olika artiklar jag läst, han förhåller sig sakligt och balanserat. Sen tycker jag att man måste skilja på kritiskt granskande och konspiratorisk. Jag tycker inte du gör det när du kallar AD för konspiratorisk. Men ja, vi tycker väl olika helt enkelt. Och alla drivs väl mer eller mindre av en agenda. De bästa journalisterna är de som har störst distans till den. Du drivs också av en agenda när du skriver här, väl?
Citera
2014-10-05, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pigginatten
Haha, vad vill du att vi ska göra? Gå en snabbkurs i DNA-teknik för att sedan åka ner för att utreda?
Citat:
Vill och vill ...
DNA har sina begränsningar. Därför tror jag att det kan vara klokt att inte dra allt för höga växlar på det. När sedan allt "DNA" blandas hej vilt med en massa rykten och lösrykta citat från internet blir det nog inte så mycket kvar att analysera för alla överenergiska flashbackdetektiver.

Abababbb … hade nåt i ryggmärgen.
Jo, det är något jag gärna vill att ni ska göra: PROTESTERA MOT DÖDSSTRAFFET

Om ni gör det gör ni något vettigt. Blir de nu anhållna dömda och det vid senare tillfälle visar sig att något bevismaterial eller vittnesmål tillkommit, gäller det att de får en ny rättegång.

Sluta smutskasta och värna om dem ni tror är oskyldiga. På riktigt.
Citera
2014-10-05, 19:39
Medlem
SvenAhlbins avatar
Citat:
Nej, han är ingen gud. Ja, han är bara en (1). Men om du utnämner han till den mest konspiratoriska så har du inte läst de brittiska tabloiderna. Läs gärna hans blogginlägg om vallningen av de två burmeserna. I den tycker jag, och jag är ingen att bedöma egentligen men jag kan i alla fall jämföra de olika artiklar jag läst, han förhåller sig sakligt och balanserat. Sen tycker jag att man måste skilja på kritiskt granskande och konspiratorisk. Jag tycker inte du gör det när du kallar AD för konspiratorisk. Men ja, vi tycker väl olika helt enkelt. Och alla drivs väl mer eller mindre av en agenda. De bästa journalisterna är de som har störst distans till den. Du drivs också av en agenda när du skriver här, väl?

Bra sammanfattning av hela cirkusen

http://www.andrew-drummond.com/2014/...gation-or.html

Några viktiga citat ur artikeln

Citat:
By past experience in high profile 'foreigner' murder cases the Thai formula has always been to deny local involvement in every murder of a foreigner. Blame has been first attributed to a another foreigner, either Bumese or western. People remember the conduct of the cases as much for the investigation as for the horror of the murders.

And of two of the five high profile murder cases known and covered by the author – Kirsty Jones, Vanessa Arscott and Adam Lloyd, Leo del Pinto, and the Koh Tao case, three (Arscott, Lloyd and del Pinto) were murdered by Thai police officers.

Nu när det visat sig att Hannas mobil lämnat över till polisen av hennes kompis ändrar sig polisen och säger att det är Davids telefon man hittat nära burmesernas bostad

Citat:
Police did indeed find a mobile phone in the undergrowth near the Burmese' apartment as these stills above and left from Channel 7 show. Or at least they were filmed as they are shown to be finding a mobile phone - It would be surely inconceivable that police themselves had places it there to be found. They now say the phone was David's and earlier comments were misconstrued, a genuine possibility
Citera
2014-10-05, 19:56
Medlem
Citat:
Jo, det är något jag gärna vill att ni ska göra: PROTESTERA MOT DÖDSSTRAFFET

Om ni gör det gör ni något vettigt.

I en flashback-tråd? Är du på riktigt? Ska vi sitta här och protestera mot dödsstraffet sida upp och sida ner?

En annan grej som jag tycker är misstänksamt med hela polisutredningen och dess agerande: så fort de fått fram erkännandet och DNA-träffen så går de ut och säger att det inte behövs några fler bevis. Det borde väl ligga i deras intresse att få fram så många bevis som möjligt för att göra utredningen så bra som möjligt? Om inte annat gentemot offrens familjer, för att få fram så utförliga svar på vad som egentligen hände. Det känns, tycker jag, som att det försöker lägga locket på. Lite som att de är rädda för nya bevis att komma in eftersom de befarar att varenda nytt bevis kommer att peka i en annan riktning.

Ja, det är min tolkning.

En annan grej. Det sades att de burmesiska killarna nästan aldrig lämnade baren de jobbade på eftersom de inte kunde thai, undrar om de har haft tolk i de inledande polisförhören där de erkände. Någon som vet? De verkar ju inte haft advokat så deras rättigheter lär ju inte ha varit prio ett i alla fall. Kan tänka mig en rörig situation där de pepprats med frågor och slag om vart annat och till slut svarat jakande på en fråga som de inte till fullo förstått. Eller möjligtvis erkänt varandra. Förutsatt att de är oskyldiga då. Att de flydde från polisen när de kom för att plocka in dem till förhör är inte konstigt eftersom de vistades olagligt i landet. Tror att de flesta hade gjort det samma i deras kläder.

Men som du säger, och som det sagts, det är ett stort problem att det är så många oklarheter i det här fallet. Det skapar förvirring i specifika frågor eftersom saker som sagts har tagits tillbaka och sagts igen, men det skapar även en misstro till polisutredningen i stort. En befogad misstro.
Citera
2014-10-05, 20:08
Medlem
SvenAhlbins avatar
Citat:
I en flashback-tråd? Är du på riktigt? Ska vi sitta här och protestera mot dödsstraffet sida upp och sida ner?

En annan grej som jag tycker är misstänksamt med hela polisutredningen och dess agerande: så fort de fått fram erkännandet och DNA-träffen så går de ut och säger att det inte behövs några fler bevis. Det borde väl ligga i deras intresse att få fram så många bevis som möjligt för att göra utredningen så bra som möjligt? Om inte annat gentemot offrens familjer, för att få fram så utförliga svar på vad som egentligen hände. Det känns, tycker jag, som att det försöker lägga locket på. Lite som att de är rädda för nya bevis att komma in eftersom de befarar att varenda nytt bevis kommer att peka i en annan riktning.

Ja, det är min tolkning.

En annan grej. Det sades att de burmesiska killarna nästan aldrig lämnade baren de jobbade på eftersom de inte kunde thai, undrar om de har haft tolk i de inledande polisförhören där de erkände. Någon som vet? De verkar ju inte haft advokat så deras rättigheter lär ju inte ha varit prio ett i alla fall. Kan tänka mig en rörig situation där de pepprats med frågor och slag om vart annat och till slut svarat jakande på en fråga som de inte till fullo förstått. Eller möjligtvis erkänt varandra. Förutsatt att de är oskyldiga då. Att de flydde från polisen när de kom för att plocka in dem till förhör är inte konstigt eftersom de vistades olagligt i landet. Tror att de flesta hade gjort det samma i deras kläder.

Men som du säger, och som det sagts, det är ett stort problem att det är så många oklarheter i det här fallet. Det skapar förvirring i specifika frågor eftersom saker som sagts har tagits tillbaka och sagts igen, men det skapar även en misstro till polisutredningen i stort. En befogad misstro.

Denna bild visar hur lång David var jämfört med burmeserna vilka omöjligt hade kunnat hugga honom i huvudet stående

https://www.facebook.com/CSILA90210/...type=1&theater

Citat:
David is huge. He is about 190 cm tall. How could it be possible that 2 tiny Burmese could punch him in face, temple and back of his head.

Seans skador samma som Davids

https://www.facebook.com/CSILA90210/...type=3&theater

Hannas mobil lämnas över till snuten

https://www.facebook.com/CSILA90210/...type=3&theater
Citera
2014-10-05, 20:12
Medlem
"Nu när det visat sig att Hannas mobil lämnat över till polisen av hennes kompis ändrar sig polisen och säger att det är Davids telefon man hittat nära burmesernas bostad"

Detta är värre än Bagdad Bob.
Citera
2014-10-05, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganges
"Nu när det visat sig att Hannas mobil lämnat över till polisen av hennes kompis ändrar sig polisen och säger att det är Davids telefon man hittat nära burmesernas bostad"

Detta är värre än Bagdad Bob.
Speciellt om du kollar bilden som är länkad över ditt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in