Citat:
Ursprungligen postat av
Zugabe
Jo, det är något jag gärna vill att ni ska göra: PROTESTERA MOT DÖDSSTRAFFET
Om ni gör det gör ni något vettigt.
I en flashback-tråd? Är du på riktigt? Ska vi sitta här och protestera mot dödsstraffet sida upp och sida ner?
En annan grej som jag tycker är misstänksamt med hela polisutredningen och dess agerande: så fort de fått fram erkännandet och DNA-träffen så går de ut och säger att det inte behövs några fler bevis. Det borde väl ligga i deras intresse att få fram så många bevis som möjligt för att göra utredningen så bra som möjligt? Om inte annat gentemot offrens familjer, för att få fram så utförliga svar på vad som egentligen hände. Det känns, tycker jag, som att det försöker lägga locket på. Lite som att de är rädda för nya bevis att komma in eftersom de befarar att varenda nytt bevis kommer att peka i en annan riktning.
Ja, det är min tolkning.
En annan grej. Det sades att de burmesiska killarna nästan aldrig lämnade baren de jobbade på eftersom de inte kunde thai, undrar om de har haft tolk i de inledande polisförhören där de erkände. Någon som vet? De verkar ju inte haft advokat så deras rättigheter lär ju inte ha varit prio ett i alla fall. Kan tänka mig en rörig situation där de pepprats med frågor och slag om vart annat och till slut svarat jakande på en fråga som de inte till fullo förstått. Eller möjligtvis erkänt varandra. Förutsatt att de är oskyldiga då. Att de flydde från polisen när de kom för att plocka in dem till förhör är inte konstigt eftersom de vistades olagligt i landet. Tror att de flesta hade gjort det samma i deras kläder.
Men som du säger, och som det sagts, det är ett stort problem att det är så många oklarheter i det här fallet. Det skapar förvirring i specifika frågor eftersom saker som sagts har tagits tillbaka och sagts igen, men det skapar även en misstro till polisutredningen i stort. En befogad misstro.