Citat:
Ursprungligen postat av
U-166
Ja, jag läser ma 1c dagligen, gör uppgifter från gamla prov titt som tätt för att bibehålla matten färskt i minnet och repeterar regler. Jag förväntar mig inte att någon ska komma och erbjuda matematikens heliga graal eller dylikt, det är bara extremt tröttsamt att hela tiden slås ner av matten. Jag ämnar inte studera något med matematisk inriktning vilket föranleder en skeptisism gentemot att den kvantitativa delen skall utgöra en sån stor del, men samtidigt har jag en förståelse för att det är som det är.
Vad menar du med att du gör uppgifter? Lär du inget utan bara chansar?
Jag förstår att
vissa uppgifter är kluriga. Men på t.ex. XYZ behöver man inte tänka i 9 av 10 fall. Man får helt enkelt använda matematiska regler, vilka man
ska kunna utan till, men
ändå förstå deras härledningar. Kan du inte räkna eller kan du inte lära dig ett fåtal regler?

Ta som exempel potenslagar: (4^5)/(4^3)=4^(5-3)=4^2. Ett enkelt, men kraftfullt lag som enkelt kan härleds genom definitionen av en potens.
(4^5)/(4^3)=4·4·4·4·4(5 st) dividera med 4·4·4(3 st) då har man kvar 4·4=4^2
Andra delar än XYZ är svårare än så, men även dem går det lätt att träna upp, förutsatt att du verkligen försöker begripa, vad en uppgift och dess lösning handlar om, och inte bara kollar på facit/lösningen och låtsas nickande, att du nu förstår uppgiften
Citat:
Ursprungligen postat av
U-166
Lägger till en fråga: Ni som pluggar på den kvantitativa delen, gör ni gamla prov på tid precis som det riktiga provet?
Först gör man på tid, sedan kollar man extra noga på de uppgifterna man inte är säker med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sven-Dufva1
För mig funkade det bra att först gå genom alla gamla prov på studera.nu. Sedan lade jag extra mycket krut på att repetera sånt som jag bevisligen var svag på. Fick 1.9.
Exakt så ska man göra!