2014-10-02, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Du sorterar ihop talen.

(x^2yz^3)(xy^2) = x^2 * y * z^3 * x * y^2 = x^2 * x * y * y^2 * z^3 = x^3 * y^3 * z^3

Multiplikation är kommutativ (ordning saknar betydelse)!

xy^2 betyder alltså x(y^2)? Inte (xy)^2?
Citera
2014-10-02, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 471
xy^2 betyder alltså x(y^2)? Inte (xy)^2?

Japp.

xy^2 = x * y^2
Citera
2014-10-02, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Japp.

xy^2 = x * y^2

Men för helvete, detta har jag aldrig fått veta på gymnasiet, tack för de sparade poängen på HP...

I övrigt: Någon i tråden som har en lista på matematiska regler och liknande som kan vara bra att kolla på inför provet? Börjar dra ihop sig nu, vill sno åt mig några extrapoäng för att höja mig de där 0.1-0.15 till Juristprogrammet...
Senast redigerad av Nosstan 2014-10-02 kl. 23:18. Anledning: Missade ett citat.
Citera
2014-10-03, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstan
Men för helvete, detta har jag aldrig fått veta på gymnasiet, tack för de sparade poängen på HP...

I övrigt: Någon i tråden som har en lista på matematiska regler och liknande som kan vara bra att kolla på inför provet? Börjar dra ihop sig nu, vill sno åt mig några extrapoäng för att höja mig de där 0.1-0.15 till Juristprogrammet...

Det har du nog fått lära dig, eller kanske på högstadiet t.om.

Jag hade också glömt det. Kolla upp prioriteringsregler:

Citat:
Räkneordning
1. Parenteser
2. Potenser (upphöjt till)
3. Multiplikation och division (läses från vänster till höger)
4. Addition och subtraktion (läses från vänster till höger)
Citera
2014-10-03, 21:51
Medlem
http://postimg.org/image/69tt7q13l/

Hur tolkar man en sån här uppgift?

Hade punkterna lika gärna kunnat heta något annat eller hänvisar de till ett osynligt koordinatsystem?

Och vad har linjen y=x med frågan att göra?
Citera
2014-10-03, 21:59
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 471
http://postimg.org/image/69tt7q13l/

Hur tolkar man en sån här uppgift?

Hade punkterna lika gärna kunnat heta något annat eller hänvisar de till ett osynligt koordinatsystem?

Och vad har linjen y=x med frågan att göra?

Linjen y = x är ju den streckade linjen som är utritad och det innebär att k-värdet är ett, dvs, varje punkt på linjen har ett lika stort x-värde som y-värde.

Kvantitet I = Y1/X1 > 1 (eftersom Y-värdet är större än X-värdet här)
Kvantitet II = Y2/X2 < 1 (eftersom X värdet är större än Y-värdet här)

Kvantitet I > Kvantitet II

Svar: A
Citera
2014-10-04, 13:42
Medlem
Perticuss avatar
Vilken ordningsföljd har ni som strategi på de olika delproven?

Själv håller jag på att experimentera med följande uppställning:

verbala: ord -> 3 korta läs -> mek -> elf -> lång läs
kvant: dtk -> xyz -> kva -> nog
Citera
2014-10-04, 16:36
Medlem
Finns det någon prefix-övning på memrise?
Citera
2014-10-04, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkeri
Finns det någon prefix-övning på memrise?
http://www.memrise.com/course/131703/morfem/
Citera
2014-10-04, 18:20
Medlem
U-166s avatar
Tårarna är inte långt bort av den besvikelse som uppstår då man testar sig själv på den kvantitativa delen och man förstår hur pass jävla värdelös man är på allt som har med siffror att göra. Jag måste vara utrustad med en sällan skådad dålig matteförmåga, totalt inkapabel till att genomföra det allra enklaste av räkneuppgifter, en retarderad analfabet från 6000talet före kristus är den skarpaste av matematiker i jämförelse med mig. Min tala hängivelse till trots får jag inte mer än knappt hälften rätt XYZ och KVA-gång på gång. Läran om siffor och dess "logiska" följder får mig att spy, det återfinns ingen logik. Ingen alls.
Citera
2014-10-04, 20:55
Medlem
Babajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Tårarna är inte långt bort av den besvikelse som uppstår då man testar sig själv på den kvantitativa delen och man förstår hur pass jävla värdelös man är på allt som har med siffror att göra. Jag måste vara utrustad med en sällan skådad dålig matteförmåga, totalt inkapabel till att genomföra det allra enklaste av räkneuppgifter, en retarderad analfabet från 6000talet före kristus är den skarpaste av matematiker i jämförelse med mig. Min tala hängivelse till trots får jag inte mer än knappt hälften rätt XYZ och KVA-gång på gång. Läran om siffor och dess "logiska" följder får mig att spy, det återfinns ingen logik. Ingen alls.

Har du lärt dig matte a än då? Nu menar jag inte om du fått godkänt på det för några år sedan i gymnasiet, utan jag menar ifall du har lånat en matte a bok nyligen och jobbat igenom samtliga uppgifter från pärm till pärm och verkligen förstått alla?

Är man inte matematiskt lagd/begåvad så tar ovanstående tid. Jag har pluggat matte flera timmar om dagen i nästan ett år nu och det är först nu som jag börjar nå höga resultat på kvant-delen. Jag har alltid själv haft svårt för matten, men gav mig fan på att lära mig. Det finns inga genvägar för sånna som oss. Bara nöta sig till resultat

Grunderna bör sitta som berget innan man får bra resultat på kvant-delen. Eftersom man bara har cirka minuten att besvara varje uppgift så måste man direkt man ser den känna igen vad som ska göras.
Senast redigerad av Babaji 2014-10-04 kl. 20:57.
Citera
2014-10-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166

Om du inte tycker matte är logiskt förtjänar du ett skitresultat på kvantitativa delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in