2014-10-04, 00:25
Medlem
Twittraren migga_x var ju den som först släppte miljardbomben och kommenterade hur stor betydelse den skulle få under valrörelsen. Tweet från 29 september:

Citat:
De officiella siffrorna på ca 2000 asylsökande per vecka är kraftigt missvisande. Verklig siffra snarare 3000 per vecka.

https://twitter.com/migga_x/status/515528588788236288
Citera
2014-10-05, 11:52
Medlem
spoilers avatar
"Fyra av fem nyanlända tvingas söka ekonomiskt bistånd av kommunerna, enligt en kartläggning som Sveriges Kommuner och Landsting har gjort."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=5982958
Citera
2014-10-05, 12:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Fyra av fem nyanlända tvingas söka ekonomiskt bistånd av kommunerna, enligt en kartläggning som Sveriges Kommuner och Landsting har gjort."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=5982958
Hoppsan, där dog Sandviken-modellen en gång till.
Citera
2014-10-05, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hoppsan, där dog Sandviken-modellen en gång till.

Oops! 80 procent... Nu ska vi se... Snart uppgraderar Migra sin prognos till typ 100.000 pers i år. För varje två PUT kommer (minst?) ett anknytningsärende, d.v.s. anhöriginvandring. I så fall ska vi plussa på 50.000.

Även om vi bara antar att de 100.000 är vuxna så skulle det, mycket löst antaget, 80.000 soc.fall. Per år! Och det kommer att komma runt 100.000 per år, minst, efter vad vi sett nu.

Eeeh... Näe, det är liksom inte detta jag vill pynta skatt till.
Citera
2014-10-28, 18:40
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icekube
Snart uppgraderar Migra sin prognos till typ 100.000 pers i år.

Tror inte vi kommer över 100 000 i år. Om man får tro migrationsverkets statistik har det kommit 60 000 ansökningar till och med september (källa). I oktober har vi legat runt 2000 i veckan, vilket ger runt 85 000 för i år om det håller i sig. Men det räcker isåfall för att slå det tidigare rekordet från 1992 på 84 018 asylsökande (källa).

Men om man lyssnar på den vanligtvis välinformerade migga_x så ligger de verkliga sifforna mycket högre (källa). Men jag fattar inte riktigt hur mörkningen skulle gå till, och hur länge den kan fortsätta? Måste man inte visa verkliga siffror till slut för att få alla extra pengar till boenden osv?

Sen undrar jag varför Migrationsverket lämnar prognos nr 5 två veckor för sent? Den skulle lämnats in i fredags (källa, sid 3), men är nu uppskjuten till nästa vecka (källa). Om det hade varit ett företag med en omsättning på ca 30 miljarder så hade det inte varit en liten sak att dragga en kvartalsrapport i två veckor. Koncernledningen och börsen hade fått fnatt.

Är det snart några stora omröstningar i riksdagen där man inte vill skylta med nya kostnadsökningar ännu?
Citera
2014-10-28, 23:16
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Tror inte vi kommer över 100 000 i år. Om man får tro migrationsverkets statistik har det kommit 60 000 ansökningar till och med september
...
Men om man lyssnar på den vanligtvis välinformerade migga_x så ligger de verkliga siffrorna mycket högre

Migga_X har varit mycket välinformerad förut.
I så fall landar vi på 85.000 x ca 1.5 = ca 125 000-130 000 personer.

Och det är väl anhöriginvandrare till ursprunglig asylsökande. Då kan 50% upp vara lågt räknat.
Citera
2014-10-29, 01:00
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

Jodå, hon har varit mycket välinformerad.

Inte för att jag tror det minsta gott om Migrationsverket, men jag fattar bara inte hur de rent praktiskt skulle kunna "gömma" tiotusentals personer i statistiken? Visst vränger man statistiken på alla sätt man kan, men alla asylsökande registreras väl ändå ganska omgående? Är de väl inne i databasen ser jag inte riktigt hur man systematiskt skulle skriva ner siffrorna?

Så går det inte till i större verksamheter. Har jag fel så begår de tjänstefel på Enron-nivå. Migrationsverkets farlighet ligger snarare i att de godkänner asylansökningar utan kontroller, och bestämmer sig för att tio miljoner personer kan få PUT om de bara tar sig hit.

Dessutom skulle man skjuta sig själv i foten, man får ju inga pengar för flyktingar som inte är med i statistiken. Och Migrationsverket utvärderas efter hur många flyktingar man processar varje år per anställd, finns ingen anledning att skriva ner en sån siffra, tvärtom. Som alla andra myndigheter så vill man växa, och ju fler flyktingar desto större Migränverk. Det man kanske gör är att lägga en prognos där antalet flyktingar ska gå ner om några år. Det påverkar inte deras budget direkt, men får regeringens framtida budgetar att se bättre ut. Tur det för regeringen, för de är redan på 40 miljarder för migration+integration under 2016 även med en låg prognos för flyktingar.

Det jag kan tänka mig är att man under ett tag hade en enorm inströmning som de inte hade personal att hantera och att registreringen släpade någon vecka eller två på sin höjd. Menade Migga_x egentligen att antalet under en specifik vecka var felaktigt? Det kan jag köpa.

Citat:
Och det är väl anhöriginvandrare till ursprunglig asylsökande. Då kan 50% upp vara lågt räknat.

Ja, på anhörigsidan så har vi nog en stor ketchup-blobba på väg mot oss.
Citera
2014-10-31, 10:36
Medlem
Citat:

Anknytningsärendekvoten är, har jag för mig, 0.5 d.v.s. för varje två PUT kommer ett anknytningsärende = anhöriginvandring.

Dock tror jag att för Syrierna bör den kvoten ligga avsevärt högre. Liksom kanske för Eritreaner och Somalier. Enda hindret är väl svårigheten i att bevisa anhörigstatusen.
Citera
2014-11-01, 02:22
Medlem
Hegamons avatar
Om kostnaderna för dagens asylinvandring ställs mot kostnaderna som uppstår om 20 år när asylinvandrarnas barn ska ha jobb och det inte finns jobb. Hur påverkas försörjningsstödet av det?

Jag är ordentligt skeptiskt till att Sverige har råd med detta. Ok om vi sänker försörjningsstödet med 50% men kan folk leva på den inkomsten?
Citera
2014-11-01, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Om kostnaderna för dagens asylinvandring ställs mot kostnaderna som uppstår om 20 år när asylinvandrarnas barn ska ha jobb och det inte finns jobb. Hur påverkas försörjningsstödet av det?

Jag är ordentligt skeptiskt till att Sverige har råd med detta. Ok om vi sänker försörjningsstödet med 50% men kan folk leva på den inkomsten?

Försörjningsstödet ligger på ca 3300kr + Bostadskostnad + Eventuella vårdkostnader + Särskilda stöd. Att halvera själva riksnormen (vilket du förmodligen syftar på) skulle orsaka att en människa ska äta, köpa kläder, hygien artiklar osv. på ca 1500 kr i månaden. Vet inte riktigt om man skulle kunna klara sig på det. Men är kanske möjligt.
Citera
2014-11-01, 10:15
Medlem
longbow4ys avatar
Kollar migrationsverkets siffror tom september. 2/3 av alla 60.000 asylansökningar är män

Det är mycket troligt att stor del av dessa män har en hel familj kvar i hemlandet.

Om det bakom hälften av alla mäns ansökningar finns en familj med fru och två barn är det 1/3 x 3 personer som kommer med som anhöriginvandrare vid godkänd asyl.

Dvs får vi 85.000 godkända asylinvandrare 2014 får vi lika många anhöriginvandrare.
1:1 förhållandet godkända asylärenden och anhörigärenden

Backcheck med 2013:
54000 asylansökningar varav 35000 män. ca 2/3 män.
24500 av ansökningarna godkända. Strax under hälften.
Det skulle tyda på att ca 16000 män fick PUT.

Citat:
2013 utgjorde anhöriga, adoptivbarn, ensamkommande barn samt föräldrar till ensamkommande barn cirka 47% av anhöriginvandringen, anhöriga till flyktingar utgjorde cirka 27 %, cirka 25% var anhöriga till arbetstagare, egna företagare samt gästforskare, och cirka 2% var anhöriga till studerande. Totalt sett fick cirka 40 000 personer uppehållstillstånd som anhöriginvandrare år 2013.

Då skall man veta att bara 1132 adoptivbarn kom till Sverige 2013. I dessa 47% gömmer sig en betydande del anhöriga till flyktingar.
Om 3/4 av dessa 47% är flyktingrelaterat blir anhöriginvandringen via flyktingar 35% + 27% = ca 62%
40.000 x 62% = 24800.
När vi fick in 24.500 godkända asylansökningar.

Antagandet 1:1 stämmer troligen för året. Lika många anhöriga som godkända asylärenden.
Men glöm inte eftersläpningen. Anhöriga kommer säkerligen inte samma år som asylärendet avgjordes.
Anhöriginvandringen kommer alltså öka kraftigt 2015 beroende på 2014 års asylbeslut.
Citera
2014-11-01, 11:04
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Försörjningsstödet ligger på ca 3300kr + Bostadskostnad + Eventuella vårdkostnader + Särskilda stöd. Att halvera själva riksnormen (vilket du förmodligen syftar på) skulle orsaka att en människa ska äta, köpa kläder, hygien artiklar osv. på ca 1500 kr i månaden. Vet inte riktigt om man skulle kunna klara sig på det. Men är kanske möjligt.

Generaliserat räknar man att medel för försörjningsstöd ligger på 10 000 kr i månaden som ska täcka allt, utom olika vårdinsatser och elräkningar. Problemen med den summan är i huvudsak tre: någon tjänst för att få ersättningen har inte gjorts, det betalas inte någon skatt och summan är så liten att konsumtionen av varor och tjänster är försumbar.

På detta kommer kostnader för vård, skola, omsorg, tolkar, dagis, fritidsaktiviteter, uppföljning, nystartjobb, praktik, underhåll av bostäder, ökad lokaltrafik med mera. Det är detta kommunerna nu klagar på.

Det är alltså inte bara den omedelbara försörjningen som kostar utan mera logistiken med att underhålla en i stort sett hjälplös grupp. Livet ut. Den här gruppen växer dessutom okontrollerbart. Nu är vi i en situation när all övrig kommunal verksamhet tvingas anpassas för att kunna försörja och underhålla gruppen. Det leder till stagnation och inga framtidsutsikter för samhället. Vilket i sin tur skapar en illusion av att invandrare har en maktposition.

När kostnaderna passerat den kritiska nivån för vad samhällsekonomin klarar händer två saker: logistiken kring att hålla systemet igång rämnar vilket gör att andra verksamheter frigörs från oket. Staten, kommunerna och landstingen har inte den potentialen att själv försörja och hjälpa miljoner människor som inte bidrar med något. Man är i allra högsta grad beroende, eller snarare att man har sitt existensberättigande i att entreprenörer, organisationer, företag och enskilda medborgare ställer upp. När det inte sker faller allt. Och vi är snart där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in