Citat:
Ursprungligen postat av
serotonin
A bout de souffle var iofs okej och jag har kvar Bande a part och Vivre sa Vie och flera andra att se, så det är väl möjligt att han kan höjas även i min bok. Just nu är omdömet dock 'överskattad'.
edit; vill tillägga att 'pretentiös' är ett av de ord jag ogillar mest, eftersom det används i tid och otid och ofta på ett felaktigt sätt, men i Godards fall kommer jag inte på något mer passande.
Kom tillbaks när du har sett Vivre Sa Vie och Bande á Part. Förstår inte hur man gillar film och samtidigt ogillar dessa filmer nu när han får såpass mycket hat i tråden. Det är okay för min del att han får mycket hat men när folk inte sett hans bästa filmer och samtidigt kallar honom för överskattad är det bara irriterande. Ja, Godard är ojämn och ofta onödigt svår men hans bästa filmer är sanna konstverk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oliveira
Bergman, Fellini, Herzog, (om nu någon tar honom på allvar längre.) Haneke, Roy Andersson och andra låtsas-svåra regissörer.
En lista på amerikanska regissörer skulle i princip innefatta alla som gör film idag, så där är det väl enklast att avstå.
Bergman och Fellini är två av tidernas bästa regissörer som är allt annat än låtsas-svåra. Man är inte svår för att man låter tittaren tänka längre än näsan räcker.
USA har ett antal bra moderna regissörer och att neka det är bara trångsynt. Shane Carruth är en personlig favorit.
Citat:
Ursprungligen postat av
gato12
Så här enkelt är det; tidiga Godard; bra och revolutionerade filmkonsten, sena Godard; pretentiöst dravel.
Helt rätt i vanlig ordning.