2014-10-04, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Samma här, skitfilm efter skitfilm...

Sen att han verkar vara en dryg och snobbig person gör ju det inte bättre heller. Jävla hipster..
Citera
2014-10-04, 15:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Sen att han verkar vara en dryg och snobbig person gör ju det inte bättre heller. Jävla hipster..

Alla på Södermalm tycks älska hans filmer, men det är ju som bekant överbefolkat med hipsters där.
Citera
2014-10-04, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Alla på Södermalm tycks älska hans filmer, men det är ju som bekant överbefolkat med hipsters där.

Det kan jag tänka mig! Men måste erkänna att Needle in the hay-scenen i The Royal Tenenbaums var bra.
Citera
2014-10-04, 18:11
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.

En annan regissör som jag verkligen spy-hatar är Jean Luc-Godard. Han borde nästan sitta i fängelse, för alla skitfilmer han har gjort.
Ja verkligen! Har visserligen bara sett en handfull av hans filmer, men de räcker nog så. Senaste jag såg en film av Godard var En kvinna är en kvinna, bland de värsta filmupplevelserna jag haft, rent av plågsamt att ta sig igenom den.
Citera
2014-10-04, 19:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Det kan jag tänka mig! Men måste erkänna att Needle in the hay-scenen i The Royal Tenenbaums var bra.

Tenenbaums är också den enda filmen som jag står ut med att se av honom.
Citera
2014-10-04, 20:24
Medlem
serotonins avatar
Jean-Luc Godard var även här första namnet som dök upp i skallen. Har iofs också bara sett en liten del av allt han gjort men är verkligen inte imponerad. Filmer som La Chinoise och Made in U.S.A gick knappt att titta på, så illa var det. Men såna filmer kan jag ju egentligen stänga av eftersom de så uppenbart inte är något för mig, vad som är värre är när han sabbar något som kunde ha blivit riktigt bra. Masculin Feminim var en sån film; hade t ex Truffaut fått hålla i rodret hade det blivit en utmärkt liten kärleksfilm och ett intressant dokument över ungdomen i Frankrike i slutet av 60-talet, men Godard är så jävla klumpig och pretentiös så han bara måste lägga in 15 minuters improviserade intervjuer med någon ointressant birollsinnehavare och förstöra allt vad handling, tempo och rytm heter.

A bout de souffle var iofs okej och jag har kvar Bande a part och Vivre sa Vie och flera andra att se, så det är väl möjligt att han kan höjas även i min bok. Just nu är omdömet dock 'överskattad'.

edit; vill tillägga att 'pretentiös' är ett av de ord jag ogillar mest, eftersom det används i tid och otid och ofta på ett felaktigt sätt, men i Godards fall kommer jag inte på något mer passande ord.
Senast redigerad av serotonin 2014-10-04 kl. 20:26.
Citera
2014-10-04, 20:59
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Jean-Luc Godard var även här första namnet som dök upp i skallen. Har iofs också bara sett en liten del av allt han gjort men är verkligen inte imponerad. Filmer som La Chinoise och Made in U.S.A gick knappt att titta på, så illa var det. Men såna filmer kan jag ju egentligen stänga av eftersom de så uppenbart inte är något för mig, vad som är värre är när han sabbar något som kunde ha blivit riktigt bra. Masculin Feminim var en sån film; hade t ex Truffaut fått hålla i rodret hade det blivit en utmärkt liten kärleksfilm och ett intressant dokument över ungdomen i Frankrike i slutet av 60-talet, men Godard är så jävla klumpig och pretentiös så han bara måste lägga in 15 minuters improviserade intervjuer med någon ointressant birollsinnehavare och förstöra allt vad handling, tempo och rytm heter.

A bout de souffle var iofs okej och jag har kvar Bande a part och Vivre sa Vie och flera andra att se, så det är väl möjligt att han kan höjas även i min bok. Just nu är omdömet dock 'överskattad'.

edit; vill tillägga att 'pretentiös' är ett av de ord jag ogillar mest, eftersom det används i tid och otid och ofta på ett felaktigt sätt, men i Godards fall kommer jag inte på något mer passande ord.

Det där är bara en massa trams om en av filmkonstens största genom alla tider.

Överskattade finns ju hur många som helst.

Bergman, Fellini, Herzog, (om nu någon tar honom på allvar längre.) Haneke, Roy Andersson och andra låtsas-svåra regissörer.

En lista på amerikanska regissörer skulle i princip innefatta alla som gör film idag, så där är det väl enklast att avstå.
Citera
2014-10-04, 21:03
Medlem
gato12s avatar
Så här enkelt är det; tidiga Godard; bra och revolutionerade filmkonsten, sena Godard; pretentiöst dravel.
Citera
2014-10-04, 21:16
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Bergman, Fellini, Herzog, (om nu någon tar honom på allvar längre.) Haneke, Roy Andersson och andra låtsas-svåra regissörer.

Herzog är ingen låtsas-svår regissör, han är en ubermensch. Världens coolaste tysk.

Hans citat om Godard (Goudaaaaerrrhhhh) är spot on:
Someone like Jean-Luc Godard is for me intellectual counterfeit money when compared to a good kung fu film.
Senast redigerad av Carnage. 2014-10-04 kl. 21:18.
Citera
2014-10-04, 21:26
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Så här enkelt är det; tidiga Godard; bra och revolutionerade filmkonsten, sena Godard; pretentiöst dravel.
Obåj! då ska jag inte testa hans senare filmer, hans tidiga filmer är redan tillräckligt irriterande som de är.
Citera
2014-10-04, 21:35
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Det där är bara en massa trams om en av filmkonstens största genom alla tider.

Överskattade finns ju hur många som helst.

En lista på amerikanska regissörer skulle i princip innefatta alla som gör film idag, så där är det väl enklast att avstå.

Skulle vilja påstå att både Michael Haneke Och Roy Andersson tillhör världens 5 bästa regissörer.

Bergman har dock blandat både högt och lågt och produktionen är således ojämn.
Citera
2014-10-04, 21:47
Medlem
apelsinhimlens avatar
Förstapriset går till Quentin Tarantino som endast levererat en bra film och då i form av 20 år gamla Pulp Fiction.

Övriga produktionen, som exempelvis Jackie Brown och Inglorious Basterds, är rena sömnmedel som båda börjar väldigt bra för att sedan mer eller mindre dö ut efter 30 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in