Citat:
Ursprungligen postat av
serotonin
Jean-Luc Godard var även här första namnet som dök upp i skallen. Har iofs också bara sett en liten del av allt han gjort men är verkligen inte imponerad. Filmer som La Chinoise och Made in U.S.A gick knappt att titta på, så illa var det. Men såna filmer kan jag ju egentligen stänga av eftersom de så uppenbart inte är något för mig, vad som är värre är när han sabbar något som kunde ha blivit riktigt bra. Masculin Feminim var en sån film; hade t ex Truffaut fått hålla i rodret hade det blivit en utmärkt liten kärleksfilm och ett intressant dokument över ungdomen i Frankrike i slutet av 60-talet, men Godard är så jävla klumpig och pretentiös så han bara måste lägga in 15 minuters improviserade intervjuer med någon ointressant birollsinnehavare och förstöra allt vad handling, tempo och rytm heter.
A bout de souffle var iofs okej och jag har kvar Bande a part och Vivre sa Vie och flera andra att se, så det är väl möjligt att han kan höjas även i min bok. Just nu är omdömet dock 'överskattad'.
edit; vill tillägga att 'pretentiös' är ett av de ord jag ogillar mest, eftersom det används i tid och otid och ofta på ett felaktigt sätt, men i Godards fall kommer jag inte på något mer passande ord.
Det där är bara en massa trams om en av filmkonstens största genom alla tider.
Överskattade finns ju hur många som helst.
Bergman, Fellini, Herzog, (om nu någon tar honom på allvar längre.) Haneke, Roy Andersson och andra låtsas-svåra regissörer.
En lista på amerikanska regissörer skulle i princip innefatta alla som gör film idag, så där är det väl enklast att avstå.