2014-10-04, 21:48
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Förstapriset går till Quentin Tarantino som endast levererat en bra film och då i form av 20 år gamla Pulp Fiction.

Övriga produktionen, som exempelvis Jackie Brown och Inglorious Basterds, är rena sömnmedel som båda börjar väldigt bra för att sedan mer eller mindre dö ut efter 30 minuter.

Jackie Brown är väldigt underskattad och är iaf topp två i hans produktion.
Citera
2014-10-05, 01:48
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Med Jackie Brown visar han vilken extremt bra regissör han är, och hur enformig han är som manusförfattare. Synd att han inte insåg det själv.

Han borde helt klart göra mer adaptioner av andras verk, det är då han är som bäst. När han får skriva sina egna manus blir allt bara Pulp Fiction 1.5.
Citera
2014-10-05, 02:00
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Ja verkligen! Har visserligen bara sett en handfull av hans filmer, men de räcker nog så. Senaste jag såg en film av Godard var En kvinna är en kvinna, bland de värsta filmupplevelserna jag haft, rent av plågsamt att ta sig igenom den.
Ja, alltså den där jävla filmen. Jag orkade verkligen inte ta mig igenom den, stängde av efter 15 minuter.
Citera
2014-10-05, 02:15
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Kan säkert vara så, tycker dock att allt förutom Pulp Fiction hamnar under kategorien icke godkänt. Jackie Brown, som jag såg på bio, startar på bästa tänkbara sätt för att sedan sakta in lamslås av händelsefattighet.
Citera
2014-10-05, 03:44
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
A bout de souffle var iofs okej och jag har kvar Bande a part och Vivre sa Vie och flera andra att se, så det är väl möjligt att han kan höjas även i min bok. Just nu är omdömet dock 'överskattad'.

edit; vill tillägga att 'pretentiös' är ett av de ord jag ogillar mest, eftersom det används i tid och otid och ofta på ett felaktigt sätt, men i Godards fall kommer jag inte på något mer passande.
Kom tillbaks när du har sett Vivre Sa Vie och Bande á Part. Förstår inte hur man gillar film och samtidigt ogillar dessa filmer nu när han får såpass mycket hat i tråden. Det är okay för min del att han får mycket hat men när folk inte sett hans bästa filmer och samtidigt kallar honom för överskattad är det bara irriterande. Ja, Godard är ojämn och ofta onödigt svår men hans bästa filmer är sanna konstverk.
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Bergman, Fellini, Herzog, (om nu någon tar honom på allvar längre.) Haneke, Roy Andersson och andra låtsas-svåra regissörer.

En lista på amerikanska regissörer skulle i princip innefatta alla som gör film idag, så där är det väl enklast att avstå.
Bergman och Fellini är två av tidernas bästa regissörer som är allt annat än låtsas-svåra. Man är inte svår för att man låter tittaren tänka längre än näsan räcker.

USA har ett antal bra moderna regissörer och att neka det är bara trångsynt. Shane Carruth är en personlig favorit.

Citat:
Så här enkelt är det; tidiga Godard; bra och revolutionerade filmkonsten, sena Godard; pretentiöst dravel.
Helt rätt i vanlig ordning.
Senast redigerad av BlackMetal 2014-10-05 kl. 03:50.
Citera
2014-10-05, 03:51
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Kom tillbaks när du har sett Vivre Sa Vie och Bande á Part. Förstår inte hur man gillar film och samtidigt ogillar dessa filmer nu när han får såpass mycket hat i tråden. Det är okay för min del att han får mycket hat men när folk inte sett hans bästa filmer och samtidigt kallar honom för överskattad är det bara irriterande. Ja, Godard är ojämn och ofta onödigt svår men hans bästa filmer är sanna konstverk.
.
Sett båda, gillar dom inte alls. Har jag rätt att kalla han överskattad nu? när jag tydligen sett hans bästa filmer...
Citera
2014-10-05, 03:53
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Sett båda, gillar dom inte alls. Har jag rätt att kalla han överskattad nu? när jag tydligen sett hans bästa filmer...
Det har du. Men jag tycker fortfarande du har fel.
Citera
2014-10-05, 03:57
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Det har du. Men jag tycker fortfarande du har fel.
De är ju högst individuellt vilka filmer man tycker är bäst av en viss regissör. Vad du eller majoriteten tycker spelar mindre roll, i alla fall för mig.
Citera
2014-10-05, 04:04
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
De är ju högst individuellt vilka filmer man tycker är bäst av en viss regissör. Vad du eller majoriteten tycker spelar mindre roll, i alla fall för mig.
Nej det säger jag inte emot. Jag pratar likväl ur en subjektiv synvinkel som alla gör när de diskuterar konst. Att de är unika, nyskapande och viktiga för nya franska vågen är dock lite svårare att argumentera mot men då går vi in på filmhistoria, som är mindre subjektiv. Det innebär nödvändigtvis inte att filmerna är bra eller att man måste tycka om dem så klart och det är heller inte anledningen till att jag tycker dem är så bra men det kan vara en del i att inte behöva tycka en regissör är överskattad bara för att man själv inte får ut något av hans konst.
Citera
2014-10-05, 04:17
Medlem
Malingins avatar
Svårt det där med överskattning.
James Cameron, som någon nämnde, har ju gjort några av de mest inkomstbringande filmerna i historien och T2 är ju fortfarande bra tycker jag.
Spielberg har ju haft sina upp och ner, tycker dock att han kunde lagt av efter Jurassic Park.

För mig är Martin Scorsese den mest överskattade regissören. Taxidriver är bra men resten är för det mesta dåligt.
I USA ses han som någon slags gud, obegripligt.
Citera
2014-10-05, 04:19
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Nej det säger jag inte emot. Jag pratar likväl ur en subjektiv synvinkel som alla gör när de diskuterar konst. Att de är unika, nyskapande och viktiga för nya franska vågen är dock lite svårare att argumentera mot men då går vi in på filmhistoria, som är mindre subjektiv. Det innebär nödvändigtvis inte att filmerna är bra eller att man måste tycka om dem så klart och det är heller inte anledningen till att jag tycker dem är så bra men det kan vara en del i att inte behöva tycka en regissör är överskattad bara för att man själv inte får ut något av hans konst.
Har ärligt talat svårt att se objektivt på Godards filmer(de jag sett), eller de går inte. Visst han kanske inte är överskattad för filmhistorien och dess utveckling, men han är överskattad för mig.
Citera
2014-10-05, 12:20
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
.
För mig är Martin Scorsese den mest överskattade regissören. Taxidriver är bra men resten är för det mesta dåligt.
I USA ses han som någon slags gud, obegripligt.
Inte bara USA som tycker att han är en gud, utan resten av världen också, vilket är helt korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in