Citat:
Jag jämför inte, jag tog lite exempel på företag i centrala GBG, det jag gör, är bara att jag konstaterar att det du kallar "tärande" är privata företag som betalar skatter. Den "tärande" sektorn dominerar inte centrala GBG. Förutom all retail så sitter det privata företag i praktiken varje hus som har kontorslokaler i CBD och övriga innerstaden. Företaget jag är anställd hos(jobbar med fondförvaltning) sitter i kontor ungefär vid domkyrkan(ej någon av storbankerna, även om banker som Carnegie sitter inom vallgraven med), vi har 5 "grannar" i huset(förutom retail i bottenvåningen), alla privata företag. Ett produktionsbolag inom film, två arkitektbyråer, ett IT företag, en eventbyrå, och en privat tandvårdsklinik.
Så ser det ut i praktiken varje hus i centrala GBG, gårda, heden och så vidare.
Så ser det ut i praktiken varje hus i centrala GBG, gårda, heden och så vidare.
Det jag menar är att det främst är servicenäringar och annan kringverksamhet som har de större företagen som kunder som har sin verksamhet där främst av gammal hävd men att de på 80-90-talet flyttade ut till de nya kontorsskrapor som nu ligger vid Gårda och runt Lilla Bommen.
Glömde nämna att även Sweco och NCC ligger runt Lilla Bommen.
De du nämner kan väl knappast anse vara stora företag om man ska hänsyn till de kontorsytor denna verksamhet upptar? I centrum har vi främst förutom hotell, resturanger och affärer främst rättsväsende, universitetet och Chalmers och en del tandvårdskliniker/läkarmottagningar och annat smått i centrum/Vasastan. Jag misstänker att du då har din arbetsplats nära Västra Hamngatan 9-13 nära Södra Larmgatan.
Vill minnas att det låg en fondkommissionär där förr och att Carnegie låg snett mittemot vid Västra Hamngatans låga jämna nummer. Finansverksamhet är ingen stor business i Göteborg och Volvo har sin finansverksamhet vid Lilla Bommen och det finns nån mindre verksamhet vid Gårda vid namn Aros vill jag minnas.
Detta lär väl knappast vara en verksamhet som bär upp infrastrukturen i Göteborg utan en del av den övriga servicestrukturen som alla större städer brukar ha med uppgift att ge service till de ännu större företagen? De stora och medelstora företagen ligger mycket riktigt utanför.
Senast redigerad av Rektangel 2014-10-03 kl. 07:33.
Senast redigerad av Rektangel 2014-10-03 kl. 07:33.