2014-09-30, 16:42
Medlem
Jag gjorde kartprovet förra veckan.
På mina fyra fallstudier var det aldrig några längre sträckor så jag behövde aldrig använda avståndstabellen.
Däremot avståndspilarna gick ju att använda sig av för att slippa mäta, men det mesta tycker jag ändå var att mäta med linjal.

Jobbigt var det när jag t.ex. fick svar att distans till ett visst mål var 22,5 km, och svarsalternativen var 15 km,20 km, 25 km och 30 km. Skulle jag chansa på 20 eller 25 km? Nä, det var bara att mäta om och se om jag kunde ha missat något.

OBS! Viktigt däremot att läsa frågan noggrant! Ibland finns en del onödig fakta i frågan som inte har med saken att göra, men ibland påverkar denna fakta svaret.
Jag hade t.ex. en fråga där jag efter 18 mils färdtjänstkörning, skulle ta mig tillbaks till stationen.
Men det var mycket regn och blåst på en del av sträckan vilket medförde att snitthastigheten på denna sträcka sänktes. Det var alltså både 75 km/h, 50 km/h och 35 km/h på denna sträcka.
Lite rörigt men det gäller att mäta och räkna rätt eftersom svarsalternativen ibland ligger onödigt nära varann.

Jag köpte Motormännens Sverigeatlas också, men hade då ingen aning om hur kartproven skulle se ut.
Kan ju säga så här i efterhand att det hade gått lika bra utan, men nu har jag i alla fall en bra kartbok.
Den finns förresten att köpa på Motormännens hemsida för 249:- + frakt. (tror det var ca 50:- i frakt)
Citera
2014-09-30, 20:44
Medlem
Mvks avatar
Jävla pajasar som ska tävla/raca med en taxi som har bråttom till kund.

Alltid en man som sitter där bakom ratten som får sin manlighet krossad för han blir omkörd av en taxi och ska minsann visa att mig kör man inte om.

Skjut er själva i huvudet.
Varför lever ni?
Citera
2014-09-30, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taxikritik
Det verkar vara en del problem och joxande med gps fortfarande, i stort sett oavsett taxibolag, har jag märkt. Obegripligt egentligen att det är så 2014.

Ibland händer det - vid sällsynta fall - att man åker med en gammal räv i 80-årsåldern (bara i de stora bolagen d.v.s.): som har sin gps i huvet och hittar överallt utan hjälpmedel! Då blir man på extra gott humör kan jag lova.

En sådan där extradetaljerad kartbok skulle vara kul att kika i (jag har inte sett eller hört om någon sådan i någon bil tidigare).

Jag testade gps:n ibland när man skulle till någon kund. Utanför stan kunde den funka ganska bra, men i stadstrafik...nej.

Jag förstår vad du menar, genuin yrkeskunskap och proffsighet. Gladare och nöjdare kunder fick man på dom körningar där man redan exakt vet adressen,

Jo dom där kartböckerna hade vi på företaget jag jobbade för, vet ej om dom är kvar dock. Tror tom det var företagets egna böcker( ja det var pärmar faktiskt nu när jag tänker efter så det var nog så, en för stan och en för orterna utanför). Det var riktigt bra hjälpmedel att navigera sig fram med då man inte hittade, varenda kåk var utmärkt i princip . Kartböcker och sådant trams som man skall " studera" för att beräkna färdsträcka, samt tid och pris ger jag inte mycket för . Rörde aldrig någon sådan och det gjorde ingen annan chaufför heller vad jag minns.
Citera
2014-09-30, 23:29
Medlem
Taxikritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk

Alltid en man som sitter där bakom ratten som får sin manlighet krossad för han blir omkörd av en taxi och ska minsann visa att mig kör man inte om.
Kan passa på att nämna apropå racing att jag åkt med en och annan taxichaufför som också rejsat lite ..

För en 4–5 år sedan åkte jag från Jakan, på Viksjöleden, där vi körde i en rondell strax före E18 (vid Enköpingsvägen) i riktning mot där Bauhaus ligger idag, då en annan taxi kom från vänster (Kallhällhållet). Jag vet egentligen fortfarande inte hur det gick till exakt men bilarna touchade nästan varandra helt plötsligt, hur det nu kommer sig, då jag tror att den andra taxin hade företräde, om jag minns rätt (eller om det var så att vår bil hade företräde, jag satt och tänkte på annat just då, och det gick så snabbt).

Min taxi, med en asiatisk taxichaffis (inte helt vanligt), tror han var filippinier eller thailändare, i ca 35-årsåldern - den låg sedan en bit bakom den andra taxin (taxibilarna var från två olika, större bolag). Längre fram på Enköpingsvägen borta vid Outletområdet, någon minut efter, så speedar min chaffis upp farten rejält och kör upp jämsides bara någon halvmeter eller så ifrån den andra taxin - och vevar ner rutan helt, hänger ut halva kroppen och tutar för fullt samtidigt som han skriker och hytter med näven. Detta pågår i en 10-20 sekunder, där den andre föraren svarar i replikväxling och också vrålar en del, om än inte lika galet högt som chaffisen i min bil. Jag fattade först ingenting. Chauffören jag åkte med var kraftigt uppeldad och när vi kom längre bort och upp på E18 på vägen mot Stockholm frågade jag honom om vad som händer, varpå han svarade något i stil med "Han körde livsfarligt, det var en idiot; jag var tvingad att säga till honom". Det var som en liten filmsekvens man blev indragen i.

I övrigt bör tilläggas att han jag åkte med (annars) var superkompetent. Han hittade adressen klockrent, var allmänt bra serviceinriktad och klart trevlig.
Citera
2014-10-01, 00:58
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Skjut er själva i huvudet.
Varför lever ni?

Ja, den är rolig.

Var på väg upp till Stockholm från Skavsta med kunder en gång. Hade en bil som låg bakom mig. Varje gång vi körde om en bil gasade han upp och passade på att köra om mig med. 5 gånger på raken. Och så saktade han såklart ner igen nu när manligheten hade försvarats.

Stör mig även på dom som ligger 10cm bakom mig när jag trotts allt kör 10 över hastighetsgränsen.

Då brukar jag sakta ner till just hastighetsgränsen (kan ju dock inte nita och hålla på i en företagsbil).

Nu i helgen hände det. Så körde han om och tvärnitade framför mig. För att jag saktade ner till hastighetsgränsen. Brände iaf sönder hans ögon med helljusen.

Jag har lite svårt med idioter som håller på så 02 på natten, inte en enda bil på vägen förutom oss. Vad fan är grejen egentligen? Miltals med tom väg verkar inte räcka för 2 bilar.
Citera
2014-10-02, 04:18
Medlem
FBMinchias avatar
Någon som har koll på exakt när Arlanda ska skrota poängsystemet?
Citera
2014-10-02, 05:29
Medlem
Mvks avatar
Sen har vi klassikern:

-Hur mycket tar du från A till B?
- Vet ej exakt. 250-300kr typ.

VA???
Jag åkte förra veckan och då kostade det 200kr!!!!

Det dom glömmer nämna är att dom åkte en tisdag förmiddag kl 10:20 när det är dagtaxa och fria gatan vad gäller trafik.
Sen vill dom ha samma pris en lördag natt när taxan är helt annorlunda.

Och man ska ha en lektion i hur taxan fungerar och VARFÖR den är högre på helger.

Fyfan säger jag.
Sverige är bara ett "fint" land på ytan.
Fina kostymer, välkammade frisyrer, sminkade brudar med senaste Iphone 6 och Michael kors-väskor men under ytan är det riktiga white trash utan körkort som inte vet ett skit om hur stan är uppbyggd, var man får/inte får köra.
Inte det minsta klass eller uppfostran.

Gormar och gapar att man ska stänga av taxametern för dom bara har 120kr på fickan.

Alla vill att taxin som man själv sitter i ska köra över heldragen linje, stanna på trottoaren, köra mot enkelriktat men när dom är åskådare och är ute med hunden hytter dom med näven och spyr galla över taxin som "bryter mot alla regler".

Hycklarnas paradis.
Citera
2014-10-02, 14:42
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Sen har vi klassikern:

-Hur mycket tar du från A till B?
- Vet ej exakt. 250-300kr typ.

VA???
Jag åkte förra veckan och då kostade det 200kr!!!!

Det dom glömmer nämna är att dom åkte en tisdag förmiddag kl 10:20 när det är dagtaxa och fria gatan vad gäller trafik.
Sen vill dom ha samma pris en lördag natt när taxan är helt annorlunda.

Och man ska ha en lektion i hur taxan fungerar och VARFÖR den är högre på helger.

Fyfan säger jag.
Sverige är bara ett "fint" land på ytan.
Fina kostymer, välkammade frisyrer, sminkade brudar med senaste Iphone 6 och Michael kors-väskor men under ytan är det riktiga white trash utan körkort som inte vet ett skit om hur stan är uppbyggd, var man får/inte får köra.
Inte det minsta klass eller uppfostran.

Gormar och gapar att man ska stänga av taxametern för dom bara har 120kr på fickan.

Alla vill att taxin som man själv sitter i ska köra över heldragen linje, stanna på trottoaren, köra mot enkelriktat men när dom är åskådare och är ute med hunden hytter dom med näven och spyr galla över taxin som "bryter mot alla regler".

Hycklarnas paradis.

Det är lite så att när man har jobbat inom ett serviceyrke så blir man lite av en annan person när man själv är kund. Tror dom flesta inte reflekterat så mycket över hur det är att vara personen på andra sidan.

Vi som jobbar med fulla krävande kunder har trotts allt lite mer förståelse för hur det är att ha stressande kunder, att allt inte går som det ska osv. Har man en massa dryga krävande kunder så är man inte en själv.

Jag skulle tom gå så långt att säga att vi är bättre personer än dom andra.
Citera
2014-10-03, 15:39
Medlem
hemliga.agentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Det är lite så att när man har jobbat inom ett serviceyrke så blir man lite av en annan person när man själv är kund. Tror dom flesta inte reflekterat så mycket över hur det är att vara personen på andra sidan.

Vi som jobbar med fulla krävande kunder har trotts allt lite mer förståelse för hur det är att ha stressande kunder, att allt inte går som det ska osv. Har man en massa dryga krävande kunder så är man inte en själv.

Jag skulle tom gå så långt att säga att vi är bättre personer än dom andra.

Håller med, även om jag själv inte haft någon större kundkontakt i mina jobb (kontorsråtta efter högskoleexamen/KY-utbildningar och innan dess industrijobb som sommarjobb/extraknäck).

Det räcker att ha kompisar som jobbar i butik och få höra deras historier om otrevliga och/eller underliga (läs: skrämmande) kunder... Sådana historier och incidenter som man själv inte ens kunnat fantisera ihop att förverkliga i en butik som "prank".

Sådär, idag vart Kartläsningen avklarad också.
Anser dock fortfarande att de här tre proven är inte helt vettiga. En fråga undrade om en relativt kort sträcka, och det finns ju minst sagt en gräns på hur noggrant man kan bedöma avstånd med en skala på 1:400 000 och en sliten gammal linjal. Jag räknade fram till 77 km.
Svarsalternativen är: ca 70 km, ca 80 km, ca 75 km, ca 65 km.

Visst, 75 km är närmare än 80 km, men kom igen, ge mig vettiga alternativ så det rätta kan "sticka ut lite"...

Skit sak samma egentligen nu när man klarat det, men åh, sådan här skit och byråkrati i allmänhet, två saker man verkligen hatar men inte kommer undan, lite då och då kommer de och knackar på ens axel under livets gång
Senast redigerad av hemliga.agenten 2014-10-03 kl. 15:42.
Citera
2014-10-03, 19:05
Medlem
[quote=MrWorkoholic|48795055]Jag är intresserad av 'information', eller ja, skvaller om Uber i Sthlm.

De har växt snabbt i Sthlm på framförallt privatmarknaden, men även en del på företagsmarknaden.

Finns det någon som kör en Uber-bil, eller har åkeri under deras paraply?

De är ju knäpptysta i media och lämnar aldrig ut någon information någonstans. Går inte heller direkt hitta något på nätet.

Så vet någon...

Hur en dagskassa ser ut om man kör?

Hur fungerar deras system, tar Uber % på inkört belopp eller en fast avgift från åkerierna?

Hur ser ekonomin överhuvud taget ut hos dem som chaufför eller åkare?

Hur många bilar har de egentligen i trafik i Sthlm? Kollar jag i appen är det ofta inte mer än 4 - 5 bokningsbara bilar som syns som lediga. Men är det sanningen?

Taxiförbundet och många etablerade bolag ifrågasätter starkt deras koncept UberX och prissättningen där. 40 kr startavgift, 5,65 kr/min och 7,45 kr/km ger ett jämförelsepris på 199,25 kr. Jag är själv ganska djupt involverad i taxi fast på helt annan ort. Hur jag än vrider och vänder på siffrorna, och hur mycket man än skulle skala bort och trimma ett taxiföretag, dvs ingen växeln, inga anslutningskostnader, optimal beläggning, etc, så skulle det aldrig gå att få runt det på 199 kr i jämförelsepris. Så, antingen gör de något som ingen annan i branschen kan förstå eller så har man valt att gå back för att ta marknadsandelar, någon som vet mer om det?

Lite kryptiskt i ministil står det längst ner på deras hemsida:

"*Uber är inget transportföretag. Ingen dricks behövs. Fasta priser gäller för direkta resor mellan specifika platser. Vid extra stopp blir resan dyrare. Tullar och avgifter kan läggas på din taxa. Vid hög efterfrågan kan priserna ändras för att hålla bilar lediga."

Vid hög efterfrågan kan priserna ändras för att hålla bilar lediga, dvs de har ett dynamiskt prissystem som ändrar pris beroende på efterfrågan. De kör ju fordonen under limousinedispens, men ändå, är det lagligt att göra så?

Som jag uppfattat det har de framförallt fått in mkt av 'gatskrapet' som var friåkare förut, och nu helt plötsligt kör åt Uber. Men med tanke på att gatskraparna ofta har sjukt taskig attityd och ingen servicekänsla så låter detta tveksamt. Exakt allt som går att läsa om Uber vittnar istället om fantastisk service och väldigt nöjda kunder. Hur har de lyckats med detta? Vilka är det som de fått in som åkare, och hur har de lyckats få ett så otroligt bra renommé för just kvalitet och service?

Frågorna är många, och jag har fler... Har någon svar?

Nån som vet hur det går för Uber i Göteborg? Skulle vara intressant att höra från en Uberåkare
Citera
2014-10-04, 06:18
Medlem
Dan88s avatar
Tänkte vi kunde diskutera om vad för slags kort olika slags kunder använder.

Det mest populära företagskortet är utan tvekan Eurocard Mastercard.

Handelsbankens kort används oftast av folk i 40 års åldern som bor i radhus eller villa.

White trash och invandrare använder i regel endast Swedbank Visa kort.

Det absolut mest sällsynta kort någon betalat med är det svarta Centurion American Express kortet, i över tre år som taxichaffis har endast två kunder betalat med det.

Nån som har några flera?
Citera
2014-10-04, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Tänkte vi kunde diskutera om vad för slags kort olika slags kunder använder.

Det mest populära företagskortet är utan tvekan Eurocard Mastercard.

Handelsbankens kort används oftast av folk i 40 års åldern som bor i radhus eller villa.

White trash och invandrare använder i regel endast Swedbank Visa kort.

Det absolut mest sällsynta kort någon betalat med är det svarta Centurion American Express kortet, i över tre år som taxichaffis har endast två kunder betalat med det.

Nån som har några flera?

Har dragit ett par Amex Guldkort och Eurocard
Annars bara "vanliga" Svensson kort som Swedbank, Nordea, Handelsbanken osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in