[quote=MrWorkoholic|48795055]Jag är intresserad av 'information', eller ja, skvaller om Uber i Sthlm.
De har växt snabbt i Sthlm på framförallt privatmarknaden, men även en del på företagsmarknaden.
Finns det någon som kör en Uber-bil, eller har åkeri under deras paraply?
De är ju knäpptysta i media och lämnar aldrig ut någon information någonstans. Går inte heller direkt hitta något på nätet.
Så vet någon...
Hur en dagskassa ser ut om man kör?
Hur fungerar deras system, tar Uber % på inkört belopp eller en fast avgift från åkerierna?
Hur ser ekonomin överhuvud taget ut hos dem som chaufför eller åkare?
Hur många bilar har de egentligen i trafik i Sthlm? Kollar jag i appen är det ofta inte mer än 4 - 5 bokningsbara bilar som syns som lediga. Men är det sanningen?
Taxiförbundet och många etablerade bolag ifrågasätter starkt deras koncept UberX och prissättningen där. 40 kr startavgift, 5,65 kr/min och 7,45 kr/km ger ett jämförelsepris på 199,25 kr. Jag är själv ganska djupt involverad i taxi fast på helt annan ort. Hur jag än vrider och vänder på siffrorna, och hur mycket man än skulle skala bort och trimma ett taxiföretag, dvs ingen växeln, inga anslutningskostnader, optimal beläggning, etc, så skulle det aldrig gå att få runt det på 199 kr i jämförelsepris. Så, antingen gör de något som ingen annan i branschen kan förstå eller så har man valt att gå back för att ta marknadsandelar, någon som vet mer om det?
Lite kryptiskt i ministil står det längst ner på deras hemsida:
"*Uber är inget transportföretag. Ingen dricks behövs. Fasta priser gäller för direkta resor mellan specifika platser. Vid extra stopp blir resan dyrare. Tullar och avgifter kan läggas på din taxa. Vid hög efterfrågan kan priserna ändras för att hålla bilar lediga."
Vid hög efterfrågan kan priserna ändras för att hålla bilar lediga, dvs de har ett dynamiskt prissystem som ändrar pris beroende på efterfrågan. De kör ju fordonen under limousinedispens, men ändå, är det lagligt att göra så?
Som jag uppfattat det har de framförallt fått in mkt av 'gatskrapet' som var friåkare förut, och nu helt plötsligt kör åt Uber. Men med tanke på att gatskraparna ofta har sjukt taskig attityd och ingen servicekänsla så låter detta tveksamt. Exakt allt som går att läsa om Uber vittnar istället om fantastisk service och väldigt nöjda kunder. Hur har de lyckats med detta? Vilka är det som de fått in som åkare, och hur har de lyckats få ett så otroligt bra renommé för just kvalitet och service?
Frågorna är många, och jag har fler... Har någon svar?
Nån som vet hur det går för Uber i Göteborg? Skulle vara intressant att höra från en Uberåkare