Sådär, efter lite funderingar på om man skulle utöka sina körkorts-behörigheter eller inte så valde jag i början av sept att "varför inte?"
bokade alla tre prov samma vecka, läste igenom taxiboken 1-2 gånger och tänkte proven mest som underlag för att ta reda på vad de anser viktigt att kunna.
Ena delen (Säkerhet och Beteende) klarade jag direkt. Lagstiftning blev underkänt, men gjordes om idag med godkänt resultat. Kvar är Kartläsning.
Senast hade jag som sagt noll kunskaper om kartläsning mer eller mindre, men fick 8 av 16 rätt... Det som gjort mig väldigt fundersam på det hela är just hur fasen jag lyckas få hälften rätt

Och med den snabba genomgången man får i efterhand hjälpte mig inte ett piss, jag har inte en aning på vad jag gjorde rätt och vad jag gjorde fel......
Främst funderar jag på om det ens är värt att införskaffa boken (Motormännens Sverige Vägatlas), varit förbi två fysiska bokbutiker, ingen hade den, även slut hos Adlibris och Bokus (dansk version fanns?) - så för att träna inför nästa försök på fredag, kan man köra på Google Maps?
Min största fundering är nog på hur mycket eller lite man ska nyttja linjalen och oftare utgå ifrån distanstabellen mellan städerna?! Finns ju även "pil - siffra i ruta - pil" att gå efter, de borde la duga?
Det som gjorde mig mest förbannad är nog när det frågas om vid vilken tidpunkt man ska komma fram till ett mål, så räknar man fram ca 19.43 med linjal och skit (hej och hå med precision) och de fyra svarsalternativen är
Cirka 19.35
Cirka 19.40
Cirka 19.45
Cirka 19.50
Vadå ha med "cirka" och bara fem minuters marginal, eller ja, 2,5 minuters marginal, mellan svarsalternativen...
*slutar ordbajsa och spy galla på skiten*
Jag lär inte vara ensam om att irritera mig på hur hela processen för behörigheten går till. Och jag lär inte vara ensam om att inte klaga eller gnälla (så att det gör någon skillnad) när man väl har fått det haha.