2014-09-26, 14:57
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Skall det va så svårt att få tag på ett frågehäfte till sin taxiutbildning?! :S
Citera
2014-09-26, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccasuit
Skall det va så svårt att få tag på ett frågehäfte till sin taxiutbildning?! :S
Jag tror inte du behöver den.
Jag läste bara ordentligt i taxiboken, och gjorde en del minnesanteckningar på saker jag ansåg var viktiga. Sen köpte jag en månads teorifrågor på körkortonline.se och tränade ordentligt. Plugga mycket vanlig körkortsteori, man har glömt mer än man tror.
Sen var kartprovet ganska klurigt, men bara man tänkte till och mätte rätt så klarades det också av.
Jag var lite väl noggrann i början, för när en av de båda timmarna passerat, hade jag bara hunnit 6 frågor av 20. Sen var det bara att sätta fart.
Senast redigerad av LordLambert 2014-09-26 kl. 19:47.
Citera
2014-09-27, 16:45
Medlem
Taxikritiks avatar
Allvar och humor — taxichaufförer och att hitta fram till rätt adress

Att taxiförare i alltför många fall hittar dåligt, inte har lokalkännedom, inte ens i vissa fall kan läsa eller förstå gps eller ens har en gps som fungerar häromåret åkte jag med en taxiprylbög som hade 3–4 gps i bilen: det blev ändå fel; ett virvarr av att någon ej var uppdaterad, någon var defekt/blev tekniskt fel på just då och att han ändå körde fel samtidigt som han frågade mig, men ändå inte lyssnade på vad jag sa, och att han kontaktade någon kollega/trafikledning, eller vem det nu var, och satt och skrikpratade på främmande språk i 20-25 minuter av resans 30 minuter detta vet nog de flesta som åker/råkar åka taxi med Taxi Kurir och Taxi 020 i Stockholms län.

Att det alltså är näst intill bedrövligt och på sätt och vis åt helvete oseriöst det som Fågelviksgruppens förare håller på med under väldigt många resor, det är som sagt närmast ett (humoristiskt) understatement i dagsläget.

Transport 26 september: Blivande taxiförare testas i gps-kunskaper
Citat:
Från och med årsskiftet ska blivande taxiförare kunna visa att de klarar av att hantera karta eller gps innan de får kvittera ut sin legitimation. Samtidigt skärps kraven på taxibilarnas registreringsskyltar.
Kommer detta hjälpa? Vad säger ni taxisluskar på Flashback? Vad tror ni?

Lennart Sköld, Transports centrala ombudsman med ansvar för taxi, uttrycker sig lite frågande till nyordningen, och levererar (omedveten?) taxihumor:
– Blir nästa steg att chaufförerna bara ska kunna knappa på sin gps utan att ha någon lokalkännedom eller kunskap om geografin?
Jag kan berätta om taxiverkligheten för Lennart Sköld och andra hos Transport:
I dag, hösten 2014, (och det sedan rätt länge) ser det redan ut på det sättet - väldigt ofta - att chaufförerna (i den mån de nu kan hantera eller ens har fungerande gps, som jag nämnt inledningsvis i denna post) just använder gps utan att ha någon lokalkännedom eller kunskap om geografin.
Har inte herr Sköld åkt taxi i Stockholms län eller vad har han för rapportörer egentligen.
Citera
2014-09-27, 16:58
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxikritik

Byter dom ut order "eller" till ordet "och" i "kunna visa att de klarar av att hantera karta eller gps innan de får kvittera ut sin legitimation." så är det såklart positivt även om en person som inte kan hantera en gps inte bör vara på vägarna alls.

Hur bra man än är på sin gps så måste man ibland använda sig av kartboken (även om det idag oftast går snabbare att använda google maps på mobilen).

Att byta ut karta mot gps i provet är ingen förbättring.
Citera
2014-09-27, 18:23
Medlem
Taxikritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Citat:
Byter dom ut order "eller" till ordet "och" i "kunna visa att de klarar av att hantera karta eller gps innan de får kvittera ut sin legitimation." så är det såklart positivt även om en person som inte kan hantera en gps inte bör vara på vägarna alls.

Hur bra man än är på sin gps så måste man ibland använda sig av kartboken (även om det idag oftast går snabbare att använda google maps på mobilen).

Att byta ut karta mot gps i provet är ingen förbättring.
Det kan jag hålla med om.

På samma gång ..:

Kartboken ser man alltmer sällan användas, även om man kan se den ligga i facket vid dörren under de flesta körningar. De gånger det i dag sker att chaffisen plockar fram den så brukar jag uppskatta det. Kanske är jag lite gammaldags i den meningen.

Google Maps verkar ta över mer och mer i bilarna har jag en känsla av. Det är min erfarenhet under 2014 i alla fall.
Citera
2014-09-27, 22:41
Medlem
Taxikritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspar
Att sitta i framsätet eller i baksätet?

Åker jag själv i Sverige så sitter jag i framsätet och snackar lite goja med chauffören. Har jag min sambo med sitter vi alltid i baksätet, snackar fortfarande goja med chauffören.

Men nu bor jag utomlands och det är tydligen standard för min del att sitta i baksätet, även om jag är själv och snackar goja. Hur gör ni andra, och vad föredrar ni chaufförer?

*Med goja menar jag allmänt snack.
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
För mig så får kunden gärna sitta fram och prata. Det är bara roligt att diskutera världshändelser,politik etc. Vissa folk är för Goa när dem försynt frågar om det går bra att sitta fram.Oftast äldre
Som kund/resenär (som jag är) brukar jag blanda fram- och baksätessittande – och det av lite olika skäl.

För det mesta sätter jag mig i baksätet då jag vill vara i fred, vara mer avskild i bilen helt enkelt. Har man huvudvärk eller för dagen inte direkt mår top de la creme blir det oftast i baksätet man vill sitta.

Jag brukar också försöka känna av vad det är för chaufför in i det sista - om det är läge att alls sitta fram eller om det är mer på sin plats att sitta bak. Är man för tillfället på bra, gott socialt humör och är utåtriktad etcetera, är det många gånger waste of time och energi att sitta jämte en chaffis som antingen är ett intellektuellt stolpskott eller är allmänt asocial eller bara är tyst. Samtidigt kan det vara knepigt att kunna avgöra alla gånger strax innan man sätter sig.

Inte sällan märker man relativt snabbt om man gjort "rätt" eller "fel" val också i någon mening. En del förare kan stinka också (åkte med en Taxi Sthlm-chaffis i veckan som luktade som om han skitit på sig), och då ångrade jag att jag inte satt bak, dessbättre var det en kortresa i centrala Sthlm.

Sedan kan man nästan märka bara på gensvaret på frågan "Går det bra att sitta fram?" om taxiföraren i första hand vill att man ska sitta fram eller inte. Även om svaret lyder "Du får sitta var du vill" (som är det mest vanliga) märker i alla fall jag vad hen egentligen föredrar. Ibland fattar jag vinken rent psykologiskt utifrån tonen det sägs på, varefter jag sätter mig i baksättet, andra gånger, när man hör att föraren verkar trevlig och positivt tillmötesgående, så blir det naturligare och man sätter sig per automatik direkt i framsätet.

Vidare finns det x antal förare som har massa attiraljer, kläder, någon väska eller dylikt liggandes i framsätet. Då blir man aningen osäker. I annat fall, i våras åkte jag med Taxi 020 en gång i norra Sthlm där jag inte ens fick sitta fram: den chauffören sa direkt att det var fel på stolen, så det blev baksätet av det skälet.
Det kan gå olika till således.
Citera
2014-09-29, 06:48
Medlem
snorvalpiss avatar
Bra löningshelg tycker jag att det var. På torsdagen hade en klubb här i stan premiär så folk tog taxi dit & hem.
Landade på:
3400 22-05 tors
4500 17-04 fre
6000 17-05 lör

Tack för det. Nu är jag ledig tills onsdag kl 14.
Citera
2014-09-29, 22:28
Bannlyst
Citat:
Kartboken ser man alltmer sällan användas, även om man kan se den ligga i facket vid dörren under de flesta körningar. De gånger det i dag sker att chaffisen plockar fram den så brukar jag uppskatta det. Kanske är jag lite gammaldags i den meningen.

Google Maps verkar ta över mer och mer i bilarna har jag en känsla av. Det är min erfarenhet under 2014 i alla fall.

Vet ej vad taxichaffisar har för hjälpmedel idag men på den tiden jag körde var iaf GPS INTE att lita på, den skickade en åt fel hål, mot enkelriktat, ledde in en på dom mest konstiga vägar och omvägar etc etc. Kartboken var överlägsen, företaget jag jobbade för hade en egengjord, extradetaljerad
Citera
2014-09-29, 23:00
Medlem
Taxikritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shubnigurath.666
Vet ej vad taxichaffisar har för hjälpmedel idag men på den tiden jag körde var iaf GPS INTE att lita på, den skickade en åt fel hål, mot enkelriktat, ledde in en på dom mest konstiga vägar och omvägar etc etc. Kartboken var överlägsen, företaget jag jobbade för hade en egengjord, extradetaljerad
Det verkar vara en del problem och joxande med gps fortfarande, i stort sett oavsett taxibolag, har jag märkt. Obegripligt egentligen att det är så 2014.

Ibland händer det - vid sällsynta fall - att man åker med en gammal räv i 80-årsåldern (bara i de stora bolagen d.v.s.): som har sin gps i huvet och hittar överallt utan hjälpmedel! Då blir man på extra gott humör kan jag lova.

En sådan där extradetaljerad kartbok skulle vara kul att kika i (jag har inte sett eller hört om någon sådan i någon bil tidigare).
Citera
2014-09-30, 03:41
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Det verkar vara en del problem och joxande med gps fortfarande, i stort sett oavsett taxibolag, har jag märkt. Obegripligt egentligen att det är så 2014.

Gps är ett hjälpmedel. Jag använder aldrig gps blint utan slår in adressen och kollar sedan var vi ska med kart-funktionen.

Så istället för att stå still och bläddra i boken så kollat jag med min gps medan jag kör mot den orten.

Gpsn är väldigt bra och fyller sin funktion.

Den är och förblir dock ett hjälpmedel. Den kör inte åt oss. Kan många roliga historier om kollegor som blint följt sin gps. Skämmigt att höra dom historierna.
Citera
2014-09-30, 14:55
Medlem
hemliga.agentens avatar
Sådär, efter lite funderingar på om man skulle utöka sina körkorts-behörigheter eller inte så valde jag i början av sept att "varför inte?"

bokade alla tre prov samma vecka, läste igenom taxiboken 1-2 gånger och tänkte proven mest som underlag för att ta reda på vad de anser viktigt att kunna.

Ena delen (Säkerhet och Beteende) klarade jag direkt. Lagstiftning blev underkänt, men gjordes om idag med godkänt resultat. Kvar är Kartläsning.

Senast hade jag som sagt noll kunskaper om kartläsning mer eller mindre, men fick 8 av 16 rätt... Det som gjort mig väldigt fundersam på det hela är just hur fasen jag lyckas få hälften rätt
Och med den snabba genomgången man får i efterhand hjälpte mig inte ett piss, jag har inte en aning på vad jag gjorde rätt och vad jag gjorde fel......

Främst funderar jag på om det ens är värt att införskaffa boken (Motormännens Sverige Vägatlas), varit förbi två fysiska bokbutiker, ingen hade den, även slut hos Adlibris och Bokus (dansk version fanns?) - så för att träna inför nästa försök på fredag, kan man köra på Google Maps?

Min största fundering är nog på hur mycket eller lite man ska nyttja linjalen och oftare utgå ifrån distanstabellen mellan städerna?! Finns ju även "pil - siffra i ruta - pil" att gå efter, de borde la duga?

Det som gjorde mig mest förbannad är nog när det frågas om vid vilken tidpunkt man ska komma fram till ett mål, så räknar man fram ca 19.43 med linjal och skit (hej och hå med precision) och de fyra svarsalternativen är

Cirka 19.35
Cirka 19.40
Cirka 19.45
Cirka 19.50

Vadå ha med "cirka" och bara fem minuters marginal, eller ja, 2,5 minuters marginal, mellan svarsalternativen...

*slutar ordbajsa och spy galla på skiten*

Jag lär inte vara ensam om att irritera mig på hur hela processen för behörigheten går till. Och jag lär inte vara ensam om att inte klaga eller gnälla (så att det gör någon skillnad) när man väl har fått det haha.
Citera
2014-09-30, 15:31
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemliga.agenten

Främst funderar jag på om det ens är värt att införskaffa boken (Motormännens Sverige Vägatlas), varit förbi två fysiska bokbutiker, ingen hade den, även slut hos Adlibris och Bokus (dansk version fanns?) - så för att träna inför nästa försök på fredag, kan man köra på Google Maps?

Min största fundering är nog på hur mycket eller lite man ska nyttja linjalen och oftare utgå ifrån distanstabellen mellan städerna?! Finns ju även "pil - siffra i ruta - pil" att gå efter, de borde la duga?

Första hand avståndstabellen, andra hand avståndspilarna, sedan komplettera med linjal.

Vet inte hur google maps skulle hjälpa dig att öva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in