2012-09-20, 00:23
Medlem
Ska fan aaaaaldrig bita på naglarna igen! Kliar något enormt i rövhålet!!
Citera
2012-12-13, 14:50
Medlem
Opilus5500s avatar
Jag hade faktiskt de här för par månader sen o helvete, jag minns som pest!! klådan är enorm i tjärten så man kan inte koncentrera sig! Jag minns att de kliade så mycket att man hamnade i trans när väl kliade tillbaks vilket inte resulterar till något bra, mer att mask jävlarna kommer ut på ens finger.

De bästa tipset är ju att städa och tvätta, och äta vanquin i 4 veckor. Man kör 1 kur i veckan i 1 månad och sen masken veck.

För att förbygga att inte få de igen, hålla bra hygien och äta mycket rödbetor som innehåller de röda ämnet som Vanquin har =).
Senast redigerad av Opilus5500 2012-12-13 kl. 14:53.
Citera
2012-12-29, 01:24
Medlem
Reverentias avatar
Kan man få bort masken utan att använda sig utav medicin?
Citera
2013-11-06, 00:34
Medlem
billyboos avatar
Hatar min röv! Det kliar som fan och har ett sår på grund av intensivt kliande. Kan inte ens sova pga klådan. Men har tagit sånna där vanquin nu. Får hoppas att klådan iaf går över snart så att jag kan få min skönhetssömn.
Citera
2014-03-04, 01:27
Medlem
Skriver i desperation och hoppas kunna finna stöd här.

Händelseförlopp: Upptäcker springmask i Torsdagsförmiddag. Köper Vanquin och sätter i mig 8-stycken tabletter Torsdagkväll i hopp om att snabbt bli av med detta oönskade problem. Senaste dagarna har gått i renhetens tecken. Städning, byte av handukar, lakan och underkläder på ett väldigt tätt schema.

Jag har sedan i Fredags varit mer eller mindre helt fri från klåda och sett det som ett tecken på en lyckad medicinering. Mindre positivt är dock att jag fortfarande (måndagkväll/4 dagar efter behandling) har mask i avföringen. Kan även tillägga att jag inte direkt har uppfattat avföringen som vidare röd sedan jag tog tabletterna.

Min fråga är egentligen hur jag bör agera nu, 4 dagar sedan jag tog första dosen, fri från klåda men ser fortfarande maskar. Ska jag trycka i mig 8-tabletter till nu eller vänta 1-2 veckor och ta dos 2 då som instruktionerna säger?

Alla tips och råd är varmt välkomna!
Stort tack på förhand!
Citera
2014-03-31, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colures
Skriver i desperation och hoppas kunna finna stöd här.

Händelseförlopp: Upptäcker springmask i Torsdagsförmiddag. Köper Vanquin och sätter i mig 8-stycken tabletter Torsdagkväll i hopp om att snabbt bli av med detta oönskade problem. Senaste dagarna har gått i renhetens tecken. Städning, byte av handukar, lakan och underkläder på ett väldigt tätt schema.

Jag har sedan i Fredags varit mer eller mindre helt fri från klåda och sett det som ett tecken på en lyckad medicinering. Mindre positivt är dock att jag fortfarande (måndagkväll/4 dagar efter behandling) har mask i avföringen. Kan även tillägga att jag inte direkt har uppfattat avföringen som vidare röd sedan jag tog tabletterna.

Min fråga är egentligen hur jag bör agera nu, 4 dagar sedan jag tog första dosen, fri från klåda men ser fortfarande maskar. Ska jag trycka i mig 8-tabletter till nu eller vänta 1-2 veckor och ta dos 2 då som instruktionerna säger?

Alla tips och råd är varmt välkomna!
Stort tack på förhand!
Jag råkade ut för ungefär samma sak när jag använde VanQuin, men jag märkte att jag var i princip fri från problem efter någon vecka.

Vänta i typ två veckor efter att du tog den första dosen, och ta sen en ny dos.
Det bör göra susen.

Sen om det lik förbaskat inte får någon långtidsverkan så fråga om råd på apoteket.
Jag tror att det finns något receptbelagt medel (jag tror att det heter Vermox) som tar död på både äggen och maskarna, så om VanQuin inte hjälper kan du alltid testa det också.
Senast redigerad av Mikael861 2014-03-31 kl. 18:10.
Citera
2014-06-28, 09:10
Medlem
1.1s avatar
Kan springmask spridas om man är dålig på att städa och hålla rent i badrummet och toaletten?

Det är nog dags för mig att skaffa städhjälp hemma.
Citera
2014-09-07, 09:15
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stinken
Bump... Tycker det är så jävla irriterande att det inte finns någon som helst info på internet om just detta. Någon?
Hehe, hela denna tråden är ju full med info.

Men mycket av info stämmer inte.

Nu kommer jag här med lite obehagliga data:

Uppemot 60 % svenskar har springmask. Men många har typ bara ett par stycken som lever mellan tunntarm och tjocktarm sk caekum (de syns inte) och kommer väldigt sällan ut för att lägga ägg. De lever helt enkelt som parasiter borde -> osynliga för sin värd. Parasiter som inte är osynliga för sin värd, eller som skadar/dödar sin värd, är inkompetenta uslingar.

Politiker är lite som parasiter. Of topic men jag kom att tänka på vilken klockren jämförelse det är.

Vanquin fungerar inte mot springmask, de har för länge sedan blivit resistenta mot det. Förutom min vetskap om det, har jag fått det bekräftat IRL, occulärt.

Vermox fungerar inte heller fullständigt mot springmask. Det kanske dödar första kullen men redan maskar ur ägg som ligger i tarmen får en överlevnadsgrad.

Men nejlikor och pumpafrön skulle jag rekommendera för att hålla maskarna nere på dräglig nivå.

Med andra ord. Ni som blivit smittade har inte blivit av med er springmask hur mycket ni än försökt .

Detta sammanfattar läget ganska bra:

http://www.patient.co.uk/forums/discuss/if-you-have-threadworms-please-read--29261?page=10

På engelska heter dessa parasiter Pinworms eller Threadworms, så det är bara för dig att börja googla tills fingrarna glöder.

GP=general practicioner (doktor med allmänläkarutbildning)
Citera
2014-09-10, 10:34
Medlem
SpeedingBullets avatar
Fyfan, Har haft problem i cirka 7 år med röven.
Alltid trott att det var fissurer, hemmorojder etc.
Haft 2 operationer, tagit bort 2 polyper.

Nu sa doktorn senast att jag har 2 internal hemmoroids.
Jag börjar dock fundera på om det kan vara springmask. SLUTAR FAN ALDRIG KLIA RUNT RÖVHÅLET. När jag använder kräm blir det oftast bättre invändigt men inte utvändigt.

Blir till att lägga sig på rygg med spegel och försöka ta en titt, det sägs ju att man kan se dem.
Citera
2014-10-02, 20:36
Medlem
JustZlatans avatar
Är det farligt att ta Vanquin om man inte har springmask?
Citera
2014-10-03, 14:42
Medlem
JustZlatans avatar
Ska man ta Vanquin tillsammans med måltid? Det står ingenting om det.
Citera
2014-10-03, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är det farligt att ta Vanquin om man inte har springmask?

Det är väl inte direkt farligt. Men jag har hört att om man tar när man ej behöver är det inte säkert att den funkar när man väl behöver. Om det är sant vet jag ej.

Du behöver inte ta vanquin i samband med måltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in