Citat:
Ursprungligen postat av
Stinken
Bump... Tycker det är så jävla irriterande att det inte finns någon som helst info på internet om just detta. Någon?
Hehe, hela denna tråden är ju full med info.
Men mycket av info stämmer inte.
Nu kommer jag här med lite obehagliga data:
Uppemot 60 % svenskar har springmask. Men många har typ bara ett par stycken som lever mellan tunntarm och tjocktarm sk caekum (de syns inte) och kommer väldigt sällan ut för att lägga ägg. De lever helt enkelt som parasiter borde -> osynliga för sin värd. Parasiter som inte är osynliga för sin värd, eller som skadar/dödar sin värd, är inkompetenta uslingar.
Politiker är lite som parasiter. Of topic men jag kom att tänka på vilken klockren jämförelse det är.
Vanquin fungerar inte mot springmask, de har för länge sedan blivit resistenta mot det. Förutom min vetskap om det, har jag fått det bekräftat IRL, occulärt.
Vermox fungerar inte heller fullständigt mot springmask. Det kanske dödar första kullen men redan maskar ur ägg som ligger i tarmen får en överlevnadsgrad.
Men nejlikor och pumpafrön skulle jag rekommendera för att hålla maskarna nere på dräglig nivå.
Med andra ord.
Ni som blivit smittade har inte blivit av med er springmask hur mycket ni än försökt
.
Detta sammanfattar läget ganska bra:
http://www.patient.co.uk/forums/discuss/if-you-have-threadworms-please-read--29261?page=10
På engelska heter dessa parasiter Pinworms eller Threadworms, så det är bara för dig att börja googla tills fingrarna glöder.
GP=general practicioner (doktor med allmänläkarutbildning)