2008-08-27, 00:46
Medlem
Bytingens avatar
Hej.

Ok, har under senaste tid haft problem med rumpan.
Typ, ja! googlade på det och fick fram att det är något som heter springmask! dessa jäkla små parasiter alltså! gahhh.

Hur som helst, jag behöver lite FB assistans.

Jag ska ta och köpa, Vanquin imorgon... typ någon slags tablett mot springmaskar? http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...20&DocTypeID=6

Enligt FASS så står det att man ska ta tabletten såhär, "Vuxna och barn: 1 tablett respektive 5 ml suspension per 10 kg kroppsvikt ges peroralt i engångsdos. Barn som väger 5-9 kg ges 2,5 ml suspension." Vadå, så det betyder om jag som väger 83-84 kilo ska ta 8 tabletter? I hur många dagar?! är det engångs grej?

Gah, blir galen! vet någon hur detta fenomem kommer fram? vad ska jag göra? hur ska jag sköta detta? gah! ni vet, vanliga frågor help help!!

Grejen är, har haft detta problem förut! men det har gått efter 2-3 dagar! men nu har jag haft det ett tag, och det är bara sjukt drygt om nätterna! speciellt när jag ska sova, kan vakna mitt i natten av eländet

Hoppas någon kan ge mig svar! förfasen!
sköt om er
Citera
2008-08-27, 01:02
Medlem
Fråga på apoteket? Ring vårdcentralen och fråga? Sjukvårdsupplysningen?
Citera
2008-08-27, 07:19
Medlem
Ireqoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bytingen

vet någon hur detta fenomem kommer fram?

Jag har hört att dem små spring maskarna kommer fram när man inte torkar sig ordentligt efter ett toalettbesök. alltså när du har gjort "Hål 2"
Citera
2008-08-27, 11:19
Medlem
Bytingens avatar
Ja, någon som har svar på mina frågor?
Citera
2008-08-27, 13:08
Medlem
nbluess avatar
Har du kollat på denna sidan? Hittades lätt via google.....
http://www.sjukvardsradgivningen.se/...tegoryID=27625
Senast redigerad av nblues 2008-08-27 kl. 13:14.
Citera
2008-08-27, 14:42
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ireqom
Jag har hört att dem små spring maskarna kommer fram när man inte torkar sig ordentligt efter ett toalettbesök. alltså när du har gjort "Hål 2"

Springmask är ofta besvärliga på natten i sängvärmen som lockar "ut" dom. Vanligt hos små barn då man som förälder inte alltid förstår varför barnet börjar gråta på natten. Äldre kan ju berätta.
Lätt att behandla för det mesta.
Mvh
Citera
2008-08-28, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bytingen
Hej.

Ok, har under senaste tid haft problem med rumpan.
Typ, ja! googlade på det och fick fram att det är något som heter springmask! dessa jäkla små parasiter alltså! gahhh.

Hur som helst, jag behöver lite FB assistans.

Jag ska ta och köpa, Vanquin imorgon... typ någon slags tablett mot springmaskar? http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...20&DocTypeID=6

Enligt FASS så står det att man ska ta tabletten såhär, "Vuxna och barn: 1 tablett respektive 5 ml suspension per 10 kg kroppsvikt ges peroralt i engångsdos. Barn som väger 5-9 kg ges 2,5 ml suspension." Vadå, så det betyder om jag som väger 83-84 kilo ska ta 8 tabletter? I hur många dagar?! är det engångs grej?

Gah, blir galen! vet någon hur detta fenomem kommer fram? vad ska jag göra? hur ska jag sköta detta? gah! ni vet, vanliga frågor help help!!

Grejen är, har haft detta problem förut! men det har gått efter 2-3 dagar! men nu har jag haft det ett tag, och det är bara sjukt drygt om nätterna! speciellt när jag ska sova, kan vakna mitt i natten av eländet

Hoppas någon kan ge mig svar! förfasen!
sköt om er

jag har haft springmask när jag var yngre, fyfan vilket helvete..kliades som fan i röven..när ja cyklade körde jag nästan hela sadeln in i röven å gnuggade..vilken syn
hur somhelst så vågade jag aldrig säga att jag hade mask, tillslut hittar kroppen på ett eget sätt att bli av med dom har jag läst..men det tog ett jävla bra tag för mig..några månader
Citera
2008-08-28, 02:09
Medlem
troböds avatar
Du ska ta 8 tabletter ja och sedan vänta två veckor eller nått sådant har jag för mig och sen ta 8 tabletter igen för säkerhets skull. Sen ska du nog bli av med kräken.
Citera
2008-08-28, 02:55
Medlem
Sailormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Springmask är ofta besvärliga på natten i sängvärmen som lockar "ut" dom.
Mvh

En liten fråga. Kryper dom ut ut röven på natten. Kryper dom in igen på morgonen? Eller är det dom nya springmask ynglen som kryper ut på jakt efter en ny röv/bostad? Så man ska inte sova i samma säng som någon med springmask?
Citera
2008-08-28, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sailorman
En liten fråga. Kryper dom ut ut röven på natten. Kryper dom in igen på morgonen? Eller är det dom nya springmask ynglen som kryper ut på jakt efter en ny röv/bostad? Så man ska inte sova i samma säng som någon med springmask?

Dom lägger ägg i anus har jag för mig..sen dör dom väl ?
alltid när ja klia mig med fingret i röven så fick jag mask/maskar på fingrarna..rikigt nasty..vita å och sprattlade som fan..
I avföringen så såg jag massa små hål som en mask kunde tita ut ur..riktigt vidrigt
Citera
2008-08-28, 12:10
Medlem
Sailormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuntematon
Dom lägger ägg i anus har jag för mig..sen dör dom väl ?
alltid när ja klia mig med fingret i röven så fick jag mask/maskar på fingrarna..rikigt nasty..vita å och sprattlade som fan..
I avföringen så såg jag massa små hål som en mask kunde tita ut ur..riktigt vidrigt

Hur får man i sig springmasken då? För ingen äter väl bajs?
Citera
2008-08-28, 12:16
Medlem
troböds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailorman
Hur får man i sig springmasken då? För ingen äter väl bajs?
Det sprider sig mycket på dagis och förskolor eftersom barn sällan har så god toaletthygien. Därför smittas vuxna ofta efter de varit i kontakt med barn som haft fingrarna i ens ansikte osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in