Många ord, men vilket är då det verkligt "rätta" spåret? Det vore bra att veta, så att vi kan fokusera efterforskningarna.
Att följa vad den aktiva desinformationen riktar in sig på en god indikationen på var någon vill att man inte skall leta! Framgick inte det av inlägget Jag tycker att det är ganska tydligt liksom att det finns gemensamma nämnare för olika som sprider sådan.
Som sagt, på samma sätt som PU använde "markörer" i informationen för att hitta "läckor" inom utredningen kan man använda samma teknik för att kartlägga via vilka vägar information och desinformation sprids.
Att så många olika gett sig på några av oss under så lång tid kanske är en indikation på något?
Problematiken för dem med den strategin är dock att ju mer systematisk och spridd över både tid och medium sådan desinformativ aktivitet är desto mer berättar den om de som står bakom för den som vet var man skall leta efter. Därmed bli den i förlängningen kontraproduktiv. Det har varit läget länge nu.
Förr eller senare kommer de kyligaste fiskarna i bassängen låta de nyttiga idioterna som gör hantverket hänga på ett eller annat sätt.
Olika varianter av Sydafrikaspår innehåller alla de signum som signalerar desinformation. Medverkan av kända informationssvindlare som vår BOERVÄN till vår Palmehatare som villigt erbjuder sig hitta OP:s baneman från Cypern med både PKK (och när det var dött) Sydafrika som alternativa spår.
Man bör notera att De Wet Potgieter är en avslöjad informationssvindlare. Hans karriär som journalist fick ett abrupt slut när han påstått sig ha deponerat dokument som styrkte hans brottsanklagelser mot ledande ANC personer och det visade sig vara en lögn. Ingen media ville ens ta i honom med tång och han sökte sig till Boerrörelsens allra djupaste hålor. De som ansåg att regimen svikit Boerna och försökte svartmåla de gamla herrarna lika mycket som de hatade ANC. Boken är bara en i raden av angrepp på den gamla regimen och dess underrättelsetjänst.
Sydafrika har också förekommit i flera konstaterade desinformationsförsök. Ett är det som bland annat jag, Wall och Jallai utsattes för i samband med debattens vändning då Petterssonteorin gick i graven.
Det desinformationsförsöket var mer utstuderat än "uppsalagruppen" De två personer som närmade sig dessa hade gjort en dossier och påstod sig ha förstahandsinformationer om en person. Det hela var dock lite för bra med märkliga luckor varför de som blev kontaktade misstänkte att det det skulle kunna smutsa deras trovärdighet att ta upp spåret. Man var oklara över om det var "bara" tomtar eller en medveten strategi. Jag tog på mig uppdraget att sondera dem och bestämde ett möte där de kunde presentera sitt material. Som plats lånade jag ett kontor av en bekant och låtsades som att det var min arbetsplats som en markör i den information de fick av mig som senare skulle kunna vara intressant. Den skulle visa sig välbetänkt.
I samband med min ofrivilliga frånvaro från debatten har den som några trott att jag är och som otaliga gånger i strid med forumreglerna anförts i tråden och annorstädes ansatts på olika sätt. T ex har en person på PTS ringt upp för att bekräfta dennes adress då det kom störsändningar från lägenheten och bett om att få tillträde till bostaden för att sedan få kalla fötter. Personer har postat inlägg där de låtsats vara personen i fråga. Markören dök dock upp när jag fick ett meddelande från den jag lånat kontoret av att någon begärt ut "registeruppgifter" från denne om den de tror att jag är.
Därmed vet vi att detta försök var en aktiv del av medveten desinformationsspridning till sådana som följde spår relaterade till polisspår och underrättelsespår. I princip alla som ägnat sig åt sådana spår har utsatts på olika sätt men få andra. Kanske ger det en indikation? Som jag nämnt tidigare kan man se en skillnad på den desinformation som drivits av officiella representanter (PKK+CP) och de som riktar sig mot mer eller mindre framgångsrika "privatspanare" Där sk smutsningsaktioner är legio.
Det mest tragiska i detta är dock att man kan se att aktiva nic också här verkar matade med desinformation från just den andra typen av "källor" som i princip alltid har kopplingar till polis och eller underrättelsevärldens analer.
Fantasifulla Sydafrikaspår verkar vara populära i dessa kretsar från mannen på Cypern som drev PKK-spåret via de som desinformerar "Leopold" och "utredaren" med sina fantasier, påhittade identiteter till idag aktiva processer och nic.
Gäller att leta fakta för en teori och inte anpassa fakta efter en teori.
Teoriernas mångfald gör att information som finns kommer fram, sen upp till var och en att tolka själv.
Utan ett levande Sydafrikaspår hade inte informationen om JRW och den Sydafrika intresserade kommunistjagande SÄPO-administratören med Sven-Åke Hjälmroths öra kommit fram i ljuset.
De ovan nämnda uppgifterna ger en liten pusselbit även om jag inte tror på att PV Bothas regim låg bakom MOP. Hur man än vrider och vänder på Sydafrika så förutsätter teoribygget alltid mer än det utesluter och det säger allt om Sydafrikaspåret.
Desinformationen runt MOP har varit igång sedan dag 1. Georgij Arbatov var igång omgående och redan 1992 vet vi att STASI utnyttjade situationen för att slå ett slag mot EAP.
Alla som granskar MOP behöver en kritisk attityd till de uppgifter som kommer fram, också från sina egna favoritkällor.
Fascinerande man, men inte ett ord om Olof Palme. Har Tutu tidigare kommenterat Sydafrikaspåret?
I sanningskommissionen berördes MOP frekvent, i synnerhet genom förhöret med Eugene De Kock.
Lade märke till att han överhuvudtaget inte nämnde Olof Palme. Skön gubbe Tutu, härlig humor och självdistans .
Senast redigerad av mvagrippa 2014-10-01 kl. 16:56.
Jag såg intervjun på Gomorron Sverige igår, de hävdade att de hade kunskap om om ett vapen som CP skulle fått tag i dec 1985.
Ett vapenspår som inte skulle vara utrett.
Sigge Cedergren hade de ingen tilltro till, de ansåg honom vara mytoman.
Om jag uppfattade författarna rätt så hävdade de att Tingström och CP bildat en stark vänskapsrelation på Kumla och att CP då skulle hjälpa Tingström med att hämnas på samhället, där ett mord på OP skulle ingå.
Är det någon i den här tråden som känner till något om personerna som skall ingå i det nya vapenspåret kring "Kolks kvart" och den svenske vapenhandlaren i Florida?
Citat:
Ett annat, kanske ännu kontroversiellare faktum är det nya ”vapenspåret”. Berättelsen om Magnumrevolverns väg från det soliga Florida via en svensk vapenhandlare till ungraren Kolks kvart i Stockholm är inte påhittad av oss. En så spektakulär uppgift – så central för vår historia och kopplingen till Pettersson – skulle vi aldrig fantisera ihop. Berättelsen är en ny uppgift som inte Palmespanarna hade tillgång till, inte i sin helhet. Vi har fått berättat för oss vad som hände av en hemlig källa. Det finns ett skäl till varför vi inte kan avslöja källan. Men vi har kontrollerat uppgiften noga och den stämmer mycket väl med omständigheterna i övrigt. Källan bedömer vi som synnerligen trovärdig.
Är det någon i den här tråden som känner till något om personerna som skall ingå i det nya vapenspåret kring "Kolks kvart" och den svenske vapenhandlaren i Florida?
Att folk orkar. Så CP gick och drog runt på en magnumrevolver när han får för sig att ta en omväg från spelklubben oxen för att stå och hänga vid biografen grand (dessutom utan att bli observerad trots att det fanns annat folk på plats!), följa OP och knäppa honon för att sedan otroligt snabbt hinna ta sig till Rotebro för att kunna bli observerad där strax för midnatt innan han sladdar in i sin egen lägenhet.
Problemet med Petterssonhypotesen är inte puffran. Problemet är att ingen har sett honom på mordplatsen. Det närmaste är spelklubben oxen, tidagre på kvällen. Sedan är han borta tills han dyker upp igen i Rotebro strax före midnatt, vilket stämmer bra med hans egen beträttelse. Om CP hade en .357 magnum revlover kan kvitta eftersom han uppenbart inte befann sig på mordplatsen vid tiden för mordet.
Att folk orkar. Så CP gick och drog runt på en magnumrevolver när han får för sig att ta en omväg från spelklubben oxen för att stå och hänga vid biografen grand (dessutom utan att bli observerad trots att det fanns annat folk på plats!), följa OP och knäppa honon för att sedan otroligt snabbt hinna ta sig till Rotebro för att kunna bli observerad där strax för midnatt innan han sladdar in i sin egen lägenhet.
Problemet med Petterssonhypotesen är inte puffran. Problemet är att ingen har sett honom på mordplatsen. Det närmaste är spelklubben oxen, tidagre på kvällen. Sedan är han borta tills han dyker upp igen i Rotebro strax före midnatt, vilket stämmer bra med hans egen beträttelse. Om CP hade en .357 magnum revlover kan kvitta eftersom han uppenbart inte befann sig på mordplatsen vid tiden för mordet.
Hör du, jag känner till att folk i den här tråden inte anser CP-teorien vara vatten värd. Det verkar därför inte meningsfullt att diskutera den. Det kan dock säkert ändå vara av värde även för skeptiker att känna till detaljerna kring ett sådant här vapenspår, om inte annat för att kunna såga det bättre. Därför undrar jag om någon känner till vem vapenhandlaren skulle kunna vara, vilket också kan vara intressant för sin egen skull.
Något jag länge funderat över är varför Birger Engström på Larmcentralen gratuleras i inledningen på ett inkommande telefonsamtal, samt vem den gratulerande mannen är?
"SAMTAL F – (från LAC-bandets spår 15)
Man (sydsvensk dialekt, svårt att urskilja namnet): Arnlöv(?)
Birger Engström (LAC): ja det är Birre..tjenare
—“23:49 och 0″
Man: tjena Birre
Birger Engström (LAC): hörru..
Man: man får väl gratulera till börja med
Birger Engström (LAC): jaa tack ska du ha…jaa här händer det saker
Man: jaha..
Birger Engström (LAC): statsministern är skjuten på Sveavägen"
Vad är det egentligen som, mitt uppe i detta skottdrama, gratuleras? Det hela förefaller väldigt suspekt. Dessutom är det märkligt att Engström också säger "dom har skjutit nån stackare här". DOM? Visste han att det inte var tal om en ensam gärningsman, eller varför sa han så instinktivt? Den mest gäckande frågan är emellertid varför Engström gratuleras och tackar för gratulationen. Är det mordet som gratuleras?
Oj oj, man hittar ständigt nya saker i detta fall. Otroligt att det skapats så mycket! Jag trodde jag hade läst allt på Leopoldreport innan, men denna hade jag missat. En jättebra historia, väldigt mycket är rätt. Författaren plockar upp olika vittneskomponenter och väver in i berättelsen. Inte bara det, det hela är väl skrivet, bra driv och faktiskt; helt rimligt när det gäller utförandet. Första planering i 3e land, hur kontakterna sköts, det faktum att bara delar av gruppen känner till varandra. Kort sagt så är det underhållande och bra läsning. Håll till godo, Abdul Kassems erkännande av mordet på Olof Palme: