2014-10-01, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
2005/2006 tog Leksand förvisso en poäng i omg 6 men förblev sedan poänglösa fram till omg 12.

Men jag läste att Savinainen eller vem det var hade 13 raka förluster i finska ligan den säsongen han vann guld. Så det ser bra ut.
Hehe, jo större mirakel har ju skett men topp 4lagen är nog alldeles för bra för att det ska kunna ske något liknande igen. Men visst, det är ju positivt för eran del att han försöker hitta något positivt mitt i allt elände.
Citera
2014-10-01, 23:19
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
2005/2006 tog Leksand förvisso en poäng i omg 6 men förblev sedan poänglösa fram till omg 12.

Men jag läste att Savinainen eller vem det var hade 13 raka förluster i finska ligan den säsongen han vann guld. Så det ser bra ut.
Ganska många kvar då. Men ni når nog upp i 13 ganska enkelt med ert spel.
Citera
2014-10-01, 23:29
Medlem
Grejen är den att jag inte tycker att Leksands lag är så pjåkigt på pappret, men dom har fått en extremt tung start på säsongen och dragits med interna problem hela säsongsupptakten och har en sportchef som inte verkar veta vad han vill och då smittar det av sig på laget, det är min uppfattning i alla fall. Ikväll hade man iaf varit värda en pinne men LHC:s mål i slutampen av andra perioden förstörde allt. Det känns som att när man väl släpper in ett mål så sätter det sig i huvet och det blir panik i lägret. Men nu har Leksand snart mött dom flesta av dom tippade topplagen så det borde ju rent konkret lossna snart.
Citera
2014-10-01, 23:32
Medlem
von_Ss avatar
Ja att det blir kvalspel mot Mora råder det inget tvivel om för någon. Troligtvis värvar de tillbaka Henrik Eriksson från DIF som får sätta avgörande pucken i Tegera och visa upp sitt vidriga tryne för en Leksandspublik med snarorna runt halsen.

Till skillnad från alla experter tycker jag inte att det nya systemet för upp/nedflyttning innebär en stängd liga. Varje år visar sig nått allsvenskt lag vara bättre än nåt SHL-lag och så kan det naturligtvis bli även i framtiden.

Men jag hatar verkligen att de tagit bort Kvalserien. Världens bästa serie. Hoppas fan de stänger SHL på riktigt efter den här säsongen. Då kommer jag se den som en clownliga till 100% och Allsvenskan blir landets högsta serie och LIF har guldchans varje år
Citera
2014-10-01, 23:38
Medlem
Citat:
Ja att det blir kvalspel mot Mora råder det inget tvivel om för någon. Troligtvis värvar de tillbaka Henrik Eriksson från DIF som får sätta avgörande pucken i Tegera och visa upp sitt vidriga tryne för en Leksandspublik med snarorna runt halsen.

Till skillnad från alla experter tycker jag inte att det nya systemet för upp/nedflyttning innebär en stängd liga. Varje år visar sig nått allsvenskt lag vara bättre än nåt SHL-lag och så kan det naturligtvis bli även i framtiden.

Men jag hatar verkligen att de tagit bort Kvalserien. Världens bästa serie. Hoppas fan de stänger SHL på riktigt efter den här säsongen. Då kommer jag se den som en clownliga till 100% och Allsvenskan blir landets högsta serie och LIF har guldchans varje år
Lätt att säga att du hoppas på en stängd serie bara för att ni presterar som ni gör för tillfället. Jag tycker det nya upplägget verkar rätt intressant förvisso men det är ju frågan vilka som kommer vinna på det. SHL-lagen har ju alltid fördel i ett kvalspel då dom har vana av just SHL-spel och att tempot är högre osv och bättre lag på pappret mm. Så ge inte upp redan bäste vän.
Citera
2014-10-01, 23:44
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Grejen är den att jag inte tycker att Leksands lag är så pjåkigt på pappret, men dom har fått en extremt tung start på säsongen och dragits med interna problem hela säsongsupptakten och har en sportchef som inte verkar veta vad han vill och då smittar det av sig på laget, det är min uppfattning i alla fall. Ikväll hade man iaf varit värda en pinne men LHC:s mål i slutampen av andra perioden förstörde allt. Det känns som att när man väl släpper in ett mål så sätter det sig i huvet och det blir panik i lägret. Men nu har Leksand snart mött dom flesta av dom tippade topplagen så det borde ju rent konkret lossna snart.

Jag trodde jag hade slutat luras av vad som stod "på pappret" men så var tydligen inte fallet då jag också tyckte årets trupp såg bra ut.

Som du skriver så dör laget helt när man släpper in ett mål. Det är helt obegripligt att proffs kämpar mindre när man ligger under och egentligen måste kämpa mer för att ta in underläget. Folk kan säga vad de vill om att det är tungt att släppa in sena mål osv men i min värld finns det ingen ursäkt till att spelare som har hållit på med detta hela livet inte utvecklat ett bättre psyke än valfri division 3-spelare.

Jag tror inte att det är bra att ha en kedja som pratar svenska, en som pratar engelska och en som pratar finska heller. Det tar nog med tid att spela ihop en grupp ändå och lär inte bli bättre av att alla pratar olika språk. Men tydligen är ju slutmålet med svensk elithockey att samtliga lag ska bestå av enbart nordamerikaner för då kan vi fortsätta ha en av världens bästa ligor.
Citera
2014-10-01, 23:48
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Lätt att säga att du hoppas på en stängd serie bara för att ni presterar som ni gör för tillfället. Jag tycker det nya upplägget verkar rätt intressant förvisso men det är ju frågan vilka som kommer vinna på det. SHL-lagen har ju alltid fördel i ett kvalspel då dom har vana av just SHL-spel och att tempot är högre osv och bättre lag på pappret mm. Så ge inte upp redan bäste vän.

Nu överdrev jag lite. En stängd liga är det sista jag vill och stängs SHL när Leksand tillhör SHL då har jag sett min sista match med laget.

Sen vet jag inte om det lag som är sämst på att spela SHL-spel har någon fördel mot det laget som är bäst på att spela AS-spel. Att ett lag i snitt gått upp varje år de senaste typ 15 åren är för att de varit bättre än lagen från Elitserien.
Citera
2014-10-01, 23:50
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Öhh, visserligen vore det en grym värvning för er, det erkänner jag men ni har ju Starkbaum?
Han är Frölundare tror jag.
Citera
2014-10-01, 23:52
Medlem
Citat:
Jag trodde jag hade slutat luras av vad som stod "på pappret" men så var tydligen inte fallet då jag också tyckte årets trupp såg bra ut.

Som du skriver så dör laget helt när man släpper in ett mål. Det är helt obegripligt att proffs kämpar mindre när man ligger under och egentligen måste kämpa mer för att ta in underläget. Folk kan säga vad de vill om att det är tungt att släppa in sena mål osv men i min värld finns det ingen ursäkt till att spelare som har hållit på med detta hela livet inte utvecklat ett bättre psyke än valfri division 3-spelare.

Jag tror inte att det är bra att ha en kedja som pratar svenska, en som pratar engelska och en som pratar finska heller. Det tar nog med tid att spela ihop en grupp ändå och lär inte bli bättre av att alla pratar olika språk. Men tydligen är ju slutmålet med svensk elithockey att samtliga lag ska bestå av enbart nordamerikaner för då kan vi fortsätta ha en av världens bästa ligor.
Vi verkar vara överens i detta fall så det är väl inte så mycket att tillägga. Jag måste dock säga att jag inte kan minnas att jag nånsin sett ett så uppgivet lag vid den här tiden på säsongen. Tycker det säger en hel del om årets Leksand. Nånstans kan jag tycka att det var tungt för er att tappa Hersley, plus några andra av era bästa spelare. Det verkar inte finnas någon röd tråd helt enkelt. Nu vill jag inte skuldbelägga Salo helt och hållet för er svaga trend men situationen blir inte ljusare när han bara gör bort sig själv hela tiden.
Citera
2014-10-01, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Han är Frölundare tror jag.
Kan vara så. Men Brynäs lär knappast släppa iväg sin bästa målvakt till en SHL-konkurrent mitt under pågående säsong.
Citera
2014-10-02, 00:36
Medlem
whaks avatar
Om man jämför säsongen 13/14 mot nu för Leksands del, utan att vara vidare insatt så tycker jag att det finns några punkter.
  • Defensiven
    Leksand spelade väldigt defensivt, man jobbade hårt och som ett lag i egen zon.
  • Målvaktsspelet
    Alsenfelt är en bra målvakt, men han har inte lyckats uppnå det han levererade förra säsongen.
    Kanske saknas tryggheten från den pålitliga defensiv Leksand hade förra säsongen.
    Och bra kommunikation med backarna?
  • Backarna
    Att tappa Hersly, Lashoff och Linder verkar ha satt sina spår.
  • Spelartapp
    Leksand har gjort några vassa nyförvär (tre finländare), men vem tar det tunga jobbet Hersly gjorde på backsidan?
Citera
2014-10-02, 00:53
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Om man jämför säsongen 13/14 mot nu för Leksands del, utan att vara vidare insatt så tycker jag att det finns några punkter.
  • Defensiven
    Leksand spelade väldigt defensivt, man jobbade hårt och som ett lag i egen zon.
  • Målvaktsspelet
    Alsenfelt är en bra målvakt, men han har inte lyckats uppnå det han levererade förra säsongen.
    Kanske saknas tryggheten från den pålitliga defensiv Leksand hade förra säsongen.
    Och bra kommunikation med backarna?
  • Backarna
    Att tappa Hersly, Lashoff och Linder verkar ha satt sina spår.
  • Spelartapp
    Leksand har gjort några vassa nyförvär (tre finländare), men vem tar det tunga jobbet Hersly gjorde på backsidan?

Ganska bra sammanfattat. Dock tycker jag fortfarande att årets backar ska vara bättre defensivt än förra årets. Lashoff och Hersley var riktigt dåliga bakåt och Linder är ingen som saknas. Jag vet inte om det beror på de större zonerna eller den vansinniga idén om att det är bättre att spela "fin hockey" än att vinna men något gör att det fina försvarsspelet är helt förändrat och betydligt sämre vilket även gör målvakten sämre.

Det finns ingen idé om vad man ska göra när man får tag på pucken och det slutar allt som oftast med att någon av våra backar passar en motståndare eller slår icing. De var lika dåliga på det förra säsongen men då spelade vi på ett annat sätt och de kunde utnyttja det de är bra på istället. Plus att Hersley gjorde mål hela tiden.

Förra säsongen gick mest ut på att förstöra för motståndarna och för att bli bättre måste man naturligtvis ha ett bättre eget spel. Men nu är det som att de räknar med att man automatiskt får ett bättre eget spel bara man förstör lite mindre för motståndarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in