2014-10-01, 14:51
Medlem
Mr.Kekes avatar
Igår fick jag hem mina Carmina i Museum Calf från skoAB

http://imgur.com/AV3PLcx
Senast redigerad av Mr.Keke 2014-10-01 kl. 14:52. Anledning: fick inte med länken
Citera
2014-10-01, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Eller så justerar du bredden på dem.
Behövdes inte utan de funkade tydligen. Dock så river de upp skorna ifrån insidan och skadar dem...
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Igår fick jag hem mina Carmina i Museum Calf från skoAB

http://imgur.com/AV3PLcx
Trevliga!

Så där köpt skovårds produkter
Saphir renovateur
Saphir Creme 1925
Saphir Pate de luxe
Samt Saphir Grease (tror jag..)

Men först köra på Renovatuer, sedan creme 1925 Grease sedan Pate de luxe ?
Senast redigerad av Fulgroggarn 2014-10-01 kl. 16:53.
Citera
2014-10-01, 17:28
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn
Behövdes inte utan de funkade tydligen. Dock så river de upp skorna ifrån insidan och skadar dem...

Trevliga!

Saphir renovateur
Saphir Creme 1925
Saphir Pate de luxe

Tack, Kör först på Reno, använd lite... stryk på med en trasa och kör cirkulära rörelser. vänta ca 10 min, borsta... lägg på ett tunt lager saphir 1925 kräm. cirkulära röerelser. vänta, borsta.. gör så 2-3 gånger. lägg på pate de luxe/glacage/high gloss på toecap o kör lite spitshine.

Grease behövs inte på splitternya skor.

för frågor. se

http://www.hangerproject.com/shoe-care-guide/how-to-shine-new-shoes/
Citera
2014-10-01, 17:40
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Svarta plain cap toe oxfords är ju det mest formella, efter det räknar jag oxblod-färgade PCT-oxfords som mer formella än t.ex. bruna PCT-oxfords. Mörkbruna PCT-oxfords känns mer formella än tan-färgade PCT-oxfords.

Detta är vad jag anser; svarta wholecuts utan mönster är mer formella än oxblod-färgade PCT-oxfords. En svart punched cap toe oxford är mer formell än en oxblod-färgad PCT-oxford.

De skor jag skulle avråda från köp är t.ex. svarta full-brouge derby, egentligen vilken sko som helst i svart mocka. Svart full-brouge oxford känns också som en svår sko.

De som traskar runt i svarta derbys är väl oftast från märken som Ecco, Lloyd och Vagabond eller liknande icke-klassiska skor.
Tror att vi än en gång behöver reda ut olika förkortningar, för i min bok är en PCT en punched cap toe, inte plain cap toe där det är underförstått att den är plain om man bara skriver cap toe (eventuellt straight cap).
Citera
2014-10-01, 19:23
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Tror att vi än en gång behöver reda ut olika förkortningar, för i min bok är en PCT en punched cap toe, inte plain cap toe där det är underförstått att den är plain om man bara skriver cap toe (eventuellt straight cap).

Har inte sett förkortningen PCT innan men kan hålla med om att det känns naturligare att förkorta Punched Cap Toe.
Citera
2014-10-01, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn

Trevliga!

Saphir renovateur
Saphir Creme 1925
Saphir Pate de luxe

Jag hade nog struntat i renovatören på nya skor. Har ingen erfarenhet av den produkten men det låter som en renoverande produkt för gamla och slitna skor.

Keep it simpel. På nya skor räcker det med 1-2 lager skokräm (1925 eftersom det verkar vara den du har köpt) och borsta. Är du intresserad av spitshine så kör på med Pate de Luxe på tån och eventuellt hälen. Men spitshine tar tid att få till. Så har du inte tid så kan du göra din spitshine när du har tid och lust. Det är inget måste för skovården. Det är den där sista finishen som gör skorna superblanka.

Saphir Grease vet jag ingenting om så den kan du avvakta med. Eventuellt kan det vara en vattenavvisande produkt för grövre kängor men är inte säker.
Citera
2014-10-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
De skor jag skulle avråda från köp är t.ex. svarta full-brouge derby, egentligen vilken sko som helst i svart mocka. Svart full-brouge oxford känns också som en svår sko.

De som traskar runt i svarta derbys är väl oftast från märken som Ecco, Lloyd och Vagabond eller liknande icke-klassiska skor.

Jag tror inte att det är en tillfällighet att Loake Badminton (full-brogue country derby) och en del andra country-skor tillverkas i färgen svart istället för brun speciellt för den svenska marknaden. Svenskens kärlek till svart verkar även sträcka sig till överrockar, vilket är konstigt med tanke på hur svåranvänd en svart rock är!?
Citera
2014-10-01, 20:38
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Har inte sett förkortningen PCT innan men kan hålla med om att det känns naturligare att förkorta Punched Cap Toe.

Jag håller med, jag ville väl på ngt sätt när jag skrev inlägget förkorta uttrycken men det blev kanske än mer förvirrat.
Citera
2014-10-01, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Jag hade nog struntat i renovatören på nya skor. Har ingen erfarenhet av den produkten men det låter som en renoverande produkt för gamla och slitna skor.

Keep it simpel. På nya skor räcker det med 1-2 lager skokräm (1925 eftersom det verkar vara den du har köpt) och borsta. Är du intresserad av spitshine så kör på med Pate de Luxe på tån och eventuellt hälen. Men spitshine tar tid att få till. Så har du inte tid så kan du göra din spitshine när du har tid och lust. Det är inget måste för skovården. Det är den där sista finishen som gör skorna superblanka.

Saphir Grease vet jag ingenting om så den kan du avvakta med. Eventuellt kan det vara en vattenavvisande produkt för grövre kängor men är inte säker.

Vad mycket dynga du spritslar i dina inlägg. Bara för att du inte har erfarenhet av vissa produkter så rekommenderar du att han ska strunta i att använda dem? Om du inte har erfarenhet av produkterns bör du väl rimligast avstå att ge en rekommendation öht i de fallet.
Citera
2014-10-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Vad mycket dynga du spritslar i dina inlägg. Bara för att du inte har erfarenhet av vissa produkter så rekommenderar du att han ska strunta i att använda dem? Om du inte har erfarenhet av produkterns bör du väl rimligast avstå att ge en rekommendation öht i de fallet.

Min erfarenhet av nya skor säger att det är onödigt att använda fyra olika produkter på en ny sko. Jag har delat med mig av den erfarenheten för att frågeställaren inte ska överdriva vården av en ny sko.

Dina bittra ton säger mest att du saknar både kunskap och erfarenhet i ämnet skovård. Har du inget att bidra med så ber jag dig vänligen att sluta skriva i tråden.
Citera
2014-10-01, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Min erfarenhet av nya skor säger att det är onödigt att använda fyra olika produkter på en ny sko. Jag har delat med mig av den erfarenheten för att frågeställaren inte ska överdriva vården av en ny sko.

Dina bittra ton säger mest att du saknar både kunskap och erfarenhet i ämnet skovård. Har du inget att bidra med så ber jag dig vänligen att sluta skriva i tråden.

Så ditt argument är således att man inte behöver använda 4 produkter? I det tidigare inlägget var argumentet att du inte hade testat 2 av de 4 produkterna. Vilket stämmer?

Om min bittra (huh?) ton avslöjar min skovårdskompetens låter jag vara osagt.
Citera
2014-10-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Så ditt argument är således att man inte behöver använda 4 produkter? I det tidigare inlägget var argumentet att du inte hade testat 2 av de 4 produkterna. Vilket stämmer?

Om min bittra (huh?) ton avslöjar min skovårdskompetens låter jag vara osagt.

Naturligtvis BEHÖVER man inte fyra produkter. Ett par pjuk kan rimligtvis inte tillgodogöra sig sådana mängder gojs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in