2014-10-01, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Nu är ju detta lite fel formulerat. Kvinnor har sämre lön i genomsnitt ja, men det handlar om väldigt lite. Anledningen till att den skiljer sig om man räknar på livstidsinkomst är flera faktorer, inte endast att lönen generellt är lägre vilket är en väldigt liten del av hela kakan.
Orsakerna behöver delas upp i flera kakor.

1 Något lägre lön för lika arbete - Det ska regleras lagmässigt
2 Kvinnor väljer lågavlönade yrken - Här måste kvinnor ta ansvar för sitt yrkesval. Lönerna inom dessa yrken kommer inte höjas förrän det finns ett underskott av personal. Vi har marknadsekonomi som styr.
3 Kvinnor är sjukskrivna mer - Vet inte varför så är fallet så jag har inget förslag på det
4 Kvinnor stannar hemma för VAB mer - Min gissning är att det ofta är ett ekonomiskt val men återkommer till det i nästa fråga
5 Kvinnor tar ut föräldraledigheten i större utsträckning - se nedan

Tog mig friheten att numrera dina punkter.

1. visst! agree
2. håller jag med om till hälften, samhället har också ett gemensamt ansvar av att sätta korrekta löner. hade ett typiskt manligt yrkesområde med 3-4 års högskolestudier enbart gett 21 000 i grundlön hade det varit en satans liv och förmodligen för länge sen blivit åtgärdat eftersom varenda jävel förstår det orimliga....kvinnodominerade yrken däremot verkar ingen fatta det orimliga med kassa löner. Hade jag varit fackansvarig för sjukvårdare, hade jag krävt en massiv strejk, avsatt ex. antal sjukvårdare i arbete enbart för det mest ömmande (barn) och livshotande fallen, resten av kåren ut och strejka tills de fått en minimilön på ca 25 000. Om det blir för svårhanterligt för stat och landsting så får de väl dra åt svångremmen någon annanstans.
3. Forskare säger att detta beror på: 1.dubbelarbetande kvinnor med högre ansvar för hem och logistic, mindre fritid än män och därmed ökad stressnivå, 2. som ytterligare andra forskar säger att kvinnor tåler sämre än män biologiskt, kan länka dig dessa rön om du så önskar. 3. När VAB föräldradgar och liknande inte räcker till, så är det kvinnor som sjukskriver sig själva för att vara hemma med barn.
4. Finns forkskarrön här med som säger att det ekonomiska inte spelar denna stora roll man hittills trott, i familjer där faktiskt kvinnan tjänar mer och mannen betydligt mindre så är det i alla fall kvinnor som stannar hemma. Och att utbildningsnivå ex. spelar större roll, ju mindre utbildning, större arbetslöshet, mindre hälsa så tar pappor ut mindre föräldraledighet. Hur märkligt det än låter.
här ex: http://www.utredarna.nu/ulrikahagstrom/2011/10/06/varfor-tar-en-del-man-inte-ut-sin-foraldrapenning/
5. Absolut.

Citat:
Som jag ser det kräver varje del en separat diskussion och det är olika lösningar för varje del.
Jag tror inte på tvång och jag tror att valet ofta är ekonomiskt. Vad förlorar familjen minst på? En lösning är frivilllig sambeskattning där allt som familjen tjänar under tiden man är föräldraledig, vabbar osv delas upp mellan makarna oavsett vem som stannar hemma. Mao, samma nettoinkomst oavsett vem som är hemma och pensionen fördelas jämt mellan makarna för all den tid som går bort från arbete och ägnas åt gemensamma barnen.

Taket för ersättning för både vab och föräldraledighet bör alltså höjas för att ta bort det ekonomiska valet för familjen.

ok, den var intressant, (och förmodligen det hittills enda konkreta förslaget på min TS.) Tack för den. En sambeskattning som alltså endast skulle infalla då barn dimper ner i tillvaron? hmmm tål att kluras lite på.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-10-01 kl. 15:21.
Citera
2014-10-01, 15:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
2. håller jag med om till hälften, samhället har också ett gemensamt ansvar av att sätta korrekta löner. hade ett typiskt manligt yrkesområde med 3-4 års högskolestudier enbart gett 21 000 i grundlön hade det varit en satans liv och förmodligen för länge sen blivit åtgärdat eftersom varenda jävel förstår det orimliga....kvinnodominerade yrken däremot verkar ingen fatta det orimliga med kassa löner.
Polisyrket har väl av tradition varit ett mansdominerat yrke med högskoleutbildning.
Skitpissiga löner och avsaknaden av de sista åren på högskolan kompenseras väl med hur utsatt yrket är. Hur många decennium har inte de fått kämpa för några ynka tusenlappar extra. Män främst som jobbade under fabriksavtalet hade heller inga vidare löner vill jag minnas.

Så din argumentation haltar.
Citera
2014-10-01, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Polisyrket har väl av tradition varit ett mansdominerat yrke med högskoleutbildning.
Skitpissiga löner och avsaknaden av de sista åren på högskolan kompenseras väl med hur utsatt yrket är. Hur många decennium har inte de fått kämpa för några ynka tusenlappar extra. Män främst som jobbade under fabriksavtalet hade heller inga vidare löner vill jag minnas.

Så din argumentation haltar.

ok, en snabb koll:

polis medellön 26.903
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Polis-1002
lägsta 11.300

sjuksyrra meddelön 24.955
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Sjukskoterska-1226
lägsta lön 10 000!

alltså ca 2000 mindre.

så haltar? njaee..möjligen litet skavsår, kan jag ju kanske gå med på...
Citera
2014-10-01, 15:44
Medlem
Celenos avatar
Citat:
ok, en snabb koll:

polis medellön 26.903
lägsta 11.300

lägsta lön 10 000!

alltså ca 2000 mindre.

så haltar? njaee..möjligen litet skavsår, kan jag ju gå med på.

Polis medianlön: 24.850

Sjuksyrra medianlön: 24.300

Brandman medianlön: 22.000
Citera
2014-10-01, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Polis medianlön: 24.850

Sjuksyrra medianlön: 24.300

Brandman medianlön: 22.000

medianen brukar vara intressant då man sätter den i jämförelse med medel då berättar den en del om svinget mellan lönerna. ergo, det finns en större variation bland polislöner än bland sjukvårdarlöner.
Citera
2014-10-01, 16:19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
ok, en snabb koll:

polis medellön 26.903
lägsta 11.300

lägsta lön 10 000!

alltså ca 2000 mindre.

så haltar? njaee..möjligen litet skavsår, kan jag ju kanske gå med på...
Hur många biljakter upplever de, knivbeväpnade, pistol eller än värre beväpnade dårar behöver en sjuksyrra träffa på? Avvisitering och bråk med drogpåverkade som värst smittbärare?
Utsättas själva, deras anhöriga och barn för dödshot av klockrena psykopater?
De tusenlapparna är i stället på tok för få om man jämför yrkena inbördes.
Citera
2014-10-01, 16:42
Medlem
Celenos avatar
Citat:
medianen brukar vara intressant då man sätter den i jämförelse med medel då berättar den en del om svinget mellan lönerna. ergo, det finns en större variation bland polislöner än bland sjukvårdarlöner.
Så vad var din poäng? Du menade ju att skillnaden i lön mellan polis och sjuksköterskor var 2000 kronor, vilket uppenbarligen inte är fallet. Detta skulle i sin tur påvisa patriarkatet åter igen, antar jag.

Hur förklarar du brandmän då?
Citera
2014-10-01, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Hur många biljakter upplever de, knivbeväpnade, pistol eller än värre beväpnade dårar behöver en sjuksyrra träffa på? Avvisitering och bråk med drogpåverkade som värst smittbärare?
Utsättas själva, deras anhöriga och barn för dödshot av klockrena psykopater?
De tusenlapparna är i stället på tok för få om man jämför yrkena inbördes.

tja du käre MeanMe (tror inte du är ett barr mean för övrigt, utan en mycket snäll lite äldre gentleman är du eller hur?)

Var tror du alla kraftigt alkoholpåverkade, drogpåverkade, adrenalin och testosteronstinna (om du ursäktar) galningar brukar hamna tillslut? gissa ........börjar på a- slutar på -kuten.
och vilka jobbar där? hmm?....

annat kraftig underbetalt typiskt kivnnodominerat yrkesgrupp där våldsamma galningar brukar få sina tantrums hos är socialsekreterare.

Poliser har tårgas, pistoler, batong, skyddsvästar, walkietalkie samt backup.
Sjuksyrror har...landstingets bussarong och ev. en liten käck plastbit med deras namn på som skydd.

Vårdpersonal av idag jobbar också under enorm press och stress, är kris inom vården idag, kanske du fått med dig. Så om du ursäktar så just i nuläget skulle jag gissa det är betydligt farligare för din hälsa jobba som sjuksyrra på akuten än vad det är som polis. För stress tar nog kol på betydligt fler yrkesarbetande individer i västvärlden än våld. om vi verkligen skulle börja räkna på saken.

Med detta sagt så unnar jag självklart poliser en högre lön, men jag tycker inte sjukvårdares löner ska ligga lägre, speciellt inte som de faktiskt har 1 år extra studieskuld att betala av och faktiskt är ett exakt lika så viktigt yrke som poliser. De borde ligga lika.
Citera
2014-10-01, 17:11
Medlem
Citat:
Så vad var din poäng? Du menade ju att skillnaden i lön mellan polis och sjuksköterskor var 2000 kronor, vilket uppenbarligen inte är fallet. Detta skulle i sin tur påvisa patriarkatet åter igen, antar jag.

Hur förklarar du brandmän då?

min poäng är att polisyrket är ett yrke du lättare kan jobba upp dig i lönemässigt än sjuksystrars.
om medellönen ligger 2000 högre men medianen är ungefär lika..vad säger det? jo, att du har ett gäng polislöner som ligger rätt högt men inom sjukvårdarna så ligger de ungefär på samma nivå.

en duktig polis, som gnetar på som fan kan vid ex. antal år i yrket alltså förvänta sig några fler papp i lönekuvertet. En superbegåvad sjuksyrra, som räddar liv till höger och vänster, aldrig är sjuk och pålitlig som värsta Nightingale kan förvänta sig ungefär samma lön som hon hade för 10 år sen.
get my point?
Citera
2014-10-01, 17:28
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Tog mig friheten att numrera dina punkter.

2. håller jag med om till hälften, samhället har också ett gemensamt ansvar av att sätta korrekta löner. hade ett typiskt manligt yrkesområde med 3-4 års högskolestudier enbart gett 21 000 i grundlön hade det varit en satans liv och förmodligen för länge sen blivit åtgärdat eftersom varenda jävel förstår det orimliga....kvinnodominerade yrken däremot verkar ingen fatta det orimliga med kassa löner. Hade jag varit fackansvarig för sjukvårdare, hade jag krävt en massiv strejk, avsatt ex. antal sjukvårdare i arbete enbart för det mest ömmande (barn) och livshotande fallen, resten av kåren ut och strejka tills de fått en minimilön på ca 25 000. Om det blir för svårhanterligt för stat och landsting så får de väl dra åt svångremmen någon annanstans.
Just sjukvården håller jag med dig om men att jämföra högskolestudier rakt av går inte. Marknadsekonomi har vi och det kan vi inte komma ifrån men om vi tittar på vilka linjer män respektive kvinnor väljer så kan man se varför 4 års högskola inte ger samma lön och varför det finns en skillnad. Kvinnor väljer i många fall utbildningar inom yrken där det faktiskt inte finns samma efterfrågan och behov.
Citat:
3. Forskare säger att detta beror på: 1.dubbelarbetande kvinnor med högre ansvar för hem och logistic, mindre fritid än män och därmed ökad stressnivå, 2. som ytterligare andra forskar säger att kvinnor tåler sämre än män biologiskt, kan länka dig dessa rön om du så önskar.
3. När VAB föräldradgar och liknande inte räcker till, så är det kvinnor som sjukskriver sig själva för att vara hemma med barn.
Ok. Dock vill jag hävda att här måste man som människa ta ansvar för sig själv och jag har svårt att se hur man skulle kunna reglera det lagmässigt utan att det drabbar de som inte har de problemen.
Citat:
4. Finns forkskarrön här med som säger att det ekonomiska inte spelar denna stora roll man hittills trott, i familjer där faktiskt kvinnan tjänar mer och mannen betydligt mindre så är det i alla fall kvinnor som stannar hemma. Och att utbildningsnivå ex. spelar större roll, ju mindre utbildning, större arbetslöshet, mindre hälsa så tar pappor ut mindre föräldraledighet. Hur märkligt det än låter.
här ex: http://www.utredarna.nu/ulrikahagstrom/2011/10/06/varfor-tar-en-del-man-inte-ut-sin-foraldrapenning/
Att det finns en mer traditionell roll på kvinno och mans göra bland lågutbildade och även landsbygd är jag ganska övertygad om med men inte heller här ser jag hur vi skulle kunna gå in och reglera på ett vettigt sätt.
5. Absolut.

Citat:
ok, den var intressant, (och förmodligen det hittills enda konkreta förslaget på min TS.) Tack för den. En sambeskattning som alltså endast skulle infalla då barn dimper ner i tillvaron? hmmm tål att kluras lite på.
Frivillig sambeskattning tycker jag man ska kunna ha med eller utan barn om man så önskar. Pension mm ska man kunna välja att fördela mellan makar. Staten förlorar inget, och den förälder som jobbar mindre förlorar inget förrutom arbetslivserfarenhet.
Citera
2014-10-01, 17:39
Medlem
Celenos avatar
Citat:
min poäng är att polisyrket är ett yrke du lättare kan jobba upp dig i lönemässigt än sjuksystrars.
Jasså, var det din poäng? Det framgick inte.
Citat:
om medellönen ligger 2000 högre men medianen är ungefär lika..vad säger det? jo, att du har ett gäng polislöner som ligger rätt högt men inom sjukvårdarna så ligger de ungefär på samma nivå.
Ett gäng, ja. Men minst hälften tjänar ju inte så mycket.
Citat:
en duktig polis, som gnetar på som fan kan vid ex. antal år i yrket alltså förvänta sig några fler papp i lönekuvertet. En superbegåvad sjuksyrra, som räddar liv till höger och vänster, aldrig är sjuk och pålitlig som värsta Nightingale kan förvänta sig ungefär samma lön som hon hade för 10 år sen.
Du vill ha större lönespridning alltså. Så har det ju absolut inte låtit innan.
Citat:
get my point?
Inte riktigt. Det verkar ganska förvirrat.
Citera
2014-10-01, 18:26
Medlem
Citat:
Jasså, var det din poäng? Det framgick inte.

Ett gäng, ja. Men minst hälften tjänar ju inte så mycket.

Du vill ha större lönespridning alltså. Så har det ju absolut inte låtit innan.

Inte riktigt. Det verkar ganska förvirrat.
Medianlönen är bara en jämförelse inom yrket. Den säger inget om de som tjänar under medianen tjänar 19 eller 23 eller om de över medianen tjänar 25 eller 32.

Ska du jämföra mellan yrken får du ta snittlönen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in