Citat:
Nu är ju detta lite fel formulerat. Kvinnor har sämre lön i genomsnitt ja, men det handlar om väldigt lite. Anledningen till att den skiljer sig om man räknar på livstidsinkomst är flera faktorer, inte endast att lönen generellt är lägre vilket är en väldigt liten del av hela kakan.
Orsakerna behöver delas upp i flera kakor.
1 Något lägre lön för lika arbete - Det ska regleras lagmässigt
2 Kvinnor väljer lågavlönade yrken - Här måste kvinnor ta ansvar för sitt yrkesval. Lönerna inom dessa yrken kommer inte höjas förrän det finns ett underskott av personal. Vi har marknadsekonomi som styr.
3 Kvinnor är sjukskrivna mer - Vet inte varför så är fallet så jag har inget förslag på det
4 Kvinnor stannar hemma för VAB mer - Min gissning är att det ofta är ett ekonomiskt val men återkommer till det i nästa fråga
5 Kvinnor tar ut föräldraledigheten i större utsträckning - se nedan
Orsakerna behöver delas upp i flera kakor.
1 Något lägre lön för lika arbete - Det ska regleras lagmässigt
2 Kvinnor väljer lågavlönade yrken - Här måste kvinnor ta ansvar för sitt yrkesval. Lönerna inom dessa yrken kommer inte höjas förrän det finns ett underskott av personal. Vi har marknadsekonomi som styr.
3 Kvinnor är sjukskrivna mer - Vet inte varför så är fallet så jag har inget förslag på det
4 Kvinnor stannar hemma för VAB mer - Min gissning är att det ofta är ett ekonomiskt val men återkommer till det i nästa fråga
5 Kvinnor tar ut föräldraledigheten i större utsträckning - se nedan
Tog mig friheten att numrera dina punkter.
1. visst! agree
2. håller jag med om till hälften, samhället har också ett gemensamt ansvar av att sätta korrekta löner. hade ett typiskt manligt yrkesområde med 3-4 års högskolestudier enbart gett 21 000 i grundlön hade det varit en satans liv och förmodligen för länge sen blivit åtgärdat eftersom varenda jävel förstår det orimliga....kvinnodominerade yrken däremot verkar ingen fatta det orimliga med kassa löner. Hade jag varit fackansvarig för sjukvårdare, hade jag krävt en massiv strejk, avsatt ex. antal sjukvårdare i arbete enbart för det mest ömmande (barn) och livshotande fallen, resten av kåren ut och strejka tills de fått en minimilön på ca 25 000. Om det blir för svårhanterligt för stat och landsting så får de väl dra åt svångremmen någon annanstans.
3. Forskare säger att detta beror på: 1.dubbelarbetande kvinnor med högre ansvar för hem och logistic, mindre fritid än män och därmed ökad stressnivå, 2. som ytterligare andra forskar säger att kvinnor tåler sämre än män biologiskt, kan länka dig dessa rön om du så önskar. 3. När VAB föräldradgar och liknande inte räcker till, så är det kvinnor som sjukskriver sig själva för att vara hemma med barn.
4. Finns forkskarrön här med som säger att det ekonomiska inte spelar denna stora roll man hittills trott, i familjer där faktiskt kvinnan tjänar mer och mannen betydligt mindre så är det i alla fall kvinnor som stannar hemma. Och att utbildningsnivå ex. spelar större roll, ju mindre utbildning, större arbetslöshet, mindre hälsa så tar pappor ut mindre föräldraledighet. Hur märkligt det än låter.
här ex: http://www.utredarna.nu/ulrikahagstrom/2011/10/06/varfor-tar-en-del-man-inte-ut-sin-foraldrapenning/
5. Absolut.
Citat:
Som jag ser det kräver varje del en separat diskussion och det är olika lösningar för varje del.
Jag tror inte på tvång och jag tror att valet ofta är ekonomiskt. Vad förlorar familjen minst på? En lösning är frivilllig sambeskattning där allt som familjen tjänar under tiden man är föräldraledig, vabbar osv delas upp mellan makarna oavsett vem som stannar hemma. Mao, samma nettoinkomst oavsett vem som är hemma och pensionen fördelas jämt mellan makarna för all den tid som går bort från arbete och ägnas åt gemensamma barnen.
Taket för ersättning för både vab och föräldraledighet bör alltså höjas för att ta bort det ekonomiska valet för familjen.
Jag tror inte på tvång och jag tror att valet ofta är ekonomiskt. Vad förlorar familjen minst på? En lösning är frivilllig sambeskattning där allt som familjen tjänar under tiden man är föräldraledig, vabbar osv delas upp mellan makarna oavsett vem som stannar hemma. Mao, samma nettoinkomst oavsett vem som är hemma och pensionen fördelas jämt mellan makarna för all den tid som går bort från arbete och ägnas åt gemensamma barnen.
Taket för ersättning för både vab och föräldraledighet bör alltså höjas för att ta bort det ekonomiska valet för familjen.
ok, den var intressant, (och förmodligen det hittills enda konkreta förslaget på min TS.) Tack för den. En sambeskattning som alltså endast skulle infalla då barn dimper ner i tillvaron? hmmm tål att kluras lite på.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-10-01 kl. 15:21.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-10-01 kl. 15:21.