2014-09-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
i resningsansökan står det lite om TAs vän Gösta Erne, angående husrannsakan hos honom och eventuell avlyssning av TAs telefon. Finns det några mer fakta om det? Tydligen fanns inte husrannsakan beskrivet i fupen kanske för att de inte fann några bilder. Slasken? Ngn som vet?

Den är även jag mycket intresserad av. Hela övergreppet mot TA är något i särklass med CA som drivande, nej hetsande. Jovan Rajs hetsade på samma vidriga sätt mot Teet Härm.
Citera
2014-10-01, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Angående ev. frys. OM det är så att man kan misstänka att en del av kroppsedlarna frysts innan så räcker det med en dåtida hemmafrys, vanliga vitvaror för frysning av stek, bär, julskinka mm. De handlar ju heller inte om några stora mängder vilket snarast strker misstanken om vanlig hemmafrys OM något alls frystes ner.

Det borde absolut ha räckt med en hemmafrys, och en hemmakyl som är maximalt kall borde också ha kunnat hjälpa gärningsmannen/gärningsmännen. Och det verkar ju inte som att säckarna dumpades samtidigt, och det verkar inte som att de dumpades när Catrine förmodades försvinna, i mitten av juni.

Att säckarna vid Talludden skulle ha legat en månad och att säckarna på E-vägen skulle ha legat ca 2 månader verkar väl rätt orimligt, med tanke på kroppsdelarnas skick och asätarnas frånvaro, och säckarna på E-vägen är såklart extra förbryllande, eftersom de hittades så sent, 3 veckor efter det första säckfyndet.

Frysscenariot är självklart möjligt, och inte alls ologiskt för en kallhamrad och praktiskt sinnad person, och frystes/kyldes kroppsdelarna så kunde ju gärningsmannen/gärningsmännen får en dubbel vinst - kroppen städades undan, och det gavs tid att tänka, pusta ut och omorganisera.

Men fanns det tid att tänka så verkar det ju konstigt att slutresultatet blev så klumpigt - säckarna lämnades på bara marken, och det var kort mellan fyndplatserna. Men gärningsmannen/gärningsmännen kan självklart ha hindrats av allt möjligt under arbetets gång, tex missbruk, bråk, brottslighet, förhör, sociala åtaganden, olyckor, grannar.

Och likdelarna packades ju inte likadant. Vid Talludden hittades enkelsäckar, och på E-vägen hittades dubbla säckar, så det verkar ju som att gärningsmannen/gärningsmännen var ute 2 ggr i alla fall ...
Citera
2014-10-01, 00:28
Medlem
Fingeravtryck

Jag har inga som helst kunskaper om fingeravtryck, och jag skulle väldigt gärna vilja höra vad en kunnig person skulle säga om da Costas fingeravtryck - enkel fråga: hur länge är det möjligt att ta ett liks fingeravtryck? När utplånas de? Jag vill minnas att man tog fingeravtryck, men hur kan det vara möjligt, om Catrine dog i juni och likdelarna också dumpades då?
Citera
2014-10-01, 00:44
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Enligt tekniska roteln så levererades säckar av samma typ som kroppsdelarna låg i från Celloplast till Statens rättsläkarstation i januari 1984, tycker att vissa postare bör ha detta i åtanke när dom spekulerar vilt huruvida "Vincent" var inblandad i CdC:s död, att det var just samma typ av säckar som användes vid dumpningen av kvarlevorna och som av en "slump" också hade som levererats till rättsmedicin får nog betecknas som ett väldigt underligt sammanträffande.
Ett annat märkligt vittnesmål i "mängden" kommer från vittnet TD som var på rättsläkarstationen annandag pingst (han höll det för troligt) och när vittnet gick in i djurrummet så möter han obducenten som är allldeles grå i ansiktet och verkar konstig, enligt vittnet TD så var detta den enda gången han sett obducenten på stationen under en helg, indicier i all ära men sammantaget så tecknar alla dess märkligheter en bild som är ytterligt besvärande och som väcker många obesvarade frågor som ej ännu fått något svar.
Intressant förresten att obducenten var där så pass tidigt den 11/6 som är ett mycket viktigt datum i detta fall, vid 9:30 ca så skedde mötet och då kan man utgå ifrån att han var där ännu tidigare för att hinna vara plats innan TD, varför var det så viktigt att dyka upp på rättsläkarstationen just denna helgdag ?

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Uppsatser/Styrlin%20Nyberg%20Styckmordsmalet/27_zpsfabbba4d.jpg.html

Det där med säckarna, rättsläkarstationen köpte in säckar från celloplast, men de låg inte på rulle utan var lösa i en låda eller i något annat emballage. Cdc låg i säckar från celloplast, men de säckarna kom från en rulle. Du vet de kunde ju konstatera att säck 1-8 från rullen hittats vid fyndplatserna men att det saknades en eller två säckar kanske nr 3 och nr 4. (Antalet säckar eller nummer på säckarna kan jag inte i huvudet) De urtagna organen och huvudet borde packeterats i de försvunna säckarna, men styckaren kan ju även lagt vanliga grovsopor i de säckarna men det vet vi inte. och därmed Så innan jag säger pilutta dig. Så får någon annan backa upp mitt påstående.
Citera
2014-10-01, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona

Och likdelarna packades ju inte likadant. Vid Talludden hittades enkelsäckar, och på E-vägen hittades dubbla säckar, så det verkar ju som att gärningsmannen/gärningsmännen var ute 2 ggr i alla fall ...

Man kan i så fall tänka sig att E-vägens dubbla säckar beror på att delarna låg slängda i t.ex. containern, började lukta, plockades upp eftersom contatinern inte tömdes när GM trodde/hoppades/antog och dumpades i två i omgångar efter att ha förvarats en kort tid i någon mindre frys eller varför inte kyl. Var kan man ha en en kyl som ingen annan kommer åt? I en bil, gärna lastbil. Vilken lastbilsägare skrotade bilar i juni resp. oktober (när polisen sökte honom)? Vinoff.
Citera
2014-10-01, 08:35
Medlem
habets avatar
Citat:
Det där med säckarna, rättsläkarstationen köpte in säckar från celloplast, men de låg inte på rulle utan var lösa i en låda eller i något annat emballage. Cdc låg i säckar från celloplast, men de säckarna kom från en rulle. Du vet de kunde ju konstatera att säck 1-8 från rullen hittats vid fyndplatserna men att det saknades en eller två säckar kanske nr 3 och nr 4. (Antalet säckar eller nummer på säckarna kan jag inte i huvudet) De urtagna organen och huvudet borde packeterats i de försvunna säckarna, men styckaren kan ju även lagt vanliga grovsopor i de säckarna men det vet vi inte. och därmed Så innan jag säger pilutta dig. Så får någon annan backa upp mitt påstående.

Här är svaret från 'Teno konsument' som de hette.

En sak som jag undrar över med det svaret är HUR frågan ställdes? Jag menar att om man svara på det sättet borde frågan endast ha varit:
Har ni levererat några säckar till Statens Rättsläkarstation och i så fall hur? Typ.

Men varför frågade Jan Karlsson inte efter hur många säckar levererar ni totalt, har ni löpnummer på dem o.sv.?
Citera
2014-10-01, 11:42
Medlem
Här är ett parallellfall. Lite intressant. Likdelar packade i plastsäckar hittades i närheten av lekande barn, och folk la märke till den stora flugsvärmen. Fastighetsskötaren som påpassligt rastade jycken vid Karlberg bord också ha sett en flugsvärm, och han borde ha kunnat gissa att säckarna var onormala.

http://www.nj.com/news/index.ssf/2010/04/decomposing_bodies_found_in_tr.html

Och likdelarnas skick fortsätter att väcka frågor. Lungorna var nästan intakta, och naglarna satt kvar på händerna (skinnet var avtagbart, "som en handske"). Övre bålen (med hjärta + lungor), armar och underben hittade 8/8, om jag minns rätt, och säckarna skulle alltså ha legat ute i 7 veckor. Naglarna borde nog inte ha suttit kvar efter 7 veckor, och lungorna borde inte varit intakta. Likdelarna borde nog ha befunnit sig i sitt slutstadium, men enligt vår lilla faktabas så befann sig likdelarna antagligen i ett mellanstadium, och låg uppskattningsvis ute i några veckor, knappast en månad. det är iaf min högst amatörmässiga gissning. Att hjärtat fanns kvar är kanske inte konstigt, men lungorna borde väl varit upplösta, om likdelarna dumpades i juni.
Citera
2014-10-01, 12:06
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet

En sak som jag undrar över med det svaret är HUR frågan ställdes? Jag menar att om man svara på det sättet borde frågan endast ha varit:
Har ni levererat några säckar till Statens Rättsläkarstation och i så fall hur? Typ.

Men varför frågade Jan Karlsson inte efter hur många säckar levererar ni totalt, har ni löpnummer på dem o.sv.?

Vid närmare eftertanke (d.v.s. en lunch) så inser jag att dessa frågor (mina) är helt irrelevanta med tanke på att det ändå inte kunde vara säckarna på Rättsläkarstationen som användes då dessa inte låg på rulle.
Citera
2014-10-01, 12:40
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:

Citat:
Vid närmare eftertanke (d.v.s. en lunch) så inser jag att dessa frågor (mina) är helt irrelevanta med tanke på att det ändå inte kunde vara säckarna på Rättsläkarstationen som användes då dessa inte låg på rulle.

Det tackar jag för.

Utdraget från Styrlin/Nyberg uppsatsen gör ju en riktig fuling när de säger att det är samma typ av säck.
Enligt tekniska roteln så levererades säckar av samma typ som kroppsdelarna låg i från Celloplast till Statens rättsläkarstation i januari 1984

Det är en jäkla skillnad om daimbitarna kommer ifrån en påse med daim eller om daimbiten kommer från lösviktslådan. Samma typ daimbit men inköpt på olika sätt.
Citera
2014-10-01, 13:02
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Jag vill minnas att det även hade levererats plastsäckar på rulle till rättsläkarstationen 1984 (i januari?), kan inte hitta denna uppgift nu i det digra materialet, någon annan får gärna backa upp mitt påstående.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-10-01 kl. 13:05.
Citera
2014-10-01, 13:27
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Här är ett parallellfall. Lite intressant. Likdelar packade i plastsäckar hittades i närheten av lekande barn, och folk la märke till den stora flugsvärmen. Fastighetsskötaren som påpassligt rastade jycken vid Karlberg bord också ha sett en flugsvärm, och han borde ha kunnat gissa att säckarna var onormala.
Det kanske inte betyder så otroligt mycket, men det är värt att nämna att denna sommar var extremt dålig - kall och regnig.
Citera
2014-10-01, 13:30
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Man kan i så fall tänka sig att E-vägens dubbla säckar beror på att delarna låg slängda i t.ex. containern, började lukta, plockades upp eftersom contatinern inte tömdes när GM trodde/hoppades/antog och dumpades i två i omgångar efter att ha förvarats en kort tid i någon mindre frys eller varför inte kyl. Var kan man ha en en kyl som ingen annan kommer åt? I en bil, gärna lastbil. Vilken lastbilsägare skrotade bilar i juni resp. oktober (när polisen sökte honom)? Vinoff.

Se där Sherlock, du har i princip löst fallet och kommer säkerligen att få många ryggdunkningar av dina stamfränder på nätet, Vinoff hade alltså ett kylskåp i en av sina bilar (kanske flera kylskåp?) och där förvarades kroppsdelarna under en kort period och hittar du/ni kylskåpet/en sent omsider efter bara 30 år så är saken biff men ärligt talat så borde du kanske ha sovit minst en timme till innan du kläckte din något udda teori

För alla oss andra på "motståndarsidan" så är FP2:s placering i förhållande till KS/KI och dess många möjligheter till kylförvaring ett betydligt mer trovärdigt alternativ, varför helt utesluta en koppling till det medicinska yrkeområdet ?
Och som en liten "kuriosa": Sopsäckar på RULLE fanns förövrigt i riklig mängd på KS-området och inte minst på KI-området.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-10-01 kl. 14:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in