2014-09-30, 21:40
Medlem
anteri17s avatar
Halvvägs in i City-Roma så vågar jag bekräfta det jag hela tiden trott: att Roma är av Europeisk toppklass. Man saknar Iturbe, De Rossi och Strootman. Astori/Castan och De Sanctis. Ändå är man minst lika bra första 45.

Jag är inte Roma-supporter, men jag är på fullaste allvar förälskad i det här laget. De här två upplagorna under Garcia har spelat en fotboll som är exakt på det sätt som behagar mig mest. Jag tjatar om det, men det är så löjligt komplett. Man spelar sig ur från bakplan, man trillar boll på mitten med Pjanic och DDR som löjligt bollskickliga superhjärnor. Naingolan och Gervinho bryter av med sina mer direkta spelstiler. Så även Iturbe när han spelar. Mitt i allt detta droppar Totti ner och slår avgörande passningar som ingen annan forward. Dessutom får man med Florenzi en form av falsk ytter som flyter in centralt för att bidra med samma tekniska briljans som DDR, som Pjanic, som Totti. Allt flyter ihop, det mesta är synkat. Jag har inte ens nämnt Maicons och Tottis/Pjanic samarbete. Det momentet är som paråkning i konståkning, i synkronisering.

Jag är Arsenal-supporter från avstånd, och ser mitt lokala lag. Men detta Roma är klimax av mitt fotbollsintresse. Inte en enda upplaga av något annat lag har fångat mitt intresse så djupt. Och det är fan beröm i dess renaste form.

Jag hoppas man tar Scudetton, jag hoppas Roma bär Italiens fana högt i Mästarcupen.
Citera
2014-09-30, 23:24
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Halvvägs in i City-Roma så vågar jag bekräfta det jag hela tiden trott: att Roma är av Europeisk toppklass. Man saknar Iturbe, De Rossi och Strootman. Astori/Castan och De Sanctis. Ändå är man minst lika bra första 45.

Jag är inte Roma-supporter, men jag är på fullaste allvar förälskad i det här laget. De här två upplagorna under Garcia har spelat en fotboll som är exakt på det sätt som behagar mig mest. Jag tjatar om det, men det är så löjligt komplett. Man spelar sig ur från bakplan, man trillar boll på mitten med Pjanic och DDR som löjligt bollskickliga superhjärnor. Naingolan och Gervinho bryter av med sina mer direkta spelstiler. Så även Iturbe när han spelar. Mitt i allt detta droppar Totti ner och slår avgörande passningar som ingen annan forward. Dessutom får man med Florenzi en form av falsk ytter som flyter in centralt för att bidra med samma tekniska briljans som DDR, som Pjanic, som Totti. Allt flyter ihop, det mesta är synkat. Jag har inte ens nämnt Maicons och Tottis/Pjanic samarbete. Det momentet är som paråkning i konståkning, i synkronisering.

Jag är Arsenal-supporter från avstånd, och ser mitt lokala lag. Men detta Roma är klimax av mitt fotbollsintresse. Inte en enda upplaga av något annat lag har fångat mitt intresse så djupt. Och det är fan beröm i dess renaste form.

Jag hoppas man tar Scudetton, jag hoppas Roma bär Italiens fana högt i Mästarcupen.

Får instämma i det mesta och då håller jag ändå på Lazio.
Riktigt imponerande; hade varit väl värda 3 poäng.

Tuff grupp, men att sluta 2a framför City är nog ingen omöjlighet.
Citera
2014-09-30, 23:51
Medlem
qhz.s avatar
Jag tycker Anteri säger det mesta bra och sätter ord på vad jag tycker. Lämnar det så.

Konstaterar bara att jag känner en genuin glädje och framför allt stolthet. Man gör en kanonmatch på bortaplan och får med sig en oerhört viktig poäng. Dessutom var man otroligt bra i första halvlek. I andra faller det väl sig naturligt att man backar hem.
Citera
2014-10-01, 00:02
Medlem
anteri17s avatar
Och jag ska förtydliga att jag verkligen inte gör några som helst anspråk på att vara Roma-supporter. Om det motsatta skulle vara fallet hade nog många undrat vad jag är för någon kuf. Däremot är det ett favoritlag i årets skepnad.
Citera
2014-10-01, 02:44
Medlem
Totti gjorde tyvärr bara ett mål. Bara oavgjort.

Har förstått att vissa räknar med kvalmatcher. Pfff...

De italienska lagen har nu 5-2-0. Spanjackerna 3-2-3, bratwurstrunkarna 3-2-3, fransoserna 2-3-1, portugallerna 1-2-4, osv...
Citera
2014-10-01, 02:57
Medlem
qhz.s avatar
Sitter vaken mitt i natten och kollar Tottis mål. Han är fantastisk. Det finns fan inte superlativ nog att beskriva hans storhet, hur mycket man än försöker så snuddar man bara vid den. Man når liksom aldrig hela vägen. Han är för stor för att beskrivas i ord.

Att vara 38 år och fortfarande så smart, rapp och elegant i sitt spel är imponerande på alla sätt. Visst springer han inte lika fort o mycket som tidigare. Men det är inte springa Totti ska göra heller. Kolla bara några av hans passningar i kvällens match. Bland annat passningen fram till Maicon som sedan avslutade i ribban. En passning som är själva definitionen av Totti.

Jag kan bara njuta av att få ta del av Tottis karriär som fotbollsspelare. Lider med kommande generationer romanistas som kommer få sitta framför youtube och föreställa sig. Fast det finns väl en liten charm i det också.

C'è solo un Capitano.

*

Vill dock innan jag ger upp för dagen bjuda på några riktigt smaskiga inlägg från Man Citys SvenskaFans-sida.

(Kanske inte så relevant för det här forumet och kan säkert anses som barnsligt. Men jag får be om ursäkt i förväg, jag kan faktiskt inte låta bli.)

Finns ett par riktiga guldkorn där. Speciellt de där om "mediokert okänt lag från Italien" och den som beskrev Romas spelartrupp och avslutade med "Pjanic är Dzekos kompis, annars hade jag inte känt igen hans namn.". Helt fantastiska inlägg.

Samtidigt kanske en fingervisning angående varför man skriver här och inte på SvenskaFans. Inget ont om SvenskaFans rent generellt men kvaliteten både i forum och på artiklarna är alldeles för ojämn för att jag ska vara intresserad.

Å andra sidan har man ju vant sig vid kvaliteten här inne. Då finns det inget annat forum i jämförelse.

Rövslickeri? Kanske. Men också ett faktum.
Citera
2014-10-01, 10:44
Medlem
JayGatsbys avatar
Men apropå suga på tummen; det gör man när man fått barn och barnet är nyfött.
Totti har gjort det så länge att hans ungar måste vara tonåringar snart...
Citera
2014-10-01, 11:39
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Men apropå suga på tummen; det gör man när man fått barn och barnet är nyfött.
Totti har gjort det så länge att hans ungar måste vara tonåringar snart...

Totti kanske tillverkar barn i parti och minut Italien runt?

Bra inlägg, qhz. Svenska Fans har väl en del förtjänster, det är bra att sajten finns, men självklart är Flashback stället att på svenska diskutera idrott på. Exempelvis vad gäller vintersport är Flashback så lockande för de som vill följa alla sorters tävlingar att även norrmän hittat hit. Där anordnas också tipstävlingar under hela säsongen. Svenska Fans spelscheman för de stora ligorna är det jag kopierar när jag startar matchpratstrådar om en ny omgång i Serie A, La Liga och Ligue 1. Men artiklar har jag sällan lust eller tid att läsa, det räcker gott att se matcherna och kolla statistik på Whoscored, samt lite internationella artiklar ibland.

Jag tror att Juventus får oavgjort i kväll mot Atlético Madrid.
Citera
2014-10-01, 14:17
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Totti kanske tillverkar barn i parti och minut Italien runt?
...

Med de generna så får han gärna öka Italiens födslotal. Även om det blir utanför äktenskapet.

Hur har Atletico börjat i ligan? Kryss eller knapp vinst av Juve gissar jag.
Senast redigerad av JayGatsby 2014-10-01 kl. 15:09.
Citera
2014-10-01, 15:04
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Sitter vaken mitt i natten och kollar Tottis mål. Han är fantastisk. Det finns fan inte superlativ nog att beskriva hans storhet, hur mycket man än försöker så snuddar man bara vid den. Man når liksom aldrig hela vägen. Han är för stor för att beskrivas i ord.

Att vara 38 år och fortfarande så smart, rapp och elegant i sitt spel är imponerande på alla sätt. Visst springer han inte lika fort o mycket som tidigare. Men det är inte springa Totti ska göra heller. Kolla bara några av hans passningar i kvällens match. Bland annat passningen fram till Maicon som sedan avslutade i ribban. En passning som är själva definitionen av Totti.

Jag kan bara njuta av att få ta del av Tottis karriär som fotbollsspelare. Lider med kommande generationer romanistas som kommer få sitta framför youtube och föreställa sig. Fast det finns väl en liten charm i det också.

C'è solo un Capitano.

*

Vill dock innan jag ger upp för dagen bjuda på några riktigt smaskiga inlägg från Man Citys SvenskaFans-sida.

(Kanske inte så relevant för det här forumet och kan säkert anses som barnsligt. Men jag får be om ursäkt i förväg, jag kan faktiskt inte låta bli.)

Finns ett par riktiga guldkorn där. Speciellt de där om "mediokert okänt lag från Italien" och den som beskrev Romas spelartrupp och avslutade med "Pjanic är Dzekos kompis, annars hade jag inte känt igen hans namn.". Helt fantastiska inlägg.

Samtidigt kanske en fingervisning angående varför man skriver här och inte på SvenskaFans. Inget ont om SvenskaFans rent generellt men kvaliteten både i forum och på artiklarna är alldeles för ojämn för att jag ska vara intresserad.

Å andra sidan har man ju vant sig vid kvaliteten här inne. Då finns det inget annat forum i jämförelse.

Rövslickeri? Kanske. Men också ett faktum.

Rent generellt tycker jag det är mindre hätsk stämning i Serie A trådar, även på andra sidor. Men den här på flashback är bäst. Tycker alltid det är sandlådenivå i EPL/La Liga-diskussion likt dina citat ovan.

Häftig match igår, roligt att Totti fick sätta rekord.
Idag håller jag dock på Atletico och Malmö, hade varit kul om grupp A blivit ett riktigt getingbo med alla på 3 poäng.
Citera
2014-10-01, 18:09
Medlem
snillet_1s avatar
Undrar om det någonsin blir någon ordning och reda på Ljajic? Nu har han stängts ute från landslaget - igen:

Citat:
Roma forward Adem Ljajic is frozen out from the Serbia squad because Coach Dick Advocaat slammed his “mentality.”

This is not the first time Ljajic has run into trouble with his team, as then-Coach Sinisa Mihajlovic threw him out for refusing to sing the national anthem.

“Considering the situation, I think the best thing is to keep players with this kind of attitude away from the squad to avoid them ruining team spirit,” explained Advocaat in a Press conference.

http://www.football-italia.net/56672/ljajic-ruins-team-spirit-serbia

Tycker inte han är en speciellt imponerande spelare heller egentligen.
Citera
2014-10-01, 20:25
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Undrar om det någonsin blir någon ordning och reda på Ljajic? Nu har han stängts ute från landslaget - igen:

http://www.football-italia.net/56672/ljajic-ruins-team-spirit-serbia

Tycker inte han är en speciellt imponerande spelare heller egentligen.

Finns det någon etniskt albansk fotbollspelare som är normal i huvudet? De slår araberna och turkarna i sin extrema ojämnhet. Teknisk skickliga ibland, men mentaliteten är så jävla åt helvete att de ofta floppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in