Citat:
Ursprungligen postat av
Chutotoro
Tyvärr fungerar inte "kinesisk kökskniv" att använda eftersom man vill ha namn på vad just den modellen av kniv kallas. Det är alldeles för brett och kan handla om alla kinesiska knivar som finns i köket.
Vad finns det för andra speciellt kinesiska knivtyper då? Detta är ju den typiska kinesiska kökskniven, precis som det ordagrannt oprecisa begreppet "kockkniv" har en mycket specifik innebörd.
Citat:
Den har kallats chinese cleaver i många år nu, ...
På knivnördsfora på Internet ja, men som engelska Wikipedia visar är det inte okontroversiellt.
Citat:
... och i sverige tycker jag nog faktiskt att ordet "kinsesisk grönsakshacka" är det jag stöter på mest. Vet inte vad jag tycker om det... Jag brukar använda det engelska ordet, haha.
Det är ännu en variant, som jag inte har hört. Stör man sig på att klyvare egentligen är någonting annat, så är förstås en
hacka det också...
Citat:
På tal om nya ord man hatar.... "buda" är nog det jag stör mig mest på i hela världen. Jag hänger mycket på auktionssiter och sånt, och det stör mig enormt :P Man kan LÄGGA BUD på saker, och man kan BJUDA PÅ SAKER! ok? Inte lägga ett BJUD, eller BUDA! ;D
Håller med fullständigt.