2014-09-25, 15:44
Medlem
Seriouslynices avatar
På den japanska kockknivsfronten använder jag en Yaxell zen 20cm och en Global SAI 14cm. Jag har dock tänkt köpa en större, mjukare, europeisk nu.

Valet står primärt mellan Zwilling J.A Henckels Professional S 26cm, och Wüsthof Ikon Classic 26 cm. Urvalet baserar jag på ett pris jag tycker är rimligt utan att kompromissa med kvalitet, pålitliga varumärken, osv.

Någon som har erfarenhet eller information som skulle vara av intresse för mitt val?
Citera
2014-09-25, 17:59
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Där kan jag bara hålla med dig. Just det fallet är dessutom värre, då ju stek redan har en annan knäsatt betydelse på svenska. Oskicket leder till begreppsförvirring och minskad precision i språket.

Jag skulle också vara nöjd med kinesisk kökskniv. Alternativet vore väl ett inlånat ord, men från kinesiskan då och inte engelskan. Jämför med hur vi på svenska talar om japanska knivar med japanska begrepp: santoku-, gyutoknivar, etc. Eller vad sägs om den här: wokkniv! ;-)

Man kan inte ensam ändra ett språkbruk, men man kan draga sitt strå till stacken genom att uttrycka sig överlagt och genomtänkt. Hur viktigt man tycker att det är är nog en läggningsfråga, som du antyder ovan.

Tyvärr fungerar inte "kinesisk kökskniv" att använda eftersom man vill ha namn på vad just den modellen av kniv kallas. Det är alldeles för brett och kan handla om alla kinesiska knivar som finns i köket.

Den har kallats chinese cleaver i många år nu, och i sverige tycker jag nog faktiskt att ordet "kinsesisk grönsakshacka" är det jag stöter på mest. Vet inte vad jag tycker om det... Jag brukar använda det engelska ordet, haha.

På tal om nya ord man hatar.... "buda" är nog det jag stör mig mest på i hela världen. Jag hänger mycket på auktionssiter och sånt, och det stör mig enormt :P Man kan LÄGGA BUD på saker, och man kan BJUDA PÅ SAKER! ok? Inte lägga ett BJUD, eller BUDA! ;D
Citera
2014-09-25, 19:45
Medlem
Jag är på jakt efter en vettig knivväska som ska klara lite längre knivar, kanske 330mm. Gärna en hård väska med lås. Någon som har något förslag?
Citera
2014-09-25, 19:59
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Tyvärr fungerar inte "kinesisk kökskniv" att använda eftersom man vill ha namn på vad just den modellen av kniv kallas. Det är alldeles för brett och kan handla om alla kinesiska knivar som finns i köket.

Den har kallats chinese cleaver i många år nu, och i sverige tycker jag nog faktiskt att ordet "kinsesisk grönsakshacka" är det jag stöter på mest. Vet inte vad jag tycker om det... Jag brukar använda det engelska ordet, haha.

På tal om nya ord man hatar.... "buda" är nog det jag stör mig mest på i hela världen. Jag hänger mycket på auktionssiter och sånt, och det stör mig enormt :P Man kan LÄGGA BUD på saker, och man kan BJUDA PÅ SAKER! ok? Inte lägga ett BJUD, eller BUDA! ;D
Nej, nej och åter nej. Ligger väldigt illa i munnen. Man ska översätta rakt av eller inte alls om det inte finns något svenskt ord.

Vet inte riktigt, men jag tycker nog chinese cleaver är rätt så ok. Man kan ju, om man vill, även klyva en lök eller morot. Och då kan just de specifika typen kinesisk klyvare vara bra. Annars tar man en köttyxa.

Helt rätt! Skickar man ett bud så budar man annars kan man bjuda på tradera.
Citera
2014-09-26, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag upplever att ordet klyvare är pga den engelska påverkan på knivterminologin tämligen inarbetat. Ungefär på samma sätt som när folk använder uttryck som stroppa (i stället för strigla), grit (i stället för strävhet, slip joint, lock back, drop point, trailing point, guard, osv).

Jag upplever att ordet är spritt i knivnördfora på Internet, men tror inte att det skulle användas i publicerad text, uppslagsböcker, och så vidare. Därför menar jag att det inte är etablerat, även om det kanske blir det så småningom. Om däremot knivtypen skulle bli årets julklapp, så skulle den i gemene mans mun raskt få heta vad journalisterna skulle döpa den till. (Och vad det skulle bli kan man inte vara alldeles säker på. )

Citat:
Det mest irriterande ordet som folk felaktigt använder är skalor. Det vill säga en knivs handtagsbeslag. Den korrekta termen är skollor, alternativt skållor. Skalor kan man syssla med när man övar fingerfärdighet på sitt piano eller värmer upp rösten inför ett uppträdande .

Då förstår du åtminstone på ett känslomässigt plan min invändning att klyvare är ett segel.
Citera
2014-09-26, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro

Vad finns det för andra speciellt kinesiska knivtyper då? Detta är ju den typiska kinesiska kökskniven, precis som det ordagrannt oprecisa begreppet "kockkniv" har en mycket specifik innebörd.

Citat:
Den har kallats chinese cleaver i många år nu, ...

På knivnördsfora på Internet ja, men som engelska Wikipedia visar är det inte okontroversiellt.

Citat:
... och i sverige tycker jag nog faktiskt att ordet "kinsesisk grönsakshacka" är det jag stöter på mest. Vet inte vad jag tycker om det... Jag brukar använda det engelska ordet, haha.

Det är ännu en variant, som jag inte har hört. Stör man sig på att klyvare egentligen är någonting annat, så är förstås en hacka det också...

Citat:

Håller med fullständigt.
Citera
2014-09-26, 19:43
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Vad finns det för andra speciellt kinesiska knivtyper då? Detta är ju den typiska kinesiska kökskniven, precis som det ordagrannt oprecisa begreppet "kockkniv" har en mycket specifik innebörd.

På knivnördsfora på Internet ja, men som engelska Wikipedia visar är det inte okontroversiellt.

Det är ännu en variant, som jag inte har hört. Stör man sig på att klyvare egentligen är någonting annat, så är förstås en hacka det också...

Håller med fullständigt.

Kan inte mycket om kinesiska knivar, men vet att de har speciell kniv för att skära kål med som på japanska heter Hakusaikiri ;D

Och just det oprecisa ordet kockkniv är anledningen till att knivnördar oftare använder ordet gyuto så man vet exakt vad man pratar om
Citera
2014-09-28, 16:59
Medlem
Jag köpte en jaktkniv med en läderslida idag på loppis. Det är en Frosts S-0147. På bladet står det att "Superior" rostfri. Vad menas med superior? Och för den delen: hur gammal kan kniven vara? Texten på slidan syns knappt längre och lädret, ja det har inte vårdats på bästa sätt. Men på ena sidan finns det några finare motiv och det är trevligt.
Citera
2014-09-28, 17:24
Medlem
Dn håller knivskola. http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/liten-knivskola/
"Hur vass ska kniven vara? Hur använder man den på bästa sätt? Kocken Markus Löfgren lär ut sina bästa knivtips."
Fantastiskt lärorikt! Orkar du inte kolla? Lugn, jag kan sammanfatta; 'dra kniven två gånger per sida på ett brynstål så har du alltid en vass kniv, håll kniven ordentligt och hacka gräslök tunnt'
Citera
2014-09-28, 17:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johndoe67
Jag köpte en jaktkniv med en läderslida idag på loppis. Det är en Frosts S-0147. På bladet står det att "Superior" rostfri. Vad menas med superior? Och för den delen: hur gammal kan kniven vara? Texten på slidan syns knappt längre och lädret, ja det har inte vårdats på bästa sätt. Men på ena sidan finns det några finare motiv och det är trevligt.
Har du kanske en bild på kniven? Jag har nämligen för mig att Frosts S-0147 var en styckningskniv snarare än en jaktkniv?

Bokstaven S står för stainless (rostfri). Stålet är därmed Sandvik 12C27. Med största sannolikhet är kniven från 50-talet. Bladet bör vara 140 mm långt?

~Paul~
Citera
2014-09-28, 17:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
Dn håller knivskola. http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/liten-knivskola/
"Hur vass ska kniven vara? Hur använder man den på bästa sätt? Kocken Markus Löfgren lär ut sina bästa knivtips."
Fantastiskt lärorikt! Orkar du inte kolla? Lugn, jag kan sammanfatta; 'dra kniven två gånger per sida på ett brynstål så har du alltid en vass kniv, håll kniven ordentligt och hacka gräslök tunnt'
Haha, snacka om att gå på djupet i ämnet .

~Paul~
Citera
2014-09-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har du kanske en bild på kniven? Jag har nämligen för mig att Frosts S-0147 var en styckningskniv snarare än en jaktkniv?

Bokstaven S står för stainless (rostfri). Stålet är därmed Sandvik 12C27. Med största sannolikhet är kniven från 50-talet. Bladet bör vara 140 mm långt?

~Paul~

Ja, det är en styckningskniv egentligen och alldeles korrekt 140 mm långt. Motiven på slidan med älg och jägare gjorde att jag kallade den en "jaktkniv". Annars var det ordet "superior" som förbryllade mig, men jag antar att det var en sorts marknadsföringsgrepp.

Här är den:
https://www.dropbox.com/s/qkvhv1k3ggib906/FrostsSlakt.JPG?dl=0

Som sagt, det är inte i särskilt gott skick. Men för en tia tar jag det alla dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in