2014-08-22, 08:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Det är inte lika laddat. Din personliga erfarenhet kan ju inte tas som objektiva bevis för motsatsen.

Men dina kan det? Inser du inte att du använder ett cirkelresonemang. Jag har inga personliga erfarenheter av det. Däremot kan jag avläsa hur situationen i samhället är och den person som offentligt skulle begagna sig av ordet "negress" skulle få samma negativa respons som om den använde "neger".

I privata sammanhang är naturligtvis, precis som Jiiimbooh antyder, "negress" ett positivt laddat ord till skillnad mot "neger".

När Nihenna skriver "...man får inte alls samma hat-blickar om man säger det" så utgår jag från att det är i privata sammanhang. Min invändning grundar sig sålunda på att reaktioner i det privata inte kan tas som intäkt för hur tonen i samhället är.

I början av denna tråd finns ett inklipp om detta:

(FB) Ordet "neger" (sammanfogad)
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-08-22 kl. 08:38.
Citera
2014-08-22, 09:05
Medlem
Du har en teori: orden neger och negress är lika laddade i samhället. Den teorin är falsifierad tack vare bland annat mina observationer. Du får komma med en ny teori.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men dina kan det?
Sarkasmen undgick dig (jag kopierade ditt svar), och ironimätaren slår i taket (du tycker inte att ditt eget resonemang håller när det används på dig). Det enda jag sagt i ämnet är att en del svarta medlemmar i min familj ser olika på neger och negress, det du säger är att du, som helt saknar erfarenhet av det och förmodligen är vit, anser att svarta svenskar inte förstår att negress är negativt laddat och att deras personliga åsikt är fel. Du tar dig tolkningsföreträde i ett ämne du är oinsatt i och saknar koppling till.

Citat:
Inser du inte att du använder ett cirkelresonemang. Jag har inga personliga erfarenheter av det.
Din avsaknad av erfarenheter väger alltså tyngre än andras erfarenheter, det är uppfattat.

Citat:
Däremot kan jag avläsa hur situationen i samhället är och den person som offentligt skulle begagna sig av ordet "negress" skulle få samma negativa respons som om den använde "neger".
Hur vet du det, om du inte har några erfarenheter av det?

Citat:
I privata sammanhang är naturligtvis, precis som Jiiimbooh antyder, "negress" ett positivt laddat ord till skillnad mot "neger".

När Nihenna skriver "...man får inte alls samma hat-blickar om man säger det" så utgår jag från att det är i privata sammanhang. Min invändning grundar sig sålunda på att reaktioner i det privata inte kan tas som intäkt för hur tonen i samhället är.
Beroende på vilken av mina släktingar du hade träffat på stan och kallat negress hade du fått olika reaktioner. Men du hade fått samma reaktion oavsett vem du kallat neger. Det är en del av "tonen i samhället". Och jag lovar dig att en extrapolering av en grupp svarta svenskars oenighet i frågan väger tyngre än en extrapolering av din avsaknad av erfarenhet.
Citera
2014-08-22, 09:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du har en teori: orden neger och negress är lika laddade i samhället. Den teorin är falsifierad tack vare bland annat mina observationer. Du får komma med en ny teori.

Nej, jag håller fast vid den teori. Du kan ju pröva den genom att fundera över vad som skulle hända om någon politiker i den pågående valdebatten valde att använda ordet "negress".

I övrigt har jag inget att tillägga om din uppenbara idiosynkrasi visavi mig.
Citera
2014-08-22, 09:38
Medlem
Citat:
Nej, jag håller fast vid den teori. Du kan ju pröva den genom att fundera över vad som skulle hända om någon politiker i den pågående valdebatten valde att använda ordet "negress".
Mindre än om de använt ordet "neger".

Citat:
I övrigt har jag inget att tillägga om din uppenbara idiosynkrasi visavi mig.
Det är inte idiosynkrasi, det är din överlägsna attityd och sättet du framhäver dina åsikter som objektiva bevis för dina påståenden samtidigt som du anser att andras erfarenheter är ovidkommande som jag reagerar på.

Är det någon idiosynkrasi här så är det väl du och andras åsikter...
Citera
2014-08-22, 18:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det är lika laddat. Din personliga erfarenhet kan ju inte tas som objektiva bevis för motsatsen.
Inte din heller, dock. Och en relativt stor andel av svensktalarna säger sig faktiskt känna en skillnad på neger och negress, på så sätt att negress uppfattas som mindre rasistiskt och förolämpande än neger.
Citera
2014-08-22, 19:03
Medlem
GunsAndHorsess avatar
jag gillar inte ordet neger eller nigger, även fast jag använder det själv ibland, fast det har minskats ju äldre jag blivit. svarta emellan kan kalla sig själva det, men jag orkar inte ta diskussionen och så ska man hålla på och förklara sig. nä det får vara svart istället.
Citera
2014-08-22, 19:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Inte din heller, dock. Och en relativt stor andel av svensktalarna säger sig faktiskt känna en skillnad på neger och negress, på så sätt att negress uppfattas som mindre rasistiskt och förolämpande än neger.

Jag har förklarat att min utgångspunkt är det offentliga rummet och jag vill se den person som kommer undan med att använda det ordet i ett offentlig sammanhang. Jämförelsen med att det är mindre laddat må så vara. Det var kanske inte den rätta bestämningsgraden från min sida och egentligen inte vad jag menade. Det är laddat. Jag avsåg inte något direkt förhållande till "neger".

Jämförelsen mellan "neger" och "negress" kan liknas vid att jämföra kyla. - 20 grader är förvisso ingenting jämfört med -40 grader, men det är fortfarande jävligt kallt.

Om du har en annorlunda uppfattning får du gärna kommentera.

Citera
2014-08-22, 19:16
Medlem
pellenicklass avatar
Konstigt att termen ''negress'' uppmärksammas så mycket i denna tråd då jag ur egen erfarenhet aldrig stött på det uttrycket i diverse sociala sammanhang. Neger däremot stöter jag jämförbart ofta på, men det kanske bara är jag som befinner mig i ''pk-kretsarnas'' centrum.
Citera
2014-08-23, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hur kommer det sig att ordet "negress" är så mycket mindre laddat än "neger"?

Citat:
Det är lika laddat.

Citat:
Jag avsåg inte något direkt förhållande till "neger".
Inte?

Citat:
Jämförelsen med att det är mindre laddat må så vara.
Så du har gjort en helomvändning, från att bestämt hävda att Nihenn hade fel till att säga att han har rätt.
Citera
2014-08-23, 18:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Inte?

Så du har gjort en helomvändning, från att bestämt hävda att Nihenn hade fel till att säga att han har rätt.

Jag har förtydligat det som uppenbarligen missuppfattades. Jag trodde det var solklart att vi diskuterade ordet i det offentliga rummet. Ordvalet "lika laddat" var naturligtvis inte rätt, men så kan det bli ibland. Vad jag menade och menar är att ordet är tillräckligt laddat för att inte passa sig.

Det finns en stor skillnad mellan hur människor privat uppfattar det och hur det uppfattas i det offentliga rummet. I det senare fallet finns bara en uppfattning, nämligen den rådande. I det förra fallet kan människor ha olika åsikter även om det naturligtvis finns någon uppfattning som är mer vanlig.

När jag skriver att Nihannas personliga erfarenheter inte kan vara utgångspunkten, menar jag alltså att dessa förmodligen inte överensstämmer med samhällsklimatet. I detta fall är det ju ganska enkelt att veta hur det är. Jag skrev ju även:

Citat:
... i privata sammanhang är naturligtvis, precis som Jiiimbooh antyder, "negress" ett positivt laddat ord till skillnad mot "neger".

På det hela taget känns det som om vi diskuterat olika saker angående samma ord.

Citera
2014-08-23, 19:08
Medlem
Citat:
Jag har förtydligat det som uppenbarligen missuppfattades. Jag trodde det var solklart att vi diskuterade ordet i det offentliga rummet. Ordvalet "lika laddat" var naturligtvis inte rätt, men så kan det bli ibland. Vad jag menade och menar är att ordet är tillräckligt laddat för att inte passa sig.
Du tar dig alltså tolkningsföreträde och framhäver din tolkning som den enda korrekta, precis som vanligt.

Citat:
Det finns en stor skillnad mellan hur människor privat uppfattar det och hur det uppfattas i det offentliga rummet. I det senare fallet finns bara en uppfattning, nämligen den rådande. I det förra fallet kan människor ha olika åsikter även om det naturligtvis finns någon uppfattning som är mer vanlig.
Det offentliga rummet består av människor vars åsikter förstås inte växlar mellan två motsatser beroende på situation.

Citat:
När jag skriver att Nihannas personliga erfarenheter inte kan vara utgångspunkten, menar jag alltså att dessa förmodligen inte överensstämmer med samhällsklimatet. I detta fall är det ju ganska enkelt att veta hur det är.
Inte Nihennas - men dina? Hela ditt resonemang utgår ju från hur du tolkar dina egna personliga erfarenheter av det offentliga rummet - och det helt utan erfarenhet av den specifika frågan. Du har alltså fortfarande inte förstått att det inte är någon nivåskillnad på dina erfarenheter och alla andras?

Citat:
Jag skrev ju även: ... i privata sammanhang är naturligtvis, precis som Jiiimbooh antyder, "negress" ett positivt laddat ord till skillnad mot "neger".
Först har vi "naturligtvis". Nej, det är inte "naturligtvis" någonting. Det har jag redan bevisat genom min anekdot med familjemedlemmarnas vitt skilda åsikter om ordet.

Sedan har vi "positivt laddat". Det lär vara få svensktalande som ser negress som ett positivt laddat ord (att man inte ser ett ord som negativt laddat innebär inte per automatik att man ser det som positivt laddat).

Till sist har vi din tankevurpa. Om det "naturligtvis" skulle vara ett "positivt laddat ord" i det privata, så skulle det naturligtvis inte vara ett negativt laddat ord i det offentliga rummet.

Hur snurrig är du egentligen?
Citera
2014-09-29, 13:02
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Borås Tidning berättade för någon vecka sedan om Franklin Belle från Brooklyn som hälsat på i staden, där han vistades som utbytesstudent för 50 år sedan. Då var han en mycket exotisk uppenbarelse i stadsbilden, och BT skrev ogenerat ”Negerpojke medlem i Boråsfamilj”

Det finns säkert tusentals svenskar i "rätt" ålder som har minnen av hur spännande det var att se svarta människor för första gången. Skildringen i Populärmusik från Vittula av hur folk strömmade till kyrkan för att beskåda den besökande negern är ju allom bekant. Motsvarande scener måste ha utspelats på många håll under Folkhemmets glansdagar. Och mötena bör ha beskrivits ingående i ortens press.

När familjen skulle åka och se på en neger
http://www.op.se/allmant/jamtland/nar-familjen-skulle-aka-och-se-pa-en-neger

Citat:
– I dag ska vi åka och se på en neger ...

Så hela familjen packade in sig i vår Opel Rekord och vi tog riktning mot församlingshemmet vid Stora kyrkan. Under resan förberedde morsan mig på vad jag skulle få bevittna. Det skulle alltså röra sig om en helt vanlig grabb, fast hans hud var svart.

Jag tyckte det lät väldigt märkligt. Och tydligen hade det inte något med solbränna att göra, utan han såg helt enkelt ut så.

Faktiskt fanns det en massa människor som såg ut så. Men i Östersund var hans uppenbarelse så sensationell att han rent av var att betrakta som en attraktion.

Jag antar att eftersom vi befann oss på församlingshemmet så hade det något med missionsarbete att göra. Framme på scenen stod en afrikansk grabb i cirka 15-årsåldern och jag minns att han blev intervjuad.

Efteråt fick jag gå fram och hälsa på honom. Han log och jag uppfattade det som att han var smickrad över uppmärksamheten. Fascinerad granskade jag hans händer och tyckte det var lite lustigt att hans handflator nästan hade samma färg som mina.

Så ställde vi upp oss och blev fotograferade, jag och den unge afrikanen.

I dag framstår ju hela grejen som fullständigt stollig – att vi åkte iväg bara för att titta på en, tja ... neger, som man uttryckte det.
Senast redigerad av Ördög 2014-09-29 kl. 13:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in