2014-05-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag måste på det bestämdaste hävda att dr Kings tal var allt annat än nedlåtande.

Ja, självfallet, men på den tiden var det - precis som svenskans "neger" på 50- och 60-tal - objektivt och beskrivande. Det är först på senare dagar som det kommit att ses som nedsättande.
Citera
2014-06-11, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkvarts
Ja, självfallet, men på den tiden var det - precis som svenskans "neger" på 50- och 60-tal - objektivt och beskrivande. Det är först på senare dagar som det kommit att ses som nedsättande.
Det är detta som är så konstigt. Om ordet är nedsättande p.g.a. slaveriet, så borde det ju ha varit nedsättande sedan slaveriets dagar, inte först nu långt senare. Konstlat värre.
Citera
2014-06-11, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vy
Men hur vet vi det? Varje människa har sitt eget språk; hur vet du vad hon "implicit" menar?

Vi lyssnar på vad vår omvärld har att säga om saken. Just det här är tyvärr många flashbackare väldigt dåliga på, vilket tar sig uttryck i deras orubbliga vilja att argumenterar för att ordet "neger" inte alls är kränkande eller nedlåtande.
Citera
2014-06-11, 16:30
Medlem
Citat:
Hade detta gällt även om vi inte vetat om slaveriet? Är det möjligt att det finns nedsättande ord som just nu är nedsättande, trots att inget vet om att de är det?

Slaveri är inte den enda konnotation som ordet "neger" väcker. Andra tänkbara associationer är förtryck och rasdiskriminering.

Om vi ponerar att vi svenskar inte hade kännedom om det förtryck/den diskriminering som svarta utsatts för under flera återhundraden, skulle vi nog inte heller förknippa ordet med dessa företeelser idag. Ordet "neger" skulle således heller inte ha samma negativa klang som det har idag.
Citera
2014-06-11, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halftheprice
Vi lyssnar på vad vår omvärld har att säga om saken. Just det här är tyvärr många flashbackare väldigt dåliga på, vilket tar sig uttryck i deras orubbliga vilja att argumenterar för att ordet "neger" inte alls är kränkande eller nedlåtande.
En kvinna ute i skogen säger "duvet såndär gospel, som negrerna höll på med i Amerika". Vad har "vår omvärld" för synpunkt på detta? Säger hon egentligen att gospel är värdelöst och att afrikaner är sämre än andra människor?

Citat:
Slaveri är inte den enda konnotation som ordet "neger" väcker. Andra tänkbara associationer är förtryck och rasdiskriminering.

Om vi ponerar att vi svenskar inte hade kännedom om det förtryck/den diskriminering som svarta utsatts för under flera återhundraden, skulle vi nog inte heller förknippa ordet med dessa företeelser idag. Ordet "neger" skulle således heller inte ha samma negativa klang som det har idag.
Ursäkta, vad dum jag är, det är klart att etnologin har haft mycket med saken att göra.
I alla fall, visst kan ordet ha en negativ klang; det kan nog vilket ord som helst ha, och visst kan denna klang vara extra starkt sedan historiska händelser. Det jag sätter mig emot är att det skulle finnas något underförstått nedsättande i bruket av ordet när brukaren som själv använt det sedan barnsben inte ser det som nedsättande överhuvudtaget. Jag menar att ordets innebörd fortfarande måste vara subjektiv.
Citera
2014-06-11, 16:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Hade detta gällt även om vi inte vetat om slaveriet? Är det möjligt att det finns nedsättande ord som just nu är nedsättande, trots att inget vet om att de är det?

Med tiden har ju det mesta utjämnats även om det inte råder jämlikhet. Det gör ju att de nedsättande uttrycken blir mer av nyanser än nivåer. Det är dock fullt möjligt att vi kommunicerar på ett sätt som har inbyggda men osynliga "receptorer".

Citat:

Det är inte uteslutande på FB. Det finns i övriga samhället också.
Citera
2014-06-24, 14:14
Medlem
Skatteskolks avatar
Förtjänar kanske en egen tråd. Vet inte riktigt om jag lägga svaret här eller censur-forumet.

En klassisk bok får nu nytt namn. Negerpojkar är inte längre okej.

http://www.dn.se/dnbok/tio-sma-negerpojkar-ges-ut-med-ny-titel/
Citera
2014-06-24, 14:22
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Förtjänar kanske en egen tråd. Vet inte riktigt om jag lägga svaret här eller censur-forumet.

En klassisk bok får nu nytt namn. Negerpojkar är inte längre okej.

http://www.dn.se/dnbok/tio-sma-negerpojkar-ges-ut-med-ny-titel/

Redan 1945 gavs boken ut med titeln "And then there were none" i Usa, detta med Christies godkännande.
I England har den inte publicerats med annat namn på över 30 år.. så att man även i Sverige ändrar titeln när den ska nyutges är väl inte direkt nåt att stoppa pressarna över.
Citera
2014-08-21, 16:45
Medlem
Nihennas avatar
Hur kommer det sig att ordet "negress" är så mycket mindre laddat än "neger"?
En negress är ju en kvinnlig neger, men man får inte alls samma hat-blickar om man säger det .
Citera
2014-08-21, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
En negress är ju en kvinnlig neger, men man får inte alls samma hat-blickar om man säger det .
Det var inte mer än fem år sedan ordet kom upp på en släktmiddag (vi har svarta och halvsvarta i familjen, yngsta är tredje generationen i Sverige), och det var bra intressant...

Den äldsta, helsvart, invandrad till Sverige på 70-talet, sket fullständigt i det där. "När jag kom hit var svart och neger samma sak". Hans barn som är 30-40 var däremot helt emot det, neger var ett fult ord och ska inte användas, tyckte de. Förmodligen färgade (heh) av att ha varit unga under Ny Demokrati-tiden.

Men ordet negress... Där rådde det ingen konsensus. Vissa tyckte det var okej, andra tyckte att det var samma sak som neger.
Citera
2014-08-21, 17:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det är lika laddat. Din personliga erfarenhet kan ju inte tas som objektiva bevis för motsatsen.
Citera
2014-08-21, 22:57
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Är inte de flesta som säger negress män som gillar svarta kvinnor? Jag har aldrig hört någon säga "jävla negress". Om någon visar missaktning kallas även kvinnorna för negrer (istället för negresser).

Den mest rasistiska varianten måste vara negerhona som jag nog bara sett på Flashback.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2014-08-21 kl. 22:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in