2012-08-03, 19:56
Medlem
SamsonZs avatar
Neger kan spåras tillbaka till latinet och grundbetydelsen är svart. I Amerika var termen negro länge en etablerad vetenskaplig term och även aktivister som Malcolm X benämnde sig själva negroes. Musikformen negro-spirituals var en tidig form av gospel. Med andra ord så var negro aldrig kontroversiellt, även om ordet är omodernt idag. Skällsordet var istället nigger, som tillsammans med andra nedsättande tilltal som boy var vad slavägarna kallade sina slavar.

I Amerika kallade man tidigare svarta personer med afrikanskt släktträd för Afro-Americans, vilket nu blivit till African-Americans. Michelle Obama, som nu huserar i Vita (!) huset, tillhör denna kategori. I pass och andra handlingar har svarta definierats som icke-vita: non-caucasian. Att jämföra med hur kvinnan tidigare definierats som en icke-man! Du vet allt det där med penisavund osv.

Gamla människor i Sverige säger fortfarande neger, eftersom det var naturligt då de växte upp. Yngre personer är mer medvetna om att det kan väcka anstöt - och undviker att använda det, alternativt använder det för att provocera och visa att de minsann vågar.
Senast redigerad av SamsonZ 2012-08-03 kl. 19:59.
Citera
2012-09-06, 18:56
Medlem
Ördögs avatar
Borås Tidning berättade för någon vecka sedan om Franklin Belle från Brooklyn som hälsat på i staden, där han vistades som utbytesstudent för 50 år sedan. Då var han en mycket exotisk uppenbarelse i stadsbilden, och BT skrev ogenerat ”Negerpojke medlem i Boråsfamilj”

"Negerpojken" på återbesök i Borås
http://www.bt.se/nyheter/boras/-pa-aterbesok-i-boras(2914209).gm#articleimage-popup

Språkforskare: "På den tiden var ordet neutralt"
http://www.bt.se/nyheter/boras/sprakforskare-(2914204).gm
Citera
2012-09-06, 19:16
Bannlyst
Neger var ett neutralt ord värdemässigt på 70-talet när jag var barn, utom i större städer. På rena landsbygden är det fortfarande gångbart.
Citera
2012-09-07, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukukukusjkin
Känns nästan som om Gud har förbannat den svarta rasen, vilket verkar typ lika illa som det som står om Eva i början på Bibeln angående hennes "synd".

Enligt omfattande dna-studier, så finns det inga raser. Människosläktet är genetiskt extremt homogent trots alla skillnader i utseende. Även om ordet neger tidigare var en korrekt benämning av en ras, så kan det numera bara användas som en geografisk benämning av urbefolkningen från afrika.

Då fallerar allt det där med rasdiskriminering, det går nämligen inte att uttrycka sig rasistiskt mot en annan människa av samma ursprung. Enligt forskarna så existerar det inga ”rasspecifika” gener som skiljer ursprungsbefolkningen från afrika med resten av världen. Skillnaderna, som oftast är betydelselösa, har i de allra flesta fallen orsakats av slumpen och detta fenomen brukar kallas genetisk drift.
Citera
2012-10-10, 01:25
Bannlyst
Neger 50 år sedan?

I en dialog mellan han som sa en svarting och en journalist, sa den senare att att Neger var något man sa för 50 år sedan. Vad jag vet sa man det mer för 10-20 år sedan och säger det än, DO har bara skrivit att det ska undvikas om någon kan känna sig kränkt. Och det verkar mest vara Afrosvenskars förbund.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger
http://www.do.se/Documents/Material/Gamla%20ombudsm%C3%A4nnens%20material/fargas_av_sv_del_1_07.pdf
Citat:
Av Viktorija Kalonaityté, Victoria Kawesa, Adiam Tedros
Skriver om sig?
Citera
2012-10-10, 02:46
Medlem
WhaleCores avatar
Det tog ända upp till mellanstadiet innan jag fattade att så fick man inte säga. Men vanliga negrer bryr sig väl inte direkt om man känner dem sen innan och ibland på ett vänskapligt sätt kallar dem neger.

Får man säga mulatt till en mulatt?
Senast redigerad av WhaleCore 2012-10-10 kl. 02:50.
Citera
2012-10-10, 03:14
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kstad93
Afrosvenskarnas förbund är ett jävla skämt, bara massa gnäll hela tiden från dom att det här är rasistiskt och det här kan ju kränka någon.
Negrer är ett folkslag, inte fan bli någon kränkt för att man blir kallad Arier/Indan/Eskimå?

Borde inte länder som Niger eller Nigeria vara kränkande mot svarta isåfall? Varför har ingen tänkt på det?

Afrosvenskarnas förbund är egentligen ett misslyckat försök till att efterlikna Svenska kommittén mot Antisemitism. Skillnaden mellan dessa två är att SKMA vet hur man argumenterar så att det framstår som professionellt medans det förstnämnda mestadels gnäller om negertårtor och liknande trams. Även om jag tycker att båda är ett slöseri med skattepengar.
Citera
2012-10-10, 04:39
Bannlyst
Negro och liknande är svart på fler språk, tur om dom inte har en DO?

Tommy Engstrand försvarade sin kollega som hade sagt "En svarting till som ska in" och inte var nedlåtande vad jag vet. Tommy sa att vi är uppväxta med negerbollar, negerkyssar, Evert Taube sjöng om en neger och i boxning talade man om negrer. Aftonbladets, vad annars, yngre förmåga Erik Niva sa att det var 50 år sedan, han är dålig påläst som AB brukar vara, liksom deras PK chef som är SD-hatare.
Citera
2012-10-10, 07:37
Medlem
Kalasjnikovs avatar
De enda utöver Afrosvenskarnas riksförbund som gnäller om ordet neger är helvita svenskar som aldrig varit i Afrika, annat än möjligtvis en veckolång all-inclusive i Egypten där de aldrig lämnade hotellet.

I Afrika är det inget märkvärdigt i att tala om folk som negrer eller mzungus (vita).

Dock använder jag sällan ordet själv eftersom jag tycker det låter fult, dessutom är det i mitt tycke alldeles för oprecist med tanke på att det finns åtskilliga etniciteter i Afrika.
Citat:
Ursprungligen postat av kstad93
Afrosvenskarnas förbund är ett jävla skämt, bara massa gnäll hela tiden från dom att det här är rasistiskt och det här kan ju kränka någon.
Negrer är ett folkslag, inte fan bli någon kränkt för att man blir kallad Arier/Indan/Eskimå?
Nja, ordet neger beskriver just hudfärgen, inte etniciteten som sådan, men jag förstår vart du vill komma med resonemanget.
Citera
2012-10-10, 10:06
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Spraket utvecklas, och det är inte upp till vita svenskar att försöka kämpa för att ordet aterigen ska bli okej att använda eftersom att det inte är vi som blir kränkta. Det är upp till den svarta delen av den svenska befolkningen att ta initiativet till det i det offentliga rummet.
Håller med till fullo. Jag har sett mörkhyade barn och ungdomar falla i gråt på grund av utsattheten dess hudfärg medtagit, då i samband med ord som bl.a. neger. Även här fattas det hos dessa "språkvetare" en insikt vilken skiljer dem ur mängden, någonting som för många är fullständigt uppenbart men för en idiot kan även sådant vara svårt att förstå.
Citera
2012-10-10, 13:48
Medlem
kstad93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Nja, ordet neger beskriver just hudfärgen, inte etniciteten som sådan, men jag förstår vart du vill komma med resonemanget.

Taget från Svenska Akademiens ordbok:
”manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar.”
Citera
2012-10-10, 22:22
Medlem
Furbo-mans avatar
Angående huruvida det är OK att säga neger eller inte;

Där jag har vuxit upp har i princip samtliga vuxna, lärare, kompisar, kompisars föräldrar osv sagt neger. Det har verkligen inte varit något nedsättande överhuvudtaget utan en neger är helt enkelt en neger. Som en indian är en indian.

Om någon svart skulle ta illa upp av att man säger neger så är det en självklarhet för mig och mina vänner att sluta säga ordet. Det är ju inte vår sak att bestämma vad folk får bli upprörda över så då hade vi ju slutat säga det om det sårar denne. Men eftersom jag är uppvuxen med att neger är ett helt värdeneutralt ord så säger åtminstone jag och mina kompisar neger sinsemellan eftersom för oss är det inget konstigt eller rasistiskt. Ingen menar något nedsättande.

"Har du sett Denzel Washingtons nya film?"
-"Nä, är det han negern i "American Gangster?"
"Ja precis. Du borde se den!"

...till exempel. Som sagt, där jag kommer ifrån är neger ett accepterat ord. Är det olika på andra platser?
Senast redigerad av Furbo-man 2012-10-10 kl. 22:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in