Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Jag har förtydligat det som uppenbarligen missuppfattades. Jag trodde det var solklart att vi diskuterade ordet i det offentliga rummet. Ordvalet "lika laddat" var naturligtvis inte rätt, men så kan det bli ibland. Vad jag menade och menar är att ordet är tillräckligt laddat för att inte passa sig.
Du tar dig alltså tolkningsföreträde och framhäver din tolkning som den enda korrekta, precis som vanligt.
Citat:
Det finns en stor skillnad mellan hur människor privat uppfattar det och hur det uppfattas i det offentliga rummet. I det senare fallet finns bara en uppfattning, nämligen den rådande. I det förra fallet kan människor ha olika åsikter även om det naturligtvis finns någon uppfattning som är mer vanlig.
Det offentliga rummet består av människor vars åsikter förstås inte växlar mellan två motsatser beroende på situation.
Citat:
När jag skriver att Nihannas personliga erfarenheter inte kan vara utgångspunkten, menar jag alltså att dessa förmodligen inte överensstämmer med samhällsklimatet. I detta fall är det ju ganska enkelt att veta hur det är.
Inte Nihennas - men dina? Hela ditt resonemang utgår ju från hur du tolkar dina egna personliga erfarenheter av det offentliga rummet - och det helt utan erfarenhet av den specifika frågan. Du har alltså fortfarande inte förstått att det inte är någon nivåskillnad på dina erfarenheter och alla andras?
Citat:
Jag skrev ju även: ... i privata sammanhang är naturligtvis, precis som Jiiimbooh antyder, "negress" ett positivt laddat ord till skillnad mot "neger".
Först har vi "naturligtvis". Nej, det är inte "naturligtvis" någonting. Det har jag redan bevisat genom min anekdot med familjemedlemmarnas vitt skilda åsikter om ordet.
Sedan har vi "positivt laddat". Det lär vara få svensktalande som ser negress som ett positivt laddat ord (att man inte ser ett ord som negativt laddat innebär inte per automatik att man ser det som positivt laddat).
Till sist har vi din tankevurpa. Om det "naturligtvis" skulle vara ett "positivt laddat ord" i det privata, så skulle det
naturligtvis inte vara ett negativt laddat ord i det offentliga rummet.
Hur snurrig är du egentligen?