2014-09-28, 18:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aik81
Helt ärligt så kan det faktiskt vara så som du skriver.. Men det sjuka är väll att svenska folket nöjer sig med en halvdan utredning .. Imånga andra länder hade man inte vågat göra som här, folk hade blivit galna och krävt en ny riktig utredning .. Men om man nu väljer att göra nya dyk så kommer dessa grejer vara borttaget ...
Ska man göra en ny utredning så ska den vara utan Sveriges regering samt Finland Estland och även Tyskland .. Då ska dyk göras på hela båten inne och ute

Jag tror inte att särskilt många är nöjda med den här utredningen, inte heller mordet på Olof Palme. Kanske dags att rösta in ett parti i riksdagen som går till val på att sanningen ska upp på bordet. Att det inte blir ett sjuklöverparti kan vi nog utgå ifrån, ty de är alldeles för insyltade i mörkläggningen.
Citera
2014-09-28, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Ja, man borde väl det när man uttryckte sig så nedlåtande som jag gjorde.

"Detta med att maffia skulle sprängt, eller att man kört på en ubåt eller att nån skulle öppnat visiret med flit.. Det e ju bara i drömmarnas värld sånt händer.."

Jag håller med dig i det. Det är rent spontant extremt osannolika förklaringar.
Men sedan går du i samma fälla själv, att ta till osannolika förklaringar när du försöker underbygga din tro på den officiella förklaringen. Det gör du genom att framställa de anställda som idioter mer eller mindre:

"... Vattnet strömmar in , man börjar få slagsida, bilar lastbilar alla annan last är dåligt surrat om en alls. (---) Sen är det nog så att slussarna som är vatten täta till undre däck ej är stängda och detta gör att man fyller båten med vatten."

Jag säger inte att det är omöjligt det du tror, det kan ha varit så. Men då kan det också ha varit just maffian eller varför inte en atombomb ombord enligt mitt sätt att se på det.
Jag har svårt att tro på att typ hela besättningen var inkompetenta. Jag tror spontant det är just orimliga försök att förlägga skuld där den inte hör hemma för att dölja vad som hände.

Jag håller med dig.. En sak är vi nog dom flesta överens om att bogvisert lossna från båten. Sen om det sprängts bort eller slagits sönder i vågorna. Det låter jag vara osagt. Det finns så mycket som är vagt. Vad är det för utredning som inte väljer att inspektera hela båten inne och ute.. Det är ju som man skulle gå och köpa ett hus, men bara titta på det från utsidan, man har ju inte en jävla aning hur det är där inne .. Så länge det inte görs en riktig utredning så kommer det finnas 100 olika sanningar vad som hänt och inte hänt..
Men en sak är jag rätt säker på, den verkliga sanningen har inte kommit fram av utredningen ...
Citera
2014-09-28, 18:38
Medlem
Ska även tillägga att jag Maila Sea anhöriga gruppen idag..
Det har alltid sagts från regering och många andra är att många anhöriga vill att deras anhöriga skall vila på havets botten, och ej plockas upp.. Är det verkligen sanningen att merparten vill att deras anhöriga skall vila på botten.. Jag tror det ät en stor lögn så därför maila jag dit och fråga hur det ser ut i denna fråga..
Citera
2014-09-28, 18:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Lyssnade igenom Ekosändningarna från händelsen. I ett par sändningar figurerar Peter Barasinski, som ju sedermera engagerade egna sökningar efter sin omkomna fru. I sändningen intervjuas Barasinski när han, enligt egen uppgift, just fått besked att hans fru tillhör de överlevande. Han verkar dock minst sagt förvirrad och det visar ju sig sedan att hans fru inte alls klarat sig. Förmodligen hade han inte alls fått något besked, men befanns sig antagligen i ett upplösningstillstånd där han suggererade att hon klarat sig.
Citera
2014-09-28, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aik81
Ska även tillägga att jag Maila Sea anhöriga gruppen idag..
Det har alltid sagts från regering och många andra är att många anhöriga vill att deras anhöriga skall vila på havets botten, och ej plockas upp.. Är det verkligen sanningen att merparten vill att deras anhöriga skall vila på botten.. Jag tror det ät en stor lögn så därför maila jag dit och fråga hur det ser ut i denna fråga..
Bra att denna fråga reds ut ordenligt. Av vad jag vet var stödet för bärgning av de omkomna stort i början men kan mycket väl ha avtagit med tiden.
Citera
2014-09-28, 21:29
Medlem
Vad skulle ni FB:are tycka om jag rent hypotetiskt skulle påstå att de mytomspunna överlevande, numera försvunna, besättningsmännen flydde fartyget likt ett gäng "Schettino's" med Avo Piht i spetsen och övriga lämnades vind för våg utan att säkerhets- och nödsituationsrutiner vidtogs?. Begrunda gärna möjligheten att "ynkryggarna" dessförinnan också orsakade olyckan och 852 personers död genom oaktsamhet och inkompetens.

Hur skulle en så pass ung nation som Estland hantera en sådan brutal sanning inför omvärldens ögon, utan att avslöja topphemliga affärer försvarsmakter emellan och därigenom klä av samtliga inblandade ända ner till anklarna?

Svaret är att det gjorde man aldrig. Estland tog hand om "syndabockarna" samma dygn som förlisningen skedde medelst varsin kula i bakhuvudet och med Sveriges medtycke startades sedan "operation gravfrid" och resten vet vi ju.

Dödsstraff efter nation:
Citat:
Estland: Avskaffat 18 mars 1998 i och med ratificerandet av tilläggsprotokoll 6 av tilläggsprotokoll till Europakonventionen. Sista avrättningen verkställdes 11 september 1991 11 september 1991 då Rein Oruste avrättades med nackskott för mord.

http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dsstraff_efter_land#Europa

Rent hypotetiskt alltså. Jag har en konspirationsteori också men den är helt tokgalen så jag sparade er den läsningen.
Senast redigerad av P-o-beln 2014-09-28 kl. 21:36.
Citera
2014-09-28, 21:44
Medlem
trongforhuds avatar
Jag satt och pratade med en bekant. Hen jobbade på båten innan den förliste, hen berättade bl.a. Att besättningen pratade om att " undrar när det smäller" och dylikt hen menade på att det smugglades vapen, människor och knark via Estonia under många år! Och att vid två olika tillfällen så fick besättningen inte gå ner på vissa däck bryskt stoppade av skumma män med automatvapen precis som att dessa vaktade något oerhört viktigt! Hen sa oxå till mig att hen inte blev ett dugg förvånad över att detta skedde utan var mer förvånad över att det inte hade skett tidigare. Fick oxå höra om ett par andra händelser som verkade rejält skumma.

Detta kanske har tagits upp tidigare i tråden men orkat helt enkelt inte läsa igenom hela.
Citera
2014-09-28, 22:09
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Vad skulle ni FB:are tycka om jag rent hypotetiskt skulle påstå att de mytomspunna överlevande, numera försvunna, besättningsmännen flydde fartyget likt ett gäng "Schettino's" med Avo Piht i spetsen och övriga lämnades vind för våg utan att säkerhets- och nödsituationsrutiner vidtogs?.

Detta att Avo Piht skulle ha överlevt är ju värsta sortens konspirationsteori, av samma kaliber som att Michael Jackson inte är död för att han "vinkade" från helikoptern.

Det baserar sig på en initial felaktig rapportering att han överlevt, samt vissa konspirationsbilder där någon som liknar honom ses insvept i en filt.
Citera
2014-09-28, 22:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
En helt annan fråga: Jag såg någon dokumentär på TV4 för någon vecka sedan, där ett vittne pratade om att ett gäng (3 personer) skulle ha gått omkring och stulit saker från andra passagerare under själva förlisningen. Det pratades om att de "ryckte ett halsband" från någon, eller stal klockor från andra.

Jag har inte läst om detta på något annat ställe (inkl. haverirapporten) och det förefaller osannolikt att någon skulle ha sinnesnärvaro att göra något sådant när Estonia lutar 30 grader och det är dödsfara för alla ombord.

Finns det andra källor på detta, och vad tror ni om detta?
Citera
2014-09-28, 22:36
Medlem
Angående dykningar som det talats om, går det verkligen att bara köra ut ett gäng med snabbgående båt som sedan hämtas upp? Jag menar hur är sikten mm, måste man inte ha med sig anordningar, utrustning mm som finns på en båt? Så gjorde Jutta Rabe när hon dök.
Bara en sån sak som djupet 50-80 meter, endast ett fåtal klarar av att dyka så djupt väl?
Citera
2014-09-28, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Vad skulle ni FB:are tycka om jag rent hypotetiskt skulle påstå att de mytomspunna överlevande, numera försvunna, besättningsmännen flydde fartyget likt ett gäng "Schettino's" med Avo Piht i spetsen och övriga lämnades vind för våg utan att säkerhets- och nödsituationsrutiner vidtogs?. Begrunda gärna möjligheten att "ynkryggarna" dessförinnan också orsakade olyckan och 852 personers död genom oaktsamhet och inkompetens.

Hur skulle en så pass ung nation som Estland hantera en sådan brutal sanning inför omvärldens ögon, utan att avslöja topphemliga affärer försvarsmakter emellan och därigenom klä av samtliga inblandade ända ner till anklarna?

Svaret är att det gjorde man aldrig. Estland tog hand om "syndabockarna" samma dygn som förlisningen skedde medelst varsin kula i bakhuvudet och med Sveriges medtycke startades sedan "operation gravfrid" och resten vet vi ju.

Dödsstraff efter nation:

http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dsstraff_efter_land#Europa

Rent hypotetiskt alltså. Jag har en konspirationsteori också men den är helt tokgalen så jag sparade er den läsningen.

Intressant, men då vill jag gärna också veta hur de fick hjälp att lämna båten och varför. Det måste ju ha funnits ett skäl till just det. Det blir liksom ett motsatsförhållande mot att de sedan avrättades.
Citera
2014-09-28, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Intressant, men då vill jag gärna också veta hur de fick hjälp att lämna båten och varför. Det måste ju ha funnits ett skäl till just det. Det blir liksom ett motsatsförhållande mot att de sedan avrättades.
Hur menar du då? Man räddade givetvis alla man kunde. Förhörde överlevande besättningsmän. När det stod klart vad som hade hänt straffades de man ansåg vara "[o]ansvariga ynkryggar".
Senast redigerad av P-o-beln 2014-09-28 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in