Vad skulle ni FB:are tycka om jag rent hypotetiskt skulle påstå att de mytomspunna överlevande, numera försvunna, besättningsmännen flydde fartyget likt ett gäng "Schettino's" med Avo Piht i spetsen och övriga lämnades vind för våg utan att säkerhets- och nödsituationsrutiner vidtogs?. Begrunda gärna möjligheten att "ynkryggarna" dessförinnan också orsakade olyckan och 852 personers död genom oaktsamhet och inkompetens.
Hur skulle en så pass ung nation som Estland hantera en sådan brutal sanning inför omvärldens ögon, utan att avslöja topphemliga affärer försvarsmakter emellan och därigenom klä av samtliga inblandade ända ner till anklarna?
Svaret är att det gjorde man aldrig. Estland tog hand om "syndabockarna" samma dygn som förlisningen skedde medelst varsin kula i bakhuvudet och med Sveriges medtycke startades sedan "operation gravfrid" och resten vet vi ju.
Dödsstraff efter nation:
Citat:
Estland: Avskaffat 18 mars 1998 i och med ratificerandet av tilläggsprotokoll 6 av tilläggsprotokoll till Europakonventionen. Sista avrättningen verkställdes 11 september 1991 11 september 1991 då Rein Oruste avrättades med nackskott för mord.
http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dsstraff_efter_land#Europa
Rent hypotetiskt alltså. Jag har en konspirationsteori också men den är helt tokgalen så jag sparade er den läsningen.