Citat:
Ursprungligen postat av
Tellusstar
Angående dykningar som det talats om, går det verkligen att bara köra ut ett gäng med snabbgående båt som sedan hämtas upp? Jag menar hur är sikten mm, måste man inte ha med sig anordningar, utrustning mm som finns på en båt? Så gjorde Jutta Rabe när hon dök.
Bara en sån sak som djupet 50-80 meter, endast ett fåtal klarar av att dyka så djupt väl?
Jag har några bekanta som brukar dyka efter vrak och dom har sagt att det inte är några större problem att dyka på något som är på mindre än 200 meters djup. Plus att jag har hört att det pratas om i deras kretsar om att Estonia är rätt plundrat på det som fanns att plundra av tillhörigheter typ plånböcker med kreditkort, klockor, smycken, kassaapparaterna från taxfree och barerna, vinflaskor etc. Tydligen ska det ha skett massvis, säkert ett 50-tal dykningar, om ens det antalet räcker, ned till Estonia och visst var det dykare som inne i vraket påträffade mörka lådor med ryska bokstäver och gula siffror av militärt typsnitt på och som var väl förseglade, Några månader senare var dessa borta och det var uppenbart att någon eller några hade varit dit och hämtat upp dessa.
Att det har dykts många gånger, ett 30 till 50-tal, ned till vraket antyds här också här...
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/rop-pa-ny-haveriutredning
Min farfar som dog för ett par år sedan när han var 94 var en gammal "sjöbuse" som det brukar heta. Han tillbringade hela sitt liv i skärgården som fiskare och det han inte visste om båtar var inte värt att veta. Jag minns att han sa redan när haverirapporten kom att den var felaktig. En färja sjunker inte på det där sättet om det inte är ett större hål eller kanske två eller fler hål i på undersidan av skrovet. Hade skrovet varit helt tätt, så hade den lagt sig flytande upp och ned, även om hela båten till slut varit vattenfylld. Det var ju precis det som hände med Jan Heweliusz exempelvis. Den låg upp med botten vid ytan i en vecka innan man lät den sjunka till botten.