2014-09-28, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totaler.krieg
Läste en artikel där Mona Sahlin säger "Då bad jag också att få se filmerna från när fartyget undersöktes. När jag såg vad de såg, hur många döda människor som fanns åtkomliga, hur många vackra kroppar som fanns där, långa hår som fladdrade i vattnet..."

Antar att de här filmklippen inte finns att få tag på? Men vart finns dom nu? Kommer de någonsin att släppas?
Statens kriminaltekniska laboratorium gick ju igenom det filmade materialet för ett antal år sedan efter att politikern Lars Ångström hävdat att, man i filmerna kunde se, att någon gjort åverkan på rampområdet redan dagarna efter förlisningen. Nu hittade väl SKL inga bevis för detta i materialet. Vad man däremot upptäckte var att en del material hade försvunnit samt vissa delar spelats över i efterhand (1).
Citera
2014-09-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det normala vid stora katastrofer ute till havs är väl ändå att platsen betraktas som en gravplats, och att inte kroppar hämtas upp? Sen var det ju svårt i detta fall också eftersom många av de anhöriga kraftigt motsatte sig en bärgning. Beslutet om betongövertäckning vad ju helknäppt och taget i en pressad situation. Det har ju både Mona S och Ingvar C erkänt.

Bästa beviset för att övertäckningsplanen inte syftade till att dölja något var ju att den inte genomfördes. Hade det verkligen funnits något viktigt att dölja så hade man ju inte avbrutit planerna för att de anhöriga protesterade.

Nu är det så här. Jag varken säger att du har fel eller jag har rätt.. Men det här att anhöriga inte ville ta upp sina anhöriga, det har jag läst på olika sidor vara tvärt om. Dom flest ville ta upp sina anhöriga så dom fick en grav att gå till.. Men sen är det så att det finns inga garantier att man finner alla, och det är ju en risk man får ta.. Jag har även sett tror det var på SVT för många årsen att vissa anhöriga försökte fixa egna dykare som kunde plocka upp deras anhöriga som dom själva skulle bekosta..

Sen det här med betongen du beskriver att dom inte genomförde det. Sanningen med detta var ju inte att dom inte ville det utan att det inte gick, pga havs botten som var alldeles för mjuk .. Var det inte så att företaget fick betalt 200miljoner innan och dom valde att betala tillbaka 100 miljoner för att det inte gick . Dom behöll 100.. Vet inte exakt om det var dessa siffror men det handla om mycket pengar som man behöll iallafall fall ..
Citera
2014-09-28, 12:22
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Vad gäller Estonia så köper nog ingen de utsagor som getts officiellt, så även om nu bogvisiret föll av så förklarar det inte vittnesuppgifterna på kraftiga "oljud" under c:a 10 min innan man hörde 2 smällar.
Allt pekar på en serie av event som får båten att kantra, och med alla rykten i svang pekar allt mer på att något gick väldigt fel med lasten, vilket bör förklara "förbudet" att filma inne i båten som dom bröt mot redan vid 1:a dykningen där man sen redigerade bort, och många filmer har dessutom "försvunnit".

Tvärtom, 99% av alla köper den helt logiska och tydliga officiella förklaringen. Sen finns det kanske någon procent som roar sig med att hitta på mer eller mindre fantastiska konspirationsteorier (av vilka en stor del häckar i denna tråd), allt från att bogvisiret skulle ha öppnats avsiktligt, till kollision med U-båt eller olika former av expositioner.

Vittnesuppgifterna med slag och smällar ungefär kl 01:00-01:15 är ju helt logiska och har förklarats med att bogvisiret började lossna och slog mellan öppet och stängt läge. Samma sak hände 1975 på färjan Wellamo, men den klarade sig:
http://www.sjofartstidningen.se/med-lost-bogvisir-pa-finlandsfarja/

Det man kan konstatera är att Estonia ju gick under vid den stormigaste natten på mycket länge, så det är ju en märklig slump om hon skulle ha kolliderat med en U-båt just den natten, om man säger så...

Sen blir det ju väldigt svårt för konspirationsteoretikerna att förklara varför bogvisiret hittades ca 1 km väster om vraket, om det nu inte föll av..
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2014-09-28 kl. 12:24.
Citera
2014-09-28, 12:43
Bannlyst
Allt daltande av politiker och deras agerande visar på att de velat dölja något.
Skitland som låter sina människor ruttna i havet när de kunnat plocka upp dom flesta.

Nu 20 år senare har man fått bort det man inte velat utomstående se, småningom kommer man nog ändra sig men det är redan försent för de som velat se vad som döljde sig där.

Att man har fraktat diverse militärutrustning är välkänt. Att man plötsligt har spelat över diverse videoupptagningar och det försvunnit pekar bara på ensak men det skiter man i då det bara blir 2 sidor som kan hävda det är städning efter något och att ena säger nej den sjönk enbart pga vädret och bogvisir.

Hursomhelst är politikerna i detta land smutsiga små luder. Sålt sina själar.
Citera
2014-09-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tvärtom, 99% av alla köper den helt logiska och tydliga officiella förklaringen. Sen finns det kanske någon procent som roar sig med att hitta på mer eller mindre fantastiska konspirationsteorier (av vilka en stor del häckar i denna tråd), allt från att bogvisiret skulle ha öppnats avsiktligt, till kollision med U-båt eller olika former av expositioner.

Vittnesuppgifterna med slag och smällar ungefär kl 01:00-01:15 är ju helt logiska och har förklarats med att bogvisiret började lossna och slog mellan öppet och stängt läge. Samma sak hände 1975 på färjan Wellamo, men den klarade sig:
http://www.sjofartstidningen.se/med-lost-bogvisir-pa-finlandsfarja/

Det man kan konstatera är att Estonia ju gick under vid den stormigaste natten på mycket länge, så det är ju en märklig slump om hon skulle ha kolliderat med en U-båt just den natten, om man säger så...

Sen blir det ju väldigt svårt för konspirationsteoretikerna att förklara varför bogvisiret hittades ca 1 km väster om vraket, om det nu inte föll av..

Jag håller med dig helt och hållet..
Detta med att maffia skulle sprängt, eller att man kört på en ubåt eller att nån skulle öppnat visiret med flit.. Det e ju bara i drömmarnas värld sånt händer..

Men jag tror att det finns flera faktorer till vad som hände, inte bara att bogvisret lossna och vatten kom in..
Jag tror mer på att först hade man för hög fart, då slogs bogvisret söder och sen lossnar . Vattnet strömmar in , man börjar få slagsida, bilar lastbilar alla annan last är dåligt surrat om en alls. Lasten börjar röra på sig mot slagsidan och förstärker slagsidan mera. Sen är det nog så att slussarna som är vatten täta till undre däck ej är stängda och detta gör att man fyller båten med vatten. När båten ligger på sidan exploderar fönstren till hytter tonvis med vatten väller in.. Det är vad jag tror, därför gick det så fort och att båten sjönk..

Jag skulle absolut vilja ha en ny utredning. Så man kan säkerställa att så här gick det till. Idag är det för mycket tomrum som man gissar lite vad som hänt. Alla vet att bogvisret slets bort men sen då. Jag tror det handlar om den mänskliga faktorn att man såg lite slappt på viss säkerhet. Äää en så här båt kan inte sjunka..
Citera
2014-09-28, 14:20
Medlem
BoBerg31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aik81
Sen det här med betongen du beskriver att dom inte genomförde det. Sanningen med detta var ju inte att dom inte ville det utan att det inte gick, pga havs botten som var alldeles för mjuk .. Var det inte så att företaget fick betalt 200miljoner innan och dom valde att betala tillbaka 100 miljoner för att det inte gick . Dom behöll 100.. Vet inte exakt om det var dessa siffror men det handla om mycket pengar som man behöll iallafall fall ..

Kontraktet var nog skriven så.
Citera
2014-09-28, 16:37
Medlem
brevlunds avatar
Var det 150 kurder på bildäck eller inte?
Citera
2014-09-28, 16:54
Medlem
Citat:
Detta med att maffia skulle sprängt, eller att man kört på en ubåt eller att nån skulle öppnat visiret med flit.. Det e ju bara i drömmarnas värld sånt händer..

Men jag tror att det finns flera faktorer till vad som hände, inte bara att bogvisret lossna och vatten kom in..
Jag tror mer på att först hade man för hög fart, då slogs bogvisret söder och sen lossnar . Vattnet strömmar in , man börjar få slagsida, bilar lastbilar alla annan last är dåligt surrat om en alls. Lasten börjar röra på sig mot slagsidan och förstärker slagsidan mera. Sen är det nog så att slussarna som är vatten täta till undre däck ej är stängda och detta gör att man fyller båten med vatten. När båten ligger på sidan exploderar fönstren till hytter tonvis med vatten väller in.. Det är vad jag tror, därför gick det så fort och att båten sjönk..

Jag skulle absolut vilja ha en ny utredning. Så man kan säkerställa att så här gick det till. Idag är det för mycket tomrum som man gissar lite vad som hänt. Alla vet att bogvisret slets bort men sen då. Jag tror det handlar om den mänskliga faktorn att man såg lite slappt på viss säkerhet. Äää en så här båt kan inte sjunka..

Inte för att vara elak men din text är full av motsägelser.
Citera
2014-09-28, 17:00
Moderator
OYs avatar
Citat:

Vad säger du om alternativet att ryska agenter har sprängt fartyget då, i syfte att förhindra att svenska försvaret får tillgång till känslig materiel? Ett sådant scenario ligger helt i linje med att man från bl a. svensk sida har mörkat sanningen.

Anledningen skulle i så fall vara att det vore en katastrof i sig om det blev allmänt känt att man använde civila passagerare som sköld för att frakta materielen.
Citera
2014-09-28, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad säger du om alternativet att ryska agenter har sprängt fartyget då, i syfte att förhindra att svenska försvaret får tillgång till känslig materiel? Ett sådant scenario ligger helt i linje med att man från bl a. svensk sida har mörkat sanningen.

Anledningen skulle i så fall vara att det vore en katastrof i sig om det blev allmänt känt att man använde civila passagerare som sköld för att frakta materielen.

Helt ärligt så kan det faktiskt vara så som du skriver.. Men det sjuka är väll att svenska folket nöjer sig med en halvdan utredning .. Imånga andra länder hade man inte vågat göra som här, folk hade blivit galna och krävt en ny riktig utredning .. Men om man nu väljer att göra nya dyk så kommer dessa grejer vara borttaget ...
Ska man göra en ny utredning så ska den vara utan Sveriges regering samt Finland Estland och även Tyskland .. Då ska dyk göras på hela båten inne och ute
Citera
2014-09-28, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Inte för att vara elak men din text är full av motsägelser.
Du får gärna förklara vidare vad du menar .?
Citera
2014-09-28, 17:47
Medlem
Citat:
Du får gärna förklara vidare vad du menar .?

Ja, man borde väl det när man uttryckte sig så nedlåtande som jag gjorde.

"Detta med att maffia skulle sprängt, eller att man kört på en ubåt eller att nån skulle öppnat visiret med flit.. Det e ju bara i drömmarnas värld sånt händer.."

Jag håller med dig i det. Det är rent spontant extremt osannolika förklaringar.
Men sedan går du i samma fälla själv, att ta till osannolika förklaringar när du försöker underbygga din tro på den officiella förklaringen. Det gör du genom att framställa de anställda som idioter mer eller mindre:

"... Vattnet strömmar in , man börjar få slagsida, bilar lastbilar alla annan last är dåligt surrat om en alls. (---) Sen är det nog så att slussarna som är vatten täta till undre däck ej är stängda och detta gör att man fyller båten med vatten."

Jag säger inte att det är omöjligt det du tror, det kan ha varit så. Men då kan det också ha varit just maffian eller varför inte en atombomb ombord enligt mitt sätt att se på det.
Jag har svårt att tro på att typ hela besättningen var inkompetenta. Jag tror spontant det är just orimliga försök att förlägga skuld där den inte hör hemma för att dölja vad som hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in