2014-09-28, 00:37
Medlem
Varför är det synd att det inte visas bilder på hur folk ser ut och hur djävligt det är där inne."?
Det är ju inte så att dom tar Åke på betong akuten som dykare. Utan man tar folk som klara av dessa slags jobb, som inte har ont av att se döda människor..
Jag jobbar själv som brandman, det jag har som vardag på mitt jobb att se skadade människor döda människor armar och ben som ligger här och där, Folk som blivit överkörda av tåg mm. Det är inget jag mår dåligt över när jag åker hem, Det är mitt jobb.. Samma gäller för dessa dykare, Dom kan sitt jobb. Så att säga att man inte kan gå in där pga av att folk ser illa ut är bara skit snack.. Det är ju inte så att dom vart och tagit dyksert på Cypern .. Utan man handplockar dom som klarar av dessa jobb....
Citera
2014-09-28, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aik81
Varför är det synd att det inte visas bilder på hur folk ser ut och hur djävligt det är där inne."?
Det är ju inte så att dom tar Åke på betong akuten som dykare. Utan man tar folk som klara av dessa slags jobb, som inte har ont av att se döda människor..
Jag jobbar själv som brandman, det jag har som vardag på mitt jobb att se skadade människor döda människor armar och ben som ligger här och där, Folk som blivit överkörda av tåg mm. Det är inget jag mår dåligt över när jag åker hem, Det är mitt jobb.. Samma gäller för dessa dykare, Dom kan sitt jobb. Så att säga att man inte kan gå in där pga av att folk ser illa ut är bara skit snack.. Det är ju inte så att dom vart och tagit dyksert på Cypern .. Utan man handplockar dom som klarar av dessa jobb....

Om man skulle dyka ner dit idag och söka igenom fartyget bland rum och alla gångar osv skulle man då 20 år efter kunna hitta lik? de måste väl ha ruttnat bort efter 20 år i vatten?
Citera
2014-09-28, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannekarlsson
Om man skulle dyka ner dit idag och söka igenom fartyget bland rum och alla gångar osv skulle man då 20 år efter kunna hitta lik? de måste väl ha ruttnat bort efter 20 år i vatten?

ja idag skulle det bara vara skelett kvar..
Men jag vet i början av händelsen, så var ett av argumenten att det skulle va för psykiskt jobbigt för dykarna att bärga kropparna..
Citera
2014-09-28, 01:43
Medlem
Citat:
Men jag vet i början av händelsen, så var ett av argumenten att det skulle va för psykiskt jobbigt för dykarna att bärga kropparna..

måste ju dock vara sjukt mycket skellet och sånt skit kvar som går att hitta. Hade varit coolt att söka igenom det nu även fast det är olagligt, har inte hittat nån som lagt upp nån film på det bara nån suddig film på youtube. Vet du om det finns material från folk som har dykt i skeppet på senare år?
Citera
2014-09-28, 01:51
Medlem
Citat:
måste ju dock vara sjukt mycket skellet och sånt skit kvar som går att hitta. Hade varit coolt att söka igenom det nu även fast det är olagligt, har inte hittat nån som lagt upp nån film på det bara nån suddig film på youtube. Vet du om det finns material från folk som har dykt i skeppet på senare år?

Jag kan ingenting om fartygskonstruktion eller dykning men jag kan tänka mig att idag är det nog inte helt utan risk att dyka i fartyget. Rasrisken borde börja vara en faktor efter 20 år under havet. Att dyka med en ROV borde däremot vara fullt möjligt och kvalitén på filmningen skulle vara 1 miljon ggr bättre än den som Rockwater fick fram.
Citera
2014-09-28, 08:43
Medlem
Citat:

jag vet inte om det finns filmer från nya dyk som folk har gjort. Men jag kan tänka mig att folk har filmat när dom vart nere. Men jag tror att man e lite försiktig med att dela sånt pga av att det e gravfrid..
Att man kan gå ner och plocka upp människor ( skelett) och identifiera dom är jag helt säker på att man kan göra,det skulle ta lite tid, men skulle inte vara några problem alls ..
Citera
2014-09-28, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tehwhat
Jag kan ingenting om fartygskonstruktion eller dykning men jag kan tänka mig att idag är det nog inte helt utan risk att dyka i fartyget. Rasrisken borde börja vara en faktor efter 20 år under havet. Att dyka med en ROV borde däremot vara fullt möjligt och kvalitén på filmningen skulle vara 1 miljon ggr bättre än den som Rockwater fick fram.

Att det finns rasrisk är helt klart om man väljer att gå in i vraket. Men jag skulle nog säga att det finns nog ingen större risk att fartygets skrov faller ihop. Det håller nog i säkert 40 år eller mera innan det börjar murkna ..
Sen sägs det i olika trådar att fartyget nu mer står på botten med toppen ner allså med botten upp mot havs ytan .. Det är inget jag kan bekräfta , utan bara läst det. Det får folk bekräfta själva som vart där nere om det stämmer eller ej..
Jag tycker nog själv att det skulle börjas med en ny utredning, med nya dyk och filmningar..
Citera
2014-09-28, 10:01
Medlem
Citat:
Detta var och förblir ett ytterst märkligt argument. Jag kan inte dra mig till minnes några andra olyckor eller katastrofer där man, från politiskt håll, hyser sån oro för räddningsmanskapets väl och ve. Om detta sen beror på en missriktad välvilja, politisk inkompetens eller att det faktiskt fanns något ombord som man oroade sig för kunde utgöra en fara låter jag vara osagt, men med tanke på alla märkliga turer i det här fallet tror jag personligen mer på det sistnämnda.
Citera
2014-09-28, 10:07
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det normala vid stora katastrofer ute till havs är väl ändå att platsen betraktas som en gravplats, och att inte kroppar hämtas upp? Sen var det ju svårt i detta fall också eftersom många av de anhöriga kraftigt motsatte sig en bärgning. Beslutet om betongövertäckning vad ju helknäppt och taget i en pressad situation. Det har ju både Mona S och Ingvar C erkänt.

Bästa beviset för att övertäckningsplanen inte syftade till att dölja något var ju att den inte genomfördes. Hade det verkligen funnits något viktigt att dölja så hade man ju inte avbrutit planerna för att de anhöriga protesterade.
Citera
2014-09-28, 10:28
Medlem
duqus avatar
Finns paralleller med lyxkryssaren Lusitania där runt 1100 per strök med, som en tysk ubåt sänkte 1915 och därigenom bidrog att få med USA i 1:a världskriget. Så sent som 1990 motarbetade fortfarande engelska myndigheter dykningar runt denna båt, då det gamla ryktet var att hon smugglade vapen, vilket dykgruppen Bemis nu på 2000-talet har verifierat då dom hittade mängder med ammunition runt båten. Redan tidigt gjorde myndigheterna ganska drastiska saker för att förhindra dykningar, bl.a la man ett fält med minor (!) på och runt vraket.

http://en.wikipedia.org/wiki/RMS_Lusitania

Idag är det febrila aktiviteter runt detta skepp, och nu kan vemsomhelst köpa en ROV som klarar 300m för ganska små belopp som har HD och Ultra-HD kameror. Några fiskade nyligen upp en av maskintelegrafarna från Lusitania med just hjälp av en modern low cost ROV.

ROV 720P video: http://www.youtube.com/watch?v=zSqkXlUTBxM
http://www.videoray.com/lusitania-page.html
http://www.videoray.com/homepage/options/high-definition-hd-camera.html#8848-VideoRay_CockPit_HD_web
Koll sjökabel/Sverige: http://www.youtube.com/watch?v=3nlUMAsAMJo
Costa concordia bärgning: http://www.youtube.com/watch?v=ncKD3YOT2EU

Så det finns ingen anledning att tro att Estonia skulle vara fredad för framtiden, idag finns tekniken tillgänglig för gemene man att dyka ner till runt 100m djup. Skilladen mellan Lusitania och Estona är att i Lusitanias last fanns det kända konstverk som låg i blybehållare som anses kunna ha klarat tiden där nere. Bara en enda av dessa typ Monét skulle få ett mindre dykarlag att gå i vinst om dom skulle hitta blybehållaren.

Vad gäller Estonia så köper nog ingen de utsagor som getts officiellt, så även om nu bogvisiret föll av så förklarar det inte vittnesuppgifterna på kraftiga "oljud" under c:a 10 min innan man hörde 2 smällar.
Allt pekar på en serie av event som får båten att kantra, och med alla rykten i svang pekar allt mer på att något gick väldigt fel med lasten, vilket bör förklara "förbudet" att filma inne i båten som dom bröt mot redan vid 1:a dykningen där man sen redigerade bort, och många filmer har dessutom "försvunnit".

Finns bara en lösning, att dyka igen och göra en rejäl undersökning, oavsett vilket politiskt pris som står på spel.
Senast redigerad av duqu 2014-09-28 kl. 11:11.
Citera
2014-09-28, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det normala vid stora katastrofer ute till havs är väl ändå att platsen betraktas som en gravplats, och att inte kroppar hämtas upp? Sen var det ju svårt i detta fall också eftersom många av de anhöriga kraftigt motsatte sig en bärgning.
Det finns inget som är normalt i en sån här situationen. Gör man en googling finner man att det inte alls är ovanligt att man gör bärgningsförsök av kroppar efter förlisningar. Finns det kroppar man kan ta upp så gör man det. Sen har vi återigen det här påståendet att det var många anhöriga som motsatte sig bärgning av kroppar. Var kommer detta ifrån?

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Beslutet om betongövertäckning vad ju helknäppt och taget i en pressad situation. Det har ju både Mona S och Ingvar C erkänt. Bästa beviset för att övertäckningsplanen inte syftade till att dölja något var ju att den inte genomfördes. Hade det verkligen funnits något viktigt att dölja så hade man ju inte avbrutit planerna för att de anhöriga protesterade.
Det är varken ett bevis för vare sig det ena eller andra. Ansvariga politiker hade kölhalats både i massmedia och av anhöriga om man fortsatt planerna oavsett vad nu syftet var från början.
Citera
2014-09-28, 11:14
Medlem
Läste en artikel där Mona Sahlin säger "Då bad jag också att få se filmerna från när fartyget undersöktes. När jag såg vad de såg, hur många döda människor som fanns åtkomliga, hur många vackra kroppar som fanns där, långa hår som fladdrade i vattnet..."

Antar att de här filmklippen inte finns att få tag på? Men vart finns dom nu? Kommer de någonsin att släppas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in