2014-09-28, 14:45
Medlem
mikelmiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZSMJ
Undrade just om bröstnäsduken skulle dyka upp, bra observation! (Tänkte kanske nån skulle nämna Chelsea-boots också.) Bröstnäsduken ÄR en störning för hjärnan som drar uppmärksamheten till sig, men det kan anses försvarbart därför att man vill att uppmärksamheten ska riktas mot den delen av klädseln som ligger närmare ansiktet.

Min huvudsakliga poäng är att munkskor är ett störningsmoment för hjärnan, det är ett objektivt faktum. Sedan är det upp till var och en om man vill rikta extra uppmärksamhet mot sina skor. Om man har byxor med pressveck som hänger fint blir störningen extra påtaglig.
* munkskor är ett störningsmoment för din hjärna.
Citera
2014-09-28, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikelmilton
* munkskor är ett störningsmoment för din hjärna.

Ja, men även din för alla hjärnor har ett spegelcentrum som söker efter symmetri. Att min hjärna blir extra störd betvivlar jag inte.

För att föregripa eventuell onödig diskussion tillägger jag att formuleringen "det finns alltså rent objektiva skäl att hävda att DMS är fula" var olyckligt vald av mig och onödigt provocerande. Mitt syfte är bara att uppmärksamma att munkskor är osymmetriska på ett sätt som normala skor inte är, att det automatiskt drar uppmärksamhet till sig på grund av hur människor bearbetar synintryck, och att det finns ett intimt samband mellan skönhet och symmetri. Jag tycker det är mer konstruktivt än att skriva ungefär "jag tycker munkskor är fula jämfört med snörskor" som någon gjorde ett par sidor bakåt.
Senast redigerad av ZSMJ 2014-09-28 kl. 15:24.
Citera
2014-09-28, 15:38
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Själv delar jag dock uppfattningen som dök upp tidigare, att man kan strunta i sådana skor för de är osymmetriska och har oftast blänkande detaljer.

Förtydligande: Om man skär upp en vanlig sko på mitten är höger och vänster del varandras spegelbilder. De är åtminstone isomorfa, om man vill vara mer matematiskt precis. Denna typ av symmetri är behaglig för ögat. Ett osymmetriskt ansikte är till exempel fulare än ett symmetriskt oavsett om vänster och höger sida är snygga för sig, och detsamma gäller skor. Det finns alltså rent objektiva skäl att hävda att DMS är fula.

Munsko från ovan http://www.herringshoes.co.uk/_shop/products/Loake-Loake%20Cannon-Dark%20Brown%20Calf-6443-3348-3_med.jpg

Brouge från ovan http://www.herringshoes.co.uk/_shop/products/Loake-Loake%20Buckingham-Brown%20Calf-2392-1292-3_med.jpg

Ja, jösses. Detta var sannerligen något jag inte hört förut i den här tråden (eller någon annan tråd här på KSoE)! Fantastiskt hur sinnrika folk kan vara för att motivera sin högst subjektiva smak. Och än mer fantastiskt är det att folk dessutom inte tycks kunna vara nöjda med att hävda sin rent subjektiva uppfattning, utan att samtidigt rättfärdiga densamma genom att hänvisa till något slags allmängiltighet. Ta istället en cigg (eller motsvarande) och slappna av, är mitt heta tips så här på söndagskvisten.

Vän av ordning undrar jag lite vad du tycker om assymetriska tår (på skor)?
Senast redigerad av hoodog 2014-09-28 kl. 15:41.
Citera
2014-09-28, 15:52
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Citat:
Ja, men även din för alla hjärnor har ett spegelcentrum som söker efter symmetri.

Hur ofta är du iförd endast en sko?
Citera
2014-09-28, 15:52
Medlem
Efter att försökt jaga tag på ett par loakes idag på Holmens Herrs rea (dom var gömda från butiken).
Så har valet fallit på att först köpa ett par mocka Chelsea med gummisula, typ vagabond med orsak av årstiden. Nästa inköp blir ett par tan brouge/halvbrouge men de inköpet väntar jag med tills nästan londonresa!

Tack för input av alla. Själv tycker jag att DMS är jävligt snygga och kommer därav köpa dom. Men dom kommer nog bli sist på den listan jag presenterade tidigare!
Citera
2014-09-28, 15:53
Medlem
Jag tycker att dubbel monkstraps är fula eftersom den överliggande delen över plösen är så bred. Det ger ett tungt och övertydligt intryck.

Enkel monkstrap tycker jag är ganska snygg på vissa personer, även om jag inte skulle köpa dem själv. Enkel monkstrap har en relativt smal rem och spänne och ger ett mer harmoniskt intryck än den dubbla. Dubbel monkstrap känns mest som effektsökeri med en udda sko som nu är på modet och är väldigt mainstream och man ser plagiat i varende DinSko-butik i skyltfönsret.
Citera
2014-09-28, 15:57
Medlem
Citat:
Jag tycker det är mer konstruktivt än att skriva ungefär "jag tycker munkskor är fula jämfört med snörskor" som någon gjorde ett par sidor bakåt.

Nu har jag motiverat varför jag tycker dubbla munkskor är fulare än enkla munkskor. Då stör inte min åsikt dina symmetrier mer, så kanske du kan sova gott ikväll.
Citera
2014-09-28, 16:01
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Ok när vi ändå är i farten kanske ni kan hjälpa mig med en annan vattendelare?

Söker nämligen ett par gummisulade split toes , inte alls lätt att hitta visade det sig. Hittills har jag hittat en modell från markovitz och crockett & Jones nya langdon. Men tycker att man borde fått handsydd söm för >5k, och hg modellen är för dyr. Finns ett par fantastiska eduard bonafé (?) på sko ab, men tyvärr lädersula om än med sån där norsk söm.

Någon som sitter inne på tips ?
Citera
2014-09-28, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham

Söker nämligen ett par gummisulade split toes , inte alls lätt att hitta visade det sig. Hittills har jag hittat en modell från markovitz och crockett & Jones nya langdon. Men tycker att man borde fått handsydd söm för >5k, och hg modellen är för dyr. Finns ett par fantastiska eduard bonafé (?) på sko ab, men tyvärr lädersula om än med sån där norsk söm.

http://www.afinepairofshoes.co.uk/collections/alfred-sargent-country-collection-price-asc/products/alfred-sargent-exclusive-charlton-rustic

Jag hade köpt dessa om de funnits i strlk 10. Jag älskar dem.
Citera
2014-09-28, 17:09
Medlem
watson6669s avatar
Citat:

Dessa kanske?

http://www.septiemelargeur.fr/gaspar-leather-sole---last-229-brown-greasy-leather-p32800-en.html
Citera
2014-09-28, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog

Ja, jösses. Detta var sannerligen något jag inte hört förut i den här tråden (eller någon annan tråd här på KSoE)! Fantastiskt hur sinnrika folk kan vara för att motivera sin högst subjektiva smak. Och än mer fantastiskt är det att folk dessutom inte tycks kunna vara nöjda med att hävda sin rent subjektiva uppfattning, utan att samtidigt rättfärdiga densamma genom att hänvisa till något slags allmängiltighet. Ta istället en cigg (eller motsvarande) och slappna av, är mitt heta tips så här på söndagskvisten.

Vän av ordning undrar jag lite vad du tycker om assymetriska tår (på skor)?

Det kan ofta vara lämpligt att skilja på kvantitativa och kvalitativa påståenden. Jag har bara gjort ett kvalitativt påstående om vad jag tycker om ett fenomen. Det följer inte att jag "bryr mig" om man med bry sig menar det folk normalt menar. Jag tycker det är roligt att diskutera med förhållandevis vettigt folk som har motsatta åsikter och skulle inte skriva detta om det inte roade mig att se svaren. Om någon annan dessutom roades av inlägget som ditt lol antyder är det ju extra bra. Jag trollar absolut inte när det gäller åsikten i sig, men det sätt på vilket jag framför den kanske är lite trolligt från min sida

Assymetriska tår behåller isomorfin genom skons mittlinje så exakt samma problem uppstår inte. http://sv.wikipedia.org/wiki/Isomorfi
Speglingen försämras dock så man får nog avgöra från fall till fall.

Citat:
Hur ofta är du iförd endast en sko?

Vi har redan klargjort att det finns en symmetrilinje från slipsknut rakt nedåt och ytterligare två symmetrilinjer som följer byxornas pressveck.
Citera
2014-09-28, 17:58
Medlem
Ett par munkskor har ipsilateral symetri sett med naveln som symetrilinje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in