2014-09-26, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag tror att familjen Johansson sakta försöker förlika sig med det oundvikliga, att deras medlem i flocken KJ har dömts för dråp, en gärnig som egentligen skulle det ha varit mord men hans diagnoser gav honom en kraftig "knäppskallerabbat", det verkar som om rättsväsendet har väldigt svårt att hantera de personer som dyker upp framför skranket med diverse diagnoser i bagaget, lagarna är stiftade för människor som funkar normalt och när en sådan som KJ eller för all det JS i pedofiltråden hamnar där så verkar de bli alldeles villrådiga.

Så är det och jag håller definitivt med dig om att familjen Johansson försöker förlika sig med
eländet som drabbat dem, vissa i familjen inser eländet andra inte.

Så småningom kommer en förändring att ske för kriminella personer "framför skranket",
ge det max fem år. Missbrukarna/fyllona kommer först, sedan "knäppskallarna"
Tills dess får vi se eländet om och om igen. Detta med KJ vart ett jävla förfall för alla
inblandade på alla sätt och vis. Sorgesamt!
Senast redigerad av LKVN 2014-09-26 kl. 23:23.
Citera
2014-09-26, 23:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Emotser dock Q:s förklaring av planterarens påtagliga intresse för ödehuset:
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Vad menar du? Vad har länken med ödehuset att göra?
Citera
2014-09-26, 23:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad menar du? Vad har länken med ödehuset att göra?
Var det inte där ett par delar planterades ut? - Och hur var det med de övriga planteringarna? - Du får ju inte skiten att växa! - Eller rättare: Skiten växer hela tiden men det blir ingenting annat än en dynghög av din haltande hypotes: Alla delar måste stämma i ett helgjutet scenario. - Var kommer KJ:s "försvunna" kniv in, t.ex? - Var det den planteraren använde till att dela tejpen..?
Citera
2014-09-27, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Eftersom Uno både är värdelös och bra på samma gång måste du ju bortse från att hunden inte markerade vid blodfläcken. En hunds markering är aldrig något bevis, alltså är inte heller en utebliven markering något bevis. Därför kan du inte genom att Uno inte markerade vid blodfläcken påstå att blodet kom från en levande VB. Du väljer friskt vad som passar dig och blundar helt för allt annat.
Polisen kan kontrollera om en blodfläck kommer från levande eller avliden person, på samma sätt som gjordes med blodspåret på tejprullen som fanns på skåpet i badrummet. De kom också fram till att blodfläcken på tejpen kom från VB när hon levde.
Naturligtvis borde samma kontroll ha gjorts på blodfläckarna i bagageutrymmet på KJ:s bil, men då måste du fråga spaningsledningen varför de inte beordrade polisen att göra en sådan test.
Vid söket användes hunden Uno som är en likspårshund som markerar kadaverinelukt, den anlitades inte för blodspåret, som man visste tidigare om att det fanns blodspår där, men eftersom hunden Uno inte markerade blodspåret kan man dra slutatsen att blodet kom från VB när hon levde.
Men jag instämmer att det är inte något bevis, utan ett indicium, det skulle naturligtvis varit en fördel om spaningsledningen hade låtit polisen testa blodfläcken.
Jag anser att det har ingen större betydelse om blodfläcken kom från levande eller avlden VB, därför jag är övertygad att blodfläcken är planterat dit och det är lika lätt att plantera en blodfläck från en levande som avliden.
Jag anser att de som tog blodet för plantering kände inte till om kadaverine lukten hur den verkar och gjorde misstaget därigenom, att det var blod från VB när hon levde.
Citera
2014-09-27, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det du gör nu kallas petitio principii Lagro. Det är ett klassiskt argumentationsfel som består i att man förutsätter det som ska bevisas. Typexempel: "Opium får människor att somna eftersom det fungerar som ett sömnmedel" Du säger samma sak i praktiken: "Den största koncentrationen av kadaverin fanns över blodfläcken eftersom det var där den största koncentrationen fanns"

I själva verket vet du inget om det. Inget av det du skriver om hundars förmåga att känna koncentrationen av molekyler ifrågasätter jag på något vis. Men det bevisar inte det du påstår att det bevisar.

Jag ska ge dig en chans till: Svara på om du anser att de här påståendena är rätt eller fel: Om FEL - motivera VARFÖR det är fel.

- Kadaverinet i bakluckan kan härstamma både från blod som läckt ut och från själva kroppen

- Blodet som läckt ut kan vara blod som - precis som Lalajlaj skrev - har runnit ut ur sår på kroppen medan VB fortfarande levde och därför inte har något kadaverin i sig (Fullt möjligt om transporten gjordes ganska snart efter dödsfallet)

- Under drygt två veckor och med en massa saker som legat i bakluckan kan kadaverinet som kommer från blodfläcken och/eller kroppen ha flyttats runt i bagageutrymmet. Även själva urpackningen av saker kan ha påverkat luftmolekylernas position.

Varsågod.

Hela mattan va urpackad innan Uno kom till.
Citera
2014-09-27, 11:31
Medlem
GPS sändare har använts i många år, där användningen blandannat varit att med en sändare på bilen vet man var bilen tar vägen om den exempelvis blir stulen.
Sedan har sändare använts för hundar, dementa personer, barn, vargar och andra rovdjur, man vill veta att de inte försvinner och var de befinner sig.
Det finns mottagare som genom en dataskärm anger exakt var en bil som har inmonterat en sändare förflyttar sig på en karta.
Jag har mycket svårt att förstå att polisen i Boden inte använt sig av detta hjälpmedel vid spaningen på KJ. Med en sådan sändare - mottagare skulle polisen ha vetat exakt var han rört sig med bilen, dygnet runt.
Jag vill ställa frågan varför har de inte använt en dylik utrustning, som finns idag till priser som är en spottstyver.
Citera
2014-09-27, 13:17
Moderator
blomvattnares avatar
Upprepningar, tjafs och annat OT raderat.

/Mod
Citera
2014-09-27, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
GPS sändare har använts i många år, där användningen blandannat varit att med en sändare på bilen vet man var bilen tar vägen om den exempelvis blir stulen.
Sedan har sändare använts för hundar, dementa personer, barn, vargar och andra rovdjur, man vill veta att de inte försvinner och var de befinner sig.
Det finns mottagare som genom en dataskärm anger exakt var en bil som har inmonterat en sändare förflyttar sig på en karta.
Jag har mycket svårt att förstå att polisen i Boden inte använt sig av detta hjälpmedel vid spaningen på KJ. Med en sådan sändare - mottagare skulle polisen ha vetat exakt var han rört sig med bilen, dygnet runt.
Jag vill ställa frågan varför har de inte använt en dylik utrustning, som finns idag till priser som är en spottstyver.

Det av mig fetade.
Tja, vad ska man säga så här långt i tråden. Du/ni förkastar ju redan den existerande tekniska bevisningen, som visar att Kristoffer Johansson från Boden styckmördade VB.
En sändare visar ju inte nödvändigtvis var en person befinner sig. Läggs den i en bil visar den ju bara var bilen befinner sig och inte vem som kör. Personen kan ju parkera bilen och förflytta sig till fots.
Vad ska polisen göra då?
En klurig kille skulle ju ägna sig åt efterhandskonstruktioner och påstå att han hittade sändaren. Han skulle kunna påstå att han placerade sändaren i någon annans bil, om det visade sig att positioneringen av sändaren visade sig vara till hans nackdel.
Senast redigerad av PekkariP1 2014-09-27 kl. 13:38.
Citera
2014-09-27, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Så är det och jag håller definitivt med dig om att familjen Johansson försöker förlika sig med
eländet som drabbat dem, vissa i familjen inser eländet andra inte.

Så småningom kommer en förändring att ske för kriminella personer "framför skranket",
ge det max fem år. Missbrukarna/fyllona kommer först, sedan "knäppskallarna"
Tills dess får vi se eländet om och om igen. Detta med KJ vart ett jävla förfall för alla
inblandade på alla sätt och vis. Sorgesamt!

Menar du att kraven på bevisning kommer bli lägre, eller straffen hårdare ?
Eller att man (återigen) omvärderar psykisk störning ?

Själv tror jag det sista hade fått bäst samhällsnytta använt på rätt sätt, och du har rätt i att det byggts ett antal nya Rättspsykiatriska kliniker de sista åren, några sätts i drift snart.

Om ny fynd kommer fram kanske KJ fälls för mord, då kan man hoppas att han får rättspsykiatrisk vård.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-09-27 kl. 14:50.
Citera
2014-09-27, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Det av mig fetade.
Tja, vad ska man säga så här långt i tråden. Du/ni förkastar ju redan den existerande tekniska bevisningen, som visar att Kristoffer Johansson från Boden styckmördade VB.
En sändare visar ju inte nödvändigtvis var en person befinner sig. Läggs den i en bil visar den ju bara var bilen befinner sig och inte vem som kör. Personen kan ju parkera bilen och förflytta sig till fots.
Vad ska polisen göra då?
En klurig kille skulle ju ägna sig åt efterhandskonstruktioner och påstå att han hittade sändaren. Han skulle kunna påstå att han placerade sändaren i någon annans bil, om det visade sig att positioneringen av sändaren visade sig vara till hans nackdel.

Vad anser du bevisar att KJ styckat VB?
Citera
2014-09-27, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Menar du att kraven på bevisning kommer bli lägre, eller straffen hårdare ?
Eller att man (återigen) omvärderar psykisk störning ?

Själv tror jag det sista hade fått bäst samhällsnytta använt på rätt sätt, och du har rätt i att det byggts ett antal nya Rättspsykiatriska kliniker de sista åren, några sätts i drift snart.

Om ny fynd kommer fram kanske KJ fälls för mord, då kan man hoppas att han får rättspsykiatrisk vård.

Nej jag menar varken lägre eller hårdare straff här utan jag menar att personer med bl a
funktionsnedsättningar skall få en rättvisare och mer för dem anpassad rättsprocess innan
domen faller. Myndigheterna har fått svidande kritik för att inte hantera detta och mer bannor
skall dom ha ifall man ser till detta fall.

Nu blev ju slutresultatet här att HoR bortsåg ifrån KJ:s säregna svammel men vems fel
är det? KJ:s eller förundersökningsledarnas undermåliga förhörsteknik. Varenda dåre i
denna utredning borde ha smisk och bakläxa, åklagare, biträden, rödluvan i MPS,
spejare och spanar o s v.

Att prata rättspsykiatrisk vård kort med mig i denna tråd går inte, vi kommer att gå OT,
det är jämförbart med att börja snack airsoftlekar och vapen med KJ.

Men ja jag tycker KJ skulle dömts till LRV, det kommer verkligen inte att bli någon dans på
rosor för familjen Johansson att få ut sin son efter si så där en 5-6 år skulle jag tro.
Citera
2014-09-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Det av mig fetade.
Vad ska polisen göra då?

Jadu. En fullständig gps-logg hade kunnat lett till en mord-styckplats, oavsett vad någon hävdar att hans bil befunnit sig. Med en mord-och styckplats hade detta mord/dråp varit lättare att lösa. Just nu finns inte ett enda spår av någon mord-styckplats. Två gps:er had med enkelhet kunnat placerats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in