2014-09-04, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Kompis reagagerade mig veterligt inte heller heller
Det fanns blod på rullen oavsett om Uno eller Kompis markerade, vari ligger problemet? Eller skall jag gissa mig till den konspiratoriska varianten att polisen har smetat VB:s blod på tejprullen i efterhand för att sätta dig KJ
Citera
2014-09-04, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Kompis reagagerade mig veterligt inte heller heller

Du kan väl förklara vad du menar? Blodet på rullen var redan upptäckt innan Unos hjälp behövdes för att se om där även fanns föruttnelselukt. Varför blanda in Kompis helt i onödan?
Citera
2014-09-04, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Jag undrade mer vilken din poäng är eftersom det bevisligen var VB:s blod på tejprullen. Vad menar du att Unos intresse eller ointresse skulle göra för betydelse?

Blod från levande eller död.
Uno markerar bara liklukt(cadaverine). Påstår dom i alla fall.
Citera
2014-09-04, 12:11
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu har bloggen tagit upp en händelse som jag har nämnt tidigare: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
http://falletvatchareeya.blogg.se/

Detta inlägg är, anser jag, det hittills mest remarkabla i bloggens historia. Här har vi alltså en åklagare som förvanskar pappans vittnesmål från ett förhör till ett annat och därmed får honom att framstå som en lögnare! Det är skandalöst
Citera
2014-09-04, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Blod från levande eller död.
Uno markerar bara liklukt(cadaverine). Påstår dom i alla fall.
Du kan väl kanske fortfarande göra ett försök att förklara vad du menar? Una har inte markerat på rullen, Uno markerar bara liklukt? Vad är slutsatsen som du drar av detta?
PS Jag hoppas att du inser att "liklukten" inte inträffar med omedelbar verkan. Om du hugger ihjäl någon och får blod på händerna och tar på något och gör en avsättning av blodet så kommer avsättningen inte att ha liklukt.
Citera
2014-09-04, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Detta inlägg är, anser jag, det hittills mest remarkabla i bloggens historia. Här har vi alltså en åklagare som förvanskar pappans vittnesmål från ett förhör till ett annat och därmed får honom att framstå som en lögnare! Det är skandalöst
Eller så är det en åklagare som faktiskt minns fel i frågan om vad som exakt sade i tingsrätten i denna för målet avgörande fråga om han väckte KJ genom att banka eller ringa. Som någon tidigare sagt så saknar närståendes vittnesmål i stort sett betydelse. Det finns ju en anledning till att närstående inte får avlägga vittnesed eftersom de per automatik befinner sig i en lojalitetskonflikt.

Tror du på fullaste allvar att åklagaren medvetet drar lögner när hon hänvisar till vad pappan sagt i tingsrätten? Betänk då att risken är stor att pappan i sten skulle ha hävdat att han inte sagt så i tingsrätten eller risken att TO, som förhoppningsvis lyssnat igenom ljudinspelningen från tingsrätten, invänt att han då inte hört detta. Hovrätten har direkt tillgång till inspelningen från tingsrätten och kan spela upp förhöret omedelbart och så åklagaren hade riskerat en direkt bakslag på sin "medvetna lögn". Nästa fråga är ju varför åklagaren skulle lägga ner mödan på en sådant liten skitdetalj och det är väl signifikant för er KJ-frälsta att ni letar efter halmstrån, tittar i ett stort förstoringsglas, och påstår att det är en tall.
Citera
2014-09-04, 12:35
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
...Tror du på fullaste allvar att åklagaren medvetet drar lögner när hon hänvisar till vad pappan sagt i tingsrätten?..

Nej, tänk att det tror jag inte och det skrev jag inte heller. Försök inte pådyvla mig något och kalla mig inte KJ-frälst, tack så mycket!
En åklagare får inte stå i hovrätten och säga saker som inte är sanna. Att som du gör, försöka bortförklara det med hennes eventuellt dåliga minne, håller definitivt inte. Hade hon varit ordentligt påläst, hade detta inte skett. Nu blev uttalandet förvanskat och icke med sanningen överensstämmande och därmed till men för pappan.
Senast redigerad av Spindelfrida 2014-09-04 kl. 12:37.
Citera
2014-09-04, 12:40
Medlem
Citat:
Du kan väl kanske fortfarande göra ett försök att förklara vad du menar? Una har inte markerat på rullen, Uno markerar bara liklukt? Vad är slutsatsen som du drar av detta?
PS Jag hoppas att du inser att "liklukten" inte inträffar med omedelbar verkan. Om du hugger ihjäl någon och får blod på händerna och tar på något och gör en avsättning av blodet så kommer avsättningen inte att ha liklukt.

Femton till tjugo minuter är dom vanligaste buden på hur lång tid det tar att utveckla liklukt.
Min åsikt är att KJ aldrig har använt den här rullen. Då borde hans DNA ha påträffats på den.
Jag tror inte att den är planterad. Jag tror VB själv har lagt den på skåpet.
Som sagt min åsikt om tejpen.
Citera
2014-09-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Femton till tjugo minuter är dom vanligaste buden på hur lång tid det tar att utveckla liklukt.
Min åsikt är att KJ aldrig har använt den här rullen. Då borde hans DNA ha påträffats på den.
Jag tror inte att den är planterad. Jag tror VB själv har lagt den på skåpet.
Som sagt min åsikt om tejpen.
Nu lämnar ju inte person DNA efter sig hur lätt som helst och i normalfallet krävs någon form av kroppsvätska så enligt din mening så har KJ aldrig använt rullen själv eftersom han vare sig har slickat, masturberat, eller blött på den...
Citera
2014-09-04, 12:44
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jaha, då hade jag fel där. Vad spelar det för roll för resonemanget rent allmänt menar du? Jag har ju aldrig hävdat att han agerade utifrån någon slags idealism: Tvärtom, oavsett om han hämtades till polisen eller gick dit själv så erkände han när insåg att det var lika bra därför att det inte gick att dölja sanningen och att det skulle se ännu värre ut för honom om han fortsatte ljuga. Av förhöret kan vi inte se i vad mån han konfronterades med några uppgifter innan han medgav sitt förhållande.

Poängen är fortfarande att Berg förvisso inte är någon ärlig typ och inte sympatisk heller. Men det finns inget i hans beteende kring försvinnandet som inte lika gärna kan förklaras med att han bara är en vanlig lite smågubbsjuk 50-åring som knullat på sidan och nu blir rädd för att bli indragen och misstänkt. Väljer man min historia går allt ihop logiskt och man hamnar inte i motsägelser som inte kan förklaras, som t ex varför han skulle ha planerat ett mord för att inte bli "avslöjad", fast det måste ha varit helt uppenbart att det var precis det han skulle bli om något hände VB. Eller varför man planerar ett mord men inte ser till att skaffa sig ett ordentligt synkat alibi för mordkvällen. Eller varför en kvinna som enligt vissa skulle ha varit inblandad i en grym mordkomplott sitter och skriver hemska saker på Facebook samtidigt som halva Boden letar och därmed drar ögonen till både sig och mannen. Alla dessa orimligheter som ni blundat för i över ett år, samtidigt som ni uppfunnit en planteringsteori inkluderat att mördaren försökt imitera galningen genom att stycka och sprida ut kroppsdelar i närheten av hans föräldrars hus.

Det är inte jag som har problem med fakta och realism i mina teorier. Det är du och dina alternativteoretikerkompisar.

Det är skillnad på att bli ertappad som lögnare och berätta självmant.
Dom hade bevis på att han ljög så att han berättar frivilligt kan du glömma.

Hur menar du med vanlig lite smågubbsjuk 50-åring som knullat på sidan... Det är inget vanligt med MB... förutom hans snedknullande då. Hur många känner du som samlar på knivar, hotar, slår, ljuger upprepade ggr för polis i mordfall?
Citera
2014-09-04, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nej, tänk att det tror jag inte och det skrev jag inte heller. Försök inte pådyvla mig något och kalla mig inte KJ-frälst, tack så mycket!
En åklagare får inte stå i hovrätten och säga saker som inte är sanna. Att som du gör, försöka bortförklara det med hennes eventuellt dåliga minne, håller definitivt inte. Hade hon varit ordentligt påläst, hade detta inte skett. Nu blev uttalandet förvanskat och icke med sanningen överensstämmande och därmed till men för pappan.
"Detta inlägg är, anser jag, det hittills mest remarkabla i bloggens historia. Här har vi alltså en åklagare som förvanskar pappans vittnesmål från ett förhör till ett annat och därmed får honom att framstå som en lögnare! Det är skandalöst".

Detta är vad du skrev och förvanskar avser ett medvetet handlande. Jag anser också att åklagaren var fel ute i detta fall och gjorde ett misstag men som jag förklarat så var det knappast ett medvetet misstag. Sen utgår i princip alla i rättsväsendet från att anhöriga ljuger så det kan knappast ha påverkat faderns trovärdighet särskilt mycket.
PS Du har inte så låga krav på en åklagare när du kräver att denne skall minnas varje ord som uttalats under en flera dagar lång rättegång. Åklagarna har säkert lyssnat igenom i vart fall delar av förhören från tingsrätten innan hovrättsförhandlingen och säkerligen lyssnat igenom pappans förhör eftersom han hördes igen i hovrätten.
Citera
2014-09-04, 13:03
Medlem
Citat:
Nu lämnar ju inte person DNA efter sig hur lätt som helst och i normalfallet krävs någon form av kroppsvätska så enligt din mening så har KJ aldrig använt rullen själv eftersom han vare sig har slickat, masturberat, eller blött på den...

VBs obesudlade DNA finns också på tejpen.
Skulle KJ sitta och tejpa en bössa med den här tejpen tycker jag det är sannolikt att hans DNA hamnar där. Synd man inte letade upp bössan och kollade den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in