2014-09-26, 17:43
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=MattiasBeming|50508536]

Men hejsan, vad gör du här??! lol

Citat:
Då "mirakelmedicinen" inte botar det outhärdliga och då man flyr in i en dimma istället för att fäkta mot alla livets jävligheter så kan jag inte se alkoholism vara en sjukdom. Inte ens en beroendesjukdom (som bara är att ta på sig "offerkoftan") - utan det handlar snarare om en mental oförmåga, en sinnesfattigdom med ett annat ord.
Jaha så du förstår alltså att alkohol är en matdryck men också mysdryck vilken släpper på hämningar i svåra situationer, inte illa...

Isf Bombay Gin, med lite doftämnen.. är fin för dem med svårare kramper, reumatism är ingen lätt sjukdom! Ledbesvär t.ex.. rödvin värmer lite i kroppen, som vissa reumatiker kan uppleva lindring av... och då kan vissa behöva vin på daglig basis.

Men inte dricka en halva vin, sedan in på systemet, packa boxen på pakethålalren och ge sig ut att cykla tio km i det tillståndet, då är det nåt mentalt, att kanske en halva vin om dagen är något för mycket... kanske ett halvt glas för bästa spin, isf är bättre...

Citat:

Och denna sinnesfattigdom menar jag bero på och orsakas av den så allmänt predikade uppfattningen av "ensam är inte stark" i kombination med den beroende-/behövandepropaganda som det vurmas så starkt för inom politiken (de vill ju göra sig behövda istället för överflödiga) i vårt avlånga land.
LOL! sinnesfattigdom....

menar du nu inte andefattig? i faderns och sonens, samt helige andes namn... vad är denne ande... klurigt det. men.. måste varje skalle veta allt? iaf kan det inte vara köttet, inte kroppen.. det kan vara en ensak. att känna sig-rik-i-anden?

andliga spisen, att nära den är ingen sjukdom, sannerligen icke.

Citat:
Den enskilde individen är m.a.o. förtryckt eller mentalt nedtryckt och underställd kollektivet, vi-andan eller den (till individen) större gruppkänslan. Alkoholism är således inte en sjukdom utan ett samhällsproblem, skapat av en stark kollektiv tilltro till den samhälleliga övermakten. Och då tar man lätt på sig offerkoftan, systemet är liksom byggt så.
Sant.

Citat:
Att ta av sig den bekväma offerkoftan är frivilligt - men inte alltid så lätt.
Det är ingen synd att vara ledsen!

Tvärtom, att visa tårar, är mänskligt och djupt mänskligt, en rätt! att både skratta o gråta.

med eller utan vin.

Citat:
Det är så att säga "lättare sagt än gjort". Man måste tro på sig själv.
Att ensam är stark, är också synnerligen svårt för vem som helst .. att bara ta.... tycker det är mest en floskel, också en kollektiv slgdänga, som rimmar illa. man ska inte sitta och ta skit själv. onödigt med alla dem som tar livet av sig, m.a.o är det väldigt omänskligt att bestraffa mäniskor så hårt som kan göra när vissa känner att de har makten i handen och kan.. driva med liv.

Citat:
Men om inte ensam är stark, så blir ensam stark - om denne bara har den rätta tron.

mvh
Mattias
Så kan det väldigt olyckligt bli till slut, för många lever i glesbygd, med helt andra villkor... lätt att glömma alla stora ytor dit folk skickas... alla får inte ranson... eller provviant,alls icke. så jo, det är brutalt men ibland behöver alkoholister ta itu med literkonsumtionen... att det kan söndra mer än hela, men kanske var mans ensak? ja om proviant är ihopkrafsad, kan den enskilde vilja fortsätta vara enskild, med integritet - dock är det inte spdan alkoholism som kan sägas vara riktigt drabbande....

men den kan ha gjort bort sig för den skull, och ha fått skamvresigheten över sig. så visst är deet mentala störningar med i bilden mot nolltoleranse4n alltid, så även med cannabis, eller cannabis + alkohol... eller lite annan dealing, av okända arter, det är ju livsfarligt att supa på dagl bas.

särskilt om det handlar om småbarn ja även 20-åringar ska väl inte annat än veta sig vara alkisar när de häver i sig tre dagar i veckan, är det lämpligt?! eller är de rubbade? .. de är ju vilseledda.

och hur ofta super säg manliga poliser (det är väl dem som är ledarna) ? nej? ? dränker de sig vid varenda semester? ( ...... )

dem som skapar-ordning-och-reda. med istället ökad smuggling, nice.
Citera
2014-09-26, 19:15
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Jag förmodar att du menar outhärdligt och inte oumbärligt i det textstycke jag har citerat.

Då "mirakelmedicinen" inte botar det outhärdliga och då man flyr in i en dimma istället för att fäkta mot alla livets jävligheter så kan jag inte se alkoholism vara en sjukdom. Inte ens en beroendesjukdom (som bara är att ta på sig "offerkoftan") - utan det handlar snarare om en mental oförmåga, en sinnesfattigdom med ett annat ord.

Och denna sinnesfattigdom menar jag bero på och orsakas av den så allmänt predikade uppfattningen av "ensam är inte stark" i kombination med den beroende-/behövandepropaganda som det vurmas så starkt för inom politiken (de vill ju göra sig behövda istället för överflödiga) i vårt avlånga land.

Den enskilde individen är m.a.o. förtryckt eller mentalt nedtryckt och underställd kollektivet, vi-andan eller den (till individen) större gruppkänslan. Alkoholism är således inte en sjukdom utan ett samhällsproblem, skapat av en stark kollektiv tilltro till den samhälleliga övermakten. Och då tar man lätt på sig offerkoftan, systemet är liksom byggt så.

Att ta av sig den bekväma offerkoftan är frivilligt - men inte alltid så lätt.

Det är så att säga "lättare sagt än gjort". Man måste tro på sig själv.

Men om inte ensam är stark, så blir ensam stark - om denne bara har den rätta tron.

mvh
Mattias

Så en sjukdom måste försöka botas? Alla sjukdomar där behandlingen satsas på symtomlindring?

En alkis får oxascand och b-vit i skinkan, en cancer patient får cellgifter för att minska smärta?

Ingen av dessa lider av ngn sjukdom?
Citera
2014-09-26, 20:43
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag föreslår att den som har tid och ork läser om genernas betydelse för att utveckla alkoholism, om genterapi och stamceller som framtidens bot mot olika beroendesjukdomar. Det är där framtiden ligger, inom genterapin. Och det gäller precis ALLA sjukdomar. Generna styr allt.

Finns det verkligen människor av år 2014 som fortfarande tror att det inte sker fysiska förändringar i hjärnan under det att en beroendesjukdom utvecklas? I så fall, läs på!

Man får intrycket av att vissa här tycker det är lättare att bara tro på sådant man omgående kan ta på eller mäta. Ett blodsockervärde, förändringar i nervernas förmåga genom neurografi och linsens yttre grumlighet vid diabetes, immunförsvarsvärden vid blodtagning för den aids-drabbade eller scanningresultat för den med cancer. För även om det är möjligt att påvisa en skrumpnad lever eller minnesluckor under enkla tester så visar ju "bara" det att den som druckit alkohol väldigt mycket och länge just druckit alkohol väldigt mycket och länge, resonerar de då... Men hur var det då med detta att kunna visa på att en beroendesjukdom håller på att utvecklas? Jo, finare mätningar och forskning - som pågår sedan många år - av förändrade gensvar och strukturer i hjärnans inre, proteiner och receptorer, samt upptäckten av beroendegener som jag länkade till förut.
Snälla vän, ska du hävda generna, ska du faktiskt redogöra fullständig elonomi samtidigt, utan direktkorrelation pengar samt relationer, relationer är nu inte genetiskt, möjligtvis att introvert el extrovert personlighet är vad sammantagen genetisk bild skulle kunna hypotetiskt kunna påvisa, eller vi säger blyghet... och då kommer relationen omedelbart in.

Beroendeskapet börjar inte i generna, det börjar i de relationer som vi tar det från början, ett lit4et barn omges av, inte genetiska ... du kan sätta en apa att bete sig mer civiliserat än en mänsklig individ, under relationskonstellationen och se vad du får se, sätt ut en unge i djungeln, den kommer inte visa sig vara varken civilt kunnig eller visa på einsteinIQ, medan apan kommer att kunna sitta som pedagog och både uppmuntra stimulera och dra fram det engagemang som krävs för att väcka nyfikenhet. Jag anser att du inte diskuterar alkoholproblematikens rötter, utan avviker genom att vilja förklara för drabbade att de själv orsakat sin alkoholism, något som är så puckat eet kan bli.

Alkohol var en kulturdryck, det var alltså relationerna som SKULLE prångla ut olika sorter olika smakämnen, och många fick betalt för att supa. Ingaluna att deras genuppsättning var degenererad, däremot finns rubbade genremsor.... men det var inte rubbade individer som väl var topic, var det inte alkoholism?

Det är ingen genuin sjukdom.

Menar du att indianer är så sjuka att de inte kan ta en öl och en shot utan att balla ur? Skulle genetiska bilden vara orsaken till att "folk blir utslagna av en shot" då skulle man behva idiotförklara rätt många... funkar inte så, du kan inte hellr dra argumentet att rökare har så rubbad ryggmärg att de behövertömmas på de stoff som de i sin natur har cirkulerandes, kan svårt se hur ditt resonemang hänger ihop, verkar duktigt manipulerat.
Senast redigerad av BlackJewel 2014-09-26 kl. 20:46.
Citera
2014-09-26, 20:54
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
Så en sjukdom måste försöka botas? Alla sjukdomar där behandlingen satsas på symtomlindring? En alkis får oxascand och b-vit i skinkan, en cancer patient får cellgifter för att minska smärta? Ingen av dessa lider av ngn sjukdom?
Nej, det är inget måste - men att det inte finns något måste gör inte sinnesfattigdom och/eller psykisk svaghet (jag-svaghet) till en sjukdom utan till ett samhällsproblem (likt en cancersvulst på samhällskroppen) då det är där orsaken till problemet ligger.

Lindring av fysisk/psykisk smärta eller påfrestning är en sak - råda bot, tillrättaläggande eller problemlösning en helt annan.

Nu är jag emot själva begreppet sjukdom då det i sig inte handlar om att se orsaken till det sjuka, ofriska eller osunda tillstånd någon kan ha hamnat i - utan endast handla om fastställandet av diagnoser och därmed en form av dömande utav avvikelser från det normala.

Med andra ord kan jag se att en missbrukare vara sjuk, rent psykiskt, då denne inte är vid god vigör eller vid sin fulla kapacitet mentalt - men att denne skulle lida av en sjukdom kan jag inte se. För många ses det, tvärtom, såsom en lättnad att bli utdömd som avvikande från det normala idag och få en diagnos - framför det att vara lidande av en sådan.

Det ska ju skyllas på allt möjligt i dessa tider av påstådd ansvarsfrihet för det egna välbefinnandet. Det är upp- och nedvända världen. Men det har som sagt sina orsaker i en sjuk samhällskropp, ett sjukt system av övermäktiga förfaranden och dyrkandet av dessa.

mvh
Mattias
Citera
2014-09-26, 20:56
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Jag anser att du inte diskuterar alkoholproblematikens rötter, utan avviker genom att vilja förklara för drabbade att de själv orsakat sin alkoholism, något som är så puckat eet kan bli.

Nej, jag menar tvärtom. Just för att det - likt allt annat - är genetiskt, så har de drabbade ju INTE orsakat sin alkoholism själva. Man väljer inte sina föräldrar.

Sedan är det naturligtvis så att precis vem som helst blir alkoholist förr eller senare om man häller i sig tillräckliga mängder alkohol. Det där att ha ett något lägre genetiskt anlag för att bli alkoholist håller inte hur länge som helst, inte särskilt länge alls faktiskt.

Endast den som helt säkert vet att den kommer att bli alkoholist har orsakat sin alkoholism. Och det vet ju ingen människa på denna jorden på förhand, eller hur?
Citera
2014-09-26, 21:01
Medlem
BlackJewels avatar
Jag förstår mkt väl att asiater har rätt hypoteorier att så gärna vilja fortsätta prångla, inte det... men att kortväxta räs och algätare som inte ens tillagar mat utan tar det rått från havet, sätter sig att utifrån sina lab prångla motvikt till smak för alkohol, det och genetiken, hänger icke ihop! det är politisk craptalk.

finansiell politik, att dom är kuvade sedan generationer med hybris att ges rätt til fortsatt teknisk masshysteri, förstår att de ju svälter om de inte får lön för de sittningar de behövt, men vad har det med deras undermåliga teorier vilka oavsett slår fel, att göra?

Asien är ju en hungrig kontinent, eller hur att asiater länge längtat att komma ur sina bojor av det massiva förtryck? men att de därmed får tröstbejakanden i att lika massiv snedspårad forskning HAR begåtts så notoriskt seriellt, nej tack, svårt att se Asien som häftigt ju mer man förstår vad mer de exporterat mer än sitt skitsmutsiga silke. Vem fan behöver billioner maskar att spinna strävt tyg för att ändå behöva tio tusen ytterligare bearbetningar? utifrån att det är för lite ull? stackars jävla gotlandsfår eller får öht, att vilka inte får mat på bordet om man utnyttjade fåren lite bättre istället för att se ull som rikemansmaterial, det var inte så särskilt kort tid man industrialiserade äkta silke... vad kostar ett meterhelvete silkestyg, och vad fick jag se att viss väv kostar metern, ca 1900 kr/metern. om sådan ekonomi står relevant, är det inte så konstigt att man kan köra detärdittfel att du är alkoholist eftersom dina gener är undermåliga. Nej, att man ändå lyckats få folk att skämmas över att ta en öl eller att det går igång ångest över en rök, är ju så jävla sjukt i huvudet så jag enbart kokar.

FASCISM. Du skulle adrig våga neka en infödingsindian en rök, hellre ge hen nobelpriset, men så fort dörrarna sstängs och man börjar leka loss själv utan insyn, heter det att det är individen själv som får ifrågasätta sig i saken att beffinna sig på en jord där sociala behov i urbaniseringen, är skitstora! och övervägande livsviktiga, att då förbise när ÖVERKONSUMTION är igång, är ju något helt annat .... det kan ha med förstånd att göra, men tror inte du ev förstår vad ekonomisk depravering är, du menar alltså att fattigdom är GENETISKT?

trippel , tuggae man inte tobak förr utifrån djup fattigdom? berätta vad fattigdom är, genetiskt? du kommer liksom andra inte klara konststycket att korrelera fattigdom till mänsklig genuppsättning, hade varit kul men det är falsifierat.

men man kan alltid trolla..... ju mer man tror , desto mer dyrkar man fatalism, så var så god, ler katastrofer på jorden kommer ju av den spektakulära ivern att hävda sig och sin tes som varande "heligt tillämpbar".

det kan bli livsfarligt att häva gener, då alla inte tåler polemik där en säger jo det är dina gener som gör att du är sugen på alkohol, medan motståndaren säger nej... att vara sugen på en öl, vin eller grogg.. är inte genetiskt beroende på fel-i-generna, däremot att industrialismen, prånglat... och krögare prånglat.. prångel el prånglaren må vara rubbad här, inte den som drabbas av dominant personlighetsklyvning att prångla fastän det ses förgiftning.

men de försupna, vad vet man vad prånglare mer stoppar i glas? jag tog en gång en klunk av ett glas och däckade direkt. är de drabbade genetiskt i behov av lite professionell behandling really? utifrån att ha gjort vad, spytt så moralister ser att deet kommer spya ur mun på folk?

för att de ska elelr fick sig en fundamentalistisk läx OCH TURSAMT INTE FRAMFÖR MOTORVÄGAR? var sjuka i huvudet egentligen? egentigen ine helt upnådde människostatus? för teknisk labpersonal, känner sig själv som kandidater att kanske kanske kanske, kanske.... chansa att få nobelpris? redan en labelev.. känner väl näsborrar fladdra och kan dra runt med känslan av att egentligen höra hemma i mensa, utifrån att klara av att hålla i ett rör och penna i andra handen.. tio sådana här till :
Senast redigerad av BlackJewel 2014-09-26 kl. 21:08.
Citera
2014-09-26, 21:02
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Nej, jag menar tvärtom. Just för att det - likt allt annat - är genetiskt, så har de drabbade ju INTE orsakat sin alkoholism själva. Man väljer inte sina föräldrar.

Sedan är det naturligtvis så att precis vem som helst blir alkoholist förr eller senare om man häller i sig tillräckliga mängder alkohol. Det där att ha ett något lägre genetiskt anlag för att bli alkoholist håller inte hur länge som helst, inte särskilt länge alls faktiskt.

Endast den som helt säkert vet att den kommer att bli alkoholist har orsakat sin alkoholism. Och det vet ju ingen människa på denna jorden på förhand, eller hur?
Nej, föräldrar har inte med detta attt göra : relationer har.

konstellationer, strategi.
Citera
2014-09-26, 21:03
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Nu är jag emot själva begreppet sjukdom då det i sig inte handlar om att se orsaken till det sjuka, ofriska eller osunda tillstånd någon kan ha hamnat i - utan endast handla om fastställandet av diagnoser och därmed en form av dömande utav avvikelser från det normala.

Om du visste hur mycket jag hatar allt detta djävla dömande av individer. Ofta missförstås jag dessutom att göra det själv, vilket gör mig sne som fan.

Jag tror på reinkarnation. Det borde fler göra. För mig innebär det att vi går runt hela varvet i alla växter, djur och människotyper som finns - hög, låg, fattig, rik, gul, röd, svart, vit, kommunist, kapitalist i några miljarder liv per individuell själ. Inser man det så inser man också att man som människa inte kan döma någon annan individ, det är inte vår sak. Nästa liv hamnar vi där själva. Det vet vi om.

Gillar mycket av det du skriver.
Citera
2014-09-26, 21:21
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Men hejsan, vad gör du här??! lol

Citat:
Men inte dricka en halva vin, sedan in på systemet, packa boxen på pakethålalren och ge sig ut att cykla tio km i det tillståndet, då är det nåt mentalt, att kanske en halva vin om dagen är något för mycket... kanske ett halvt glas för bästa spin, isf är bättre...
Nej, jag ser inte den som gör detta lida av någon sjukdom för att dennes beteende inte är det normala beteendet - i sådant fall skulle orginalitet vara en sjukdom och samhällsanpassning eller konformitet vara ett sundhetstecken, något jag absolut inte håller med om.

Det handlar om en mental svaghet för något vid beroenden och alkoholism medan det vid reumatism handlar om en funktionsnedsättning i och med det autoimmuna "flödet" i kroppen. Att den missbrukande inte är den samhällsförsörjande löneslaven eller en kassako för staten ser jag dock inte som en nedsättning av dennes funktion, en sådan människosyn har inte jag - men att denne flyr från något, rent mentalt, är däremot något jag kan se.

mvh
Mattias
Citera
2014-09-26, 21:50
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Om du visste hur mycket jag hatar allt detta djävla dömande av individer. Ofta missförstås jag dessutom att göra det själv, vilket gör mig sne som fan.
Mmm... det är inte så lätt för många att skilja sak från person och då kan ju ens egna bedömningar av något missuppfattas avse någon istället. Jag förstår vad du menar men jag har råkat ut för det så många gånger så jag aldrig sne utan förklarar förhållandet mellan sak och person i de fall detta händer.

Citat:
Jag tror på reinkarnation. Det borde fler göra. För mig innebär det att vi går runt hela varvet i alla växter, djur och människotyper som finns - hög, låg, fattig, rik, gul, röd, svart, vit, kommunist, kapitalist i några miljarder liv per individuell själ. Inser man det så inser man också att man som människa inte kan döma någon annan individ, det är inte vår sak. Nästa liv hamnar vi där själva. Det vet vi om.
Själv ser jag reinkarnation vara en själslig företeelse. Detta betyder att du både dör och kommer till liv ett flertal gånger (om du har livsgnistan) under din tid här på jorden. Reinkarnation (vilket innebär "åter i köttet" på ren svenska) innebär då det tillfälle då man återfår sin själskraft efter att ha varit själsligt död och därmed andefattig under en tidsperiod.

Jag ser tiden på jorden vara en resa som innefattar alla möjliga sinnes-/själstillstånd och därför förstår jag också vad du menar men menar själv att "nästa liv" är något man får uppleva under sin sammanlagda livstid här på jorden... om man nu kan betrakta sig såsom dödlig, rent själsligt, och därmed aldrig begått ett fundamentalt (eller tillräckligt många) fel.

Citat:
Gillar mycket av det du skriver.
Det var trevligt att höra.

mvh
Mattias
Citera
2014-09-27, 21:48
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:

Nej, jag ser inte den som gör detta lida av någon sjukdom för att dennes beteende inte är det normala beteendet - i sådant fall skulle orginalitet vara en sjukdom och samhällsanpassning eller konformitet vara ett sundhetstecken, något jag absolut inte håller med om.

Det handlar om en mental svaghet för något vid beroenden och alkoholism medan det vid reumatism handlar om en funktionsnedsättning i och med det autoimmuna "flödet" i kroppen. Att den missbrukande inte är den samhällsförsörjande löneslaven eller en kassako för staten ser jag dock inte som en nedsättning av dennes funktion, en sådan människosyn har inte jag - men att denne flyr från något, rent mentalt, är däremot något jag kan se.

mvh
Mattias

Kan bara instämma med föregående talare, mycket bra skrivet!!
Citera
2014-09-28, 07:35
Medlem
Kakap0s avatar
Två anställda till chefen:

Anställd #1: - Hej kan inte komma till jobbet idag, har influensa
Anställd #2: - Hej kan inte komma till jobbet idag, har alkoholism

Undrar vem som får jobba kvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto