2014-09-25, 20:43
Medlem
Riddarhusets avatar
Sverigegrabben????Svara varför det var viktigt!!!
Citera
2014-09-25, 20:54
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag vet inte vad det handlar om allt, men visst sjutton är det ett slags statligt kontrollerande av människor? Jag börjar fundera på om inte de med diagnoserna Bipolär, adhd, alkoholismen, och allt vad det nu heter egentligen är de friskaste av alla. Reagerar!!!!!!! Mår pest! Ensamma! Men måste tystas, jag vet inte men har faktiskt tänkt så också. Jag är stark motståndare mot droger och alkohol. Vet hur det raserar familjer och jag som ung tjej var själv på väg åt fel håll. Vad tror du om det jag skrivit? Är jag ute och cyklar?
Jo, det finns en inneboende kärlek (eller förälskelse) till övermakten hos gemene man vill jag påstå - men till skillnad från dig vill jag påstå att det är den (övermakten) som är själva ursprunget till raserade familjeförhållanden och missbruk, oavsett på vilken nivå denna övermakt utövas, i familjen, mellan två, i jobbet, i samhället eller i riket/världen i stort.

Du är med andra ord inte helt ute och cyklar, du går snarare bredvid och leder cykeln för hand.

mvh
Mattias
Citera
2014-09-25, 22:21
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Glad för din solskenshistoria här!

Jag vill dock jämföra alkoholism med celiaki.
Att avstå är inte detsamma som att vara helt frisk.

herregud.. du jämför en person som frivilligt häller i sig kopiösa alkohol varje dag tills hans kropp inte längre kan leva utan alkoholen, med en persons kropp som av NATURLIGA skäl inte klarar av gluten.

1000 spänn på att du är newage religös likväl..

Sluta skylla ifrån dig alkoholist, du skapade din kropp med all sprit du slängde i dig, ditt liv ditt misstag.

Att avstå från alkohol om man har problem med sprit sinnet så är man helt frisk i huvudet.
Om man inte gör det, så har man MENTALA problem, inte en jävla sjukdom...

CANCER är en sjukdom.. DIABETES är en sjukdom.. AIDS är en sjukdom..

Lär dig skillnaden
Citera
2014-09-25, 22:37
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
herregud.. du jämför en person som frivilligt häller i sig kopiösa alkohol varje dag tills hans kropp inte längre kan leva utan alkoholen, med en persons kropp som av NATURLIGA skäl inte klarar av gluten.

Att avstå från alkohol så är man helt frisk i huvudet.

Du har inte fattat vad jag menar. Den som har ett beroende vräker inte i sig alkohol frivilligt,
annars hade inte personen ifråga ett beroende.

Dessutom är inte glutenintolerans ett naturligt tillstånd.
Tvärtom menar man att man belastat kroppen med för mycket gluten,
alternativt om man får det som barn så har man introducerats för tidigt.
Dessutom spelar generna in för om man utvecklar sjukdomen eller ej.
Precis som alkoholism med andra ord.
Både glutenintolerans och alkoholism är belastningssjukdomar.
Bägge kan känna sig "friska" om de avstår det de inte tål,
men man kan inte bli fri från det.

Det sista håller jag dock med om, att avstå från alkohol helt är ett friskhetstecken.

Men visst, var och en blir salig på sin tro...
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-09-25 kl. 22:41.
Citera
2014-09-25, 22:44
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Läs Miki Agerbergs bok Kidnappad hjärna
Beskriver väldigt bra beroendefrågor och allt som har med missbruk att göra.

Noterad. Nyttig bok.
Citera
2014-09-26, 11:57
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Sverigegrabben????Svara varför det var viktigt!!!

Eftersom det är en väldigt viktig fråga och påverkar vår yrkesetik och yrkesheder. Ja det är till viss del semantisk som du uttrycker dig men semantiska frågor är här väldigt viktiga. Oavsett hur många som säger det så är alkoholism ingen sjukdom. Att för mig jämföra en alkoholists problem med en person som lider av låt säga obotlig cancer för att hårddra det är helt befängt!
Citera
2014-09-26, 11:58
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Det spelar ingen roll vad någon av oss tror eller tycker om det här.
Om WHO klassar alkoholism som en sjukdom är det en sjukdom.

Om den högsta auktoriten på 1600-talet dvs Vatikanen påstod att häxor existerade så hade de rätt?
Citera
2014-09-26, 12:57
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0

1000 spänn på att du är newage religös likväl..

Sluta skylla ifrån dig alkoholist, du skapade din kropp med all sprit du slängde i dig, ditt liv ditt misstag.

Att avstå från alkohol om man har problem med sprit sinnet så är man helt frisk i huvudet.
Om man inte gör det, så har man MENTALA problem, inte en jävla sjukdom...

CANCER är en sjukdom.. DIABETES är en sjukdom.. AIDS är en sjukdom..

Lär dig skillnaden

Du är inte påläst på vad ett beroende handlar om..
Desto mer omfång beroendet tar över missbrukaren. Desto mer ändras hans beteende och han börjar tro att alkoholen (som ett exempel på droger eller vanor som kan göra brukaren beroende) är hans enda sett att klara av att sova, enda sett att bli av med oro och ångest, och tillslut är missbrukaren så omslukad av beroendet att denne är övertygad om att den enda ljuspunkten i livet är drogen ifråga. Utan den ljuspunkten skulle livet som endast är fullt av ångest och misslyckanden.

Hur kan det då vara frivilligt att dricka när beroendesjukdomen (som är den egentliga sjukdomen, att dricka sig till en beroende är bara ett utav många sätt man få denna sjukdom) har tagit över så stor del av missbrukaren att han är övertygad att självmord är oundvikligt om den drog beroendet visar sig i försvinner.

Det låter säkert sjukt överdrivet för dom som aldrig upplevt det själv. Men dessa saker är precis vad alla som hamnat i ett mångårigt beroende går igenom..

Så det är frivilligt, men egentligen inte då livet blir oumbärligt utan denna mirakelmedicin som botar allt ont som kan kan träffa en, alla dödsfall och alla jobbiga känslor som skam, ångest, och all sorg. Så det slutat i självmord, det är man övertygad om. Då behöver man hjälp, terapi, sömnmedel och något för att hantera akuta abstinensen, samt något som är stämningsstabiliserande, så man kan klara sig som nykter igen, då är bara att gå till affären ett helvete, Man har ju inte varit underdrogens skydd mot känslor i alla möjliga situationer man riskerade att få.
Citera
2014-09-26, 13:13
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
"--- haft kuraget att sluta och ta ansvar för ditt beroende som du har haft utan att skylla det på sjukdom"

Detta påstående gör ju att din attityd till alkoholisten lyser igenom. Och därifrån får du din åsikt. Du vill inte att alkoholisten skall kunna skylla ifrån sig och slippa ta eget ansvar.
I praktiken fungerar det inte så riktigt i alkoholterapi.
Du har ju inte ngn som helst erfarenhet av det så jag kan berätta för dig att i KBT är det en fördel att inte skuldbelägga pat. utan koncentrerara sig på att tänka annorlunda så att inte sjukdomen vinner. Genom KBT kan du inte besegra alkoholismen, den finns kvar, men du kan däremot se till att du inte dricker.
Likadant är det inom AA; du berättar om att du varit nykter alkoholist i 5 år, tog ett järn för nu har du visat på att alkoholen inte kan skada dig längre, att du har kontroll. men ack nej. Bara två veckor senare har du varit borta från jobbet, slagit frun, blivit hittad på parkbänken och åkt dit för rattfylla. Kurage? Fel ord min vän. Sjukdom är rätt ord

Är ju ofta folk som inte själv har erfarenhet av alkoholism som uttalar sig så. Om alkoholism inte vore en sjukdom skulle alkoholisten kunna sluta dricka lika lätt som medelsvensson. Att så många alkoholister inte klarar att sluta tycker jag bevisar att det är en sjukdom.
Citera
2014-09-26, 13:40
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
Så det är frivilligt, men egentligen inte då livet blir oumbärligt utan denna mirakelmedicin som botar allt ont som kan kan träffa en, alla dödsfall och alla jobbiga känslor som skam, ångest, och all sorg.
Jag förmodar att du menar outhärdligt och inte oumbärligt i det textstycke jag har citerat.

Då "mirakelmedicinen" inte botar det outhärdliga och då man flyr in i en dimma istället för att fäkta mot alla livets jävligheter så kan jag inte se alkoholism vara en sjukdom. Inte ens en beroendesjukdom (som bara är att ta på sig "offerkoftan") - utan det handlar snarare om en mental oförmåga, en sinnesfattigdom med ett annat ord.

Och denna sinnesfattigdom menar jag bero på och orsakas av den så allmänt predikade uppfattningen av "ensam är inte stark" i kombination med den beroende-/behövandepropaganda som det vurmas så starkt för inom politiken (de vill ju göra sig behövda istället för överflödiga) i vårt avlånga land.

Den enskilde individen är m.a.o. förtryckt eller mentalt nedtryckt och underställd kollektivet, vi-andan eller den (till individen) större gruppkänslan. Alkoholism är således inte en sjukdom utan ett samhällsproblem, skapat av en stark kollektiv tilltro till den samhälleliga övermakten. Och då tar man lätt på sig offerkoftan, systemet är liksom byggt så.

Att ta av sig den bekväma offerkoftan är frivilligt - men inte alltid så lätt.

Det är så att säga "lättare sagt än gjort". Man måste tro på sig själv.

Men om inte ensam är stark, så blir ensam stark - om denne bara har den rätta tron.

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2014-09-26 kl. 13:43.
Citera
2014-09-26, 13:53
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag föreslår att den som har tid och ork läser om genernas betydelse för att utveckla alkoholism, om genterapi och stamceller som framtidens bot mot olika beroendesjukdomar. Det är där framtiden ligger, inom genterapin. Och det gäller precis ALLA sjukdomar. Generna styr allt.

Finns det verkligen människor av år 2014 som fortfarande tror att det inte sker fysiska förändringar i hjärnan under det att en beroendesjukdom utvecklas? I så fall, läs på!

Man får intrycket av att vissa här tycker det är lättare att bara tro på sådant man omgående kan ta på eller mäta. Ett blodsockervärde, förändringar i nervernas förmåga genom neurografi och linsens yttre grumlighet vid diabetes, immunförsvarsvärden vid blodtagning för den aids-drabbade eller scanningresultat för den med cancer. För även om det är möjligt att påvisa en skrumpnad lever eller minnesluckor under enkla tester så visar ju "bara" det att den som druckit alkohol väldigt mycket och länge just druckit alkohol väldigt mycket och länge, resonerar de då... Men hur var det då med detta att kunna visa på att en beroendesjukdom håller på att utvecklas? Jo, finare mätningar och forskning - som pågår sedan många år - av förändrade gensvar och strukturer i hjärnans inre, proteiner och receptorer, samt upptäckten av beroendegener som jag länkade till förut.
Citera
2014-09-26, 17:26
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floki
Flytta tråden om den hamnat i fel kategori..

Vad säger ni flashbackare? är alkoholism en sjukdom?

Jag själv säger att dne inte är det, cancer är en sjukdom, på riktigt, inte alkoholism. Argument för/emot?
Alkoholism är en mani, så sjukdom.. beroende på hur manin uttrycks hos resp. individ. Alla alkoholister är inte sjuka, dock maniska där alkoholismen uttrycks i dagligt behov av intag.

Men också beroende på vilken alkohol den drabbade kräver för att "känna sig normal", det kan handla om ångest, ångest är ingen sjukdom.
Så är det ångest som en drabbad har, men fått råd att dränka ångest med sprit, då är den drabbade ju faktiskt inte sjuk, utan felinformerad och olyckligt drabbad.

Alkoholism kan också ha ptsd i botten, ptsd är ingeen sjukdom det heller, utan en reaktion på annat.

Men i Sverige klassas alkoholism, eller lust att dricka alkohol, med betydligt snävare kriterier än i de flesta anddra länder, kanske för att svenskar smugglar lite mer än andra , svårt att veta.

Men alkoholism är en sjukdom när alkoholisten menar att den kan köra bil och samtidigt supa. Nu har t.o.m branchhandlare bjudit på sprit i vetskap om att de bjuder schaufförer, då kan man säga att säljare vilka serverar sprit till schaufförer, är sjuka och de facto, är psykiskt sjuka. Nu är branchorg. väldigt starka och stridsvilliga, men sjukdomen behöver inte alls tillskrivas den som drabbats av plötsligt behov av en massa alkoholintag, det kan lika gärna handla om djupt felaktig desinformation, så jag är inte benägen att säga alkoholism vara en sjukdom.

Sverige är unikt, tänk på det, unik = udda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in