2014-09-25, 16:40
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
En sjukdom är något som du ej kan på påverka förloppet på.

Det var nog det mest häpnadsväckande jag läst någonsin.
Ska låta det sjunka in lite, samtidigt som jag går ett par ärenden.
För varför i så fall behandla någon sjukdom eller skada överhuvudtaget?

Citera
2014-09-25, 16:44
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det var nog det mest häpnadsväckande jag läst någonsin.
Ska låta det sjunka in lite, samtidigt som jag går ett par ärenden.
För varför i så fall behandla någon sjukdom eller skada överhuvudtaget?

Man kan ej sluta vara sjuk, man kan sluta dricka alkohol. Så menade jag.
Citera
2014-09-25, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Sociala arvet och psykisk påfrestning under barndomen då föräldrar super kan leda till självmedicinering för att över huvudtaget orka med livet.
Det ena leder så att säga till det andra. Och en del som kommer från en alkoholistfamilj blir helt anti mot alkohol. Eller själva missbrukare.
Jag är själv uppvuxen med alkoholism och blev själv som tonåring snabbt beroende av alkohol och droger. Helt drogfri sedan många, många år tillbaka. Nyttjar inte ens alkohol.
Att växa upp i familjer med alkoholproblematik är enormt psykiskt påfrestande.
OCH är det då ingen som ingriper(vilket folk oftast inte gör) blir man helt utlämnad i samhället.
Alla vet om det men ingen pratar om det eller säger något, vilket leder till total ensamhet för den anhörige eller barnen. OCH det värsta av allt är att man vet och märker att folk pratar OM det men aldrig TILL en.

You nailed it!
Citera
2014-09-25, 17:28
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Cancer kan styras av gener så du missuppfattar nog lite nu lilla gubben
Lilla gubben? Du kanske ska lämna skolbänken och komma tillbaka när du fått en sisådär 10års erfarenhet så kan vi börja diskutera.

Innan du ens häver dig ut dravel som "cancer kan styras av gener" borde du kanske lära dig vad gener faktiskt är och geners relation till sjukdomar.

Det finns inga cancergener och inga alkoholistgener, inte heller idiotgener eller genigener.
Citera
2014-09-25, 17:49
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:
Vad vi vinner på? Det handlar ju ej om det. Vad vinner vi på om vi kallar en bil för cykel? Frågan är faktiskt lika dum. En sjukdom är något som du ej kan på påverka förloppet på. Du kan ej sluta ha cancer eller AIDS. Du kan ej ens sluta bli förkyld genom att vidta åtgärder även om du såklart kan underlätta ett tillfrisknande. Men du kan sluta dricka alkohol och sluta vara en Alkoholist eller till och med vänja dig av vid beroendet och fortsätta dricka fast i rimliga mängder. Detta är orimligt men det har förekommit som jag har lärt mig under de senaste 2 månaderna.
En sjukdom är något vi kan påverka förloppet på. Du har fel. Det är tragiskt att vi skall få så rigida läkare so inye förstår att patienten själv kan påverka sin sjukdom, som t ex anorexia. Hoppas vi aldrig träffas i vården.
Den där definitionen du har; kan du vara vänlig att berätta vart du har fått den? Är det din egen konstruktion?
Citera
2014-09-25, 17:59
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Vad vi vinner på? Det handlar ju ej om det. Vad vinner vi på om vi kallar en bil för cykel? Frågan är faktiskt lika dum. En sjukdom är något som du ej kan på påverka förloppet på. Du kan ej sluta ha cancer eller AIDS. Du kan ej ens sluta bli förkyld genom att vidta åtgärder även om du såklart kan underlätta ett tillfrisknande. Men du kan sluta dricka alkohol och sluta vara en Alkoholist eller till och med vänja dig av vid beroendet och fortsätta dricka fast i rimliga mängder. Detta är orimligt men det har förekommit som jag har lärt mig under de senaste 2 månaderna.
Ja varför är denna fråga så viktig för dig så att du debatterar den? Är det av purt intresse för semantik? Varför är detta viktigt tycker du? Så att jag förstår din poäng. Jag tror du förstår MIN poäng men anser att den inte är viktig eller ens sann. men DIN poäng då?
Citera
2014-09-25, 18:06
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Det finns inga cancergener och inga alkoholistgener, inte heller idiotgener eller genigener.

I vissa släkter förekommer cancer mer än i andra, sjukdomen går alltså i arv.
Och det måste väl ha med gener att göra.
Citera
2014-09-25, 18:08
Medlem
curiamobiliums avatar
Ja här går sverigegrabben och läser och får reda på att alkoholism är en sjukdom. Han borde fråga sin lärare varför man klassar det som en sjukdom.. Jag är nyfiken på Sverigegrabbens skäl till att bry sig om den definitionen, är det ett rent språkligt intresse?
Citera
2014-09-25, 18:21
Medlem
Mugsys avatar
Det spelar ingen roll vad någon av oss tror eller tycker om det här.
Om WHO klassar alkoholism som en sjukdom är det en sjukdom.
Citera
2014-09-25, 18:41
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Det spelar ingen roll vad någon av oss tror eller tycker om det här.
Om WHO klassar alkoholism som en sjukdom är det en sjukdom.

Är det inte beroendet/missbruket som är sjukdomen, enligt who? Alkoholismär ett av flera sätt sjukdomen visar sig.
Citera
2014-09-25, 18:58
Medlem
goran744s avatar
Läs Miki Agerbergs bok Kidnappad hjärna
Beskriver väldigt bra beroendefrågor och allt som har med missbruk att göra.
Citera
2014-09-25, 19:42
Medlem
Riddarhusets avatar
Jag vill veta varför frågan är så väsentlig för Sverigegrabben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in