Citat:
Ursprungligen postat av
MattiasBeming
Om du bortser från vetenskapen och deras teoretiska sjukdomar, kan du då se att all form av missbruk rör sig om sinnestillstånd eller sinnesläge - att det, så att säga, brister någonstans rent spirituellt eller mentalt? Det lätt att slänga ur sig sjukdomar hit och dit som vetenskapen gärna gör i försvagandet av individen men kan du inse att det är i hur man mentalt förhåller sig (eller befinner sig) i sinnet som avgör huruvida man hemfaller åt exempelvis missbruk eller inte?
Ser du skillnaden mellan den nedstämde eller förtryckte och den högstämde eller upphöjde? Och kan du se att det andra kan orsaka det första? Kan du också se en missbrukares mentala position i samhället eller i världen och att det finns företeelser i detta samhälle eller i denna värld som förorsakar den missbrukandes mentala position i sitt sinne?
Det är som sagt lätt att snacka om diagnoser och sjukdöma till höger och vänster som vetenskapen gör - men det går också att se att vetenskapen är en del av det som förorsakar det nedstämda eller förtryckta sinnestillståndet - i och med sin upphöjda och så allmänt dyrkade existens - hos dem som inte är dess följare eller avgudadyrkare.
mvh
Mattias
Ja jag kan hålla med dig om att det rör sig om sinnestillstånd och sinnesläge och att man kan självmedicinera i de fallen.
Och ja jag är mycket väl medveten om nedstämda och förtryckta eller dess motsats högstämd och upphöjd.
Jag vette sjutton om alla konstiga diagnoser är sant längre? Kanske allt är för att få en människa att vara tyst eller ses som sjuk av samhället?
Jag har trott att alkoholism varit en sjukdom men även ifrågasatt det och ibland tycker jag också att det verkar som att samhället vill fördumma oss genom att låtsas vilja ta hand om oss via statliga systembolag och att vi skall dricka oss dumma eller hur jag skall uttrycka mig.
Nästan som: Nu är det helg, ta dig en lite sup eller att glas vin men drick med måtta och så en liten skylt bredvid, har du problem med alkohol? Dricker du eller någon i din närhet för mycket och sedan ännu en skylt under den: Billigt vin idag.
Jag vet inte vad det handlar om allt, men visst sjutton är det ett slags statligt kontrollerande av människor?
Jag börjar fundera på om inte de med diagnoserna Bipolär, adhd, alkoholismen, och allt vad det nu heter egentligen är de friskaste av alla. Reagerar!!!!!!! Mår pest! Ensamma! Men måste tystas, jag vet inte men har faktiskt tänkt så också.
Jag är stark motståndare mot droger och alkohol. Vet hur det raserar familjer och jag som ung tjej var själv på väg åt fel håll.
Vad tror du om det jag skrivit? Är jag ute och cyklar?