Citat:
Ursprungligen postat av
namo
Som jag sa tidigare är Kobane strategisk viktig för isis eftersom staden ligger på gränsen till Turkiet. Från Turkiet kan utländska jihadister ansluta sig till isis samtidigt som de kan köra in ammunition, vapen och utrustning den vägen.
Det som slutar aldrig förvåna mig är det här, rätta mig om jag har fel: Regimen är bäst utrustad av alla inblandade aktörer, men hur kommer det sig att regimen inte gjorde slut på antingen isis eller FSA? Regimen tillsammans med sina allierade har allt till sitt förfogande! Vissa påstår att Assad är bäst lämpad till att förgöra isis men man undrar vem stoppar han? Halva landet är nästan förlorad och regimens framgångar liknar isis och FSA:s! Är det för att regimen är feg eller för dålig på att kriga? Det kan inte vara något annat orsak! Skyl inte på USA eller något annat, regimen har visat sig vara svag.
Det är svårt att besegra grupper som får ständigt nya rekryter från alla fronter, in i landet. FSA är nästan i princip like väl beväpnad som regimen förutom flyg då.
Regimen har även svåra problem med spioneri och allmän oordning i armen, många som byter sida.
Dock på senare tid, vinner regimen, så vitt jag vet.
Kriger har pågått i mer än 3 år, och regimen är inte nära på att förlora, man kontroller även alla större städer.
Dock måste jag erkänna, att jag inte är insatt i den fronten.