2014-09-26, 01:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Efter kobane så är det fri lejd till Aleppo, därför är de motiverade att strida mot IS i förebygande syfte eller vad man ska kalla det.

Då kan Isis lättare ta sig in i Syrien från Turkiet menar du?
Man får hoppas att kurderna klarar sig och att civila i landet överlever detta.
Citera
2014-09-26, 02:00
Avslutad
Såg nyss IS senaste film flares of war och blev rätt chockad hur "snygg" och välgjord filmen var. Trots en massa propaganda skit så går dem igenom olika delarna hittills på ett sätt som jag tror många häpnar över. Det är fan nästan komiskt. Filmen övertygar en om att dessa råttor är betalda av någon/några större organisationer/länder. Äckliga kryp.

Respekt till kurderna som håller ut i Kobane trots dålig utrustning. Hur pass allvarligt är det om Kobane?
Citera
2014-09-26, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Såg nyss IS senaste film flares of war och blev rätt chockad hur "snygg" och välgjord filmen var. Trots en massa propaganda skit så går dem igenom olika delarna hittills på ett sätt som jag tror många häpnar över. Det är fan nästan komiskt. Filmen övertygar en om att dessa råttor är betalda av någon/några större organisationer/länder. Äckliga kryp.

Respekt till kurderna som håller ut i Kobane trots dålig utrustning. Hur pass allvarligt är det om Kobane?

Du kan läsa min rapport en sida bak, och sedan följa tråden för framtida uppdateringar.

ISIS är inget annat än världens smutsigaste personer samlade. Många är knarkare, många ber inte, många är mördare eller våldtäktsmän som vill göra verklighet av sina fantasier, många är unga, totalt hjärntvättade. Allt dåligt du kan komma upp med, finns bland de.

Låt dig inte luras av "islamiska staten"

Det är en hund som skäller och biter på order.
Citera
2014-09-26, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackOwl
Är väl antagligen på väg med förnödenheter till den turkiska enklaven i Syrien.

Är de i strid att de behöver extra ammunition? Och även om det är sant, varför ska isis tillåta en conjoy med lastbilar och militära fordon passera deras mark?

Turkiet och ISIS är allierade.

Ammunitionen är garanterat på väg mot isis som försöker inta Kobane. Efter nästan 2 veckor börjar ammunitionen ta slut, och det är mycket snabbare att hämta från Turkiet.
Citera
2014-09-26, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle01
Är de i strid att de behöver extra ammunition?
Better safe than sorry - speciellt med våldets eskalering i åtanke.

Citat:
Och även om det är sant, varför ska isis tillåta en conjoy med lastbilar och militära fordon passera deras mark?
För att till skillnad från andra parter så undviker dem högst antagligen ytterligare en front mot ytterligare ett land - speciellt ett land med 40 års erfarenhet utav COIN-operationer och asymmetrisk krigsföring och som är med i NATO vilket i princip innebär en front mot NATO.

Citat:
Tvivlar starkt på det. Däremot lär/kan "min fiendes fiende är min vän"-principen vara aktuell. ISIS vs PKK = två flugor i en smäll.

Citat:
Ammunitionen är garanterat på väg mot isis som försöker inta Kobane. Efter nästan 2 veckor börjar ammunitionen ta slut, och det är mycket snabbare att hämta från Turkiet.
Snabba slutsatser här. Nästan så att foliehatten åkte av.
Citera
2014-09-26, 02:38
Medlem
namos avatar
Citat:
Är de i strid att de behöver extra ammunition? Och även om det är sant, varför ska isis tillåta en conjoy med lastbilar och militära fordon passera deras mark?

Som jag sa tidigare är Kobane strategisk viktig för isis eftersom staden ligger på gränsen till Turkiet. Från Turkiet kan utländska jihadister ansluta sig till isis samtidigt som de kan köra in ammunition, vapen och utrustning den vägen.

Det som slutar aldrig förvåna mig är det här, rätta mig om jag har fel: Regimen är bäst utrustad av alla inblandade aktörer, men hur kommer det sig att regimen inte gjorde slut på antingen isis eller FSA? Regimen tillsammans med sina allierade har allt till sitt förfogande! Vissa påstår att Assad är bäst lämpad till att förgöra isis men man undrar vem stoppar han? Halva landet är nästan förlorad och regimens framgångar liknar isis och FSA:s! Är det för att regimen är feg eller för dålig på att kriga? Det kan inte vara något annat orsak! Skyl inte på USA eller något annat, regimen har visat sig vara svag.
Senast redigerad av namo 2014-09-26 kl. 02:41.
Citera
2014-09-26, 02:41
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
För att till skillnad från andra parter så undviker dem högst antagligen ytterligare en front mot ytterligare ett land - speciellt ett land med 40 års erfarenhet utav COIN-operationer och asymmetrisk krigsföring och som är med i NATO vilket i princip innebär en front mot NATO.
IS använder sig också av de nämnda metoderna och dessutom så består stora delar av deras soldatar av föredetta militär och underrätelsetjänst som jobbat under saddam. Dessa ha också gedigen eerfarenhet av coin och asymetrisk krisgsföring. Sedan så har dem ju redan halshuggit personer som är amerikaner, alltså alliansens högsta höns. Tror du dem bryr sig om Turkiet?
Citera
2014-09-26, 02:48
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namo
Som jag sa tidigare är Kobane strategisk viktig för isis eftersom staden ligger på gränsen till Turkiet. Från Turkiet kan utländska jihadister ansluta sig till isis samtidigt som de kan köra in ammunition, vapen och utrustning den vägen.

Det som slutar aldrig förvåna mig är det här, rätta mig om jag har fel: Regimen är bäst utrustad av alla inblandade aktörer, men hur kommer det sig att regimen inte gjorde slut på antingen isis eller FSA? Regimen tillsammans med sina allierade har allt till sitt förfogande! Vissa påstår att Assad är bäst lämpad till att förgöra isis men man undrar vem stoppar han? Halva landet är nästan förlorad och regimens framgångar liknar isis och FSA:s! Är det för att regimen är feg eller för dålig på att kriga? Det kan inte vara något annat orsak! Skyl inte på USA eller något annat, regimen har visat sig vara svag.
Vid det här laget så har USA förklarat krig mot IS och då blir det omställning av strategy. Min fiendes fiende är min bästa vän. regimen vill ha så stark IS som möjligt för de vill att USA blir djupt involverad och slösar pengar. Iran och Regimen vill att amerikanerna ska få uppleva det som de har varit med om. Därför är det logiskt att man inte intervernerar när IS går hårt mot kurderna. Nu spelar kurdern ingen roll och de vill inte att deras nya vän ska ha en fiende och heller inte en eventuell allierad med usa.
Citera
2014-09-26, 02:50
Medlem
Citat:
Better safe than sorry - speciellt med våldets eskalering i åtanke.

Varför ska ISIS låta någon rusta upp sig?

Är inte USA med NATO? De är redan i strid med NATO, förutom Turkiet dvs.

Tvivlar starkt på det. Däremot lär/kan "min fiendes fiende är min vän"-principen vara aktuell. ISIS vs PKK = två flugor i en smäll.

Turkiet använder ISIS mot kurder och assad, ja, just nu är fokuset kurder. Om de lyckas med att döda och få varenda kurd, fly till irak, Turkiet, Libanon osv. Få regim byte i Syrien, har de ingen användning av isis längre.

Snabba slutsatser här. Nästan så att foliehatten åkte av.

Ta på din hatt igen. och läs det svartlistade.
Citera
2014-09-26, 02:53
Medlem
Putin letar ju aktivt övningsfält för sina militära enheter som han just nu rustar upp. Krim östra Ukraina har de visat sina framfötter. Men jag undrar varför Putin undvek övningsfältet Syrien? Han skickar (säljer) stora mängder materiel visst men det är en sak. Att träna sin egen personal är något annat. Det verkar t ex inte som Putin har sålt sin senaste militära teknologi till Syrien. Jag ser inga SU 34 i Syrien. Man ser heller inga avancerade attack helikoptrar. Man ser inga effektiva attack/spanings drönare.

Syrien hade verkligen behövt stridsskickliga piloter och de senaste attackflygplanen för att slå ut IS och FSA på marken.

1) Var det för Putin inte ville se sina flygstridskrafter få stryk av manpads?
2) Var det för att Putin inte tror Assad kan vinna kriget oavsett vem som supportar Assad och således bara säljer uttjänta militära utrustningar till Assad så länge Assad kan betala för sig?
3) Var det för Putin inte litar på att sina fotsoldater klarar av jobbet? Dvs de är överreklamerade inför omvärlden för att länder skall vara rädda för dem men sätts de in i skarp konflikt och får storstryk så försvinner den skrämselfaktorn kvickt?
4) Iran hjälper ju Syrien med soldater på marken men varför inga ryska soldater? Finns det ett bättre skyltfönster än en stor seger för Putin i Syrien? Det måste ju bero på att Putin inte litade på att hans stridskrafter skulle klara av bedriften? Eller ....
Citera
2014-09-26, 02:57
Medlem
namos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Vid det här laget så har USA förklarat krig mot IS och då blir det omställning av strategy. Min fiendes fiende är min bästa vän. regimen vill ha så stark IS som möjligt för de vill att USA blir djupt involverad och slösar pengar. Iran och Regimen vill att amerikanerna ska få uppleva det som de har varit med om. Därför är det logiskt att man inte intervernerar när IS går hårt mot kurderna. Nu spelar kurdern ingen roll och de vill inte att deras nya vän ska ha en fiende och heller inte en eventuell allierad med usa.
Möjligen, men det är först nu som USA skickar sitt flygvapen in i Syrien. Denna strategi som du talar om är någonting nytt, regimen har haft 2 - 3 år på sig att förgöra FSA och 1-2 år på sig för att förgöra isis.
Citera
2014-09-26, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namo

Det är svårt att besegra grupper som får ständigt nya rekryter från alla fronter, in i landet. FSA är nästan i princip like väl beväpnad som regimen förutom flyg då.

Regimen har även svåra problem med spioneri och allmän oordning i armen, många som byter sida.

Dock på senare tid, vinner regimen, så vitt jag vet.

Kriger har pågått i mer än 3 år, och regimen är inte nära på att förlora, man kontroller även alla större städer.

Dock måste jag erkänna, att jag inte är insatt i den fronten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in