2014-09-24, 19:52
Medlem
Pukeeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Tycker du har fel i stort.

Visst finns det folk som ser ner på missbrukare, men de blir allt färre.

Ett mycket intressant påstående som jag inte alls håller med om. Har du någon källa på att de blir färre?
Nej, det kommer inte att bli någon ändring förrän den dag Svenska brukarföreningen håller sina egna pridefestivaler på gatorna i huvudstaden.

HBTQ-människorna har fått sin befrielse i Sverige. Nu står drogbrukarna på tur.

Skademinimering och legalisering. Yess!!
Citera
2014-09-24, 21:20
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pukeeye
Ett mycket intressant påstående som jag inte alls håller med om. Har du någon källa på att de blir färre?
Nej, det kommer inte att bli någon ändring förrän den dag Svenska brukarföreningen håller sina egna pridefestivaler på gatorna i huvudstaden.

Skademinimering och legalisering. Yess!!
Källa och källa.
Mer en känsla. Missbruk och medberoende kommer mer och mer fram i medier och skola. Skapar kunskap som i sin tur skapar förståelse. Förståelse för att en missbrukare faktiskt också är en människa. Visserligen en med dövade känslor, men inget kräk.

Är öppen med min alkoholism/narkomani och möter nästan enbart positiva gensvar, som drogfri.
När man är aktiv missbrukare, så är man lite nojjig/manisk. Man tror alla tittar på en och förstår att där går en knarkare/alkis. Man smyger gärna omkring och försöker gömma sig lite, därför att man innerst inne SJÄLV nedvärderar sig. Tycker man är en skit.

Du kan fan inte jämföra HBTQ med missbrukare! Det kan inte och får inte bli några glittriga parader med missbrukare som raglar omkring eller skjuter i sig droger på stan. Till glada tillrop, det fattar du väl?
Legalisera droger? Aldrig i helvete! Det är illa nog att alkoholen är laglig.
Citera
2014-09-24, 22:12
Medlem
Pukeeyes avatar
Citat:
Källa och källa.
Mer en känsla. Missbruk och medberoende kommer mer och mer fram i medier och skola.Det är illa nog att alkoholen är laglig.

Såg du på SVT i går eller? Nya serien om medberoende? Ok inget fel att dessa problem kommer fram i ljuset. Själv är jag en gammal räv som har (miss?)brukat marijuana i hela mitt liv, i ca. 35 år. Och nu har jag råkat ut!! för ett säkerhetsklassat jobb med slumpvisa drogtester som har tvingat mig att lägga ner rökat, och till en alkoholkonsumtion som börjar oroa mig. Från pest till kolera m.a.o.
(Anser att det är min mänskliga rättighet att förgylla livet med psykoaktiva substanser)

Ursäkta intrånget med min liberaliseringspropaganda här i "Drogrehabilitering", men jag tror fullt och fast att den stenhårda förbudsmentaliteten här i landet är kontraproduktiv och mycket skadlig
Citera
2014-09-25, 08:25
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Såg du på SVT i går eller? Nya serien om medberoende? Ok inget fel att dessa problem kommer fram i ljuset. Själv är jag en gammal räv som har (miss?)brukat marijuana i hela mitt liv, i ca. 35 år. Och nu har jag råkat ut!! för ett säkerhetsklassat jobb med slumpvisa drogtester som har tvingat mig att lägga ner rökat, och till en alkoholkonsumtion som börjar oroa mig. Från pest till kolera m.a.o.
(Anser att det är min mänskliga rättighet att förgylla livet med psykoaktiva substanser)

Ursäkta intrånget med min liberaliseringspropaganda här i "Drogrehabilitering", men jag tror fullt och fast att den stenhårda förbudsmentaliteten här i landet är kontraproduktiv och mycket skadlig
Är också en gammal räv, både till ålder och missbruk.
Att du blivit "tvingad" till alkohol isf marijuana visar dig att även denna drog är beroendeframkallande.

Du borde ta tag i ditt alkoholbruk innan det växer dig över huvudet. Kan gå fortare än du tror.

Må vara en mänsklig rättighet att förgylla livet och tillvaron med alkohol eller droger, kan jag också tycka.

Problemet som förstör många liv och relationer är att många personer inte vet när dom ska sluta...
Citera
2014-09-25, 17:19
Medlem
dharmabumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hassehustler
Hoppas en förbättring kommer i denna ding ding värld. Jag har känt den sakta komma senaste året, beroendecentrum där jag bor har blivit bra mycket bättre senaste året. Tidigare var det horribel hjälp man fick med ett sjaskigt tolvstegsprogram tillsammans med Jesus och SSRI mediciner.

Nej, inga drogproblem tidigare, eller läkarkontakt för det, men add-utredningen skickade mig till öppenvården, med sina reklamaffischer för tolvsteg, och sinnesrobönen som en vacker liten bonad på väggen...

Jag träffade en läkarkandidat där från KI, och sa till honom att det här stället, alltså öppenvården, ger medicinsk legitimitet åt tolvstegsprogrammet, som inte har ett dyft med medicin och vetenskap att göra. Den killen hade tydligen inflytande, för ganska snart var affischerna och bonaden bortplockade. Jag tar det som en personlig seger.
Citera
2014-09-25, 17:28
Medlem
dharmabumps avatar
Citat:
Legalisera droger? Aldrig i helvete! Det är illa nog att alkoholen är laglig.

Jag tror att folk krökar mindre om dom kan köpa brass inne på tobaksaffären, typ, och kunna få sitt röka utan att behöva noja. Jag tror alkoholkonsumtionen går ner. Och folkhälsan upp.
Citera
2014-09-25, 17:34
Medlem
dharmabumps avatar
Citat:

Har sagt samma sak i flera år. Förstå att viktiga delar av vården är stängd för dom som inte pissar rent. Pervers medicinutövning.
Citera
2014-09-25, 17:57
Medlem
Pukeeyes avatar
Citat:
Är också en gammal räv, både till ålder och missbruk.
Att du blivit "tvingad" till alkohol isf marijuana visar dig att även denna drog är beroendeframkallande.

Du borde ta tag i ditt alkoholbruk innan det växer dig över huvudet. Kan gå fortare än du tror.

Må vara en mänsklig rättighet att förgylla livet och tillvaron med alkohol eller droger, kan jag också tycka.

Problemet som förstör många liv och relationer är att många personer inte vet när dom ska sluta...

Marijuana är inte alls beroendeframkallande. (i ordets rätta bemärkelse) Jag slutade röka hur lätt som helst efter 35 år av i stort sett dagligt rökande. Inte en tillstymmelse till abstinenssymptom.
Men du har rätt så långt att drogbruk i sig själv är beroendeframkallande. Att må bra är beroendeframkallande.

Om skiten vore laglig hade jag inte haft något problem överhuvudtaget. Jag hade inga problem att vara nykter på arbetstid förr i tiden (och inte nu heller förresten), men det vanligaste sättet att spåra cannabis är ju som bekant genom urinprov som visar falskt positivt även när man är nykter.
Citera
2014-09-25, 18:57
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Marijuana är inte alls beroendeframkallande. (i ordets rätta bemärkelse) Jag slutade röka hur lätt som helst efter 35 år av i stort sett dagligt rökande. Inte en tillstymmelse till abstinenssymptom.
Men du har rätt så långt att drogbruk i sig själv är beroendeframkallande. Att må bra är beroendeframkallande.

Om skiten vore laglig hade jag inte haft något problem överhuvudtaget. Jag hade inga problem att vara nykter på arbetstid förr i tiden (och inte nu heller förresten), men det vanligaste sättet att spåra cannabis är ju som bekant genom urinprov som visar falskt positivt även när man är nykter.
Om du inte har några problem, varför skrev du då: "ett säkerhetsklassat jobb med slumpvisa drogtester som har tvingat mig att lägga ner rökat, och till en alkoholkonsumtion som börjar oroa mig."
Fattar inte din logik.
Jag har aldrig provat majja eller cb, men mycket annat som jag varit beroende av.
Rökat måste ju vara en drog som ändrar ditt medvetande till något annat som du trivs med, annars skulle man väl inte röka?
Det är väl bara att acceptera att på ditt jobb måste man vara ren, du behöver väl inte sörja majjan med för mycket alkohol? Om du ni inte är beroende och måste ha något annat i kroppen för att må bra?
Citera
2014-09-25, 20:30
Medlem
Pukeeyes avatar
Citat:
Fattar inte din logik.

Citat från ditt inlägg idag 08:25 "Må vara en mänsklig rättighet att förgylla livet och tillvaron med alkohol eller droger, kan jag också tycka."

Har svårt att fatta din logik också, för du är väl inte en sån där äcklig renlevnadsmänniska som retar sig på folk som röker tobak vid busshållplatser och utsätter den kritvita renlevnadsmänniskan för passiv rökning, medans hon står där och andas i avgasröken, och därefter skriver flammande insändare i tidningen om hur kränkt hon är?

Varför i He"v"te skall det vara förbjudet att använda guds gåvor för att må bra?
Citera
2014-09-25, 21:12
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Citat från ditt inlägg idag 08:25 "Må vara en mänsklig rättighet att förgylla livet och tillvaron med alkohol eller droger, kan jag också tycka."

Har svårt att fatta din logik också, för du är väl inte en sån där äcklig renlevnadsmänniska som retar sig på folk som röker tobak vid busshållplatser och utsätter den kritvita renlevnadsmänniskan för passiv rökning, medans hon står där och andas i avgasröken, och därefter skriver flammande insändare i tidningen om hur kränkt hon är?

Varför i He"v"te skall det vara förbjudet att använda guds gåvor för att må bra?
Om du läser min andra mening, som du utelämnade från citatet, kanske du fattar: "Problemet som förstör många liv och relationer är att många personer inte vet när dom ska sluta... "
Alltså för att skriva klartext: Det finns dom som kan använda droger/alkohol, utan att falla i missbruk.
Sedan finns det dom som inte kan, för då faller dom i missbruk.
Inte svårt tycker jag, bara man accepterar det.
Skiter fullständigt i om folk röker eller dricker omkring mig, rör mig inte i ryggen.
Jag har däremot en medkänsla med de människor som sitter fast i missbruk, för jag har själv varit fast och vet vad det innebär.
Du får väl tycka vad du vill, men nu säljs inte cb i kiosken. Varför bli upphetsad över det?
Senast redigerad av Morfar-52 2014-09-25 kl. 21:16.
Citera
2014-09-25, 21:47
Medlem
Pukeeyes avatar
Citat:
Du får väl tycka vad du vill, men nu säljs inte cb i kiosken. Varför bli upphetsad över det?

Exakt, jag tycker vad jag vill och är inte upphetsad. Men nu tycker jag att vi lägger ner vår lilla interna debatt, den hör inte alls hemma här i avdelningen drogrehabilitering. Tack och hej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in