2014-09-25, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Om 10 personer förkortar antalet dagar med en fjärdedel (från 20 till 15), då är 10 personer en fjärdedel av den totala besättningen. Med andra ord bestod den ursprungliga besättningen av 30 personer.
Citat:
Ursprungligen postat av 471
Kruxet är att med det resonemanget tycker jag att ursprungliga besättningen borde bli 40st.
Citat:
Kan du förklara varför du tycker att den ursprungliga besättningen borde bli 40 st med det resonemanget?
Citat:
För att den nya besättningen förkortar ransonerna med en fjärdedel av det som fanns innan dom kom. Alltså fjärdedelen beräknas ju på 40 och inte 30, och från början var dom inte 40.
Hur menar du att fjärdedelen beräknas på 40? Ransonerna förkortas endast när den nya besättningen tillkommit, och då måste man ju självklart ta med de i beräkningarna.

Om 10 st personer bidrar till en fjärdedels minskning av antalet dagar som maten räcker (från 20 till 15), varför skulle 10 personer vara en femtedel av den totala besättningen? (40 ursprunglig + 10 ny)

Citat:
Genvägar för att kunna se när en ekvation är lösbar eller inte

Två ekvationer med två obekanta = lösbar?
En ekvation med två obekanta = ?

Vilka tumregler gäller här? Det är ju dumt att slösa tid på att lösa ekvationer om man inte måste.
Om antal ekvationer = antal obekanta så kan man få fram ett svar.
Citera
2014-09-25, 12:18
Medlem
Citat:

Tillägg: Förutsatt att ekvationerna är oberoende.
Citera
2014-09-25, 12:19
Avslutad
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Tillägg: Förutsatt att ekvationerna är oberoende.
Ja, så är det naturligtvis. Klantigt av mig att glömma det. Tack för tillägget!

Ergo: om antal oberoende ekvationer = antal obekanta så kan man få fram ett svar.
Citera
2014-09-25, 14:16
Medlem
caecos avatar
Skrev 1.0 på högskoleprovet den andra gången. Tredje gången fick jag 0,9. Första gången 0,9. Har aldrig pluggat till det men nu vill jag verkligen komma in på ett program. Pluggar just nu på högskola men är intresserad av att byta till det andra programmet. Tyvärr så var jag ganska lat genom gymnasiet och i princip bara skrev nationella proven/kursproven på slutet och klarade mig så.

Har nu beställt hem både matte 1 och 2 boken och tänker gå igenom böckerna grundligt. Jag kan knappt minnas någon gång i mitt liv jag har varit så motiverad. Funderar på att köpa hpguiden, orkar inte bry mig om kostnader när det handlar om mitt liv och framtiden. Undrar mest om det verkligen hjälper? Nästan 2000kr för det betalar jag utan tvekan om jag endast höjer mig lite.

Svenskan och engelskan har jag skrivit ungefär 1,2 på tidigare så även om det är min bättre sida behöver jag garanterat höja mig. Läsförståelsen har jag satt riktigt bra, en lång bit över snittet. Tyvärr föll jag på orden ganska rejält. Jag vet att folk har höjts sig mer än så, men jag vill vara säker på att jag kommer in till hösten. Siktar på provet till våren. Men kommer jag höja mig ganska bra om jag verkligen kan och förstår matte 1 och 2 utan någon helst tvekan? Fan jag ska in på programmet till hösten. Måste lägga upp ett schema för hur jag ska plugga. Detta år behövde jag alltså 1,3 för att vara säker på att komma in på provet. Så att få 1.4 är mitt mål för att vara någorlunda säker på att komma in.
Senast redigerad av caeco 2014-09-25 kl. 14:26.
Citera
2014-09-25, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Skrev 1.0 på högskoleprovet den andra gången. Tredje gången fick jag 0,9. Första gången 0,9. Har aldrig pluggat till det men nu vill jag verkligen komma in på ett program. Pluggar just nu på högskola men är intresserad av att byta till det andra programmet. Tyvärr så var jag ganska lat genom gymnasiet och i princip bara skrev nationella proven/kursproven på slutet och klarade mig så.

Har nu beställt hem både matte 1 och 2 boken och tänker gå igenom böckerna grundligt. Jag kan knappt minnas någon gång i mitt liv jag har varit så motiverad. Funderar på att köpa hpguiden, orkar inte bry mig om kostnader när det handlar om mitt liv och framtiden. Undrar mest om det verkligen hjälper? Nästan 2000kr för det betalar jag utan tvekan om jag endast höjer mig lite.

Svenskan och engelskan har jag skrivit ungefär 1,2 på tidigare så även om det är min bättre sida behöver jag garanterat höja mig. Läsförståelsen har jag satt riktigt bra, en lång bit över snittet. Tyvärr föll jag på orden ganska rejält. Jag vet att folk har höjts sig mer än så, men jag vill vara säker på att jag kommer in till hösten. Siktar på provet till våren. Men kommer jag höja mig ganska bra om jag verkligen kan och förstår matte 1 och 2 utan någon helst tvekan? Fan jag ska in på programmet till hösten. Måste lägga upp ett schema för hur jag ska plugga. Detta år behövde jag alltså 1,3 för att vara säker på att komma in på provet. Så att få 1.4 är mitt mål för att vara någorlunda säker på att komma in.

Med 1,0 och en verbal del som är bättre än den kvantitativa är det definitivt möjligt med en rejäl höjning till våren.

Vad fick du på de olika kvantitativa delarna på de prov du gjort? Om du spikade DTK behöver du kanske inte lägga lika mycket krut på den delen, till exempel.

Och när skrev du HP de tre olika gångerna? Har du skrivit det nya provet?

HP-Guiden kan jag varken säga bu eller bä om för den har jag aldrig använt mig av.
Citera
2014-09-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caeco

Om du inte bryr dig om kostnaden finns det företag som hyr ut coacher och håller i intensivkurser, t.ex. Upgrades Education. Det finns säkert andra också.
Citera
2014-09-25, 16:14
Medlem
caecos avatar
Citat:
Med 1,0 och en verbal del som är bättre än den kvantitativa är det definitivt möjligt med en rejäl höjning till våren.

Vad fick du på de olika kvantitativa delarna på de prov du gjort? Om du spikade DTK behöver du kanske inte lägga lika mycket krut på den delen, till exempel.

Och när skrev du HP de tre olika gångerna? Har du skrivit det nya provet?

HP-Guiden kan jag varken säga bu eller bä om för den har jag aldrig använt mig av.
Tack för svar!
Alla gångerna har varit det nya provet. De tre senaste gångerna har jag skrivit det.
Mitt prov på 1.0. Känns som jag borde kunna höja mig på mycket av matten. Såg att jag hade högre på LÄS, ELF och MEK på tredje gången jag skrev. Borde kunna höja det lite med om jag förbereder mig.
Något jag är förvånad över är att jag ligger över snittet på NOG, trodde det var den delen jag skrev dåligt på. Jag har absolut inte en aning vilket är bästa sättet att lösa det på. Har ställt upp någon ekvation minns jag, valt det som verkar vara rimligt o.s.v.
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Om du inte bryr dig om kostnaden finns det företag som hyr ut coacher och håller i intensivkurser, t.ex. Upgrades Education. Det finns säkert andra också.
Får kolla in det!
Senast redigerad av caeco 2014-09-25 kl. 16:21.
Citera
2014-09-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ja, så är det naturligtvis. Klantigt av mig att glömma det. Tack för tillägget!

Ergo: om antal oberoende ekvationer = antal obekanta så kan man få fram ett svar.

Vad menas med en oberoende ekvation? Hur ser två av varandra oberoende ekvationer ut jämfört med två ekvationer som är beroende av varandra?
Citera
2014-09-25, 20:09
Medlem
0<z<y *är *(x+y)z>(x+y)y*
(1) x>y
(2) x>0

Tillräcklig information för lösningen erhålls:
a) i (1) men ej i (2)
b) i (2) men ej i (1)
c) i (1) tillsammans med (2)
d) i (1) och (2) var för sig
e) ej genom de båda påståendena

Lösning

Lösningen är från matteboken.se Jag vet inte vad han pysslar med, någon som har förslag på vad jag ska googla på? Olikheter? Vad menas med THL,NHL och NVL?
Citera
2014-09-25, 20:15
Medlem
Jag har 1.9 på den verbala delen. Matematiken är det dock värre med. 0.8 erhöll jag på den kvantitativa delen. Återfinns det någon här som haft liknande resultat och höjt sig?
Citera
2014-09-25, 21:11
Medlem
Citat:
0 < z < y är (x + y)/z > (x + z)/y?
(1) x > y
(2) x > 0

Tillräcklig information för lösningen erhålls:
a) i (1) men ej i (2)
b) i (2) men ej i (1)
c) i (1) tillsammans med (2)
d) i (1) och (2) var för sig
e) ej genom de båda påståendena

Uppgiften var felskriven. Se korrektion i citatet ovan.

Tycker de krånglar till sin lösning med alla beteckningar.

(1) Du vet att x > y och 0 < z < y. Detta kan vi slå ihop som 0 < z < y < x. Vi kan konstatera följande:

x + z är positivt och mindre än x + y eftersom z < y, dvs x + z < x + y
z är positivt och mindre än y, dvs. z < y

Alla termer i olikheten är positiva och utgör därför inte problem med t.e.x riktning på olikheten.

Vi kan tänka oss olikheten som:

större täljare/mindre nämnare > mindre täljare/större nämnare

Gäller olikheten? Ja.

(2) är i stort sett samma grej. Se om du fixar det.
Citera
2014-09-25, 21:15
Avslutad
Citat:
Vad menas med en oberoende ekvation? Hur ser två av varandra oberoende ekvationer ut jämfört med två ekvationer som är beroende av varandra?
Det förklaras tillräckligt bra här: http://www.hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=11289.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in