2014-09-25, 20:00
Medlem
hp-sauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Mycket bra och läsvärd men framför allt tänkvärd text av Wilbacher.

http://bloggar.expressen.se/wilbacher/2014/09/24/serie-a-pa-tv-njut-medan-ni-kan/

Går inte med ord att beskriva hur bedrövligt Serie A sköts av svensk media i allmänhet och TV4 i synnerhet. Ikväll är det nästan full omgång i Serie A och man har valt att förpassat två matcher till Cmore sports eller vafan kanalen heter. Ser först nu att jag förmodligen kommer kunna se Roma på TV4 play, men annars är det svältfött.

Hur som haver så är det en bedrövlig hantering av världens vackraste fotboll. Ikväll är det ju Caen - PSG, förmodligen med Studio Zlatan och allt vad det innebär. Samtidigt visar man... Ja, vafan visar man i TV4 sport-kanalerna?

Ah. I TV4 Sport är det V86 live för att sedan byta till repris av Sirius - Öster. Så jävla klart.

Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Jag har gett upp och ser nu alla matcher via sopcast/acestream. Fan att Club Calcio försvann, det var söndagens höjdpunkt för min del. Riktigt bra med Nordahl, Birro och Åslund som tuggade på.

Kolla Tv4s nya sportprogram som ersatt Club Calcio, "Ligue Z"

http://www.fotbollskanalen.se/franska-ligan/premiar-magasinet-ligue-z---psgs-tunga-start-och-zlatans-formsvacka-/

De sitter fan och skypar hahahah, så jävla pinsamt. Det hade vi i denna tråd kunnat göra lika bra själva, Tv4 är sämst i alla avseenden.

-------------------------------------------------

Napoli - Palermo känns som bästa matchen ikväll, det blir intressant hur det än slutar. Förlorar dem mot Palermo så sitter Benitez riktigt löst tror jag.

Ingen Serie A på TV idag heller...

Antar att det är meningslöst att gråta ut i någon support eftersom besluten redan tagits. Ligan verkar vara på väg att fasas ur Svensk Television.
Citera
2014-09-25, 20:36
Medlem
anteri17s avatar
Kollar verkligen fler svenskar på St Etienne - Bordeaux, än på Lazio - Udinese? Eller är det ett försök från TV4 att få upp det övriga intresset för fransk fotboll eftersom att Zlatan huserar där, och så lär fortsätta göra något år till?
Citera
2014-09-25, 20:49
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Kollar verkligen fler svenskar på St Etienne - Bordeaux, än på Lazio - Udinese? Eller är det ett försök från TV4 att få upp det övriga intresset för fransk fotboll eftersom att Zlatan huserar där, och så lär fortsätta göra något år till?
Jag förstår inte riktigt långsiktigheten i att satsa så på franska ligan. Som du säger, något år till är allt Zlatan kommer spela där. Det finns ingen tradition av franska ligan i Sverige och Monacos satsning är över innan den började. Vad finns efter Zlatan? kanske är det så att tv4 ser det som en mästerskapssändning. Fullt blås och sen lämna fullständigt?
Citera
2014-09-25, 22:42
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Du kan kolla TV12:s tittarsiffror på www.mms.se

Det är rätt kassa tittarsiffror överlag. PSG:s matcher har överlägset flest tittare. Milan-Juventus hade 94 000. Sedan är det riktigt usla siffror. Roma-Fiorentina hade 43 000 tittare 30:e augusti.

Inte konstigt att TV4 Sport hellre visade Ice Road Truckers istället för fotboll. Det lockar fler tittare.
Senast redigerad av mishima 2014-09-25 kl. 22:44.
Citera
2014-09-25, 22:51
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Du kan kolla TV12:s tittarsiffror på www.mms.se

Det är rätt kassa tittarsiffror överlag. PSG:s matcher har överlägset flest tittare. Milan-Juventus hade 94 000. Sedan är det riktigt usla siffror. Roma-Fiorentina hade 43 000 tittare 30:e augusti.

Inte konstigt att TV4 Sport hellre visade Ice Road Truckers istället för fotboll. Det lockar fler tittare.

Det är tyvärr den krassa ekonomiska verkligheten för Serie A på svensk tv, därför har jag aldrig riktigt engagerat mig i TV4:s hantering av rättigheterna. Med det inte sagt att de skött det fläckfritt på något vis. Men. Intresset finns helt enkelt inte där. Och jag tror inte att det beror på TV4.
Senast redigerad av snillet_1 2014-09-25 kl. 22:55.
Citera
2014-09-26, 02:48
Medlem
qhz.s avatar
Det är bara att konstatera att det är otroligt trist att ingen kanal vill ta i Serie A med tång på ett värdigt sätt. Nu har jag knappast stenkoll på vad som gäller ekonomiskt för att ha rättigheterna till Serie A, långt ifrån. Men om TV4 var helt ointresserade av ligan så hade man väl bara struntat i att förlänga kontraktet? Jag tror faktiskt att det i grunden är ett dalande intresse bland gemene man ute i stugorna som är den största boven till att Serie A inte kan behandlas med värdighet hos en vanlig svensk TV-kanal.

Vad sedan det sjunkande intresset beror på kan man dividera om i all evighet. Zlatans frånvaro är givetvis en stor anledning, han är trots allt svenska folkets största runkobjekt. Sen spelar det nog mindre roll vad det är för liga han spelar i. Antar att även en liga som MLS hade haft högre tittarsiffror än Serie A om bara Zlatan spelat i amerika. Det tror iaf jag är den största anledningen.

Sen tror jag även att fotbollsinttesserade rent generellt blir mer o mer kräsna när det kommer till att titta på just fotboll. Italien ligger ju trots allt lite efter öveiga fotbollseuropa när det kommer till TV-sändningar. Vem vill titta på Roma - Fiorentina från Stadio Olimpico med löparbanorna o allt vad det innebär, samtidigt som själva TV-sändningen med publikuppfångandet och akustiken är obefintligt. Eller iaf nästintill.

Följer du PL, Bundesliga eller La Liga idag får du hela jävla paketet direkt i rutan med proffessionella studios (med svenska mått mätt givetvis) och allt sånt som förhöjer din TV-upplevelse. Sånt betyder nog mer för folk i allmänhet än man kan tro.

Sen är det ju givetvis så att själva ligan som helhet dalat under de senaste åren. Serie A är inte lika "sexigt" längre som det var på 80 och framför allt 90-talet. Man har halkat efter. Har svårt att sälja konceptet Serie A med allt vad det innebär.

Det är trist att det blivit som det blivit. Jag hade gärna haft kvar Club Calcio på söndagskvällarna och gärna så många matcher som möjligt på TVn. Nu blir man lite irriterad, funderar på att plita ner ett hatbrev till hela jävla TV4-gruppen, känner uppgivenhet och hopplöshet. Men det slutar alltid med att man rykar på axlarna och konstaterar att det är som det är. I alla fall för nu...

För jag är övertygad om att ligan kommer få ett uppsving igen o bli en intressant produkt för dom svenska TV-bolagen. Serie A och italiensk fotboll har alltid dragits med dom där jävla "fotbollen är död"-rubrikerna. Men när allt kommer omkring vet båda jag, du och många andra med oss att det är i Italien den riktiga passionen finns. Den lågan slocknar aldrig. Folk spottar på ligan och oss som följer den, vi står rakryggade och spottar tillbaka för vi vet att vi kommer få rätt.

Passionen, kärleken, lidelsen, allt som är en del i det som är il calcio är för stort för att trampas på. Så det är bara att ta allt för vad det är, luta sig tillbaka o invänta bättre tider... Det där uppsvinget.

Tills dess sitter jag framför valfri fulstream och tuggar fradga när jag ser tottis passningar, blir nästan hård när jag ser Pirlos eleganta fötter, blir helt salig när jag ser De Rossi styra o ställa osv osv...
Citera
2014-09-26, 03:01
Medlem
qhz.s avatar
Glömde nämna det också att jag för ett par nätter sedan satt o läste gamla Calcio-trådar här på flashback både i brist på sömn men även något vettigare att göra.

Läste tråden från säsongen 2009/10 (om jag inte missminner mig) och snacket lät exakt likadant då som det gör nu. Man hade kunnat tro att det var en tråd av idag jag läste, men det var alltså inlägg som skrevs för fyra-fem år sedan.

Samma usla TV4 som på samma usla sätt inte behandlade Serie A med någon som helst värdighet...

Så även om intresset för Serie A rent generellt sjunkit så lär det inte höjas nämnvärt så länge TV4 rattar spakarna. Anser man sig inte ha de finansiella musklerna för att kunna sända ligan med värdighet kan man lika gärna låta bli helt o hållet. Även om jag betvivlar att inte pengarna finns. Har man råd att skicka ett helt studioteam till Paris varannan vecka så finns det pengar.

Allt handlar förmodligen om ointresse bland folket som jobbar på TV4. Man bryr sig helt enkelt inte. Finner det otroligt ointressant. En påse skit som man knutit upp sig vid. En fluga som surrar kring ansiktet och bara irriterar.

Trist är det, jävligt trist...
Citera
2014-09-26, 04:58
Avslutad
Jävligt trist för er Calcio älskare detta med hanteringen av italiensk fotboll på svensk tv. Men som ni själva har varit inne på är det dalande intresset nog den största anledningen.

Tur att man har albanska supersport HD paketet med sex fotbollskanaler som sänder i princip alla matcher från Italien, Spanien och Tyskland. Man har så klart studio. Reportage och livesändningar hör till. Speciellt Italien fokuseras då albanerna i Albanien är galna i Italiensk fotboll. Hinner inte kolla så mycket men ser oftast minst en match per helg från Serie A. Milan mest.
Citera
2014-09-26, 08:38
Medlem
Ezzelinos avatar
TV4 och dess systerkanaler äcklar ner och vulgariserar i princip allt de rör vid. Försök till exempel uttala "TV4, folkbildning, natur och kultur" i samma mening...det skär sig, det gnisslar. Men vad kan man begära? Det är ju Bonniers bakom spektaklet, profitbegär och PK-propaganda är drivkrafterna. De står i samtiden för folkfördumning, en svensk eller snarare stockholmsk Sonderweg, en historisk parentes.

Jag brukar inte titta på svenskt studiosnack o.d., har inte riktigt tid och intresse för det. Periodvis ser jag dock en hel del matcher från de stora ligorna. För mig har Serie A fortfarande en klar lockelse - där finns många möten mellan lag som har en derbyladdning, en lång historia som lever vidare, och en hel del sevärda karaktärsspelare och tränarprofiler.

I och med det givmilda nätet har jag inget behov av inhemsk TV:s inkompetens och felprioriteringar.
Kan tycka att det är synd på Martin Åslund, den antagligen bäste av svenska expertkommentatorer i dagsläget, som skulle hävda sig utmärkt även i internationell konkurrens. Han är påläst och seriös, kan läsa av matchskeenden på ett intelligent sätt och snabbt komma fram till det väsentliga. Om folk i gemen i allt större utsträckning (kanske framförallt de yngsta generationerna, marinerade i traditionslöshet) saknar intresse för Serie A så har jag endast en fatalistisk italiensk axelryckning och en tyst napolitansk svordom som handlar om deras mammor i synnerligen liderliga situationer som kommentar till det.
Citera
2014-09-26, 09:40
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
TV4 och dess systerkanaler äcklar ner och vulgariserar i princip allt de rör vid. Försök till exempel uttala "TV4, folkbildning, natur och kultur" i samma mening...det skär sig, det gnisslar. Men vad kan man begära? Det är ju Bonniers bakom spektaklet, profitbegär och PK-propaganda är drivkrafterna. De står i samtiden för folkfördumning, en svensk eller snarare stockholmsk Sonderweg, en historisk parentes.

Jag brukar inte titta på svenskt studiosnack o.d., har inte riktigt tid och intresse för det. Periodvis ser jag dock en hel del matcher från de stora ligorna. För mig har Serie A fortfarande en klar lockelse - där finns många möten mellan lag som har en derbyladdning, en lång historia som lever vidare, och en hel del sevärda karaktärsspelare och tränarprofiler.

I och med det givmilda nätet har jag inget behov av inhemsk TV:s inkompetens och felprioriteringar.
Kan tycka att det är synd på Martin Åslund, den antagligen bäste av svenska expertkommentatorer i dagsläget, som skulle hävda sig utmärkt även i internationell konkurrens. Han är påläst och seriös, kan läsa av matchskeenden på ett intelligent sätt och snabbt komma fram till det väsentliga. Om folk i gemen i allt större utsträckning (kanske framförallt de yngsta generationerna, marinerade i traditionslöshet) saknar intresse för Serie A så har jag endast en fatalistisk italiensk axelryckning och en tyst napolitansk svordom som handlar om deras mammor i synnerligen liderliga situationer som kommentar till det.

Fantastiskt kul att se dig aktiv på fotbollsforumet och då främst i Calcio-trådarna.
Citera
2014-09-26, 09:54
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Fantastiskt kul att se dig aktiv på fotbollsforumet och då främst i Calcio-trådarna.

Jag gillar klientelet och atmosfären här och i andra sportdelfora, vintersport och cykel bl.a. Särskilt gillar jag att knarra och brumma i matchtrådarna.

Det blir mycket italienskt i helgen och på måndag också, spelprogrammet är rätt utspritt. Tänkte kolla på dessa matcher:

2014-09-27 18:00 Roma-Verona

2014-09-27 20:45 Atalanta-Juventus

2014-09-28 12:30 Sassuolo-Napoli

2014-09-28 15:00 Torino-Fiorentina

2014-09-28 15:00 Inter-Cagliari

2014-09-28 20:45 Genoa-Sampdoria

2014-09-29 19:00 Udinese-Parma

2014-09-29 21:00 Palermo-Lazio
Citera
2014-09-26, 13:15
Medlem
cyberkalles avatar
Gnäll inte för fan jävla pizzabagare.

Dom visar ju i alla fall några matcher från serie A live.

Både tv4 sport och 12an visar ju på lördag och på söndag flertal matcher.

Vad är det ni vill ha? mer meninglösa studiosändningar eller?

Att dom skickar några nollor till Frankrike för att hålla i försnack och annat trams måste väl vara oväsentligt bara dom visar matcher eller är jag helt fel ute som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in