2014-09-26, 15:40
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Gnäll inte för fan jävla pizzabagare.

Dom visar ju i alla fall några matcher från serie A live.

Både tv4 sport och 12an visar ju på lördag och på söndag flertal matcher.

Vad är det ni vill ha? mer meninglösa studiosändningar eller?

Att dom skickar några nollor till Frankrike för att hålla i försnack och annat trams måste väl vara oväsentligt bara dom visar matcher eller är jag helt fel ute som vanligt.

Jag hade gärna sett en satsning likt Viasats om Premier League men med alla svenska calcioexperter.
Citera
2014-09-26, 17:40
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Jag hade gärna sett en satsning likt Viasats om Premier League men med alla svenska calcioexperter.
Men att få se italienska matcher är väl prio 1?
Jag kanske är tråkig och helt fel ute men jag är ingen som promt måste ha en massa jidder före under och efter match.
Är det studio så ok och visst det kan vara trevligt men inget måste.
Citera
2014-09-26, 18:46
Medlem
Blir fan glad av att läsa tråden.

Fullständigt lysande inlägg av qhz. Som vanligt.

Och angående svensk media och Calcio så håller jag såklart med Ezzelino fullständigt. Kan inte klä det i ord bättre och försöker därför inte ens. Utan lyfter istället fram det igen:
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
TV4 och dess systerkanaler äcklar ner och vulgariserar i princip allt de rör vid. Försök till exempel uttala "TV4, folkbildning, natur och kultur" i samma mening...det skär sig, det gnisslar. Men vad kan man begära? Det är ju Bonniers bakom spektaklet, profitbegär och PK-propaganda är drivkrafterna. De står i samtiden för folkfördumning, en svensk eller snarare stockholmsk Sonderweg, en historisk parentes.

Jag brukar inte titta på svenskt studiosnack o.d., har inte riktigt tid och intresse för det. Periodvis ser jag dock en hel del matcher från de stora ligorna. För mig har Serie A fortfarande en klar lockelse - där finns många möten mellan lag som har en derbyladdning, en lång historia som lever vidare, och en hel del sevärda karaktärsspelare och tränarprofiler.

I och med det givmilda nätet har jag inget behov av inhemsk TV:s inkompetens och felprioriteringar.
Kan tycka att det är synd på Martin Åslund, den antagligen bäste av svenska expertkommentatorer i dagsläget, som skulle hävda sig utmärkt även i internationell konkurrens. Han är påläst och seriös, kan läsa av matchskeenden på ett intelligent sätt och snabbt komma fram till det väsentliga. Om folk i gemen i allt större utsträckning (kanske framförallt de yngsta generationerna, marinerade i traditionslöshet) saknar intresse för Serie A så har jag endast en fatalistisk italiensk axelryckning och en tyst napolitansk svordom som handlar om deras mammor i synnerligen liderliga situationer som kommentar till det.

Möjligen skulle jag försöka vara vitsig och klämma in ett sardoniskt leende på slutet, men då hade nog tankarna vandrat till de nu tre raka förlusterna för Cagliari. Vafan i helvete!

Ezzelino skrev före senaste matchen:
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino

Två enpoängslag som möts i helgen, Cagliari och Torino. Det är sådana matcher sardinierna måste vinna om det ska bli en bra säsong för dem.

Och visst fan är det så. Cagliari ligger nu absolut sist i tabellen, och ska nu möta Inter i Milano. Vafan.

I matchtråden skrev den gode viwil002 efter att Lazio varit en besvikelse.
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
In med Reja igen!!

Men det var Reja som tog upp Cagliari till Serie A, och sedan Napoli från Serie C till en toppklubb i Serie A.

Tre klubbar vars tränare redan är ifrågasatta. Oddsen för att den fantastiske Zeman får sparken redan under 2014 är alldeles för låga.

Ska vi gissa på att Reja kommer att få ett telefonsamtal relativt snart? Frågan är från vem…
Citera
2014-09-26, 18:47
Medlem
hp-sauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Gnäll inte för fan jävla pizzabagare.

Dom visar ju i alla fall några matcher från serie A live.

Både tv4 sport och 12an visar ju på lördag och på söndag flertal matcher.

Vad är det ni vill ha? mer meninglösa studiosändningar eller?

Att dom skickar några nollor till Frankrike för att hålla i försnack och annat trams måste väl vara oväsentligt bara dom visar matcher eller är jag helt fel ute som vanligt.
Förvisso men det är beklämmande att det är så uppenbart att TV4 pissar på ligan. Ingen bevakning, ingen studio, obskyra kommentatorer osv.

Det som stör mig och många andra mest är att oftast handlar det inte om sändningar som krockar utan att de väljer att sända repriser av Road Wars före världens vackraste liga. Det är ett HÅN!
Citera
2014-09-26, 19:12
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hp-sauce
Förvisso men det är beklämmande att det är så uppenbart att TV4 pissar på ligan. Ingen bevakning, ingen studio, obskyra kommentatorer osv.

Det som stör mig och många andra mest är att oftast handlar det inte om sändningar som krockar utan att de väljer att sända repriser av Road Wars före världens vackraste liga. Det är ett HÅN!
Det där med världens vackraste liga är upp till betraktaren.
Jag håller serie A mycket högt och visst kan det vara så men likt förbannat är vi alla här pga fotbollen inte något annat.
Låt dom giriga och manipulerande hos Bonniers sända sin grodlårsfotboll och haussa upp allt runt omkring den.
Jag föjler en annan liga lite mer men den ligan existerar inte ens för dom trots att det gått halvbra för lagen därifrån på sistone.
Citera
2014-09-26, 19:34
Medlem
Det känns som att allt redan är sagt i den här tråden. Har själv följt Serie A och Ligue 1 längst. Men från förra året både PL och Bundesliga.

Serie A - Kassa arenor förutom i Genoa, Milano, Turin och Palermo. Där löparbanor och annan skit tar bort den där moderna känslan. Inramningen vid stormatchen håller ta mig fan absolut högsta klass, där få möten i Europa kan toppa "våra". Den spelade fotbollen har ju gått upp ett par nivåer de senaste åren kan jag tycka.

Ligue 1 - I särklass den sämst spelade fotbollen av de 5 största ligorna. Där den tekniska kvalitén och speliden är kvar på 90-talet om man jämför med de andra. Bortsätt från Psg, nu Marseille och kanske Bordeaux. Inramningarna på matcherna är feta i Paris, St. Etienne, Marseille och Nantes. Många håller även Le Mans där uppe.

Bundesliga - Chocken jag fick när jag började följa Bundesliga förra året, det var i princip fullsatt på varje match som spelades. De mest moderna arenorna i Europa har de antagligen. Känslan är att kan röra sig framåt förbi nummer 2 Spanien men då krävs det att Leverkusen och något lag tar det extra klivet upp på absolut världsklass. Det är en bra bit dit tror jag.

PL är den hetaste och de mindre lagen har värvat bra. Ligan känns jämnare än någonsin. Som i Tyskland är det nästan alltid fullsatt. Fotbollen är också rolig att se på. Däremot så är läktarkulturen inte speciellt intressant.

Detta är det kortfattade av vad jag ser om de olika ligorna. Spanien är utan Real och Barca som Bundesliga utan Dortmund och Bayern, skulle dock säga att Atletico Bilbao, Sevilla, Valencia och Atm kan bjuda på fina inramningar.

Serie A har blivit omkörda av PL och de andra ligorna mycket på grund av utländska ägare. Kolla bara hur snabbt det kan gå på en klubb som Roma. Spelmässigt och ljudmässigt ligger Serie A flera år framför Frankrike. Frankrike ska dock ha em. snart och det börjar märkas på de olika arenorna runt om i landet.
TV4 visar enbart Ligue 1 för att Zlatan spelar där.
Citera
2014-09-26, 19:45
Medlem
4522s avatar
Förstår inte riktigt problematiken kring att Serie A inte går på svensk TV. Jag har streamat italiensk fotboll dom senaste 5 åren, utan några som helst ågren gällande kvalitet eller innehåll. Sky Calcio är liksom tio gånger bättre än alla tänkbara alternativ i en svensk studio.
Citera
2014-09-26, 20:14
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Förstår inte riktigt problematiken kring att Serie A inte går på svensk TV. Jag har streamat italiensk fotboll dom senaste 5 åren, utan några som helst ågren gällande kvalitet eller innehåll. Sky Calcio är liksom tio gånger bättre än alla tänkbara alternativ i en svensk studio.

Jag antar att det är italienska i studion. Då blir det svårt för oss som inte behärskar språket mer än på nybörjarnivå. Då är alternativet streams med engelska kommentatorer, vilket är hemskt, då det är en för stor kulturkrock från britternas fotboll. Dessutom hackigt med dålig och liten bild.
Citera
2014-09-26, 20:36
Medlem
Nå, jag har ingen vanlig TV längre, och slutade prenumerera på dagstidningar för tio år sedan. Jag upplever såklart inte de problem som andra här nu står inför. Kanske kan det leda till att fler kan ta in världen på ett bättre, billigare och värdigare vis?

Samtidigt kan jag konstatera att de tidigare välsorterade magasinbutikerna i Sverige numera sorterat ut de italienska Calcio-magasinen, och fyllt det lediga utrymmet med tyska tidningar. Som dock verkar orörda. Cyberkalle & co verkar inte rensa hyllorna?

Nu råkar jag resa en del, och kan därför komma åt Calcio-magasin, åtminstone de som siktar på en någorlunda internationell publik.

Jag kan däremot förstå anteri17s argument angående språket. Vi är tragiskt anglifierade, vilket nog också är anledningen till att inte ens de tyska magasinen säljer.

Och det fåtal svenska nyheterna om Calcio i svensk media har naturligtvis gått omvägen via engelsk media. Eftersom de usla journalisterna oftast inte behärskar något annat språk. Det fåtal journalister som faktiskt har kunskap om ytterligare ett eller två språk utnämns till stjärnor, trots att de inte behärskar ämnet som de ska snacka eller skriva om.

Som sagt så finns det inget att sakna, då svensk media slutar att rapportera. Jag gillade uno kryss due, och min son gillade verkligen Club Calcio. Och detta var män som kunde överföra en skön känsla. De var bra som en skön brygga mellan Italien och Sverige, med fokus på Calcio.
Senast redigerad av Brille68 2014-09-26 kl. 20:39.
Citera
2014-09-26, 21:29
Medlem
Och vi kan även denna säsong se att Calcio-tråden haft fler inlägg än bratwurstrunkarnas och spanjackernas motsvarighet. Att Calcio-matchtrådarna har fler inlägg. Och dessutom att Calcio har sin egen Fantacalcio-tråd.

Jag gillar verkligen att läsa inläggen i Bundesliga-tråden, men anser att Calcio-tråden fortfarande håller snäppet högre kvalitet. Spanska tråden? Pfff. Inte så ödmjukt? Skiter väl jag i. Vaffanculo.

Poängen är att vi trampar vidare. Pedalare. Kanske att nyrekryteringen inte vinner då det gäller antal. Men i kvalitet.

Och på tal om Pedalare, så finns det engelsmän som kan förmedla och förstå calcio.

John Foot
(FB) Allt om Calcio!

Eller Paddy Agnew
(FB) Allt om Calcio!

Eller…

Poängen är att inte allt som skrivs av engelsmän på engelska är oinsatt och uselt.
Citera
2014-09-26, 22:16
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522

Sopcast med straffnoi-ryssen fungerar utmärkt. Föredrar nog att TV4 skippar Serie A helt och hållet och kör all-in på La Liga istället, där lär TV4 ändå gå in helhjärtat åtminstone pågrund av dem högre tittarsiffrorna och då bjuds vi ändå på fantastiskt bra fotboll.
Citera
2014-09-27, 10:08
Medlem
Ezzelinos avatar
Trevlig artikel om U21-landslagsmannen Andrea Belotti i Palermo, som tar emot ett rätt formsvagt Lazio på måndag. Los Pollos Hermanos syftar på Gus Frings sinistra snabbmatskedja i den fantastiska serien Breaking Bad:

http://www.whoscored.com/Articles/wog-wjzzeeeenok1l9gmfa/Show/Player-Focus-Serie-A-Waking-Up-to-Andrea-Belottis-Talent

Citat:
Andrea Belotti’s aunt has a chicken factory. Nothing like Los Pollos Hermanos rest assured. As a kid, he would go and visit. “Often I’d stand and stare at the roosters,” he recalled.

His best friend Yuri was nicknamed the Rooster at school. Belotti started to go by it too. Rather than be put out, Yuri encouraged it. Watching his mate play football he also thought Belotti could invent a celebration out of it by putting his hand to his forehead, the fingers pointing up to the sky in imitation of a rooster’s crest. “Every time I score, I dedicate it to him,” Belotti explained. “It’s the least I could do after stealing his nickname.”

With a sobriquet like that, it seemed like his destiny to play for Bari, the Galletti or Cockerels. Instead, as a kid from Calcinate, a village outside Bergamo, a more likely outcome would be for Belotti to be spotted by Atalanta and join Mino Favini’s famous academy. “I did a trial but got immediately turned down,” he recalled. “Being Bergamasco it’s a bit of a shame I never played for the Nerazzurro.”

In hindsight, it’s a remarkable state of affairs. Think about it. Atalanta passed on Belotti. And they let Simone Zaza go too after he entered their youth ranks and made a handful of appearances for the first team. The Orobici could have had Italy’s future strikers playing for them.---

Left on the bench at the beginning of the season, the clamour for Belotti to start has grown. After coming on and having what could have been a winning goal harshly disallowed against Inter, he got his chance against Napoli - a club that had expressed an interest in signing him over the summer. Belotti grabbed it with both hands. As was the case against Serbia, his team found itself behind by two goals, but this was no mountain he couldn’t climb. Belotti’s first double for the Under-21s was followed by his first in Serie A as he helped Palermo to a 3-3 draw at San Paolo. Had the woodwork not thwarted him, he would have had a hat-trick.

Unsurprisingly Belotti was the WhoScored Man of the Match with a player rating of 8.51. The consensus is that he could be to Palermo what Icardi was for Sampdoria the season before last. Belotti is one of those strikers who does the maximum with the minimum. He has taken 32 touches per goal so far. Icardi takes only 21.7. One imagines Belotti will be able to bring that down. His conversion rate of 28.6% is among the best across Europe’s top five leagues of players aged 21 or under, as is his minutes-per-goal ratio of 74. Only Lorient’s Valentin Lavigne [41] and Barcelona’s Sandro Ramirez [48.5] have been more efficient.

It’s a new dawn for Palermo in Serie A. And as it breaks il Gallo, Andrea Belotti, is crowing. Everyone is now waking up to his talent.

Har en känsla av att Luca Toni kan ställa till det för storfavoriterna Roma när de tar emot Hellas Verona i omgångens första match i afton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in